Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK"— Előadás másolata:

1 ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék A „Város, közlekedés, társadalom” kurzus 4. órája Budapest, március 1.

2 Az előző óra témája A fenntartható fejlődés közlekedéssel kapcsolatba hozható szempontjai közül az előadás kiragadta a közlekedés hálózati szintű összefüggéseit. A fenntarthatóság térbeli dimenziójára koncentrálva aláhúztuk a térbeli önvédelem fontosságát a kívülről érkező gyors változások hatásának a tompításában. Belső hálózatok, belső struktúra, térségi felszívóképesség javítása - ezeket tekintjük a térbeli fenntarthatóság kulcsfogalmainak. A közlekedési hálózatoknak igen fontos szerep jut a belső struktúra megőrzésében: a fizikai hálózatok memóriaként megőrzik a kialakult belső (gazdasági, társadalmi) kapcsolatok szerkezetét és hosszú időre konzerválják a kapcsolati viszonyokat.. Egy hosszú távra szóló új kapcsolati szint kiépülésének vagyunk a tanúi napjainkban. A jelenleg épített autópálya-folyosók ugyanakkor semmiben nem felelnek meg a fenntarthatóság hálózati követelményeinek: prioritásukkal a tervezők semmibe veszik a többrétegű és többfunkciós rendszer többi elemét, és önmagukban is hibás struktúrában készülnek.

3 Andrássy út – hová vezet ?
Átvezetés az autópályáktól a Belvároshoz Tengelyek üzenete – gyorstalpaló történeti áttekintés kertekről, sétányokról és sugárutakról Hová vezet ? – az Andrássy út régi problémája A városligeti felőli vége A belváros felőli vége Keresztbe, ne hosszába ! – az Andrássy út szerepének egy lehetséges kiigazítása Andrássy út – a közlekedés útban van? Előadás az "Andrássy út és vidéke - világörökség a Terézvárosban" sorozatban április 11-én. A vitaesteket a Védegylet, a Magyar Nők Szövetsége és a Humanista Mozgalom szervezte április p.

4 Reggelente huszonöt autópálya kapacitásának megfelelő autó akar bejutni London központjába. Az idejük felét az utasok torlódásban töltik. Nyolc bevezető autópálya megépítése nem oldott meg semmit.

5 Az Andrássy út – hová vezet ?
BUDAPEST SK A SLO HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnémeti Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Szekszárd Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Szeged Debrecen Füzesabony Emőd Polgár BÉCS felé POZSONY, PRÁGA felé IV Szolnok V Duna Tisza M30 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”.

6 Az Andrássy út – hová vezet ?
BUDAPEST SK A SLO HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnémeti Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Szekszárd Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Szeged Debrecen Füzesabony Emőd Polgár BÉCS felé POZSONY, PRÁGA felé IV Szolnok V Duna Tisza M30 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”.

7 Az Andrássy út – hová vezet ?
BUDAPEST SK A SLO HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnémeti Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Szekszárd Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Szeged Debrecen Füzesabony Emőd Polgár BÉCS felé POZSONY, PRÁGA felé IV Szolnok V Duna Tisza M30 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”.

8

9 Az Andrássy út „A Sugárút úgy feküdt Budapest testében, mint a Duna Magyarországéban. Mellette, nélküle, kívüle nem lehetett elmenni senkinek. A Sugárúttal Pesten nem versenyezhetett senki, a város reménysége volt…” (Krúdy Gyula a Sugárútról)

10 Az építészet változó viszonya a meglévőhöz
Hadriánus császár villája Tivoliban, Róma mellett. Épült között :

11 Kitérő a kertek felé Egyiptomi templomkert i.e. 2000.
Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

12 Kitérő a kertek felé Udvarház i.e. 100.
Egyiptomi templomkert i.e Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

13 Kitérő a kertek felé Római villa i.sz. 100.
Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

14 Kitérő a kertek felé Kolostorkert 1100. Római villa i.sz. 100.
Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

15 Kitérő a kertek felé Korai reneszánsz kert 1450.
Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

16 Kitérő a kertek felé Kifejlett reneszánsz kert 1540.
Korai reneszánsz kert 1450. Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

17 Kitérő a kertek felé Korai barokk kert 1600.
Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

18 Leon Battista Alberti terve három út találkozik a székesegyháznál.
Róma XV. század. 1450 körül V. Miklós pápa tervet készíttet a Szt.Péter tér és Vatikán méltó kialakítására. Leon Battista Alberti terve három út találkozik a székesegyháznál. Forrás: < Rome-15th_Century.jpg>

19 Az egyik etalon: Róma belvárosa
Forrás: Pogány Frigyes (1967) Róma. Corvina Budapest 392p.

20 Az egyik etalon: Róma belvárosa
Piazza del Popolo középen a Corso

21 Kitérő a kertek felé Kifejlett barokk kert 1650.
Korai barokk kert 1600. Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

22 Kitérő a kertek felé Tájképi kert 1794.
Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

23 Kitérő a kertek felé Posztmodern kert 1972. Tájképi kert 1794.
Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner

24 XIV. Lajos és főkertésze LeNotre Versailles parkjának kialakítója.
Forrás: A Handbook for Visitors to Paris, Second Edition, London, John Murray 1866. XVIII. század. XIV. Lajos és főkertésze LeNotre Versailles parkjának kialakítója.

25 Párizs 1741 Forrás :< cities.html>

26

27 Haussmann báró Párizs-terve 1853-ból

28 Az eredeti: Párizs Champs Elysées

29 Az eredeti: Párizs Champs Elysées

30 Egy követő: Berlin, Unten den Linden

31 Egy követő: Berlin, Unten den Linden

32 És egy kései követő:

33 És egy kései követő:

34 És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii

35 És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii

36 Pest-Buda 1848 márciusában

37 Az Andrássy út és a Belváros

38 A Sugárút terve a Körtér [=Kodály Körönd] és a Kereszttér [=Oktogon] között. Metszet Feszl Frigyes akvarellje nyomán

39

40

41

42

43 Andrássy út: A földalatti és megállója

44 Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)

45 Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)

46 A Kacsoh Pongrác úti csomópont

47 A Kacsoh Pongrác úti csomópont

48 A Kacsoh Pongrác úti csomópont

49 Andrássy úti kerékpársáv kb. 2012 előtt

50 Andrássy úti kerékpársáv 2013 óta

51 Az Andrássy út másik vége…

52 Az Andrássy út másik vége…

53 Az Andrássy út másik vége…
Forrás: Osztrák-Magyar Monarchia irásban és képben Az Andrássy-út. Háry Gyulától Forrás: Osztrák-Magyar Monarchia irásban és képben

54

55 Az Andrássy út másik vége…

56 Az Andrássy út másik vége…

57 Az Andrássy út másik vége…

58 Az Andrássy út másik vége…

59 Az Andrássy út másik vége…

60 Az Andrássy út másik vége…

61 És mit lehetne tenni? Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom

62 És mit lehetne tenni? Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom Az M3 lekötése: már Gödöllőnél kezdődik, az M0 déli hídjára irányítva a forgalmat. (Sőt)

63 A tanulságok összefoglalása
Nem ezek a javaslatok voltak a fő tanulságok! A megfogalmazott javaslat lehet hibás, esetleg nem vett figyelembe elegendő körülményt. Fontosabb összefoglalnivaló az elemzés egésze: az Andrássy út kialakítása, mint egy jellegzetes városépítési gesztus szemügyre vétele; ennek a gesztusnak a korábbi megjelenései, mondanivalójának korhoz kötöttsége vagy érvényessége Mit akarunk megőrizni a múltból? Egy reprezentatív útvonal reprezentativitását, vagy a városi szerepét, esetleg a forgalmi kapacitásait? Esetleg csak az épületeket, sőt azoknak is csak a homlokzati megjelenését? A környező városrésszel való kapcsolatot? A lakókat, az üzleteket, az intézményeket? Mindent?

64 ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék A „Város, közlekedés, társadalom” kurzus 4. órája Budapest, március 1.


Letölteni ppt "ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK"

Hasonló előadás


Google Hirdetések