Középiskolások pénzügyi kultúrája felmérés eredményei Dr. Kovács Péter
Tartalom Általánosan a tesztről Kutatócsoport Mi a pénzügyi kultúra? A vizsgálat keretmodellje, a kérdőív Főbb eredmények Összegzés
Általánosan a tesztről Cél: a pénzügyi kultúra vizsgálata középiskolások körében 1 fordulós feleletválasztós teszt –„játékos” kérdés Kitöltések száma: db Validált
SZTE GTK Kutatócsoport Dr. Kosztopulosz Andreász, egyetemi docens Dr. Kovács Péter, egyetemi docens Dr. Révész Balázs, egyetemi docens Kiss Gábor Dávid, tanársegéd Cseri Cserne, elemző Sápi Ákos, Econventio Pesti Tibor, Econventio
Mi a pénzügyi kultúra? Nincs egységes meghatározás „Az életre szóló pénzügyi biztonsághoz szükséges pénzügyi erőforrások hatékony kezeléséhez kapcsolódó készségek és képességek (Jump$tart Coalition 2007).” „A pénz használatához és kezeléséhez köthető informált és hatékony döntések meghozatalának képessége (Noctor et al. 1992)”.
A vizsgálat háttere Komplex modell szükséges –nem elegendő az egyes pénzügyi termékekkel kapcsolatos definíciók visszakérdezése –szükség van a cselekvőben lezajló döntéshozatal folyamatának megismerésére, hogy megérthessük, miként választ egyes termékeket és hogyan használja őket a későbbiekben.
A vizsgálati modell 6 témakörre banki szolgáltatások, megtakarítások és befektetések, hitelezés, nyugdíj és biztosítás, munka világa, általános gazdasági ismeretek: infláció, adózás, ország kockázat)
A vizsgálati modell Mindentémakörön belül –Attitűd –Ismeretek –Számolási készségek –Econventio-index
A mintáról A kitöltők 49 százaléka férfi, 51 százaléka nő. A kitöltők 28 százaléka gazdasági, kereskedelmi képzésben vesz részt, míg 72 nem gazdasági képzésben tanul.
BANKI SZOLGÁLTATÁSOK
MEGTAKARÍTÁSOK, BEFEKTETÉSEK
HITELEZÉS
NYUGDÍJ ÉS BIZTOSÍTÁS
A MUNKA VILÁGA
ÁLTALÁNOS GADASÁGI ISMERETEK
Econventio-index: 45%
Tudásteszt eredmények: Szignifikáns teljesítménykülönbségek Pénzügyi tanulmányok, gazdasági tanulmányok Igen (48%) Nem (45%) Milyen mintáztot követ Internet, iskolaOtthon, nincs ismeret Nem Férfi (48%)Nő (44%) Korcsoport év (42%)18- év (50%)
Javaslatok Gyakorlatias pénzügyoktatás formája akár egy tanóra, akár egy néhány alkalmas délutáni kötetlen tréning lehetne.
Javaslatok Fontos a pénzügyi ismereteket oktatók képzése. –A problémákból látszik, hogy ez nem oldható meg egy matematika óra keretén belül, mert a pénzügyi ismeretek oktatása több mint számítások oktatása. –fontos a diákokat pénzügyi ismeretekre oktató felnőttek továbbképzése.
Javaslatok Fontos, hogy egy-egy probléma taglalásakor (például infláció, államadósság) a diákoknak legyenek elképzelései a jelenséget mérő statisztikai adatokról és Magyarország helyzetéről nemzetközi perspektívában.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Kapcsolat: