Az innováció hatása az élelmiszeripari kis-,és középvállalatok helyzetére.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

A magyar vállalkozások versenyképessége Pongorné dr. Csákvári Marianna helyettes államtitkár Budapest, november 30.
Szegi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
A Huawei Technologies Hungary Kft. a Huawei globális vállalati stratégiájában Készítette: Molnár Péter ZSKF NGG végzős mester szakos hallgató március.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
A szenior tudástőkére épített társadalmi innováció május 21. Miskolc ©Sárközy Erika.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
European Commission Enterprise and Industry Az INNO-Way program bemutatása Székesfehérvár november 05.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
Mindent a „Vállalkozások komplex infokommunikációs és mobilfejlesztéseinek támogatása” című pályázati kiírásról.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Előadó : Tóth Elemérné Mb. ügyvezető igazgató NOVEMBER 18.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
JÁRMŰIPAR ÁLLAMI TÁMOGATÁSOK A KELET-KÖZÉP-EURÓPAI TÉRSÉG ORSZÁGAIBAN Pájer Ivett Győr, május 4.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
A hazai üzleti környezet és az innováció
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
A gazdaság- és foglalkoztatáspolitika összehangolása
Esélyek a munkaerőpiacon
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
A Zala megyei foglalkoztatási stratégia Aktualizálása Remete Zsuzsa Projektvezető Hétfa Elemző Központ.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Környezeti Kontrolling
Európai Építésügyi Technológiai Platform és nemzeti platformjai 2007
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Baranya Megyei Önkormányzat
Készítette: Koleszár Gábor
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

Az innováció hatása az élelmiszeripari kis-,és középvállalatok helyzetére

Lisszaboni stratégia /1/ Az Európa Tanács 2000 évi lisszaboni ülésén elfogadott stratégia: „Az Európai Uniót 2010-re világviszonylatban a legversenyképesebb és a legdinamikusabban fejlődő, tudásalapú gazdaságává kell tenni, amely olyan fenntartható gazdasági növekedésre képes, amely több, jobb munkalehetőséget valamint nagyobb szociális kohéziót teremt majd.”

Lisszaboni stratégia /2/ A stratégia elfogadásának fő okai: a világpiacon az EU is versenyképességi gondokkal küzd az európai K+F szektor „világszínvonalú tudása” ellenére a tudományos eredmények gyakorlati alkalmazása vontatott az amerikai és japán termékek piacképessége számos szférában jobb mint az európaiaké

Kok jelentés A program félidei teljesülését áttekintő jelentés megállapította, hogy csekély előrehaladás regisztrálható A legfejlettebb országokkal szembeni versenyhátrány alig csökkent Új versenytársak törnek előre a piacokon(olcsó kínai, indiai, brazil termékek importja) A verseny olyan nagymértékű, hogy egyetlen tagállam sem tudna egyedül sikeres lenni.

A lisszaboni stratégia új kezdete /1/ A fenntartható globális versenyképesség elérése érdekében az EU-nak nincs más választása mint virágzó tudásalapú gazdasággá válni. Ezért az új, növekedést és munkahely teremtést célul kitűző lisszaboni partnerség * elindításakor az Európa Tanács a három fő cselekvési terület egyikének a tudás és innováció a növekedésért témakört jelölte meg. * „Közös munkával a növekedésért és a munkahelyekért: A lisszaboni stratégia új kezdete” COM(2005)

A lisszaboni stratégia új kezdete/2/ A Közösség lisszaboni programjának végrehajtása /Bizottsági közlemény COM(2005) 488 végl./: ambiciózus intézkedések megerősíti a kapcsolatot a kutatás és innováció között - a kutatási politika az új tudás kifejlesztésére és alkalmazására, valamint a kutatási keretfeltételekre-, - az innovációs politika a tudás gazdasági értékké, üzleti sikerré alakítására összpontosítson.

