Természettudományos tudásképváltozás és a természetismeret Makádi Mariann.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az iskolai dokumentumok
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Az OKNT-adhoc bizottság kerettanterve „Természettudományt mindenkinek” 2009.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A kerettantervek fejlesztése
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Kompetensek lettünk? június 27..
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Kovács Október Budapest, február.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A kerettantervek és implementációjuk szakmai támogatása Bánkuti Zsuzsa.
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Konferencia a digitális tananyagok alkalmazóinak és fejlesztőinek
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Iskolakert.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Geomatech digitális taneszköz Nagy Regina eTanulás szakértő.
-minősített közoktatási típusú sportiskola szeptemberétől induló első osztályai:
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
PARADIGMAVÁLTÁS A KÖZOKTATÁSBAN ÁDÁM PÉTER NEMZETI PEDAGÓGUS KAR SZEPTEMBER 21.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
LEHETŐSÉGEK AZ ISKOLAI KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉSRE NEVELÉSBEN
Gimnáziumi statisztika
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Előadás másolata:

Természettudományos tudásképváltozás és a természetismeret Makádi Mariann

A természetismeret tantárgy története 1.Nemzeti alaptanterv Ember és természet Természetismeret 1995 óta Mióta tanulnak természetismeretet?

Előzménye 1962 –› környezetismeret – alsó tagozat óra/hét integrált természet- és társadalomtudományos 5-től biológia földrajz fizika kémia

1978 –› környezetismeret – 1–5. évfolyam 2/1 + 1/2 + 2/1 + 3/2 + 3/2 óra/hét integrált természettudományos oktatás kiterjesztésének igénye 6-tól biológia földrajz fizika kémia 1–3. évf. – integrált – a természetben előforduló kölcsön- hatások (pl. halmazállapot-változások, időjárás, felszínformák)

4–5. évfolyam – elkülönülő témakörök egymás után komplex jellegű tananyagmozaik egymástól nagyon eltéro ̋ mélységu ̋, fogalomkészletu ̋ és absztrakciós szintu ̋ témák (pl. a szarvasmarha életmódja és a talaj kialakulása, a mészko ̋ hegységek és a tölgyerdo ̋ ) szaktudományi szempontok a gyerekek igényei, képességei, életkori sajátosságai sehol

igen sok fogalom elvont fogalmak bonyolult ok-okozati kapcsolatok rendszerszemlélet tevékenységek elmaradtak nem bírták a tanulók tapasztalás híján elszakadt a valóságtól

Tankönyvcsalád 1–3. évf. munkafüzet 4–5. évf. munkatankönyv + földrajzi atlasz + biológiai album

Környezetismeret – természetismeret fogalom és tartalom ellentmondásai 5. évf. a társadalmi ismeretek (állampolgári vonatkozások) kimaradtak (legfeljebb utalás) környezetismeretnek nevezték,de a tartalma természetismeret volt Környezetismeret = a környezet megismertetése természettudományos + társadalmi alapismeretek

Egyszintű tantervi szabályozás állami / központi tantervek = a tanítás kötelező tartalma és rendje 1777–1995 Fokozatosan, lassan enged teret a tanári szabadságnak tanterv

Háromszintű tantervi szabályozás Nemzeti alaptanterv kerettantervek iskolai pedagógiai programok helyi tantervek

A háromszintű tantervi szabályozás után de a tanulók fejlesztése egységes szempontokon 1995 – Nemzeti alaptanterv Ember és természet mu ̋ veltségi terület egységes alapozás 1–6. évf – Nemzeti alaptanterv Ember és természet mu ̋ veltségi terület egységes alapozás 1–6. évf. Kerettantervek –› 1–4. évf. környezetismeret 5–6. évf. természetismeret Kerettantervek –› 1–4. évf. környezetismeret 5–6. évf. természetismeret Nat Keret- tanterv

Története 1995 – Nemzeti alaptanterv (1.) 1998/99-től felmenő rendszerben 1., 7., 9. évfolyamon 1998 – OM Kerettantervek 2001/02-től felmenő rendszerben 1., 5., 9. évfolyamon 2003 – Nemzeti alaptanterv átdolgozás (2.) 2004/05-től felmenő rendszerben 1. évfolyamon 2007 – Nemzeti alaptanterv átdolgozás (3.) 2007/08-tól felmenő rendszerben 1. évfolyamon + nem szakrendszerű képzésre való áttérés 2008/09-től 5. évfolyamon

Műveltségi területek 1–4.évf.5–6.évf.7–8.évf.9–10.évf.11–12.évf. Magyar nyelv és irodalom Élő idegen nyelv Matematika Ember és társadalom Ember és természet Földünk – környezetünk Művészetek Informatika Életvitel és gyakorlati ismeretek Testnevelés és sport Ember és természet

tapasztalati megismerés tapasztalati megismerés a fejlesztés útja: a képi gondolkodás -› elvont fogalmi gondolkodás a fejlesztés útja: a képi gondolkodás -› elvont fogalmi gondolkodás a természettudományos tartalmak a gyerekek gondolkodásának szintjéhez igazodnak a tanulói kompetenciák fejlesztése! Természetismeret új szerepei

A természetismeret-tanulás 2 évének kiemelt feladata: a tanulók fokozatosan elsajátítsák a természettudományok tanulásának mu ̋ veleteit az alapveto ̋ megismerési módszereket a természet egységes szemléletét –› környezettudatos gondolkodás és magatartás tudásépítési lánc a környezetro ̋ l tapasztalatilag szerzett egységes, komplex képzet szűkül és differenciálódik csak a természeti környezet a természet- tudományok szaktudományi területei

Tantervi változásokkal

földrajz biológia kémia fizika természet- ismeret

Mi a természettudományos tudás?

1. Leíró műveltségmodellek szerint Tudás = tények, fogalmak, elvek, elméletek ismerete + a köznapi helyzetekben való alkalmazása a tudomány, a technika és a társadalom közötti kölcsönhatás a felhasználható és működésképes elemek száma, mélysége

2. Fejlo ̋ désmodellek szerint tudás = a gondolkodás fejlo ̋ désével összhangban fokozatosan kialakuló, hierarchikusan építkezo ̋ tudásrendszer a természettudományos problémák felismerési és megoldási képessége

Az ismeretek fő elemei fogalmak - egyedi - általános egyéb tényekfolyamatok össze- függések alkalmazások Közös bennük: tudás = ismeret + képesség

3. Kompetenciaalapú műveltségmodellek szerint mit tudunk?”, a „mit tartunk értéknek?” és a „mit tudunk tenni?” kérdéskörök és a hozzájuk kapcsolódó képességek metszete mit tartunk értéknek? mit tudunk? mit tudunk tenni?

természetismereti mu ̋ veltség az aktuális problémák megértésének és megoldásának a képessége rugalmas alkalmazkodás a mindig változó feltételekhez, körülményekhez alkalmazás tartalom gondol- kodás

A. A tudás tartalmi dimenziója a szakérto ̋ i tudás ismeretek halmaza helyett fogalmi váltások sorozata ismeretek fokozatosan kiépülo ̋ rendszere alkalmazhatóságuk kiterjesztése tudáselleno ̋ rzéskor mennyire képes a tudáselemeket egymáshoz kapcsolni, mennyire lát összefüggéseket

B. A tudás gondolkodási dimenziója a természettudományos tudás – a tanulóktól elvárt tevékenységek és érzelmi tulajdonságok Írd le…! Fogalmazd meg amit érzel! Modellezd...! Írd le…! Fogalmazd meg amit érzel! Modellezd...!

C. A tudás alkalmazási dimenziója társadalmi elvárás: az iskolai és az iskolán kívüli tanulásból származó tudás valós élethelyzetekben mu ̋ ködo ̋ képes legyen elo ̋ feltétele: az elsajátítási (tanulási) és a felhasználási, alkalmazási szituáció hasonló legyen

Kompetenciamodell képesség gyakorlat viselkedés ismeret attitűd érzékenység viselkedés rendszerben elméletalkotó képesség t u d á s

valóság  információhordozók = információközvetítők  tanulók  tanterv taneszközök (tankönyvek, szemléltető- és oktatási segédeszközök)  módszerek megismertetése, elsajátíttatása, szemléletformálás tanító, tanár = segítő, menedzser A tanári szerep

Kompetenciaalapú pedagógia differenciált tevékenység- sorozat a pedagógus segítő, háttérszerepe az életben használható képességekre irányul fejlesztő hatású