CerOrganic Képzők Képzése 504387-LLP-1-2009-1-GR-LEONARDO-LMP A projekt az Európai Unió támogatásával, a Leonardo da Vinci Program keretében valósul meg.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Advertisements

Magyar Növényvédő Mérnöki és Növényorvosi Kamara Kockázat-elemzésen alapuló védekezési lehetőségek a parlagfű ellen.
Arccal a parlagfű ellen
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 4. konferencia.
Lazításon alapuló talajelőkészítés repce alá
A FŰSZERPAPRIKA TERMÉSE ELTÉRŐ TÁPANYAG-ELLÁTOTTSÁG ESETÉN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
A hajtás A levél és a szár
Szuperkorai napraforgó hibridvetőmag nemesítési programja
Hogyan működik az elektronikus nyelv
Zöld növényvédelem – m-learning a mezőgazdaságban M. Tóthová 2, Radics L. 1, S. Basile 3, Vörös I. 1, P. Tóth 2 1 Magyar Ökológiai Gazdálkodásért Egyesület.
Gyümölcstermesztő szakmérnöki képzés
Az e-learning a felnőttképzésben projekt Papp Lajos Műegyetemi Távoktatási és Felnőttképzési Központ.
„A szociálpolitikus és szociális munkás képzés megújítása az ELTE és a BCE együttműködésében (SZOCMEG)” TAMOP /2/A/KMR-0043 A projekt az Európai.
Talajtípusok.
Bányai Júlia Gimnázium
Környezetállapot-Értékelés Program A PROGRAM JÖVŐ„KÉP”E KvVM – MTA TAKI – Széchenyi István Egyetem Bulla Miklós.
A növények szervei; Gyökérzet
Természeti erőforrások védelme
Alapozó növénytan Növényalaktan 1.
A növények szervei; Gyökérzet
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Dr. Varga Csaba – Piskolczi Miklós
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
A sárgarépa és a petrezselyem
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
III. Témakör MISKOLCI EGYETEM LOGISZTIKA ANYAGMOZGATÁSI ÉS LOGISZTIKAI TANSZÉK III./1.
Évszakok a kertben 5. osztály.
Helyes Mezőgazdasági és Környezeti Állapot előírásai
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A növények táplálkozása
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
GYOMIRTÓSZEREK KIJUTTATÁSÁNAK IDŐPONTJAI
Agrár-környezetvédelem IX.
A csírázástól az egyed haláláig
Védelmi lehetőségek szántóföldeken és szőlőkben Pinke Gy. – Pál. R
TANÁR KIS EMESE. A mezei növények termesztése A növénytermesztés a mezőgazdaság egyik ága,amellyel az ember ősi idők óta foglalkozik.
Az SCD Probiotikus technológia a növények ápolásában
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A növények egyedfejlődése
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Komposztálási alapismeretek
A klímaváltozás káros hatásainak megelőzése, előrejelzése és csökkentése az agrár-élelmiszertermelési vertikumban Konzorciumi záróértekezlet. Gödöllő,
Mező élővilága.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EUROPROFESSIONAL HUNGARY KFC Varró István Szakiskola, Szakközépiskola, Általános Iskola és Kollégium KARCAG.
Fenntartható tápanyag-gazdálkodás –energianövények
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dr. Husvéth Ferenc Tudományos ügyekért felelős rektorhelyettes június 22.
A csemegekukorica termesztésének üzemgazdasági elemzése egy integrátor példáján keresztül VIVIEN KEREKES Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
Smart Farming dr. Szieberth Dénes Kőszárhegy Kazinczy Ferenc utca 12. mobil telefon: 36 (06)
Digitalizálás a könyvtárban …mit, mivel, hogyan, mikor, miért, mennyire…
Talajművelés szerepe az ökológiai gazdálkodásban.
Gyülölcsös sorköz (talaj) ápolás és talajtakarás.
Ökológiai gazdálkodásban alkalmazható gyomszabályozási módszerek A burgonya és sárgarépa gyomszabályozása Zilahiné Bede Györgyi 2006.
1 III. GREENNOVÁCIÓS NAGYDÍJ PÁLYÁZAT Nevezés kategóriája: Greennovatív gyártó, termelő Pályázati anyag címe: Biomassza kazánokkal a fenntartható termelésért.
Földműveléstan és területfejlesztés KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖKI BSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI BSc.
Növények tanításának módszertana. A növények tanításának algoritmusa 1. 1.Név – Magyar tudományos – Magyar szinonim nevek – Latin név (ha érdekes) Pl.
A talajművelés környezeti hatásai. A talajművelés Mountford modell Szilárd fázis Pórustér.
A mezőgazdasági tevékenység környezetföldtani vonatkozásai A mezőgazdasági tevékenység környezetföldtani vonatkozásai Építés- és környezetföldtan 10.
Ökológiai szempontok a szennyvíztisztításban
A gyomok életformarendszere
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
Mire érdemes odafigyelni a növényváltás idején a zöldséghajtatásban
Hatékony és pontos munkavégzés
Hatékony és pontos munkavégzés
Előadás másolata:

CerOrganic Képzők Képzése LLP GR-LEONARDO-LMP A projekt az Európai Unió támogatásával, a Leonardo da Vinci Program keretében valósul meg. Modul C534a.3 Unit 1-4.

Felépítés 1.Bevezető i.Információk az oktatóról ii.Célkitűzések iii.Eredmények iv.Módszertan 2.Fő rész i. Szószedet ii. Előadás 1.Következtetések i.Összefoglaló ii.Forrásjegyzék iii.Az oktatás értékelése Unit C534a.3, Gyomszabályozás és biodiverzitás Dr. Radics László, BCE

1.i. Oktatói információk A Budapesti Corvinus Egyetem Ökológiai és Fenntartható Gazdálkodási Rendszerek Tanszék tanszékvezetője 1991 óta  Az ökológiai gazdálkodás oktatás különböző formáinak megalapozása Magyarországon  Fő Kutatási területei  Vegyszermentes gyomszabályozás  Ökológiai gazdálkodás  340 publikáció, 32 tudományos könyv és fejezet  Tagság: ISOFAR, Magyar Gyomkutató Társaság, Európai Gyomkutató Társaság, Ökológiai Gazdálkodási Nemzeti Technológiai Platform  Szerkesztőbizottsági tagság: Magyar Gyomkutatás és Technológia, Kertgazdaság, Italian Journal of Agronomy Modul C534a.3, Unit 1-4. Dr. Radics László, habil, PhD

1.ii. Célkitűzések A gyomszabályozás problémakörének és a gyomok biológiájának bemutatása az ökológiai gazdálkodás szempontjából Különböző módszerek alkalmazásának bemutatása az agroökológiai gyomszabályozásban szántóföldön és ültetvényekben Források biztosítása az agroökológiai és a környezetbarát gyomszabályozás témakörében Modul C534a.3, Unit 1-4.

1.iii. Eredmények és képességek A modul végére a hallgatók : átlátják az agroökológiai gyomszabályozás összetettségét képesek releváns információk keresésére a nyomtatott és az elektronikus szakirodalomban képesek értelmezni és elemezni a különböző gyomszabályozási lehetőségeket és kiválasztani az adott körülményeknek megfelelőket A gyomszabályozás témakörében felmerülő kérdésekhez hozzászólnak Modul C534a.3, Unit 1-4.

1.iv. Módszertan Felépítés Power Point prezentáció : Agroökológiai gyomszabályozás Elektronikus források elemzése Nyomtatott szakirodalom (könyvek, cikkek) csoportmunka Modul C534a.3, Unit 1-4.

2. Fő rész Modul C534a.3, Unit 1-4.

2.i. Szószedet Egyéves– Egy évig élő növény Kétéves– Két évig élő növény Sziklevél – A kikelt mag első levele(i) Kúszó – Folyamatosan terjedő, hajtás, vagy vízszintes szár, amely a nóduszoknál legyökeresedik Dormancia – Inaktív állapot, periódus a növény fejlődésében Ugar – Művelt, de be nem vetett földterület Évelő – több, mint két évig élő növény Elterülő – laposan a földön heverő szár Modul C534a.3, Unit 1-4.

2.i. Szószedet Rizóma – Földalatti vízszintes szár, nódusszal, internódusszal, a vegetatív szaporodásban játszik szerepet. Sztolón – Vízszintes föld feletti, módosult szaporító szerv, mely a nóduszokban legyökerezik Főgyökér – Elsődleges gyökér, amely függőlegesen nő a talajban, rajta kisebb mellékgyökerek találhatók Gyom – Olyan növény, amely egy adott területen, adott időszakban a termesztési célnak nem felel meg Modul C534a.3, Unit 1-4.

2.ii. Előadás Agroökológiai gyomszabályozás Modul C534a.3, Unit 1-4.

A gyomszabályozás lépései diagnózis megelőzés biológiai védekezés agrotechnikai védekezés mechanikai gyomszabályozás fizikai eljárások

Diagnózis Gyomnövény Talaj Környezet Termesztéstechnika előzmények Megelőzés utak, árokpartok, szérűskertek tisztántartása a gyomnövények magérlelésének megakadályozása vetőmag tisztítás, fémzárolt vetőmag használata gyommentes istállótrágya, komposzt és takarmány használata a szaporító képletek géppel történő behurcolásának megakadályozása

Biologiai kontrol rovarok kórokozók allelopátia gerincesek

Agrotechnikai módszerek vetésváltás vetésforgó vetésidő magágyelőkészítés állománysűrűség betakarítás ideje tarlóhántás tarlóápolás trágyázás mulcs talajtakaró ugar

Holt mulcs Szerves –szervetlen anyagok

Szerves holt mulcs

Lebomló műanyag fólia

A legjobb: zöld, barna, fekete Színes műanyag fóliák

Élő mulcs

Fizikai gyomszabályozás Vetés előtt - talajelőkészítés Gyomszabályozás lehetőségei a vegetációs időszakban Mechanikai gyomszabályozás

Talajművelés hatása szántás nehézkultivátor talajmaró tárcsázás csökkentett talajművelés

Gyomszabályozás vegetációs időben Mechanikai gyomszabályozás eszközei –boronák –kultivátorok –gyomkefék

Hálóborona Kelő gyomok ellen hatásos

Gyomfésű + gyors, olcsó - Nem szelektív

Fogas borona

Kultivátor

Gyomkefe

Kapálás

Széles sorközű növények gyomszabályozása Kézi gyomlálás 3-5 munkás/ nap kertészeti kultúrákban

Torziós gyomláló + olcsó - fontos a beállítás - pontos vezérlés

Ujjas gyomláló - drága + könnyű beállítás + kíméletes

Termikus eljárások sterilizálás gőzölés infravörös sugárzás fagyasztás Hő Fizikai gyomszabályozás

Gyomperzselés Magas energiaköltség 80-90%-os hatékonyság 60-70°C –ra kell a növényeket felmelegíteni hatásai: –Fehérjék kicsapódnak, a növény lankad, egy napon belül elpusztul Egyéves kétszikűek ellen használható, földalatti áttelelőképlettel rendelkező évelők ellen hatástalan

Előnye, hogy a talajt nem bolygatjuk nem stimulálja további gyomok kelését

Fagyasztás fagyasztás szén-dioxid hó

Gőzölés -lassú -Sok energia -nehéz

Mobil IKT technológiák fejlődésének felhasználása a felnőttoktatásban az interaktív tanulás elősegítésére az ökológiai gazdálkodás területénLLP-LDV-TOI-2009-SK

3. Következtetések Modul C534a.3, Unit 1-4.

3.i. Összefoglalás Vegyszermentes gyomszabályozás lépései: diagnózis, megelőzés és szabályozás Gyomfertőzés értékelése, megelőzés lehetőségei, mint a védekezés első lépése Biológiai, agrotechnikai és fizikai gyomszabályozási módszerek, és eszközök bemutatása Új megközelítés – Green Plant Protection Modul C534a.3, Unit 1-4.

3.ii. Források Web pages / links Modul C534a.3, Unit 1-4.

További információk a C534a.3 modulról Modul C534a.3, Unit 1-4.