A közúthálózat fejlesztési programja 2015-ig
Az Európa Terv 1. A közművelődésért 2. A nemzeti értékek megbecsüléséért 3. A kulturális értékekért 4. A magyar filmművészetért 5. Az egészséges társadalomért 6. A korszerű oktatásért 7. Az információ elérhetőségéért 8. A magyar vállalkozásokért 9. A megújuló mezőgazdaságért 10. Az infrastruktúra fejlesztéséért
Az Európa Terv 10. Az infrastruktúra fejlesztéséért Tavasszal indul az autópálya program: –tovább épül az M0, –az M3 autópálya 2004-ig Görbeházáig, 2006-ig Nyíregyházáig épül meg, –az M30 autópálya 2004-ig Miskolcot éri el, –az M35 autópályán 2006-ig Debrecenig lehet eljutni, –az M5 autópálya 2006-ig megépül Szegedig, –az M7 autópálya a ciklus végéig 58 kilométerrel bővül, –a 6 sz. főút autópályává szélesedik Dunaújváros és Budapest között. A parlament döntését követően még az idén megkezdődik a 4-es metró megépítése.
Prioritások – a hálózat fejlesztésének stratégiai célkitűzései Közép távon az ország gyorsforgalmi utakkal való ellátottsága érje el az EU mai országai (EU15) akkori megfelelő átlagának 60 %-át. Hosszú távon az ország gyorsforgalmi utakkal való ellátottsága érje el az EU15 akkori megfelelő átlagát. A hálózat sugaras szerkezete változzon sugaras-gyűrűs rácsszerkezetté az elmaradott területek felzárkóztatása, a fővárosi agglomeráció tehermentesítése érdekében. Javuljon a közlekedési ágak közötti munkamegosztás. Teljesítőképes határátmenetek megvalósítása, a hagyományos mellékúti kapcsolatok helyreállítása. A természeti- és emberi környezet, a termőföld védelme. JAVASLAT A KÖZÚTHÁLÓZAT FEJLESZTÉSI PROGRAMRA 2015-IG
SK A SLO HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 1970-ben Vác Tornyosnémeti Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Szekszárd Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Szeged Debrecen Füzesabony Emőd Polgár Szolnok Duna Tisza állami autópálya koncessziós autópálya állami autóút, félautópálya épülő autópálya épülő autóút koncesszióba adott autópálya építési jog M7 M1 BUDAPEST
SK A SLO HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 1990-ben Vác Tornyosnémeti Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Szekszárd Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Szeged Debrecen Füzesabony Emőd Polgár Szolnok Duna Tisza állami autópálya koncessziós autópálya állami autóút, félautópálya épülő autópálya épülő autóút koncesszióba adott autópálya építési jog M1 M7 M3 M5 BUDAPEST M0
BUDAPEST A gyorsforgalmi úthálózat 1998-ban SK A SLO HR YU RO UA Tornyosnémeti Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Szekszárd Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Szeged Debrecen Füzesabony Emőd Polgár BÉCS felé POZSONY, PRÁGA felé IV Szolnok V V Duna Tisza Helsinki folyosók állami autópálya koncessziós autópálya állami autóút épülő autópálya épülő autóút koncesszióba adott autópálya építési jog M1 M0 M7 M5 M15 Vác M2 M3
BUDAPEST SK A SLO HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnémeti Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Szekszárd Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Szeged Debrecen Füzesabony Emőd Polgár BÉCS felé POZSONY, PRÁGA felé IV Szolnok V V V Duna Tisza Helsinki folyosók állami autópálya koncessziós autópálya állami autóút, félautópálya épülő autópálya épülő autóút koncesszióba adott autópálya építési jog M30 M3 M15 M1 M0 M2 M7 M5 M9
SK A SLO HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat bővülése 2003-ról 2006-ra Rábafüzes Parassapuszta Vác Tornyosnémeti Röszke Ilocska Letenye Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Lelle Szekszárd Sopron Mohács Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Kiskunfélegyháza Debrecen Füzesabony Emőd Baja Polgár V V/C X/A BÉCS felé V V/A POZSONY, PRÁGA felé IV GRÁC felé LJUBJANA, TRIESZT felé ZÁGRÁB felé SZARAJEVÓ felé TEMESVÁR, BUKAREST felé BELGRÁD felé ARAD, KOLOZSVÁR felé LVOV, KIJEV felé KASSA felé Szolnok IV V ARAD felé Szeged Nagylak Duna Tisza Zalaegerszeg Tornyiszmiklós IV Helsinki folyosók gyorsforgalmi hálózat 2002-ben Hálózatbővülés : autópálya autóút épülő autópálya épülő autóút autópálya előkészítés alatt autóút előkészítés alatt Salgótarján M0 M0 M30 M3 M2 M3 M4 M5 M44 M43 M15 M9 M8 M1 M7 M7 M7 0 M9 M6 M56 BUDAPEST VM25 M35 Szombathely Bszgyörgy Nagykanizsa