Az innovációk gazdasági jelentősége Az extenzív bővülés két motorja, a tőke és a munka, egyre kevéssé járultak hozzá az előrehaladáshoz, a „tudás” (és a gyors alkalmazkodás) gazda-sági szerepe felértékelődött, a „műszaki” fejlődés, az innováció egyrészt a versenyképesség, másrészt a nemzetgazdasági dinamizmusnak fő forrásává vált. /J.Schumpeter/ A gazdasági növekedés döntő tényezője a műszaki fejlődés, nem pedig a tőkeberuházás, s nem a munkaerő gyarapodás./R.Solow, Nobel díjas közgazdász-1987/

Az innováció fogalma Az innovációnak számos definíciója ismert, az EU által elfogadott(2004. Brüsszel): „Az innováció a tudás alkalmazásának folyamata, a termékek és szolgáltatások, valamint ezek piaca-inak megújítása és növelése, új eljárások alkalma-zása a termelésben, az elosztásban és a piaci mun- kában, a menedzsmentben, a szervezetekben, és a munkafeltételekben, a munkaerő szakmai ismere-teinek bővítésében és megújításában.”

Versenyképesség és az innováció /1/ A világ versenyképesebb gazdaságai évek óta ugyanazok Az élmezőny: USA( /), Svájc(2.), az észak-európai államok(Dánia 3.; Svédország 4.; Finnország 6.; Hollandia 8.; Norvégia 15.) és néhány délkelet-ázsiai és nyugat-európai ország (Szingapur 5.;Japán 9.;Hong-Kong 11.; Dél-Korea 13.; Taiwan 17.; Malaysia 21., NSZK 7.; Nagy Britannia 12.; Ausztria 14.)

Versenyképesség és az innováció/2/ Jelentősebb változások a 25. helytől lefelé történtek: előre törtek a nagyobb felzárkózó gazdaságok (Kína, Oroszország, Brazília) másrészt az Öböl- menti arab országok(Katar, Szaud-Arábia, Egyesült Arab Emirátusok) Jelentősen javította versenyképességét Románia, Bulgária, Szerbia, Macedónia, de különösen Montenegro(82-65).

Versenyképesség és az innováció/3/ A kiemelkedő helyezések fő tényezői: USA- termék-,és munkaerőpiac rendkívül hatékony működése; - innovációra ösztönző, vállalkozásbarát üzleti környezet; Svájc és az észak-európai országok - kiemelkedő minőségű közszolgáltatások, humán- erőforrások, oktatás-képzés és kutatás-fejlesztés;

Versenyképesség és az innováció/3/ élenjáró délkelet-ázsiai országok: - hatékony piac - erős innovációs képesség a visegrádi országok pozíciója stagnál, kissé romlott 2007-hez viszonyítva Magyarország egy év alatt 15 helyezést rontva, jelenleg 62.-ik a rangsorban

A KKV-k jelentősége a gazdaságban „ A mikro-, a kis- és a közepes vállalkozások (a KKV-k) jelentik az európai gazdaság motorját. A munkahelyteremtés lényeges forrását képezik, vállalkozó szellemet és innovációt teremtenek az EU-ban és így döntő fontosságúak a versenyképes- ség erősítése és a foglalkoztatás szempontjából. A 2005.január 1-jén életbe lépett új KKV meghatáro-zás nagy lépést jelent a KKV-k jobb üzleti környe-zete felé és a vállalkozás, a beruházások és a növekedés elősegítését célozza” (Günter Verheugen, az EB tagja, az ipar- és vállalkozáspolitika felelőse)

Új KKV meghatározás a vállalkozás gazdasági tevékenységet végez 250-nél kevesebb személyt foglalkoztat éves forgalma nem haladja meg az 50 millió eurót és/vagy éves mérlegfőösszege nem haladja meg a 43 millió eurót a vállalkozás független Részletesen: oli-cy/sme_definition/index_en.htm oli-cy/sme_definition/index_en.htm

KKV-k az Európai Unióban/1/ központi szerepet játszanak az európai gazdaságban a vállalkozói képességek, az innováció és a foglalkoztatás legfőbb forrásai a 25 országból álló kibővített EU-ban a mintegy 23 millió KKV a munkaerő 2/3-át foglalkoztatja (75 millió), a GDP 2/3-át állítja elő a vállalkozások 99 %-ka KKV

KKV-k az Európai Unióban/2/ gyakran szembesülnek piaci hiányosságokkal gyakran vannak nehézségeik a tőke vagy a hitel megszerzésében, különösen a korai induló sza-kaszban korlátozott erőforrásaik csökkenhetik hozzáféré-süket az új technológiákhoz vagy az újításokhoz az új KKV meghatározás a Bizottság által a KKV-k számára működtetett, valamennyi szabályozásra, programra és int.-re alkalmazható

KKV-k Magyarországon/1/ A hazai „kis-és középvállalkozások fejlesztésének koncepciója”.c anyagot, a Kormány 2007.február 7.-én fogadta el. Ez a koncepció az alapja Magyarország időszakra vonatkozó Nemzeti Stratégiai Refe-renciakerete vállalkozásfejlesztési prioritásainak és intézkedéseinek

KKV-k Magyarországon/2/ A szektor fő jellemzői: 2005 dec.31.-én a 935 ezer vállalkozás közül 700 ezer volt a működő, ennek több mint 99%-ka KKV!(a nagy vállalkozások aránya 0,14%, a közepeseké 0,7% !(?) A vállalkozások 40%-ka a Közép- Magyarországi Régióban található, elsősorban Budapesten az egyéni vállalkozások aránya 53%

KKV-k Magyarországon/3/ a bruttó hozzáadott érték 50 %-át állítják elő az exportértékesítés 36 %-át realizálják termelékenységük elmarad a nagyvállalatokétól a gazdaság szerkezeti modernizációjában csak töredékük képes aktívan részt venni többségüket magas munkaerő- és alacsony tőkeintenzitás jellemzi árbevételük és nominális jövedelmük 1/10-e az EU-15 KKV szektorának

KKV-k Magyarországon/4/ a vállalkozások átlagosan 5 főnél kevesebbet foglalkoztatnak, a régi tagországok közül csak Görögország és Olaszország átlaga kisebb a hazai KKV-k kiemelkedő szerepet játszanak a foglalkoztatásban, részarányuk 2/3 ! egyetlen olyan szektora a gazdaságnak, amely az elmúlt 15 évben foglalkozásbővülést produkált jövedelemtermelésük kisebb szóródást mutat mint a nagyvállalatoké

KKV-k Magyarországon/5/ A vállalkozások növekedését akadályozó tényezők: 1.magas közterhek-, adminisztrációs kötelezettségek, a szabályozási környezet nem kedvező 2.zsugorodó piacokon erős-, tisztességtelen verseny 3.finanszírozási problémák 4.inputok gyengesége / beszerzési nehézségek, munkaerőhiány(?!), korszerűtlen kapacitások

KKV-k finanszírozási helyzete/1/ a hazai vállalkozások tőkeereje gyenge, mégis alacsony a tőkebevonás szintje (Start Zrt. felmérése szerint, 2006-ban a pénz-ügyi befektetők 35 hazai KKV-ba mindössze 575 millió forint friss tőkét fektettek be) olcsóbbak és elérhetőbbek a hitelforrások(a tőkefinanszírozás költségesebb)

KKV-k finanszírozási helyzete/2/ a KKV-k amíg vagy amikor tehetik, hitelből finanszírozzák a fejlesztéseiket(1999-ben a hitelállomány 460 Mrd.Ft. volt, amely 2007 végére elérte a 4300 Mrd.Ft.-ot a GDP-hez viszonyított 15 %-kos hitelállomány jóval alatta marad az EU-15- ök 60%-kos részarányának, de a mintegy KKV-nak jelentős része kényszervállalkozás

KKV-k finanszírozási helyzete/3/ jelentős részük munkaviszonyt helyettesítő egy vagy néhányszemélyes vállalkozás amely nem hitelképes, illetve nem is áll szándékában hitelt felvenni sajáttőkéhez viszonyított banki hitelállomány már 23 %-ot tesz ki, de a hitelezés mozgástere még adott, különösen a mikrohitelek területén

KKV-k finanszírozási helyzete/4/ 2008-tól rendelkezésre áll – a korábban hitelhez nem jutott vállalkozások számára – az európai JEREMIE forrásokból finanszírozott 83 milliárd forintos kedvezményes Mikrohitel Program a tőkeellátottság feltételeinek javulni kell a –tőkekínálat struktúrájának javítása-, –a KKV-k magas kockázati szintjének csökkentése-, –a KKV-k pénügyi átláthatóságának javítása-, – befektetők jog- és érdekérvényesítési lehetőségeinek bővítése-, –a partnerek közötti nagyfokú bizalmatlanság leépítése által.

