Hajléktalanság problémája a Nyugat- dunántúli régióban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A népszámlálás szerepe a hajléktalanok számbavételében Nemzeti tanácskozás a hajléktalanügyet támogató információs rendszerek kialakításának lehetőségeiről.
Advertisements

Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
1 A gyermek- és ifjúságvédelmi intézményrendszer helye és szerepe a fővárosi oktatás rendszerében Fővárosi Pedagógiai Napok Modellváltás a fővárosi intézményrendszerben.
Szociális munkások a közszférában március 27. Varga István főiskolai adjunktus Szociális munkások a közszférában március 27. Varga István főiskolai.
Gondolatok Sárospatak iskolavárosi helyzetéről Sárospatak, okt. 20.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
Társadalmi Egyesülések Zala Megyei Szövetsége. • Székhely: Zalaegerszeg • Alapítás éve: • Tagok: civil szervezetek, alapítványok, klubok • Fő tevékenység:
A Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ szerepe a komplex rehabilitációban Balog Lajos Rehabilitációs főreferens,foglalkoztatási szakértő
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
A szociális szolgáltatásokhoz kapcsolódó foglalkoztatás tervezett átalakítása 1.Klasszikus határterületi kérdés szociális ellátástámogatott életvitel foglalkoztatás.
„INTER-CIVIC: Vývoj dvojjazyčného portálu a digitálnych obsahov pre NGO”
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
A Magyar Vöröskereszt tevékenysége Pest megye népegészségügyében
Stratégiai tervezés.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
2011. április 15.OTDK Konferencia - ZSKF Bajomi Anna Zsófia Magyarország Iparvárosai - Kiutak a válságból.
Segélyezési rendszer átalakítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
A Magyar Köztársaság kormánya
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A Regionális Munkaügyi Tanácsok foglalkoztatási paktumokban való részvételi lehetőségei Balatonvilágos
Lehetőségek a nagy létszámú
DEBRECEN VÁROS SZOCIÁLIS
Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok Prevenciós intézkedések, jelzőrendszer és téli kríziskezelés a hajléktalan személyek ellátásában Bartolomeu.
Közösségi ellátók mint facilitátorok
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Velünk egy jobb világért! Reintegrációs modellprogram Magyar Ökumenikus Segélyszervezet Országos Módszertani Családok Átmeneti Otthona és Regionális Kríziskezelő.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
A társadalmi integráció aktuális kérdései az INNOAXIS-projekt célterületét alkotó térségekben Jász Krisztina Ph.D MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Szabadka,
Támogatott lakhatási programok a fővárosban Adatok és módszertan szerepe a fővárosi lakhatási programok lebonyolításában.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
Tájékoztató rendezvény Szombathely.
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
BMSZKI Szabolcs utcai Átmeneti Szálló bemutatása
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
CSODAVÁRÁSCSODAVÁRÁS avagy, küzdelem a kiégés ellen. Nők a szociális munkában.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Hajléktalanügy 2015 Hajléktalanellátás Országos Konferenciája
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
Az Evangélikus Egyház szerepe szociális kérdésekben, jó gyakorlatok és egyházi programok.
A II. Nemzeti Fejlesztési Terv szociális vonatkozásai Korózs Lajos Politikai Államtitkár Ifjúsági Családügyi Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium.
Lakhatási program hajléktalanoknak Nyíregyházán Szoboszlai Katalin elnök, szociális munkás.
Műhelytalálkozó SOPRON Május 26.. Soproni ellátás Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata Szociális Szolgáltató Intézmény Idősek ellátása Fogyatékosok.
TÁMOP B TELEP-PROGRAMOK ELNÉPTELENEDŐ FALVAK LANGERNÉ VICTOR KATALIN.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
SZOCIÁLIS HÁLÓ SIÓFOKON Szociális gazdaság Készítette: Potocskáné Kőrösi Anita Siófok Város alpolgármestere december 4.
A hódmezővásárhelyi szociális ellátórendszer. A befogadó város Európa-díj Becsületzászló fokozata (1997) Az év települése (2009) Magyar Örökség-díj (2010)
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
A helyettes szülői ellátás működése
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Hajléktalan emberek Magyarország nagyvárosaiban 2006.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Gyorsjelentés a hajléktalan emberek kérdőíves adatfelvételéről
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
KÉRDÉSEK STRATÉGIÁK: Vannak-e, és ha vannak, akkor milyenek a hajléktalan emberek „stratégiái”? EGYÜTTMŰKÖDÉS: Mikor és hogyan kooperatív vs. konfliktusos.
Európai Uniós ismeretek
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
RSZTOP „Közterületen élők számára természetbeni juttatás biztosítása” Megvalósítás a partneri együttműködés tekintetében a kiegészítő étkezés.
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

Hajléktalanság problémája a Nyugat- dunántúli régióban

Hajléktalanság kialakulásának okai a Nyugat-Dunántúli régióban Kialakulásának okai: ( minta: 557)  család széthullása, életkeretek elvesztése (39,5 %)  különböző lakhatási formák megszűnése (34,8%, ebből 49 főt lakásából elűztek)  szociális intézmények, eü. intézmények, díszfunkciói, megszűnések  egyéni felelősséget felvető, devianciákra ( 4%) Nem jelenik meg, vagy csak kis mértékben a munkásszállók megszűnése,(24 fő) A munkanélküliség, mint közvetlen kiváltó ok

A régióban élő hajléktalan emberek szociológiai életmódbeli jellemzői A régiós vizsgálat alapján a férfiak aránya: 80.5%, míg a nőké: 19.5%, ami alacsonyabb, mint az országos átlag.

fiatalok aránya alacsonyabb, mint az országos átlag. (20–29 év között 10.5%). fiatalok aránya alacsonyabb, mint az országos átlag. (20–29 év között 10.5%). A válaszolók többsége a közép-korosztályhoz tartozik (40–49 év között van 22,6%, míg 50–59 év között 32,6%-uk). A válaszolók többsége a közép-korosztályhoz tartozik (40–49 év között van 22,6%, míg 50–59 év között 32,6%-uk). A hatvan év felettiek aránya 16,3%. A hatvan év felettiek aránya 16,3%.

A régióban élő hajléktalan emberek 70%-a született a régiót alkotó három megye valamelyikében. A megtartó ereje a régiónak erős

Szálláshasználat 40%-a tudja éjszakáit átmeneti szállón, 20%-a éjjeli menedékhelyen, további csaknem 12% idős hajléktalanok otthonában tölteni. 28%-uk, nem jut intézményes ellátáshoz az intézményeken kívül maradottak 5.5%-a albérletben, illetve bejelentett lakásban (5.3%), 2.63% pedig hosszabb-rövidebb ideig utcán tölti a telet.

A régió hajléktalanjainak iskolai végzettsége a többséget (47%) azok alkotják, akiknek iskolai végzettsége nem több nyolc általánosnál a többséget (47%) azok alkotják, akiknek iskolai végzettsége nem több nyolc általánosnál szakmunkás végzettséggel bír 34% szakmunkás végzettséggel bír 34% érettségivel vagy annál magasabb végzettséggel 16% érettségivel vagy annál magasabb végzettséggel 16% a valamilyen rokkantsági fokban érintettek számát (190 fő) a valamilyen rokkantsági fokban érintettek számát (190 fő) Nem dologtalanokkal van dolgunk!!!!

A régióban élő hajléktalan emberek egészségi jellemzői pszichiátriai és szenvedélybetegségekben szenvedők aránya 25,4% pszichiátriai és szenvedélybetegségekben szenvedők aránya 25,4% A szív- és érrendszeri betegségek aránya 19,2% A szív- és érrendszeri betegségek aránya 19,2% A reumatológiai kezelést igénylők 21,2 % A reumatológiai kezelést igénylők 21,2 % 30,4 %-nak segédeszközökre volt szüksége

 A légzőszervi betegséggel küzdők aránya 14,3%  Idegrendszeri problémával küzdők aránya 11,1%  Emésztőszervi betegséggel küzdők aránya 8,8% (4,9%-a igényelne fogpótlást ) (38,4%) Tüdőgondozói ellátás, (26,4%) alkoholelvonó

Ellátási kötelezettség teljesítése a Nyugat-Dunántúli régióban Ellátási kötelezettség teljesítése a Nyugat-Dunántúli régióban TelepülésLakosság száma Ellátási kötelezettségMűködő ellátások Szombathely főutcai szociális munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló Utcai szociális munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló, hajléktalanok otthona Celldömölk főnappali melegedő, Körmend főmunka, nappali melegedő, Kőszeg főnappali melegedő, menedékhelyÉjjeli menedékhely, átmeneti szállás Sárvár főnappali melegedő, Zalaegerszeg főutcai szociális munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló Nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szállás, népkonyha Nagykanizsa főutcai szociális munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szállás, Keszthely főnappali melegedő, Győr főutcai szociális munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló utcai szociális munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló, hajléktalanok otthona, hajléktalanok rehabilitációs intézete, népkonyha Sopron főutcai szociális munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló éjjeli menedékhely, átmeneti szálló, Csorna főnappali melegedő, Kapuvár főnappali melegedő, Mosonmagyaróvár főnappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló utcai szociális munka, nappali melegedő, átmeneti szálló

