Középiskolások pénzügyi kultúrája felmérés eredményei Dr. Kovács Péter

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vélemények a tehetségről
Advertisements

E-learning alapú távoktatásos képzés
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
Professzionális iskolai kutatások
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
4 K 1 ÜZLETI INFORMATIKA SZAKIRÁNY SZÁMÍTÁSTUDOMÁNYI ÉS INFORMÁCIÓELMÉLETI TANSZÉK PÉNZÜGY ÉS SZÁMVITEL TANSZÉK IPARI MENEDZSMENT ÉS VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN.
TÁMOP / Dr. Katona György Projektmenedzser HÁLÓZATOS EGYETEMI SZOLGÁLTATÁS-INNOVÁCIÓ A NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEMEN.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Életpálya-építés fiatalkorban
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
A szakdolgozat készítés minőségirányítási aspektusai
Civil Biztonság- és Védelemtudományi Tanszék A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA SGTVT001BC Dr. Szilágyi Tivadar
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Pénziránytű pénzügyi ismeretterjesztő honlap fiataloknak Háttér információk Szalay György Pénzügyi Kultúra Központ november 27.
Mit tesz az MNB a hazai lakosság pénzügyi kultúrájának fejlesztéséért? Dr. Simon András, kommunikációs igazgató Április 7.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Széchenyi István Egyetem, Győr
Rendészeti vezető-kiválasztás
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
Az emberi tényező a közlekedésbiztonságban előadó: dr. Sárdi Erika, elnök.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
„Ü GYES KEZEK, OKOS FEJEK ” TEHETSÉGKERESŐ PROGRAM május 11. A tehetséggondozás 25 éve a törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskolában.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Harmadik matematikakönyvem
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
INNOCSEKK 156/2006 Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Egyetemi Tudományos Diákköri Konferencia november 24. Készítette: Vrabély.
A Tőzsde és ami mögötte van Tóth Attila Vezérigazgató-helyettes Budapesti Értéktőzsde Zrt Április 24.
A következő kérdések a mai gyerekekre vonatkoznak:  Felkészíti-e az iskola a gyermekeinket a való világra?  Kapnak-e.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Mesterképzés Vállalkozásfejlesztés szak NYÍLT NAP
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Szén-dioxid nyomozók: energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
VÁLLALKOZÓI KOMPETENCIA-FEJLESZTÉS ALPROGRAM ELÉRT EREDMÉNYEI TÁMOP F-14/1/KONV Gazdaságtudományi Kar, 1c alprogram Projektzáró rendezvény,
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
Asztrofizika a lézerlaboratóriumban Szerzők: Dr. Szatmáry Károly egyetemi docens, Dr. Székely Péter egyetemi adjunktus SZTE Kísérleti Fizikai Tanszék Lektor:
VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN száma: ) Dr. habil. Kozári József CSc egyetemi docens GAZDASÁG-
IBD betegek életminőségét befolyásoló objektív és szubjektív körülmények felmérése Június MCBBE egyesület beteg tagjai között végzett kérdőíves felmérés.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Problématérképek az adott járásokban
AP1 - SPORTTUDOMÁNYI KÉPZÉS ÉS TARTALOMFEJLESZTÉS
A mennyiségből a minőségbe – az MKOSZ stratégiai terve
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Ifjúsági helyzetkép a világban, nemzetközi kitekintés
A magyar és az osztrák szaktanácsadási rendszer összehasonlító vizsgálata a gazdálkodók körében végzett kérdőíves felmérés által VÉR ANDRÁS - CSER.
Információvédelem Menedzselése XX. Szakmai Fórum
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Középiskolások pénzügyi kultúrája felmérés eredményei Dr. Kovács Péter

Tartalom Általánosan a tesztről Kutatócsoport Mi a pénzügyi kultúra? A vizsgálat keretmodellje, a kérdőív Főbb eredmények Összegzés

Általánosan a tesztről Cél: a pénzügyi kultúra vizsgálata középiskolások körében 1 fordulós feleletválasztós teszt –„játékos” kérdés Kitöltések száma: db Validált

SZTE GTK Kutatócsoport Dr. Kosztopulosz Andreász, egyetemi docens Dr. Kovács Péter, egyetemi docens Dr. Révész Balázs, egyetemi docens Kiss Gábor Dávid, tanársegéd Cseri Cserne, elemző Sápi Ákos, Econventio Pesti Tibor, Econventio

Mi a pénzügyi kultúra? Nincs egységes meghatározás „Az életre szóló pénzügyi biztonsághoz szükséges pénzügyi erőforrások hatékony kezeléséhez kapcsolódó készségek és képességek (Jump$tart Coalition 2007).” „A pénz használatához és kezeléséhez köthető informált és hatékony döntések meghozatalának képessége (Noctor et al. 1992)”.

A vizsgálat háttere Komplex modell szükséges –nem elegendő az egyes pénzügyi termékekkel kapcsolatos definíciók visszakérdezése –szükség van a cselekvőben lezajló döntéshozatal folyamatának megismerésére, hogy megérthessük, miként választ egyes termékeket és hogyan használja őket a későbbiekben.

A vizsgálati modell 6 témakörre banki szolgáltatások, megtakarítások és befektetések, hitelezés, nyugdíj és biztosítás, munka világa, általános gazdasági ismeretek: infláció, adózás, ország kockázat)

A vizsgálati modell Mindentémakörön belül –Attitűd –Ismeretek –Számolási készségek –Econventio-index

A mintáról A kitöltők 49 százaléka férfi, 51 százaléka nő. A kitöltők 28 százaléka gazdasági, kereskedelmi képzésben vesz részt, míg 72 nem gazdasági képzésben tanul.

BANKI SZOLGÁLTATÁSOK

MEGTAKARÍTÁSOK, BEFEKTETÉSEK

HITELEZÉS

NYUGDÍJ ÉS BIZTOSÍTÁS

A MUNKA VILÁGA

ÁLTALÁNOS GADASÁGI ISMERETEK

Econventio-index: 45%

Tudásteszt eredmények: Szignifikáns teljesítménykülönbségek Pénzügyi tanulmányok, gazdasági tanulmányok Igen (48%) Nem (45%) Milyen mintáztot követ Internet, iskolaOtthon, nincs ismeret Nem Férfi (48%)Nő (44%) Korcsoport év (42%)18- év (50%)    

Javaslatok Gyakorlatias pénzügyoktatás formája akár egy tanóra, akár egy néhány alkalmas délutáni kötetlen tréning lehetne.

Javaslatok Fontos a pénzügyi ismereteket oktatók képzése. –A problémákból látszik, hogy ez nem oldható meg egy matematika óra keretén belül, mert a pénzügyi ismeretek oktatása több mint számítások oktatása. –fontos a diákokat pénzügyi ismeretekre oktató felnőttek továbbképzése.

Javaslatok Fontos, hogy egy-egy probléma taglalásakor (például infláció, államadósság) a diákoknak legyenek elképzelései a jelenséget mérő statisztikai adatokról és Magyarország helyzetéről nemzetközi perspektívában.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Kapcsolat: