„Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP-3.3.8-12/2-2012-0093 Társadalmi Megújulás Operatív Program Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Kapcsolattartás a szülői házzal
"Adj egy esélyt" - esélyalapú fejlesztés a Mórágyi Általános Iskolában
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
integrációs szaktanácsadó
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A tanácsadói tevékenység koordinálása Páll Viktória Ec-Pec Alapítvány.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
TÁMOP az intézményi folyamat szaktanácsadó szemével Balatonszentgyörgy
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Óvoda-iskola átmenet a Józsefvárosban
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Tanácsadói feladatok 1 Közoktatási Igazgatóság.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Albert István Téri Napovi Kisvaszar
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.

2012.május 15. „ Az akadály az a rémisztő dolog, amelyet akkor látunk, Ha levesszük a szemünket a célról..” TÁMOP / Új Magyarország.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
A szaktanácsadó segítő szerepe
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Készítette: Zelei Kitti. „Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezd, hogy a munkásokkal fát gyűjtetsz és szó nélkül kiosztod közöttük a szerszámokat, és.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
TÁMOP B ,,Esély a Vass Jenő Óvoda és Bölcsőde gyermekeinek” Halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek támogatásának eredményessége 3.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
ÜNNEPÉLYES NYITÓRENDEZVÉNY Iránytű az esélyhez TÁMOP B
Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása Társadalmi Megújulás Operatív Program „Fény vagy Te is ragyogj hát” TÁMOP /
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
TÁRSADALMI INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

„Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat 4065 Újszentmargita, Rákóczi u Tel.: 52/

Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, míg tényleg megnövök. Guggoljon ide mellém, ki nem csak hallani, de érteni akar, hogy közel legyen a szívdobogásunk. /Birtalan Ferenc/

A Pályázat célja A közoktatási intézmények alkalmassá váljanak a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek köztük roma gyermekek eredményes nevelésére-oktatására, támogassák iskolai sikerességüketA közoktatási intézmények alkalmassá váljanak a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek köztük roma gyermekek eredményes nevelésére-oktatására, támogassák iskolai sikerességüket

Kötelezően megvalósítandó tevékenységek: Pedagógiai módszerekben való megújulás  A hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek iskolai sikerességét elősegítő, befogadó szemléletet közvetítő, a gyermekek, tanulók szükségleteit figyelembe vevő, differenciáló pedagógiai módszerek alkalmazási feltételeinek megteremtése az eszközök fejlesztése, bővítése  Átmenetek kezelését támogató, szülőknek és gyermekeknek szóló programok, tevékenységek megvalósítása (család-óvoda, óvoda-iskola átmenet,)

Kötelezően megvalósítandó tevékenységek: Pedagógiai módszerekben való megújulás  Átmenetek kezelését támogató a gyermekkel foglalkozó pedagógusoknak szóló tevékenységek megvalósítása (szakmai együttműködések megteremtése, után követési gyakorlatok, módszertani továbbképzések  Modell értékű programok továbbfejlesztése  Az oktatási-nevelési intézmények pedagógiai munkáját szabályozó dokumentumok módosítása pályázat keretében vállalt tevékenységek, adaptációk beépítése érdekében

A projekt első lépései A megvalósítást segítő együttműködési megállapodások megkötéseA megvalósítást segítő együttműködési megállapodások megkötése Szülők támogatásának megszerzéseSzülők támogatásának megszerzése Az óvoda-iskola átmenet team létrehozásaAz óvoda-iskola átmenet team létrehozása A megfelelő pedagógiai asszisztens kiválasztásaA megfelelő pedagógiai asszisztens kiválasztása A dajka alkalmazása szülői kapcsolatok megerősítése érdekében.A dajka alkalmazása szülői kapcsolatok megerősítése érdekében.

A projekt megvalósításának folyamata

Együttműködések kiszélesítése Kerekasztal megbeszélésekKerekasztal megbeszélések Közös ünnepekre való készülődés/jeles napokKözös ünnepekre való készülődés/jeles napok

Szülők bevonása Kézműves foglalkozásokKézműves foglalkozások Sport napokSport napok Nyitott óvodai napokNyitott óvodai napok EgészségnevelésEgészségnevelés Szülők akadémiájaSzülők akadémiája

Igénybevett szolgáltatások KépzésekKépzések SzupervízióSzupervízió

Szakmai megvalósítás Módszertani munkacsoportMódszertani munkacsoport Folyamat tanácsadás:Folyamat tanácsadás: –Óvoda – iskola átmenet munkacsoport

Intézményen kívüli partneri kapcsolatok Margitai Borisszák Nóta EgyesületMargitai Borisszák Nóta Egyesület Újszentmargitai Roma EgyesületÚjszentmargitai Roma Egyesület Hunyadi Mátyás Általános IskolaHunyadi Mátyás Általános Iskola VédőnőVédőnő Házi- és gyermekorvosHázi- és gyermekorvos

A „Legyen élmény az iskola”jó gyakorlat továbbfejlesztése Az innováció szükségessége A pedagógus személyiségének szerepe az átmenet időszakában A szülők bevonása az óvodai és iskolai életbe Szociális terület ( Gyermekjóléti szolgálat) bevonása

Eddigi eredményeink és a fejlesztési lehetősségek átgondolásának szükségessége A „ Legyen élmény az iskola” jó gyakorlatunk évek óta működik több-kevesebb sikerrel. A siker hiányának érzését a HHH illetve a problémás gyermekek beilleszkedésének még mindig érezhető nehézségei okozzák. Ezért éreztük szükségesnek a jó gyakorlatunk újbóli átgondolását, továbbfejlesztését természetesen építve az évek alatt összegyűjtött tapasztalatokra. A „ Legyen élmény az iskola” jó gyakorlatunk évek óta működik több-kevesebb sikerrel. A siker hiányának érzését a HHH illetve a problémás gyermekek beilleszkedésének még mindig érezhető nehézségei okozzák. Ezért éreztük szükségesnek a jó gyakorlatunk újbóli átgondolását, továbbfejlesztését természetesen építve az évek alatt összegyűjtött tapasztalatokra.

A „Legyen élmény az iskola..” jó gyakorlatunk az alábbi területekre, tevékenységekre fókuszált: Leendő tanítók - gyermekek ismerkedése Leendő tanítók - gyermekek ismerkedése Az első osztályos gyermekek számára Az első osztályos gyermekek számára óvodapedagógusi végzettséggel rendelkező szakember biztosításával, otthonos légkör kialakításával az átmeneti időszak megkönnyítése óvodapedagógusi végzettséggel rendelkező szakember biztosításával, otthonos légkör kialakításával az átmeneti időszak megkönnyítése A két intézmény szemléletbeli, módszertani közelítése a társintézményben történő hospitálásokkal, egymás dokumentumainak megismerésével A két intézmény szemléletbeli, módszertani közelítése a társintézményben történő hospitálásokkal, egymás dokumentumainak megismerésével A gyermekek fejlődésének nyomon követése, lehetőség szerint csak a megfelelő fejlettségi szinten álló gyermekek beiskolázása A gyermekek fejlődésének nyomon követése, lehetőség szerint csak a megfelelő fejlettségi szinten álló gyermekek beiskolázása

A „Legyen élmény az iskola..” jó gyakorlatunk az alábbi területekre, tevékenységekre fókuszált: Olyan kulcskompetenciákat tartalmazó átadólap használata és olyan megbeszélési rendszer kiépítése, amely segíti a gyermekekről a szükséges és elégséges információk átadását Olyan kulcskompetenciákat tartalmazó átadólap használata és olyan megbeszélési rendszer kiépítése, amely segíti a gyermekekről a szükséges és elégséges információk átadását A gyermekek iskolai fejlődésének nyomon követése A gyermekek iskolai fejlődésének nyomon követése Segítségnyújtás a gyermekek esélyegyelőségének megvalósulásához Segítségnyújtás a gyermekek esélyegyelőségének megvalósulásához

Új célok kijelölése A gyermek megismerési módszereink átdolgozását láttuk a legfontosabb elemnek, ezen a területen is a viselkedést befolyásoló tényezőket.A gyermek megismerési módszereink átdolgozását láttuk a legfontosabb elemnek, ezen a területen is a viselkedést befolyásoló tényezőket. Kiemelt fontosságú területnek ítéltük a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek családja és közvetlen környezete által közvetített társas alkalmazkodási mód vizsgálatát, mint a gyermek magatartásának befolyásoló tényezőtKiemelt fontosságú területnek ítéltük a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek családja és közvetlen környezete által közvetített társas alkalmazkodási mód vizsgálatát, mint a gyermek magatartásának befolyásoló tényezőt

Új célok kijelölése Az átmenet megkönnyítése a család, az óvoda és az iskola segítő, támogató nevelési módszereinek, együttműködi formáinak felülvizsgálataAz átmenet megkönnyítése a család, az óvoda és az iskola segítő, támogató nevelési módszereinek, együttműködi formáinak felülvizsgálata Legfőbb problémának a két intézmény módszertani megközelítése közötti még mindig meglévő különbségeket találtuk.Legfőbb problémának a két intézmény módszertani megközelítése közötti még mindig meglévő különbségeket találtuk.