Az élelmiszeripar innovációs stratégiai terve/1./ Az Európai Technológiai Platformhoz (ETP ”Food for Life”) kapcsolódóan 2005 október 14.- én létrejött a Magyar Nemzeti Élelmiszer- technológiai Platform (MNÉTP). Tagjai: élelmiszer-feldolgozó vállalatok, kutató szervezetek, egyetemek, szakmai szervezetek, kormányzati intézmények, mezőgazdasági terme-lők, a vendéglátással foglalkozó szervezetek, innováció szervezésével foglalkozó szervezetek, a fogyasztók képviselői egyes beszállító iparágak képviselői.

Az élelmiszeripar innovációs stratégiai terve/2./ Az MNÉTP megszervezésében és működtetésé-ben meghatározó szerepe van az ÉFOSZ-nak. Az MNÉTP fő célkitűzése a magyar élelmiszergaz-daság versenyképességének és fejlődésének elősegítése, egy az ipar vezetésével meghatározott, és valamennyi érdekelt féllel egyeztetett fejlesztési - és fejlesztést támogató kutatási stratégia mentén. Az MNÉTP kidolgozta és 2006 márciusában közzé-tette, a széleskörű vitában, az érdekeltekkel egyeztetetett K+F és Innovációs Stratégiai Tervét.

Az élelmiszeripar innovációs stratégiai terve/3./ A K+F+I stratégia felülvizsgálatára, tovább- fejlesztésére „ Az élelmiszer az életért” Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform működésének megerősítése című az NKTH által támogatott projekt keretében került sor. A felülvizsgált stratégia 2009 májusa óta, nyomtatott formában és az ÉFOSZ honlapján is elérhető

Az élelmiszeripar innovációs stratégiai terve/4./ A stratégiát megalapozó küldetésen túl, a jövőkép - termékfejlesztés - technológiai fejlesztés - hazai alapanyagok előnyeinek kihasználása - fenntartható fejlődés területén vázolja fel a jövőt. A stratégiai terv közötti időtávra határozza meg a főbb stratégiai feladatokat

Az élelmiszeripar innovációs stratégiai terve/5./ A helyzetelemzés – más, aktuális, szakmai-, gazdasági kutatási eredmények felhasználásával-, az élelmiszeripar adottságait figyelembe véve törekszik reális K+F+I stratégia megfogalmazá-sára. A helyzetelemzés alapján is mondhatjuk, hogy az élelmiszer stratégiai cikk, és az élelmiszeripar -noha nem sorolják a húzóágazatok közé- a gazdaság egyik legfontosabb stratégiai ágazata.

Az élelmiszeripar innovációs stratégiai terve/6./ A stratégiai kutatás-fejlesztési területek: Stratégiai versenyelőnyt kíván elérni az élelmiszerminőség és feldolgozás, a fenntartható fejlődés területén végzett kutatás-fejlesztéssel és innovációval, továbbá, a kutatás-fejlesztési eredmények gyakorlati alkalmazásá-nak javításával, a tudás és technológiai transzfer meg-erősítésével, és az innováció megvalósítását segítő tevé-kenységek megerősítésével.

Az élelmiszeripar innovációs stratégiai terve/7./ Az ezeket támogató, kapcsolódó K+F+I területen az élelmiszer és a fogyasztó-, az élelmiszerbiztonság-, a táplálkozás és az egészség népegészségügyi vonatkozásai-, az élelmiszerlánc menedzsment területén végzett K+F tevékenységet úgy kell kialakítani, hogy azok, elsősorban a két kiemelt területen folyó ku-tatások eredményeinek gyakorlati alkalmazását segítsék.

Az élelmiszeripari KKV-k jellemzői/1./ A hazai élelmiszervállalkozások 99%-a mikro-, kis - és közepes vállalkozás. Az összes élelmiszer termelésnek mintegy 46%-t adják. Jelentős szerepük van a vidéki lakosság foglalkoztatásában, a szociális gondok enyhítésében. Jelentős részarányt vállalnak a helyi ellátásban. Tevékenységükkel jelentősen hozzá járulnak a falusi turizmus erősödéséhez, a helyi étkezési szokások és a táj jelegű termékek kultúrájának fenntartásához.

Az élelmiszeripari KKV-k jellemzői/2./ Az élelmiszeripari KKV-k többségének gazda-sági potenciálja gyenge, eredménytermelő képessége mérsékelt. Fejlesztésre, új termékek bevezetésére, marke-ting szolgáltatások igénybevételére felhasznál-ható saját források nem-, vagy csak igen korláto-zott mértékben állnak rendelkezésükre. Emiatt gyakran, a közösségi és nemzeti támogatásokat sem tudják igénybe venni.

Az élelmiszeripari KKV-k jellemzői/3./ Nem rendelkeznek releváns, napi piaci és pénzügyi információkkal. A kommunikációban való jártasság korlátozott. Az élelmiszeripari KKV-k többsége nem rendel-kezik saját fejlesztési részleggel, de gyakran még - legalább részidőben foglalkoztatott- e területtel rendszeresen foglakozó szakemberrel sem. Ezért fejlesztési-kutatási, továbbá innovációs tevékeny-ségük alkalomszerű.

Az innováció akadályai a KKV-knál /1./ A KKV-k többsége nem rendel előre tervezett pénzügyi kereteket a fejlesztésekhez, innovációk-hoz. A KKV-k erőforrás szerző képessége alacsony. A szűkös vállalati források miatt a KKV-k innová-ciós hajlandósága és tevékenysége általában mérsékelt. A pályázati lehetőségek kihasználásánál nehézsé-get jelent hogy nem mindig tudják azonosítani, igazán mely területeken kellene előrelépniük, illet-ve nincs ötletük az innovációhoz.

Az innováció akadályai a KKV-knál /2./ Sok esetben egy-egy KKV rendelkezésére álló forrásai, még pályázati támogatással együtt sem elegendőek egy innovációs projekt végig viteléhez, az ötlet azonosításától a termék piacra juttatásáig. A KKV-k 85-90%-ka számára a K+F élvonalába tartozó valódi, új kutatás a bukás nagyobb való-színűsége miatt túlságosan nagy kockázatot jelent.(Ezek a vállalkozások jobban szeretnek már bevált példákat követni, egy-mástól tanulni. A kollektív kutatás erre is fokozott lehetőséget kínál.)

A stratégia kiemelten segíti a KKV- k innovációs tevékenységét/1./ A stratégia az alábbi, a KKV-kat kiemelten érintő kérdések megoldására kíván irányt mutatni: Hogyan lehet az innovációt a KKV-k tevékenysé-gének rendszeresen művelt és elengedhetetlenül fontos részévé tenni? Hogyan lehet a széttagolt K+F forrásokat, a szer-vezeti keretek megváltoztatása nélkül úgy összpon-tosítani, hogy az elérje a tartós eredményességhez szükséges kritikus tömeget? Hogyan lehet a hozzáférhető ipari és kutatói tudást jobban hasznosítani és beépíteni a vállalkozások tudásába?

A stratégia kiemelten segíti a KKV- k innovációs tevékenységét/2./ A stratégiának elő kell segíteni, hogy az innováció a KKV-knál is erősödjön, ezáltal azok jól ki tudják használni a nagyvállalatok nagyobb volumenű termékei mellet jelentkező réseket a hazai és nemzetközi piacokon. I.Fő K+F területek. Egészségtudatos étrendet segítő termékek. Egyik lehetséges kitörési pontot jelentő terület! A KKV-k csak akkor tudják kihasználni, ha reálisan áttekintik és jól megtervezik a fejlesztéshez szükséges feladatokat, azok költségeit és időigényét.

A stratégia kiemelten segíti a KKV- k innovációs tevékenységét/3./ Élelmiszer minőség és feldolgozás. Ha sikerül az igényes élelmiszer-fogyasztást és értékarányos árat a fogyasztói prefernciákban előtérbe állítani, akkor az a KKV-k számára is jobb lehetőséget jelent, mivel képesek meg-különböztethető minőségű terméket kínálni. Hagyományos élelmiszerek. Megkülönböztethető, előnyös tulajdonságok kialakításának másik lehetséges területe.

