II. Országos Iskolarendőr Szakmai Nap „ Egy iskola – egy polgárőr” program A gyermekek közlekedésbiztonságra nevelése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
Advertisements

„Csellengő fiatalok” komplex bűnmegelőzési projekt
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Közlekedj okosan nyári tábor
GRAFFITI Brassai Orsolya június 2. …így is lehet!?
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
Az iskolai szociálismunka
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
az általános iskolákban
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Pácsonyi Imre tankerületi igazgató
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása-kiemelt projekt (TÁMOP 5.6.2/10-1),
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Állam munkavédelmi feladatai
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Az Országos Bűnmegelőzési Bizottság
Kormányszóvivői tájékoztató 1 A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája 115/2003. (X. 28.) OGY határozat. Cselekvési program 1009/2004. (II. 26.) Korm.
A Magyar Köztársaság Rendőrsége
A társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs programokkal TÁMOP kiemelt projekt.
Nemzeti stratégia a bűnmegelőzésről összeállította: Finszter Géza
Óberling József r. ezredes
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
A társadalmi bűnmegelőzés stratégiája egy éves tapasztalatai.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
A TÁRSADALMI BŰNMEGELŐZÉS REGIONÁLIS JELLEMZŐI
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
„Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” Budapest, október 20. Horváth Zsolt Csaba elnök Az NKH szerepe a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramban.
KÖBE. Ahol a balesetmegelőzés is KÖTELEZŐ. Tudatos Vezetők Klubja.
Önálló és rendőrrel közös polgárőri tevékenység és ehhez kapcsolódó rendőri karjelzések ismertetése +
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Közúti balesetek főbb okai I-III. hó
„Mindenről lehet beszélni” bűnmegelőzési modellprojekt 2010.
Személysérüléses közúti balesetek I-VI. havi alakulásának főbb adatai Személysérüléses közúti balesetek száma: +0,98% Halálos kimenetelű balesetek.
Személysérüléses közúti balesetek I-V. havi alakulásának főbb adatai Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,74% Halálos áldozatok száma:+7,80%
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A három pillér elve (vertikális) az elkövetővé válás esélyének csökkentése + az áldozattá válás esélyének csökkentése + a bűnalkalmak kontrollja „Bűnmegelőzés.
A polgárőrség: alulról szerveződő, helyi lakosok által létrehozott, az adott település közigazgatási határain belül működő, a helyi közbiztonság javítása.
Berta Tamás, k özpontvezető Tóth Viktória, projektkoordinátor Közlekedésbiztonsági Központ KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. A közlekedési.
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
A projekt megvalósítását támogatja a Belügyminisztérium Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsa „A legkisebb ellenállás” – bűnmegelőzés a szépkorúak körében BM –
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
„ Kalandvágyból felelősség” Ismerjük meg az Ifjú Polgárőrt Dr. Christián László PhD tanszékvezető egy. docens NKE RTK.
Budapest, március 24. A húsvéti ünnepi időszak rendőri feladatai Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály.
Civil Biztonság- és Védelemtudományi Tanszék VIDÉKBIZTONSÁG GTK3196BAN Dr. Szilágyi Tivadar
Barcsák Marianna - KPSZTI
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
VIDÉKBIZTONSÁG Dr. Szilágyi Tivadar GTK3196BAN
TATABÁNYAI RENDŐRKAPITÁNYSÁG SZÓBELI KIEGÉSZÍTÉS
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,4%
Személysérüléses közúti balesetek száma: +0,8%
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,2%
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
LEHETŐSÉGEK AZ ISKOLAI KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉSRE NEVELÉSBEN
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,4%
Előadás másolata:

II. Országos Iskolarendőr Szakmai Nap „ Egy iskola – egy polgárőr” program A gyermekek közlekedésbiztonságra nevelése

Az „EGY ISKOLA – EGY POLGÁRŐR” Program A gyermek- és fiatalkorúak bűnelkövetővé és áldozattá válásának megelőzésében jelentős szerepe van A családnak A gyermek- és ifjúságvédelemnek az oktató- és nevelő intézményeknek A rendőrségnek A civil szervezeteknek  így a polgárőrségnek is.