A gyorsforgalmi úthálózat elérhetősége 15 és 30 perces vonzáskörzetek 1998-ban
A gyorsforgalmi úthálózat elérhetősége 15 és 30 perces vonzáskörzetek 2002-ben
A gyorsforgalmi úthálózat elérhetősége 15 és 30 perces vonzáskörzetek 2006-ban
A gyorsforgalmi úthálózat elérhetősége 15 és 30 perces vonzáskörzetek 2015-ben
2015-re javasolt 2015-re javasolt gyorsforgalmi úthálózat SK A SLO HR YU RO UA Rábafüzes Parassapuszta Vác Tornyosnémeti Röszke Ilocska Letenye Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Lelle Szekszárd Sopron Mohács Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Kiskunfélegyháza Debrecen Füzesabony Emőd Baja Polgár V V/C IV X/A BÉCS felé V V/A POZSONY, PRÁGA felé IV GRÁC felé ZÁGRÁB felé SZARAJEVÓ felé TEMESVÁR, BUKAREST felé BELGRÁD felé ARAD, KOLOZSVÁR felé LVOV, KIJEV felé KASSA felé Szolnok IV V ARAD felé Helsinki folyosók autópálya autóút épülő autóút V Szeged Nagylak Duna Tisza LJUBJANA, TRIESZT felé BUDAPEST M56 M30 M3 M35 M4 M8 M4 M0 M2 M8 M15 M1 M81 M86 M9 M70 M7 M6 M9 M56 M5 M43 M44 Szombathely Zalaegerszeg Bszgyörgy NagykanizsaM25
A program elemei 2015-ig I. az M0 teljes budapesti gyűrű szektoronként a forgalom igényeinek megfelelő kiépítettséggel, az M1 autópálya Budapesttől Hegyeshalomig, az M2 autópálya Budapesttől-Vácig, az M2 autópályává fejleszthető autóút Váctól a magyar-szlovák határig, az M3 autópálya Budapesttől-Nyíregyházáig, az M3 autóút Nyíregyházától a magyar-ukrán határig, az M4 autópálya Budapesttől Szolnokig, az M4 autópályává fejleszthető autóút Szolnoktól a magyar-román határig, az M5 autópálya Budapesttől a jugoszláv-magyar határig, az M6 autópálya Budapesttől Dunaújvárosig, az M6 autópályává fejleszthető autóút Dunaújvárostól Pécsig, az M7 autópálya Budapesttől a magyar-horvát határig, az M8 autópályává fejleszthető autóút a magyar-osztrák határtól Dunaújvárosig és Dunavecsétől Szolnokig (M4), az M8 dunaújvárosi Duna- hídja a rávezető szakaszokkal, az M9 autóút Sopron-Szombathely-Nagykanizsa és Kaposvár-Szekszárd- Hajós-53 sz. főút közötti szakaszai, JAVASLAT A KÖZÚTHÁLÓZAT FEJLESZTÉSI PROGRAMRA 2015-IG
az M15 autóút autópályává fejlesztve Mosonmagyaróvártól a magyar- szlovák határig, az M25 autóút az M3 autópálya és Eger között, az M30 autópálya Emődtől (M3) Miskolcig, az M30 autópályává fejleszthető autóút Miskolctól a magyar-szlovák határig, az M35 autópálya Görbeházától (M3)-Debrecen elkerülésével a 47 sz. főútig, az M43 autópályává fejleszthető autóút Szegedtől (M5) a magyar-román határig, az M44 autóút Kecskeméttől (M5) a magyar-román határig, az M56 autóút Bólytól (M6) a magyar-horvát határig, az M70 autóút Letenye-Tornyiszentmiklós közötti szakasza, az M86 autóút Levél (M1/M15) és Hegyfalu (M9) között. JAVASLAT A KÖZÚTHÁLÓZAT FEJLESZTÉSI PROGRAMRA 2015-IG A program elemei 2015-ig II.
A 2003-ban biztosított 79,4 MrdFt-ból épül a 38 darab kiemelt fejlesztési projekt építésének folytatása, az M30 autópálya Emőd-Miskolc közötti szakaszának tovább építése, az M9 autópálya 6-51 sz. főutak közötti szakaszának és a Duna- hídnak befejezése, az M3 autópálya Polgár-Görbeháza közötti, az M7 autópálya Balatonszárszó-Ordacsehi és Letenye-Becsehely közötti szakaszai továbbá az M70 autóút építése, további autópályák építésének előkészítése. JAVASLAT A KÖZÚTHÁLÓZAT FEJLESZTÉSI PROGRAMRA 2015-IG
A fejlesztés eredményei a főváros tehermentesítése az átmenő forgalomtól az M0 forgalommal arányos bővítése révén, új, nagyteljesítményű főhálózati elemek kiépítése a budapesti agglomerációban, Szeged, Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc és Pécs elérése autópályával, ill. gyorsforgalmi úttal, valamennyi megyei jogú város elérése gyorsforgalmi úttal, ill. előzési sávokkal kiépített úttal, a határszakaszok gyorsforgalmi utakkal való elérése, új folyami átkelések létesítése a Dunán és a Tiszán, a gyűrű- és haránt irányú kapcsolatok fejlesztése a hátrányos hálózatszerkezet felszámolása érdekében, a dél-alföldi régió feltárása. JAVASLAT A KÖZÚTHÁLÓZAT FEJLESZTÉSI PROGRAMRA 2015-IG
A gyorsforgalmi úthálózat fejlődése 1970 és 2015 között Évek A gyorsforgalmi úthálózat hossza [km]
Hegyeshalom (EU) elérhetősége 2006-ban (eljutási idők térképe percekben)
Hegyeshalom (EU) elérhetősége 2015-ben (eljutási idők térképe percekben)
TRANSZPARENS HELYE TRANSZPARENS HELYE