A stratégia kiemelten segíti a KKV- k innovációs tevékenységét/4./ A magyar ízlés, a hagyományos magyar konyha íze-inek felhasználása innovatív termékekben. Az ilyen termék a nemzetközi piacokon is sikeresek lehetnek. A KKV-k számára lehetőséget ad réteg igényt kiszolgáló, a hagyományos jelleget jobban kidomborító, de innovatív elemeket is alkalmazó prémium esetleg eredetvédett termékek sikeres piacravitelére.

A stratégia kiemelten segíti a KKV- k innovációs tevékenységét/5./ Szemlélet. A K+F+I tevékenység megerősítéséhez a KKV-k esetében sem elegendő a kutatási területek helyes kijelölése. A vállalkozások gondolkodásmódjá-ban is mélyreható változásokat kell elérni: „ a fejlesztés, az innováció a versenyben való maradás és gyakran a túlélés egyik lehetséges eszköze”.

A stratégia kiemelten segíti a KKV- k innovációs tevékenységét/6./ Technológia transzfer. A KKV-k innovációjának egyik kulcs eleme és egyben egyik gyenge pontja a tudás és technológia transzfer, az oktatás, és a kommunikáció a vállalkozások és kutatók között. Fontos a kommunikáció az ipar és a társadalom között is. - Meg kell szervezni a nemzetközi K+F eredmé-nyek és a fejlesztési trendek, műszaki –technoló-giai követelmények rendszeres ismertetését a KKV-k számára.

A stratégia kiemelten segíti a KKV- k innovációs tevékenységét/7./ Ezekre a Platform megfelelő keretet kínál. Mivel az ipar finanszírozó képessége és hajlandó- sága korlátozott, kormányzati támogatásra lenne szükség a nemzetközi eredményeket ismertető, illetve a probléma megfogalmazó megbeszélé- sekhez és a tudás és technológia transzfer módszereinek fejlesztéséhez.

A stratégia kiemelten segíti a KKV- k innovációs tevékenységét/8./ Létre kell hozni az élelmiszeripar saját technológiai transzfer központját, amelyet maga szervez és irányít, az ÉFOSZ keretében. Feladata a különféle intézményeknél, szervezetek-nél rendelkezésre álló tudás és hozzáférhető eredmények feltérképezése és közvetítése a lehetséges partnerek, de mindenek előtt a KKV-k felé.

A stratégia kiemelten segíti a KKV- k innovációs tevékenységét/9./ A KKV- innovációjának elősegítése érdekében a K+F partner közvetítő szolgáltatás kiegészítése-ként ki kell alakítani a piaci alapon igénybe vehe-tő innovációs és innovációt segítő projekt menedzsment szolgáltatásokat. A KKV-k innovációjának önálló megvalósításához szükség van olyan pénzügyi konstrukciók kidol-gozására, amelyek a K+F eredmények gyakorlati bevezetését teszik lehetővé.

A stratégia kiemelten segíti a KKV- k innovációs tevékenységét/10./ Javasolt fejlesztési tevékenységek. A legjobb gyakorlat megfogalmazása és tovább-adása minden szinten, beleértve azokat a módszereket, amelyek elősegítik, hogy az élelmiszeripari vállalkozások, különösen a KKV-k, meg tudják fogalmazni azt, hogy milyen kérdésekre várnak választ, segítséget, megoldást a kutatóktól és oktatási intézményektől.

A stratégia kiemelten segíti a KKV- k innovációs tevékenységét/11./ Új, egyszerű módszerek kidolgozása a KKV-k szintjén rendelkezésre álló töredékes információ rendszerezésére és könnyen, áttekinthető formá-ban történő hozzáférhetővé tételére az üzemi menedzsment számára, a tudásmenedzsment módszerek javítása érdekében. Vállalati szinteken történő elsajátításra projekt me-nedzsment módszerek, és pénzügyi rendszerek kialakítása, különös tekintettel a KKV-kra. KKV-k innovációs kockázatvállalását és a kockázati tőke bevonását segítő intézkedések kidolgozása.