A PROGRAM JOGI ALAPJA Az „Egy iskola – Egy polgárőr” program jogi alapját a Polgárőrségről szóló évi LII.törvény 4/A § (3) bekezdésében foglaltak adják: „a polgárőr – a polgárőrség és az óvoda, valamint az általános iskola fenntartójával kötött együttműködési megállapodás alapján – jogosult a gyermekek úttesten történő biztonságos átkelésének elősegítése érdekében az óvodák és általános iskolák közvetlen közelében jelzőőri feladatokat ellátni.” Az OPSZ Alapszabálya a célok és feladatok között a - bűncselekmények megelőzésében és felderítésében való közreműködést - az eltűnt személyek felkutatásában - a gyermekbalesetek megelőzésében történő részvételt emeli ki az „Egy iskola – egy polgárőr” program keretében. Az OPSZ Szervezeti és Működési Szabályzata hangsúlyozottan kiemeli, hogy a polgárőr mozgalom célkitűzéseinek megvalósítása érdekében a polgárőr szervezet tevékenysége kiterjed - a gyermek és az iskolai bűnmegelőzési nevelőmunkában való részételre.

„EGY ISKOLA – EGY POLGÁRŐR” PROGRAM MEGHIRDETÉSE Az OPSZ középtávú stratégiájában fogalmazta meg, hogy a gyermek- és fiatalkori bűnözés csökkentése és az áldozattá válás megelőzése érdekében a polgárőrség nagyobb szervezettségben jelenjen meg az iskolákban, és olyan együttműködési lehetőségeket dolgozzon ki, amely - elősegíti a baleset megelőzést - hozzájárul az iskolás gyerekek közlekedési ismereteinek javításához - gyermekekre leselkedő veszélyforrások megelőzéséhez. Az OPSZ október 27-én hirdette meg az „ Egy iskola – egy polgárőr” programot és felkérte a pedagógus társadalmat, hogy egymás kölcsönös segítésével valósítsák azt meg. A megvalósítás a következő főbb területeken történik: - általános bűnmegelőzés, valamint a gyermek- és fiatalkori bűnözés, illetve az áldozattá válás megelőzése; - kiemelten a drogprevenció; - baleset-megelőzés – közlekedési szabályok betartása, közlekedési vetélkedők szervezése; - a polgárőr-utánpótlás, -nevelés, nyári táboroztatások.

POLGÁRŐRÖK A TANÉVKEZDÉS BIZTONSÁGÁÉRT Az akció kiemelt céljai: 1. az óvodák és iskolák környékén a gyermekbalesetek megelőzése, 2. a gyermekek sérelmére irányuló jogsértő cselekmények (kábítószer, alkohol, dohány, és pornográf termékek terjesztése, pedofília és egyéb, erőszakos jellegű események) megakadályozása, 3. nyújtsanak segítséget a gyermekekre veszélyt jelentő személyek távoltartásához, a jogsértő magatartásokról adjanak jelzést az illetékes hatóságoknak és az oktatási intézmények vezetőinek, 4. feladatok és intézkedések összehangolása a rendőrökkel, pedagógusokkal és a Szülői Munkaközösség képviselőivel, valamint a szülők aktivizálása a tervszerű, megelőzés érdekében, 5. a helyi írott és elektronikus sajtóban az iskola vezetése és az önkormányzat segítségével – a rendőrséggel egyeztetve – rendszeresen adjanak tájékoztatást a bűncselekmények és a közlekedési balesetek megelőzése, az ifjúság védelme érdekében tett tevékenységekről és kezdeményezéseik eredményeiről, 6. az „Egy iskola – egy polgárőr” és az ORFK által kezdeményezett, az „Iskola rendőre” programok összehangolása, 7. a programban résztvevő polgárőrök járjanak élen a tennivalók végrehajtásában és a feladatok megoldásában törekedjenek a felső tagozatos diákok és a szülők bevonására, 8. az akcióban részt vevő polgárőrök feladataik végrehajtása során legyenek példamutatóan körültekintőek és fegyelmezettek.

AZ OPSZ 2015 ÉVI MUNKATERVE Közlekedésbiztonsági és Balesetmegelőzési Tagozat (részlet) Fiatal kerékpárosok oktatása A polgárőrség közlekedésbiztonsági és balesetmegelőzési tevékenységének keretében meg kívánjuk kezdeni a éves korosztályhoz tartozó kerékpáros diákok elméleti és gyakorlati oktatását az ”Egy iskola – egy polgárőr” mozgalom keretében közösen a helyi rendőrökkel. Gyermekek védelme -Megvalósítandó cél, hogy miként lehet kiterjeszteni a "Polgárőrök a tanévkezdés biztonságáért" akciót valamilyen módon - akár csökkentett intenzitással - kiterjeszteni az egész tanévre. „A GYEMEKEK A KÖZLEKEDÉS LEGVÉDTELENEBB SZEREPLŐI”

KÖZLEKEDÉSI SZEREPEK A GYERMEKEK ÉLETÉBEN  UTASKÉNT ilyenkor vannak a legpasszívabb helyzetben, biztonságukat az befolyásolja, hogy az őket utaztató felnőttek - alkalmaznak-e passzív biztonsági eszközöket, ( biztonsági övet, gyerekülés, légzsákok, stb.) - jármű vezetője biztonságosan közlekedik - a többi jármű biztonságosan közlekedik-e.  GYALOGOSKÉNT az első önálló, aktív közlekedési szerep. A legkorábbi életkorban a gyalogos közlekedés biztonságának feltételeit tanulják meg. Jellemzően ilyenkor még felnőtt felügyelete alatt állnak.  JÁRMŰVEZETŐKÉNT ez a legfiatalabb korcsoportokra nem jellemző, de mivel a kerékpár is jármű, amint a gyerekek megtanulnak kerékpározni, már ugyanúgy a közlekedés aktív szereplőivé válnak járművezető szerepben, mint a gépjárművek vezetői. A kerékpár ráadásul – felépítéséből, fizikai jellemzőiből adódóan – az egyik legvédtelenebb jármű.

KÖZÚTI BALESETBEN MEGHALT GYERMEKEK SZÁMA

„3E”  EDUCATION -biztonságos közlekedésre nevelés - járművezetőképzés  ENFORCEMENT - közlekedési szabályok betartására és betartatására vonatkozó intézkedések (hatósági ellenőrzés, bírságok, egyéb szankciók stb.)  ENGINEERING -biztonságos közlekedési környezet megteremtése - pálya (utak tulajdonságai jellemzői) - forgalomtechnika - jármű

KIKET KELLENE ELÉRNI? 2013/2014 es tanév létszámai a KSH adatai alapján : (óvodai nevelés, nappali rendszerű oktatás, illetve képzés) Összesen: gyermek és fiatal - óvodai nevelés: gyermek - általános iskola: gyermek - középfokú oktatás fiatal - felsőoktatás: fiatal 2 millió gyermek és fiatal

EGY KIS „MATEK”… 2 millió gyermek és fiatal Havi 1 foglalkozás jó lenne (20 oktatási nap/hó) 1 nap főt kellene elérni Mondjuk naponta 4db 1-1,5 órás foglakozást tart meg 1 oktató: 1 foglalkozási időszakban főt kellene elérni 10 fős csoportok esetén: 2.500db oktató személy/team 20 fős csoport esetén: 1.250db oktató személy/team

MI LEHET A MEGOLDÁS? A biztonságos közlekedésre nevelés feladatát a pedagógusok lehetnek képesek megoldani. (esetleg a tantervbe illesztett foglalkozások részeként…) EGYSÉGES MÓDSZERTAN: - Az életkornak megfelelő tudásanyag - Helyi viszonyokhoz illesztett prioritások - Az életkorhoz illeszkedő foglalkozási módszer Szakmai szempontok: Közlekedési szakmai szempontok - Pedagógia módszertan - Pszichológiai módszertan Egyenlően fontosak!

Az OPSZ szerepvállalási lehetőségei KÖZREMŰKÖDÉS Képességek: -Országos hálózat -Nagy létszámú humán erőforrás -Az egyenruha „ereje” (hitelesség) Lehetséges területek: - Közreműködés az oktatásban  szóróanyagok terjesztése (logisztikai feladatok)  játék eszközök szállítása, felállítása  „animátori” közreműködés  vetélkedők lebonyolításában való részvétel  ifjú polgárőrök bevonása (közösségi szolgálat - Szülők elérése (elsődleges referencia személy és minta)

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET