Határ menti gyógyfürdők együttműködése (Makó-Orosháza-Gyula-Menyháza-Buziás) Marosvári Attila alpolgármester, Makó szept. 17.
A Dél-alföld legjelentősebb fürdői
A Dél-alföld fürdőinek látogatószáma
A fürdőfejlesztéseket megalapozó dokumentumok A Dél-alföldi Régió területfejlesztési koncepciójának felülvizsgálata (2005) Dél-alföldi turizmusfejlesztési stratégia (2006) Dél-alföldi operatív program (2007) A Duna-Körös-Maros-Tisza Regionális Együttműködés (DKMT eurorégió) fejlesztési stratégiája (2005) Magyarország-Románia határon átnyúló együttműködési program (2007) Helyi / kistérségi / megyei fejlesztési tervek A 2004-ben létrejött Dél-alföldi termálklaszter dokumentumai – Alföld Spa
Az Alföld SPA stratégiai céljai I. A régió versenyképességének erősítése II. Környezetvédelem és fenntarthatóság III. Regionális értékmegőrzés, értékteremtés, értéknövelés IV. Együttműködés erősítése régión belül és kívül V. Szervezeti és felelősségi rendszer kialakítása
A DAOP /A. támogatott projektjei ( )
A projekt alapadatai Projekt címe: Határ menti fürdővárosok együttműködése a turisztikai világpiacon történő hatékonyabb megjelenésük érdekében Vezető partner: Makó város önkormányzata Projektparter: Buziás város önkormányzata Támogató partnerek: Gyula, Orosháza és Menyháza önkormányzata Költségvetés: euró Magyar oldal: euró Román oldal: euró
A projekt előzményei Az Európai Unión innen és túl határ menti szakkiállítás és konferencia – turizmus (HU-RO 2003/ Phare CBC) Tematikus turisztikai útvonalak kialakítása a DKMT eurorégió területén – „Felfrissülés határok nélkül” – egészség- turizmus (HU-RO-SCG-1/306. Magyarország- Románia Interreg III/A. / Phare CBC, ill. Magyarország-Szerbia és Montenegró szomszédsági program
A romániai partnerek Menyháza (Moniasa) 1597-ben említik gyógyforrásait, 1866-tól a gyógyvíz tudatos hasznosítása 1896-tól gyógyfürdő, megépülnek a szállodák Öt forrás vize mozgásszervi, idegrendszeri, emésztőszervi, nőgyógyászati megbetegedések kezelésére Látogatószám: 2008: 9300 fő 2009 júniusig: fő Fejlesztések: Menyháza turisztikai potenciáljának fejlesztése tanulmány (Phare támogatás)
A romániai partnerek Buziásfürdő (Buzias) 1811-től épült ki a fürdőtelep – a mofetták szív- és érrendszeri megbetegedésekre jók 1839-től gyógyfürdő: nagyszálló, gyógyszalon Szent Antal csodakút – a sós-szénsavas víz gyomorbaj és köszvény ellen 1910-re 100 holdas díszpark, szállodák, ivócsarnokok, gyógyfürdők Látogatószám: 2000: fő, 2008: 4000 fő, 2009 jún.-ig: 3892 fő Fejlesztések: 2005: 4 millió euró a gyógyászati részleg felújítására 2009: euró a személyzet képzésére
A projekt célja Szolgáltatásfejlesztés és újszerű marketing Konkurencia helyett együttműködés és partnerség Az országhatároktól függetlenül meglévő adottságok (gyógyvizek) hatékonyabb és tudatosabb kihasználása A monarchiabeli fürdőkultúra hagyományai- nak felélesztése (Buziás, Menyháza) A látogatók és vendégéjszakák számának növelése – a turisztikai iparág multiplikációs hatásának erősítése
Célcsoportok Aktív, szórakozást kereső, de egyben egészségtudatos fiatalok Családos középkorúak Egészségmegőrző középkorúak Műtét után rehabilitációra szorulók Egészségtudatos és gyógyulni vágyó idősek Belföldi (magyar és román) és külföldi (főleg német, osztrák, olasz, lengyel és orosz) turisták
A projekt elemei Piackutatás a határ mindkét oldalán A jelenlegi és potenciális célcsoportok igényfelmérése Közös arculat és marketingstratégia A piaci igényeknek megfelelő szolgáltatáskosár alapján Reklámeszközök Szórólapok, kiadványok, rövidfilmek, hirdetések, óriásplakátok, országos lapokban tematikus mellékletek, study tourok, sajtókampány Látogatómenedzsment-eszközök E-info pontok, útjelző táblák, 3 nyelvű (angol, magyar, román) honlap
Megvalósuló termékek Interjúkra alapozó magyar és román oldali piac-kutatási és szolgáltatásfejlesztési tanulmány, majd egy közös összefoglaló elemzés Komplex marketinganyag a 3 magyar, ill. a 2 román fürdőről Magyar, román és angol nyelvű kiadvány a 3 magyar és 2 román fürdőről Magyar és román nyelvű, kölcsönösen terjesztett szóróanyagok Egységesített és digitalizált arculat – közös kiállítási megjelenés Egy-egy 3 napos study tour magyar és román oldalon turisztikai szakértők, újságírók részvételével 3 szakmai konferencia a gyógyvizek hasznosíthatóságáról E-info pontok, útbaigazító táblák, közös honlap
Várható eredmények A fürdők közötti turisztikai migráció erősítése: a román vendégek számára a magyar, a magyarok számára a román fürdők kiajánlása révén a látogatószám növekedni fog Az igényeknek megfelelő tudatos és összehangolt termékfejlesztés – versengő együttműködés A hagyományos vendégkör bővítése – új célközönségek megtalálása