NYUGDÍJASOK AKADÉMIÁJA ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA ÉLHETŐ VÁROSOK – IDŐSBARÁT VÁROSOK Előadó: Laki Ildikó Ph.D főiskolai docens Budapest 2016.04.25.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA SZÉKESFEHÉRVÁR.
Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
1 Vállalkozónők lehetőségei a civil szférában Előadó: Elekes Zsuzsa Civil Szervezetek Regionális Szövetség, elnök.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
Nappali ellátás célkitűzése: Mozgássérült emberek számára, komplex rehabilitációra irányuló szolgáltatások nyújtása, mely a társadalmi és munkaerő-piaci.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
TÁMOP /A – RÉV projekt ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT III. ORSZÁGOS HÁLÓZATI TALÁLKOZÓ Budapest
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Aktív idősödés és nemzedékek közötti szolidaritás európai éve Magyarország Nemzeti Programja (tervezet) Február 22.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Magyar Útügyi Társaság
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Halász Levente Tudományos munkatárs Kodolányi János Főiskola
Marginalitás és jól-lét – kibékíthető koncepciók? Inkluzív társadalom – jól-lét – társadalmi részvétel A Kodolányi János Főiskola szakmai konferenciája.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
AdRisk Community action on Adolescent and Injury Risk – Közösségi összefogás a fiatalok baleseti kockázatának csökkentésére Európai szintű szituáció-elemzés,
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A fenntarthatóság szempontrendszere és a jövő iskolája Varga Attila, Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest,2011. november 3.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A támogatott lakhatás kihívásai
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az aktív időskor programjára, a Szenior Akadémia hálózat kialakítására Horváth János Kowacsics Rita Budapest, Szenior Akadémia.
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
Az „Életet az éveknek” Országos Szövetség munkája, hatása a hazai időspolitikára: aktív időskor Budapest, április 23. Hegyesiné Orsós Éva Hegyesiné.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Célcsoportok a munkahelyi egészségfejlesztéssel foglalkozók, foglalkozás egészségügyben dolgozó orvosok és ápolók, a humán erőforrás gazdálkodás munkatársai,
Barcsák Marianna - KPSZTI
TOP vas megyei aktualitásai
Idősek az idősekért Győrben
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
LEADER, Identitás, Sport
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Magyar Útügyi Társaság
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
Előadás másolata:

NYUGDÍJASOK AKADÉMIÁJA ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA ÉLHETŐ VÁROSOK – IDŐSBARÁT VÁROSOK Előadó: Laki Ildikó Ph.D főiskolai docens Budapest

„ A város, az emberi civilizációnak ez a bonyolult képződménye első rápillantásra könnyen megállapodott, kihűlt formának látszik, tehát statikus jellegűnek, holott kétségtelen, hogy a város az időben él, alakul, fejlődik s különböző erők hozzák létre és alakítják ki formáit.” (Granasztói Pál: Építészet, városépítés, társadalom) Tartalmi elemek 1. Az egészséges városok működési elve 2. WHO Egészséges Városok projekt 3. Mitől egészséges egy város? 4. Idősbarát városok

Egészséges város A kiváltó ok: társadalmi helyzetkép (egészségtelen életmód: étkezési szokások átalakulása, mozgáshiány, „romló” egészségi állapot – ebből fakadó betegségek stb.) városok átalakulása (nagyvárosiasodás, kistelepülési formációk, terek és helyek, élhetővé válás) gazdasági funkciók (munkahelyi környezet átalakítása, megváltozott munkaformák kialakulása) egészséges életmód iránti igény (városi terek átalakulása – ez okból kifolyólag, igények megjelenése)

Az egészséges város rendelkezik az alábbiakkal: életminőséggel (komplex fogalom) helyi társadalommal (igényeiket beleértve) jól működő városi (különböző szintű) mechanizmusokkal területi dimenziókkal (intézményi és szervezeti keretekkel) egészségpolitikai irányelvekkel jó gyakorlatokkal

A WHO Egészséges Városok Projekt egy hosszú távú nemzetközi fejlesztési projekt. Célja: távlati célok meghatározása az Európai városok döntéshozói részéről, az egészség és a fenntartható fejlődés érdekében. Teljességében arról van szó, hogy elősegítse a városokban élők/lakók fizikai, mentális és szociális jólétét. (Forrás: WHO Egészséges Városok Projekt - WHO Egészséges Városok Projekt

A projekt elindítása nemzetközi szinten… A WHO Egészséges Városok projekt 1987-ben indult – tervezett 5 éves szakaszokkal. Az egyik fő vonása a projektnek a megújulás és az új igényekre való felkészülés képessége. Jelenleg a VI. ciklus működik ( ) Fő irányvonala: csökkenteni az esélyegyenlőtlenséget, biztonságos városi terek kialakítása, jólét megteremtése, a betegség és az ebből adódó élethelyzetek hatékony megoldására való törekvés

Az Egészséges Város Projekt tartalmi elemei: A szegénység, erőszak, társadalmi kirekesztés, rossz lakásviszonyok, vándorlók problémái, az egészségtelen térségi tervezés, közösségi részvétel hiánya, az igazságtalanság és a fenntartható fejlődés problémáinak kezelésére irányítva a figyelmet. Európában 110 város, 26 nemzeti és számos regionális vagy ún. hálózat kapcsolódott be eddig a programba. A programba bekapcsolódott városok sokszínű programokat dolgoztak ki és valósítottak meg – városi egészségképeket, egészségi stratégiát, egészséges környezeti modellt.

Az Egészséges Városok alapelvei: multiszektoralitás városi döntéshozók elkötelezettsége az egészség érdekében partneri együttműködés közösségek részvétele a döntések előkészítésében egyenlő esélyek biztosításának elve szolidaritás fenntartható fejlődés biztosítása

Egészséges Városok Magyarországon Magyarország is 1987-ben kapcsolódott be a programba – elsőként Pécs városa ben pedig létrejött az Egészséges Városok Magyarországi Szövetsége – 10 tagvárossal. Pécs, Baja, Békéscsaba, Győr, Gyula, Hódmezővásárhely, Sopron, Székesfehérvár, Szentendre, Szolnok Jelenleg 18 város a tagja: (a fentieken túl) Mosonmagyaróvár, Nagykanizsa, Nyírbátor, Szigetszentmiklós, Szombathely, Tatabánya, Zalaegerszeg, Zalakaros

2014-ben Baja városa szervezte meg az Egészséges Városok Magyar Nyelvű Szövetsége XXVI. Szimpóziumát ( ) – a „Ki mit tud az egészségfejlesztésről?” címmel. A Szimpózium célja volt – a régi tagvárosok ismertessék az új tagvárosoknak a programban való részvétel előnyeit és a különböző egészségvédelmi tevékenységeket. A sikeresen záruló szimpózium végül azt tűzte ki célul, hogy a jövőben nélkülözhetetlenné válik a városok komplex egészségfejlesztése, illetve védelme.

2015-ben (november 5-7.) pedig Pécsett került megrendezésre az Egészséges Városok magyar nyelvű szövetsége XXVII. Szimpóziuma, melynek „Egészség diplomácia” – Együttműködések kialakítása az egészség érdekében - gondolat volt a fő mottója. Főbb sarokpontok: Az egészség diplomácia jelentésének, vetületeinek, lehetséges területeinek megismertetése, bemutatása Tapasztalatcsere – tagvárosainkban, valamint a szimpóziumon résztvevő településeken és szervezetekben folyó egészség diplomáciai tevékenységek bemutatása.

Az EEVP 6. ciklusának célkitűzései ( ) Átfogó célkitűzések: egészségfejlesztés egész életen át népegészségügyi prioritások kezelése az emberközpontú egészségi rendszerek és a népegészségügyi kapacitás erősítése rugalmas közösségek és támogató környezet kialakítása

Prioritások egészséges életkezdet, egészséges idősödés fizikai aktivitás, táplálkozás és túlsúly, dohányzás egészségügy és szociális ellátórendszerek egészséges várostervezés egészséges közlekedés lakhatás és regenerálódás

Mitől egészséges egy város? fenntartható, gazdaságos sikeres élhető és lakható fejleszthető közösségi

Az idősbarát városok - TAFCITY Az ENSZ Egészségügyi szervezete (WHO) kezdeményezésére a es években mozgalom indult az idősbarát környezet kialakításáért. Létrejött az ún. „Idősbarát városok” hálózata. Cél: a idős emberek aktív társadalmi részvétele, minőségi élet, önálló életvitel. Az idősbarát városok pedig ezt a minőségi életet hivatottak kiszolgálni.

Az idősbarát városok kezdeményezés célpontjai A város nyolc területére fókuszál: az épített környezet (épületek, közterek, stb.)egyenlő esélyű használhatósága, a városi közlekedés, lakhatás idősek megbecsülése, társadalmi elfogadás, integráció közösségi és egészségügyi szolgáltatások, információ és kommunikációs szolgáltatás.

Manchester Old Moat részén a boltok elé székeket raktak, ahol az idősek megpihenhetnek anélkül, hogy az üzletben, kávézóban vásárolniuk kellene. Newcastle-ben úgynevezett vitalitáspadokat helyeztek el: a kartámlák segítségével könnyebb felállni, borításuk pedig meleg tapintású anyagból készült.

Eindhovenben egy tervezőcsoport fizikoterapeutákkal szövetkezett, és átalakította az egyik lakónegyedben található lámpaoszlopokat, padokat, kerítéseket úgy, hogy azokat alternatív sportszerként használhassák az idősek. Németországban az Adeg és a Kaiser's üzletlánc boltjaiban a polcsorok között nagyobb a távolság, a padló csúszásmentes, a polcok alacsonyabban vannak elhelyezve, jobb a termékek megvilágítása, és a gondolák, polcok mellett nagyítók lógnak a címke elolvasásához. Magyarországon is van olyan üzletlánc, ahol a bevásárlókocsikra nagyítót rögzítettek.

Köszönöm a figyelmet!