Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, 2015. december 8. EUrópa - válság és újratervezés Dr. Koller Boglárka.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Központi bankok kialakulása, hazai fejlődés és hatályos szabályozás
Az EGSZB a térképen Az EGSZB helye az intézmények között EGSZB EURÓPAI BIZOTTSÁG EURÓPAI PARLAMENT TANÁCS.
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
Az Európai Konvent működése Bakos Gábor BGF Külkereskedelmi Főiskolai Kar.
Gyermekszegénység – uniós prioritások és a magyar elnökség lehetőségei.
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió és Magyarország
©2007 European Parliament, Visits and Seminars Unit Európai Parlament 2007 Visits and Seminars Unit DG INFORMATION EUROPEAN PARLIAMENT.
A POLITIKAI-GAZDASÁGI VÁLSÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ KÉSZITETTE: GILIGOR ANITA.
Készítette: Nagy Roland.  Európai Gazdasági és Monetáris Unió (EGMU)  Gazdasági és Monetáris Unió (GMU) Magába foglalja: - ktsgvetési és a gazdaságpolitikai.
Nemzetközi politikai gazdaságtan I.
Az Európai Unió intézményrendszere
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Rácz Margit MTA Világgazdasági Kutatóintézet kutatási igazgató Szeptemberi helyzetkép az eurózóna válságáról.
Rácz Margit MTA KRTK Világgazdasági Intézet kutatási igazgató Válság és válságkezelés az eurózónában.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Magyarország felkészülése a 2011-es EU-elnökségre - értékelés a cseh soros elnökség tapasztalatai alapján Oláh Eszter Jelige: soros elnök.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Pénzügyi szervezetek felügyelete a válság időszakában XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Budapest, szeptember 3. Farkas Ádám PSZÁF Felügyeleti.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Szövetség. A NATO fontosabb szervei és működésének jellemzői Készítette: Faludi Miklós.
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Mítoszok és ellenmítoszok az Európai Unióban
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Mi történik az euróval? Dr. Mellár Tamás, egyetemi tanár.
1 ANDOR László az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa „Az Európai Unió jövője” konferencia.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
2011. évi magyar EU elnökség január 1. – június 30.
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 1. előadás szeptember 14. Témakörök: Az EU kialakulásának és fejlődésének főbb közjogi elemei Az EU központi.
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
Közigazgatási jog 4. Európai közigazgatás, 2. előadás szeptember 21. Témakörök: 2. Az EU központi közigazgatása 2.1. Az EU központi szervei, avagy.
Bulgária az EU csatlakozás küszöbén Készítette: Miklovicz Katalin.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
SZTE Gazdaságtudományi Kar Differenciált integráció – kiútkeresés az Európai Unió válságából Budapesti Corvinus Egyetem április 29. Farkas Beáta.
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió intézményrendszere.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Az autóbuszos turizmus támogatásának fontossága az EU tagállamaiban Stephen Smith Elnök Autóbuszos Turizmus Európai Szövetsége.
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
Az EU felépítése és alapelvei
Európai pénzügyi intézményrendszer
Az európai integráció története
Európai Uniós ismeretek
A konvergencia kritériumok teljesülése az euro-zónán kívül
Az EU intézményrendszere
Az EU intézményrendszere
Az Európai Unió 28. tagállama: Horvátország
Az EU intézményrendszere
Európai Uniós ismeretek
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
Az Európai Unió intézményrendszere és döntéshozatala
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Lisszaboni Szerződés tükrében
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
Előadás másolata:

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. EUrópa - válság és újratervezés Dr. Koller Boglárka

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Az elmúlt évtized… A Big Bang bővítés következményei, és a még inkább heterogénné vált Unió; Alkotmányozási folyamat körüli mizéria, és a francia, holland vétó az Alkotmányos Szerződésre; A Lisszaboni Stratégia teljes kudarca; Az ír vétó a 10 év alatt „végre” tető alá hozott Lisszaboni Szerződésre; A 2008-ban Európát is elért gazdasági és pénzügyi válság negatív hatásai; Az európai gazdasági és társadalmi modell kérdőjelei, a szolidaritás, mint egyik legfőbb európai érték hanyatlása; A bővítés lassulása, megtorpanása (Juncker); Az EU szomszédságpolitikájának és a Keleti Partnerségnek a kudarca;és (válság és háború Ukrajnában); Terrorizmus (Charlie Hebdo francia szatirikus lap elleni terrortámadás); GMU kihívása – görög válság és pénzügyi helyzet; Menekültválság. A schengeni vívmányok megkérdőjelezése, valamint az Európa-projekt nyitottságának megkérdőjelezése; 2015.nov.13 – párizsi terror

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Közös Európa?

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8.

Megváltozott külső környezet

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Megváltozott külső környezet Újfajta kapcsolatok az Amerikai Egyesült Államokkal - terítéken: Transzatlanti Kereskedelmi és Beruházási Partnerség (Transatlantic Trade and Investment Partnership, TTIP); Putyin új Oroszországa - „új hidegháború”, „második hidegháború?”

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Megváltozott külső környezet „ Normative power Europe” Európai Szomszédságpolitika (European Neighbourhood Policy) a Keleti Partnerség (Eastern Partnership) kudarca; Ukrán válság;

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Megváltozott külső környezet Az Európai Unió dél-délkeleti irányból érkező kihívásainak elsődleges forrása a Közel-Kelet. A térség az elmúlt évtizedekben jelentős átrendeződésen ment keresztül. Az elsősorban a Közel-Keletről érkező menekültek tömeges érkezése nagy nyomás alá helyezi az Európai Uniót.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Menekültválság

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Párizsi terror – 2015.november 13.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Tud-e az EU nemzetközi aktorként hatékonyan és erőteljesen fellépni ezekben a helyzetekben?

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Gazdasági válság

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Gazdasági válság A 2008-ban kirobbant - az 1929/30-as nagy gazdasági világválság óta legjelentősebbnek tartott - globális pénzügyi válság közvetlen előzménye az amerikai ingatlanpiaci buborék kidurranása volt. Az Európai Unióban is számtalan bank, biztosítótársaság, vállalat ment csődbe. A válságkezelés, néhány összehangolt uniós kezdeményezéstől eltekintve hasonló recept szerint, de főleg tagállami hatáskörben zajlott ben a gazdasági növekedés a negatív tartományba került. Az európai gazdaság a tartós, mély recesszió állapotába sodródott.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Válság hatása

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Eurozóna válság Görögország 2009-ben már mintegy 300 milliárd euro adósságot jelentett be, bruttó nemzeti összterméke mintegy 113 százalékát, amely majdnem kétszerese volt annak, melyet a maastrichti konvergencia kritériumok engedélyeztek volna számára. Az Európai Központi Bank az eurozónás válságkezelés kapcsán olyan kérdéseket kezdett feszegetni, melyek korábban tabu-témáknak számítottak.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Tabuk dőltek le A Maastrichti Szerződéssel létrehozott gazdasági és monetáris unió ún. hármas tagadásra épült: Az euroövezetből nem lehetséges kilépés (1) Nem engedélyezett egyik tagállam kimentése sem (2); Az eurozóna tagállamaiban nem kerülhet sor államcsődre (3)

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. ESM Az euroövezet stabilitásáért 2013-ban létrejött az Európai Stabilitási Mechanizmus (ESM) egy új válságkezelő mechanizmus, melyet az euroövezet tagállamok kormányközi szerződéssel hoztak létre. Az ESM-nek igazgatótanácsa és öt évre választott elnöke (jelenleg Klaus Regling) van, és szigorú feltételek mellett nyújthat hiteleket az adósságválságba jutott tagállamoknak.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Költségvetési fegyelem Olyan intézményes és jogi eszközök születtek, melyek a nagyobb fokú költségvetési fegyelem betartását és a magasabb szintű gazdaságpolitikai koordinációt is segítették: Euro Plusz Paktum; ún. Hatos Jogszabálycsomag; ún. Európai Szemeszter; Fiskális Paktum ún. „Kettes Jogszabálycsomag”

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december eurozóna tag A válság és az erősödő szkepszis ellenére az eurózóna továbbra is vonzó klubot jelent számos tagállamnak. Észtország 2011-ben, Lettország 2014-ben, Litvánia a 2015-ben vezette be az eurót, ezzel már tizenkilenc főre növelve tagjainak számát.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Ciprusi válság Az eurozónát egyéb súlyos megrázkódtatások is érték. A 2013 márciusában, amikor a ciprusi bankok 4 milliárd eurót vesztettek a görög államkötvényeken, a ciprusi bankrendszert végzetes csapás érte. Bár a 100 ezer euro alatti betétek tulajdonosai, az ún. kisbetétesek védelmet élveztek, a bankok részvényeseinek, hitelezőinek és nagybetéteseinek kellett állniuk a bankcsőd elkerülésének a költségét.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Görög válság 2015 januárjában a szélsőbaloldali Sziriza párt képviselője, Alekszisz Ciprasz megszorítás-ellenes kampányígérettel nyerte meg a választásokat júniusi ülésén a görögök elutasították a trojka javaslatait a görög gazdaság strukturális átalakítására, a tárgyalások Görögország és az eurozóna másik tizennyolc tagállama között megrekedtek. Ennek következményeként az Európai Központi Bank korlátozta a görög bankok likviditását. Július 5-ére népszavazást írt ki a nemzetközi hitelek feltételeinek elfogadásáról. A népszavazáson a nemek kerültek többségbe: a görögök 61, 38 százaléka nemmel voksolt. Ennek ellenére a görög parlament elfogadta a mentőcsomagot.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Válság tanulságok A 2008 őszén jelentkező világgazdasági válság az 1970-es/80-as évektől uralkodó monetarista, neoliberális gazdaságpolitikai szemléletet, amely teljes mértékű pénzpiaci liberalizációval járt és az angolszász országokban évtizedekig a megkérdőjelezhetetlen irányvonalat képviselte, végleg letaszította a trónjáról. Pénzügyi Felügyeletek Európai Rendszere (PFER)

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Válság tanulságok A majdnem két évtizede Maastrichtban létrehozott Gazdasági és Monetáris Unió, amelynek valójában csupán a „monetáris része” valósult meg, az övezetet érő sokkok és válsághatások esetén nem tud védőhálóként funkcionálni.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Válság tanulságok Az eurozóna szerkezete, valljuk be őszintén, konstrukciós hibás: a tagállamok jó szívvel elfogadták a közös valuta előnyeit (tranzakciós költségek csökkenése, világgazdasági pozíció erősödése, az egységes piac tökéletesebb működése, stb.) és úgy gondolták, elég áldozat, ha az önálló tagállami monetáris politika lehetőségét feláldozzák a hatékonyság oltárán.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Valódi GMU De vajon tökéletesíthető-e egyáltalán a féloldalas rendszer? Vajon kialakítható egy nevével önazonos valódi gazdasági és monetáris unió? Egy valami bizonyos, hogy a GMU kiteljesítése és az Európai Unió jövőjének alakítása szorosan egybefonódik. Következésképpen az is valószínűsíthető, hogy az EU jövőjét leginkább azok a szakpolitikusok, csúcsvezetők alakíthatják, akik a valódi gazdasági és monetáris unió megvalósítását célozzák meg.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. 5 elnök jelentése

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Új intézményi munkamegosztás

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Lisszaboni Szerződés hatályba lépése után… Megváltozott az Európai Unió intézményei közötti munkamegosztás jellege, új szereplők léptek be az intézményi játéktérbe; Újraíródott az integrációs intézményrendszer történetét végigkísérő kormányköziség- szupranacionalizmus kettőssége: A Lisszaboni szerződés új szabályai papíron az Európai Parlamentet, ezzel a nemzetek feletti jelleget erősítették; a válság gyors döntéshozatalt követelő eseményei azonban a tagállami befolyást, a Tanács szerepét húzták alá.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Európai Bizottság Az Európai Bizottság státusa az intézményrendszeren belül alig változott. A 2009 és 2014 között második ciklusát töltő elnök, José Manuel Barroso, bár a legendás Jacques Delors-hoz próbálta mérni magát, „csak” az intézményrendszer fennmaradását sikerült elérnie, átütő változást, a finalité politique definiálását és az ahhoz való közeledést nem.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Csúcsjelölt-rendszer (Spitzenkandidat-rendszer) Az Európai Parlament ugyanis a Lisszaboni Szerződés azon rendelkezését (17(7) cikk), miszerint az Európai Tanácsnak figyelembe kell vennie a Bizottság elnöki tisztére vonatkozó jelöléskor az európai parlamenti választások eredményét, úgy értelmezte, hogy az EP pártjai elnökjelölteket neveznek meg, a tagállami választások miniszterelnök- jelöltjeihez hasonlóan, s a választásokon győztes párt jelöltjét nevezi majd meg az állam- és kormányfőkből álló Európai Tanács.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. „Kis főnökök” a Bizottságban Szervezeti újítás a Juncker-Bizottság szerkezete: Frans Timmermans általános helyettesként került megnevezésre és rajta kívül még öt „tematikus” elnökhelyettes került kinevezésre. Mindegyikük bizonyos portfóliókért felelős biztos- csoportokért és tevékenységük koordinálásáért felelősek: Kristalina Georgieva (Bulgária) felelős a költségvetési és humánerőforrás-témákért, Andrus Ansip (Észtország) a digitális egységes piacért, Maroš Šefčovič (Szlovákia) az energiaunióért, Valdis Dombrovskis (Lettország) az euróért és a szociális párbeszédért, Jyrki Katainen (Finnország) pedig a foglalkoztatásért, növekedésért, befektetésekért és versenyképességért. Így - a Bizottság történetében először - kétszintű a Bizottság: ezzel talán sikerül azt az évtizedes problémát orvosolni, hogy a Bizottság „túl nagy” ahhoz, hogy az egyes szakpolitikai területeken eredményesen működjön. Federica Mogherini, korábbi olasz külügyminiszter lett a külügyi és biztonságpolitikai főképviselő, a Juncker-Bizottság hetedik alelnöke.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. EiT Az EU politikai irányításért felelős, tagállami állam- és kormányfőkből álló Európai Tanács (EiT) vezetője immár nem az elnökséget adó tagállam vezetője, hanem az állandó elnök. A pozíciót elsőként betöltő volt belga miniszterelnököt, Herman van Rompuy-t két és fél évre választották, de még egy ciklust kitöltött, így 2009 és 2014 között volt az EiT elnöke; azóta Donald Tusk tölti be ezt a pozíciót. Az elmúlt években a legfőbb politikai döntéshozó testületté vált, és az sem ritka, hogy – korábban ez nem volt jellemző - a Tanács egyes szintjein elakadt jogalkotási problémákat itt oldanak meg.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Tanács Soros elnöksége A Tanács soros elnökségének átalakult rendszerét, az ún. trió elnökséget a gyakorlatban először a spanyol-belga magyar trió tesztelte. Az elnökség működésének folyamatosságát a három tagállam szoros együttműködése biztosította.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Általános Ügyek Tanácsa A Tanács működésében új elem az Általános Ügyek Tanácsának (General Affairs Council, GAC) önállósodása. Míg korábban az Általános Ügyek és Külkapcsolatok Tanácsa együtt kezelte a stratégiai és politikai, valamint a külpolitikai kérdéseket a Lisszaboni Szerződés hatályba lépésétől – ahogy Catherine Ashton szerepének elemzésekor említettük – a Külügyek Tanácsa „elvitte”.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Többsebességesség

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Klubtagságok „Sose szeretnék olyan klubhoz tartozni, amelyik engem elfogadna tagnak.” (Annie Hall, 1977)

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Az egységfolyamat új iránya… Differenciált integráció Egységes integráció

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Az európai hagyma A többsebességes, változó geometriájú vagy a la Carte Európák….

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Lenni vagy nem lenni…. Teljes jogú tagállam? Vagy részese uniós egy együttműködésnek?… Source: De Neve, Jan-Emmanuel: The European Onion? How differentiated integration is reshaping the EU? European Integration, Vol.29. No.4, , September 2007, 504.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. DI és az alapítóatyák…

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Három fő típus Többsebességes integráció; Változó geometriájú integráció; A la carte Európa.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Többsebességesség megerősödése A válság időszakában az eurozóna működéséért felelős Eurocsoport – ami az euróövezet gazdasági és pénzügyminisztereinek találkozója, tehát nem az összes tagállam, csak azok egy csoportja vesz benne részt – kiemelt szerepet játszott.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. EP hatásköre Az Európai Parlament hatásköre kibővült, ahogy azt az előző fejezetben részleteztük: az alapértelmezett, ún. „rendes” jogalkotási eljárássá tett együttdöntési eljárás miatt az EP döntési kompetenciája a korábbi 44 terület helyett 90 szabályozási területre terjed ki. Ezek között vannak olyanok, amelyek korábban is szerepeltek a szerződésekben, de csak mostantól terjed ki rájuk a Tanács és a Parlament együttdöntési jogköre (pl. mezőgazdaság, halászat), de olyanok is, amelyek az EU szerződésekben először szerepelnek (energiapolitika, személyes adatok védelme, turizmus, stb.)

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Döntéshozatal demokratizálódása A Lisszaboni Szerződés egyik fontos törekvése a döntéshozatal demokratikus jellegének erősítése volt. Európai Polgári Kezdeményezés, European Citizens’ Initativ (ECI)

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Demokratizálódás ellen ható tényezők… A gazdasági válság kezelése során azonban a közösségi intézményrendszer döntéshozatala olyan, a meglévő demokratikus, sőt, jogállami működéssel kapcsolatos anomáliákat mutattak, amelyek korábban nem voltak jellemzők.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Finalité politique

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. José Manuel Barroso: Az Unió helyzete, évi beszédéből (Európai Parlament) A mai napon kiállok a nemzetállamok szövetsége mellett. Nem szuperállamra gondolok. A nemzetállamok olyan demokratikus szövetségére gondolok, amely képes arra, hogy a szuverenitás megosztása révén felvegye a harcot a közös problémáinkkal, és így minden egyes ország és azok minden egyes polgára hatékonyabb eszközökkel legyen felvértezve a saját sorsa irányításához. A tagállamokkal közös Unióról van szó, nem pedig a tagállamokkal szembeni Unióról. A globalizáció korában a megosztott szuverenitás több hatalmat jelent, nem kevesebbet. (…)

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. David Cameron: Nagy-Britannia és Európa c. beszéd, január 23. Bloomberg, London 5 alapelv: 1.Az első: a versenyképesség. Az Európai Unió lényege ma is az egységes piac. Nagy- Britannia az egységes piac szívében van és ott is kell, hogy maradjon. (…) 2.A második alapelv a rugalmasság. Olyan struktúrákra van szükségünk, amelyek képesek kezelni a tagállamok különbségeit – Észak és Dél, Kelet és Nyugat, nagy és kicsi, régi és új. Néhányan közülük a jelenleginél jóval szorosabb gazdasági és politikai integrációt terveznek. Mások – beleértve Nagy-Britanniát – soha nem tudnák magukénak érezni ezeket a célokat. (…) 3.Harmadik alapelvem, hogy a hatalom vissza is kellene, hogy kerüljön a tagállamokhoz, nem csak onnan az Európai Unió felé lehetséges az irány. Ebben megegyeztek Európa vezetői Laekenben egy évtizeddel ezelőtt, bele is került a Szerződésbe. De ez az ígéret sohasem teljesült igazán. Ezt az elvet át kell ültetni a gyakorlatba. (…) 4. Negyedik alapelvem a demokratikus elszámoltathatóság: nagyobb és jelentősebb szerepet kell adnunk a nemzeti parlamenteknek. Véleményem szerint nincs európai démosz; a tagállami parlamentek azok a testületek, amelyek az EU igazi demokratikus legitimációját és elszámoltathatóságát biztosítani tudják. (…) 5.Ötödik alapelvem a fair eljárás: akármilyen új eljárásokat vezetnek be az erozónában, igazságos módon azokra is kell, hogy vonatkozzanak, akik azon kívül vannak. Ez nagyon fontos Nagy-Britanniának. Ahogy mondtam, nem csatlakozunk a közös valutához. De semmiféle gazdasági indoka nincs annak, hogy az egységes piac határai egybe kellene, hogy essenek az egységes valutarendszer határaival. (…)

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Brexit lehetősége Az EU politikai integrációjának erősítését szorgalmazó erők mellett erőteljesen jelent meg a válság éveiben az Európai Unió jelenlegi együttműködését már így is túlságosan erőteljesnek vélő, azt visszabontani kívánó álláspont. Ennek az álláspontnak a vezéralakja Nagy-Britannia. David Cameron brit miniszterelnök 2012-ben projektet indított „Az Egyesült Királyság és az, melynek keretében a brit kormányzati szervek 32 szakpolitikai területen vizsgálták meg az EU és Nagy-Britannia közötti munkamegosztás természetét.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Cameron levele Tusknak; november 10. „Valójában minden fenntartásunk egyetlen egy koncepció, a rugalmasság megteremtésének irányába mutat.” Az EU-nak jelenleg kétfajta tagállama van: az eurózóna tagok és nem-eurózóna tagok.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Chatham House beszéd

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8.

Bizalmi válság

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Bizalom a nemzeti és uniós intézményekben Egészen a 2009-es évig, minden egyes évben, többségben voltak azok az uniós polgárok, akik bíztak az Európai Parlamentben és az Európai Bizottságban, azokhoz képest, akik nem. A nemzeti intézmények, így a nemzeti parlament és kormány esetében ennek éppen az ellenkezője volt igaz: többségben, legtöbbször abszolút többségben voltak azok, akik nem bíztak a nemzeti intézményeikben tavaszától folyamatosan többségbe kerültek azok, akik nem bíznak az Európai Unióban, azokhoz képest, akik továbbra is bizalmat szavaznak a közös Európának. A bizalom tekintetében a válság tehát trendfordulót hozott.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Döntéshozatal a polgárok szerint

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Pártalapú euroszkepticizmus Az Európai Uniótól történő elfordulás a politikai pártok szintjén megnyilvánul, amely a bizalmi válság egy másik lenyomata. A 2014-es európai parlamenti választás az euroszkepticizmus megerősödését hozta. Míg 2009-ben a 736 fős Európai Parlamentben 56 ún. kemény euroszkeptikus párthoz tartozó képviselő volt, addig most ennek majdnem kétszerese, 108 dolgozik a 751 tagú EP-ben.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Összegzés A poszt-lisszaboni időszak az integráció eddigi történetének legsúlyosabb válságát hozta el. Az Európai Unió napjainkban tapasztalja meg igazán, hogy milyen egyszerre küzdeni a a menekültválság, a globális válság negatív hatásai ellen, miközben a közösségi politika, az intézményrendszer, a szakpolitikák, és az uniós polgárok felől érkező belső kihívásokra is választ kell találnia.

Készítette: Dr. Koller Boglárka Budapest, december 8. Köszönöm a figyelmet!