Óvoda-iskola átmenet munkaközösség óvodapedagógusokóvodapedagógusok óvodavezetőóvodavezető elsős nevelőelsős nevelő alsós munkaközösség vezetőjealsós munkaközösség vezetője igazgatóigazgató

Óvoda-iskola átmenet team Nagycsoportos óvodapedagógusokNagycsoportos óvodapedagógusok Leendő elsős nevelőkLeendő elsős nevelők Folyamat tanácsadóFolyamat tanácsadó

Team foglalkozások Fejlődés-lélektani sajátosságok az óvoda–iskola átmenet éveiben – elméleti megközelítés: felelevenítés és tudatosítás az elfogadó, befogadó nevelői attitűd elemzése.Fejlődés-lélektani sajátosságok az óvoda–iskola átmenet éveiben – elméleti megközelítés: felelevenítés és tudatosítás az elfogadó, befogadó nevelői attitűd elemzése. Aktuális viselkedés és magatartás problémákAktuális viselkedés és magatartás problémák ( esetmegbeszélések) ( esetmegbeszélések) Részképesség fejlesztési lehetőségek, az elvárt ismeretek, képességek,attitűdök körének közös meghatározása.Részképesség fejlesztési lehetőségek, az elvárt ismeretek, képességek,attitűdök körének közös meghatározása.

Megismerési folyamat A program megírásakor egyértelművé vált, hogy a szocializációs színterek tartalmi együttműködését át kell gondolni, egymással szorosabb, tudatosan tervezett, tartalmilag megújult, intenzív együttműködésre van szükség.A program megírásakor egyértelművé vált, hogy a szocializációs színterek tartalmi együttműködését át kell gondolni, egymással szorosabb, tudatosan tervezett, tartalmilag megújult, intenzív együttműködésre van szükség. A program átdolgozásánál tudatosan választottuk a megismerés folyamatának fordított sorrendjét.A program átdolgozásánál tudatosan választottuk a megismerés folyamatának fordított sorrendjét.

Legfontosabb 10 eleme az átdolgozott „Legyen élmény az iskola” jó gyakorlatnak

Óvodai környezetben zajlik a folyamat Május - Június hónapokban I, A tanító hozzásegítése a gyermek megismerésének folyamatához az egyéni értékei megmutatása által. II. A viselkedési-beilleszkedési problémát kiváltó okok feltárása és az odafigyelés, odafordulás által a probléma mérséklése. III. A család bevonása az óvoda-iskola átmenet folyamatába- építve az óvoda-család jó kapcsolatára, az óvodapedagógus és tanító közös családlátogatása IV. Gyermekjóléti Szolgálat bevonása a folyamatba a szociális munka eszközeinek alkalmazása

Iskolai környezetben Szeptember hónapokban: Tanító néni és volt nagycsoportos óvodapedagógus együttes tevékenysége: V. Az átadólap eredményeire építve a gyermek pozitívumainak figyelembevétele a kezdő időszak tervezésénél V. Az átadólap eredményeire építve a gyermek pozitívumainak figyelembevétele a kezdő időszak tervezésénél VI. Bemeneteli (Difer) mérés, kiértékelés, egyéni fejlesztési tervek elkészítése, megbeszélése a szülőkkel fogadóórák alkalmával VI. Bemeneteli (Difer) mérés, kiértékelés, egyéni fejlesztési tervek elkészítése, megbeszélése a szülőkkel fogadóórák alkalmával

Tanító néni és volt nagycsoportos óvodapedagógus együttes tevékenysége : VII. Az iskolai tevékenységek lépcsőzetes bevezetése (idő, tartalom), a teendők megosztása, a módszertani feladatok, az értékelési rendszer egyeztetése VII. Az iskolai tevékenységek lépcsőzetes bevezetése (idő, tartalom), a teendők megosztása, a módszertani feladatok, az értékelési rendszer egyeztetése VIII. Esetmegbeszélés, megoldás keresése az esetleges beszokásból eredő problémák kapcsán VIII. Esetmegbeszélés, megoldás keresése az esetleges beszokásból eredő problémák kapcsán IX. A gyermekek iskolaszintű programjaiba, tevékenységeibe való bekapcsolódás segítése IX. A gyermekek iskolaszintű programjaiba, tevékenységeibe való bekapcsolódás segítése X. Az óvodapedagógus fokozatos háttérbe vonulása X. Az óvodapedagógus fokozatos háttérbe vonulása

Ha a gyerekek biztonságban érzik magukat, Megtanulnak hittel élni. Ha a gyerekek megerősítve élnek, Megtanulják magukat szeretni. Ha a gyerekek elfogadva és barátságban élnek, Megtanulják megtalálni a szeretetet a világban. Dorothy Law Noltte

Köszönöm megtisztelő figyelmüket