A „RÓNA-JUH Klaszter” bemutatása Monori István DE AMTC Karcagi Kutató Intézet RÓNA-JUH Klaszter.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A RÓNA-JUH Klaszter innovációs hatékonyságának növelése ZÁRÓKONFERENCIA A RÓNA-JUH Klaszter működése Dr. Monori István Karcag
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Nagy Ferenc Vállalkozási tanácsadó november 30.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
BEPTRA „Legjobb Gyakorlatok” kis- és középvállalkozások számára Szakmaspecifikus képzéssorozat Projektsz á m: HURO/0901/138/2.1.2 HURO0901/138/2.1.2 A.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
Tolerancia Erősítő Innovatív Szövetség projektprogram.
Mitől társadalmi egy innováció és egy start-up és miért fontos ez az ELTE-n? Tausz Katalin SIMpLe projekt - témavezető Innovációs Nap május 11.
European Commission Enterprise and Industry Az INNO-Way program bemutatása Székesfehérvár november 05.
RÓNA-JUH Klaszter fejlesztési programja és működési terve Monori István RÓNA-JUH Klaszter.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Főnix Országos Szociális Szövetkezeti Hálózat Bocskay József Tudásalapú szociális társadalom Szociális gazdaság fejlesztése Modern menedzsment eszközökkel.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Mindent a „Vállalkozások komplex infokommunikációs és mobilfejlesztéseinek támogatása” című pályázati kiírásról.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
XXIV. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia Wi-Fi és HD kamerarendszer Borbély Olivér
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Termelői csoportok jövője, az Európai Uniós csatlakozás után kialakult helyzet szeptember 2. PÁLYÁZATI IRODA Alapítva: július Készítette:
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
Kertészet korszerűsítése - ültetvénytelepítés támogatására öntözés
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
MEZŐGAZDASÁGI KISÜZEM ÉS NAGYÜZEM
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
„Adjunk esélyt mindenkinek
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
MEZŐGAZDASÁGI KISÜZEM ÉS NAGYÜZEM
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
PIACORIENTÁLT - INNOVÁCIÓ
Baranya Megyei Önkormányzat
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

A „RÓNA-JUH Klaszter” bemutatása Monori István DE AMTC Karcagi Kutató Intézet RÓNA-JUH Klaszter

A Klaszter fogalmának megközelítése  A klaszterek a szervezetek közötti szisztematikus kapcsolatokon alapulnak  A kapcsolatok közös vagy kiegészítő termékeken, termelési folyamatokon, kulcs technológiákon, természeti erőforrás szükségleteken, szakértői szükségleteken és elosztási csatornákon alapulnak  A klaszterek földrajzilag koncentráltak  A földrajzi kiterjedést befolyásolják: - A szállítási rendszerek és a forgalom - Kulturális identitás, - Személyes preferenciák, családi és szociális igények

A klaszterek életciklusai: Embrionális szakasz ( innovációk, találmányok, belső beruházások Növekedési szakasz ( utánzók, versenytársak vonzása ) Érettség ( rutinszerű szolgáltatások, költségek versenyelőnnyé válnak ) Hanyatlás ( hatékonyabban helyettesíthetőek )

Szinonim mezőgazdasági szerveződések Termelői csoport (TCS, TÉSZ) Róna-JUH Klaszter Közös termék értékesítés és beszerzés Közös képviselet, érdekvédelem Fejlesztések Kiemelt vezető (kulcs-figura) Szigorú szabályok (külső-belső szabályozás) Termelés fejlesztés Gazdasági hatékonyság növelés Tudományos eredmények gyakorlati adaptációja Oktatás – képzés Menedzsment cég Saját szabályok Hazánkban elsősorban ipari példák fordulnak elő: Záhonyi Logisztikai Klaszter, Pannon Autóipari Klaszter Összehasonlítás:

RÓNA-JUH Klaszter rövid története Szakmai igény a juhágazat felöl részben a változásra, részben az összefogásra 2006 ÉARFÜ – BG projekt 2007 személyes kapcsolat kialakítása és elmélyítése a juhászatokkal RÓNA-JUH Klaszter terv bemutatása nyílt vitán RÓNA JUH Klaszter megalakul több, mint 20 alapítóval Az elmúlt hónapban új tagok jelentkezése

A klaszter alapítása Összefogás erejének felismerése a leendő klaszter tagok körében (tőkehiány – gyenge külső innovációs motiváció egyénileg) Innovációra fogékony alapítók Milyen szervezeti forma felel meg számunkra Saját, közösen elfogadott szakmai program!, ami nem kőbe vésett! Közös elvek alapján, alulról, minden külső motiváció nélkül alakult meg a RÓNA-JUH Klaszter

Róna-Juh klaszter szervezeti felépítése Cél: Termelési hatékonyság Klaszter menedzsment növelés Feladat: Tudás átadásForrás biztosítás TenyészállatSzervezés Végtermék Feladatok elvégzése Juh-tartó Juhtenyésztő Tudásközpont Közösen elfogadott működési feltételek Me- nedsz- ment Cég AIM

A Klaszter működtetésének háttere AIM biztosítja a klaszter működtetését külső forrásokból Az AIM a közösen elfogadott termelési fejlesztésekhez megteremti a forrást (EMVA, ROP, NORVÉG, SVÁJCI alapok, kiemelt projektek stb.) Ha nincs forrás, nincs kötelező fejlesztés (a gazda nem veszít semmit). A források megszerzése biztosítja az életképességet. (függőség) Forrás megszerzése esetén, viszont szigorúan be kell tartani a közösen megalkotott szabályokat és feladattervet A közös feladatokon túl nagy hangsúlyt fektetnénk a szakoktatásra, kutatás-fejlesztések gyakorlatba való átadására, innovációra Működésünket egy egyesület működéséhez tudnánk hasonlítani, ahol közgyűlés alapján döntünk a feladatokról. A céljaink viszont a tagok egyéni céljaival kell, hogy összhangban legyenek.

Szakmai elvek az alapszabályunkból Genetikai fejlesztés, új genotípusok honosítása, alkalmazása a gyakorlatban Báránynevelés meghatározása homogén árualap Takarmányozási ajánlások: anya és bárány takarmány Tartástechnológiai fejlesztés az új genotípushoz –Hodályfejlesztéstől, a takarmányozáson keresztül a fejésig Állategészségügyi problémák kivédése, új egységes rendszer Újszerű tartási – tenyésztési rendszer modell: –Szakosított telepek, egy telep - egy funkció Hazai árufeldolgozás támogatása OKTATÁS: továbbfejlesztés, szakmai látogatások belföldön és külföldön

Előnyök-lehetőségek Kis vállalkozóknak, őstermelőknek „költségtakarékos” szakmai szervezete Új információk, új ötletek, új projektek, amelyek az elmúlt évtizedekben nem kerültek előtérbe a juhágazatban Közös projekt, nagyobb lehetőségek, talán kisebb kockázat sikeres projekt esetén Külső-belső motiváltság A tagok innovatív hajlama Külön menedzser cég, aki az adminisztratív munkát végzi és csak sikerdíjban részesül, nincs kiemelt vezető A tagok egymás iránti bizalma, a klaszterben még nem csalódtak a tagok

Hátrányok-veszélyek Tenni kell valamit a sikerért, nem várhatunk állami támogatást a működéshez Első időkben sok első látásra hasztalan munka, ami viszont költségvonzata van Gyenge kapcsolati tőke Érdektelenség és hitehagyottság a sikeres projektek iránt Fiatal szervezet, kis ismertség

Feladataink Közös projektek kidolgozása, forrás esetén azok megvalósítása Kapcsolat kialakítás belföldön és külföldön egyaránt A lehetőségek felmérése: oktatás, szakmai programok Programunk részleteinek kidolgozása tagokra szabottan Az összetartás erősítése és a klaszter tagok számának növelése

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!