Szervezet megnevezése Nappali melegedő férőhelyszám Utcai Szociális szolgálatok száma Éjjeli menedékhely férőhelyszám Átmeneti szállás férőhelyszám Hajléktalanok Otthona férőhelyszám Rehabilitciós otthon férőhely- szám Hajléktalanokat Segítő Szolgálat,Győr 60 fő3 szolgálat( Segítőház Alapítvány) 30 fő150 fő40 fő50 fő Családsegítő Intézet, Sopron 30 fő1 szolgálat23 fő37 fő-- ESZI Hajléktalan Szolgálat, Mosonmagyaróvár 30 fő--28 fő-- Magyar Vöröskereszt Zala Megyei Szervezete Átmeneti Szállás, Nagykanizsa 40 fő( 25 fő időszakos) 1 szolgálat40 fő45 fő-- Magyar Vöröskereszt Zala Megyei Szervezete HÁGK,Zalaegersze g 20 fő( 15 fő időszakos) 1 szolgálat30 fő40 fő-- Szent Erzsébet Alapítvány,Keszthe ly 25 fő----- Szociális Gondozási Központ,Kőszeg 25 fő-- -- SAVARIA REHAB-TEAM KHT,Szombathely 40 fő2 szolgálat20 fő 20 fő időszakos férőhely 70 fő26 fő-

SWOT ANALÍZIS ErősségekGyengeségek  Szakképzett munkaerő differenciált, komplex intézményrendszer  Kielégítő infrastruktúra  Anyagi stabilitás  Jelentős pályázatírói és megvalósítói kapacitás  Új típusú szolgáltatások megjelenése, integrált szolgáltatások (szociális, munkaügy-foglalkoztatás, eü, oktatás)  Meghatározó szerep a városban  Rengeteg telephely  Az ellátórendszer épületi adottságai rosszak, felújításra szorulnak  Szegregált városrészeken találhatók az épületek  Az intézmények működési engedélyei nem véglegesek  A fenntartói kör zömében önkormányzati, bürokratikus irányítással  Gyenge, eseti jellegű szakmaközi, régiós együttműködés

ErősségekGyengeségek  Országos ismertség  Hagyományok jelenléte a szervezetek életében  Szolgáltatások színvonala magasabb az országos átlagnál  Régiós identitástudat (azonosulás, elkötelezettség)  Munkaerő-piaci integrációs lehetőségek kedvezőbbek  A „gyűjtőhely” funkció erősödése  Lakhatás megoldása (drágább albérletek)  Nem megfelelőképpen kihasznált munkaerő-piaci lehetőségek  Önkéntesek hiánya  Nincsen tárgyalóképes civil kontroll  Nincs kliens érdekérvényesítés SWOT ANALÍZIS

LehetőségekLehetőség - erősségLehetőség - gyengeségek Megindult a párbeszéd a régió szolgáltatói között Van szándék az együttműködésre, régiós gondolkodásra A régió gazdasági kapacitása lehetőséget teremt a hajléktalan emberek munkaerő-piaci és társadalmi integrációjában Az ÚMFT programjai, ágazat specifikus és célcsoport specifikus programjai,pályázati lehetőségei jelentős fejlesztési lehetőséget biztosítanak a régióban A régióban jelen van az ágazatok közötti együttműködés Szorosabb kapcsolat a képző intézményekkel (behatás, oktatás a célcsoport igényeihez igazodjon, mozgósítás, terepként jelenjenek meg a szervezetek, „nem csak szociális képzések!!!!”) Kutatóbázis kialakítása (oktatási intézményekkel közösen) Tranzit foglalkoztatási lehetőségek (Ausztria- Szlovákia-Szlovénia együttműködés, tapasztalat átvétel) Cél az integráció ennek érdekében 1. lsd. fent; 2. célcsoport specifikus ellátórendszer kialakítása Készüljön egy erőforrás kataszter Eseti egyeztetés elkezdése, rendszeressé tétele ( a feltételek megvizsgálása) Egységes fellépés a jogszabályi környezet változtatása érdekében Erőteljes, egységes érdekképviseleti szervezet, jogképes ernyőszervezet Modellszerű működés lehetőségének megteremtése SWOT ANALÍZIS

LehetőségekLehetőség - erősségLehetőség - gyengeségek A régióban jelen lévő főiskolák, egyetemek folyamatosan biztosítják a munkaerőt Ezen a bázison ( főisk. Egyetem) megteremthető a K+F kapacitás A hajléktalan embereknek szolgáltatásokat nyújtó szervezetek kistérségi szerepköre jelentős Határon átnyúló együttműködési lehetőségek A régióban időszakos közös akciók egy cél elérése érdekében Ernyőszervezet létrehozása SWOT ANALÍZIS

FenyegetettségekFenyegetettség – erősség stratégia Fenyegetettség – gyengeség stratégia A régió városhiányos, ezért nagy teher hárul a megyeközpontokra Bizonytalan, állandóan változó jogszabályi háttér A fenntartók és a politika érdektelensége a célcsoport irányában Bizonytalan finanszírozás, évente változó forrás Kiszámíthatatlan allokáció, hosszútávú tervezés hiánya SWOT ANALÍZIS

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET