Módszertani gyermekjóléti szolgálatok tevékenysége 2007
Jogszabályok A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló évi XXXI. Törvény 96.§ (7)-(9) bekezdései; A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló évi XXXI. Törvény 96.§ (7)-(9) bekezdései; A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV.30.) NM rendelet 4. §-a. A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV.30.) NM rendelet 4. §-a. A gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről szóló 331/2006. Kormányrendelet 16.§-a (Kijelölés) A gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről szóló 331/2006. Kormányrendelet 16.§-a (Kijelölés)
Módszertani Gyermekjóléti Szolgálatok alapfeladatai: Minőségfejlesztési elvek; Minőségfejlesztési elvek; Hatékonyabb szolgáltatási módszerek; Hatékonyabb szolgáltatási módszerek; Szakmai tanácsadás; Szakmai tanácsadás; Szakértői tevékenység; Szakértői tevékenység; Továbbképzések, szakmai programok és tapasztalatcserék; Továbbképzések, szakmai programok és tapasztalatcserék; Információnyújtás és -gyűjtés, kutatások, modellértékű kezdeményezések; Információnyújtás és -gyűjtés, kutatások, modellértékű kezdeményezések; Terepgyakorlat; Terepgyakorlat;
A 2001-es felmérés lényeges elemei A Szociális és Családügyi Minisztérium 1999-ben pályázatot írt ki a működési feltételek biztosítására; A Szociális és Családügyi Minisztérium 1999-ben pályázatot írt ki a működési feltételek biztosítására; Az Országos Család és Gyermekvédelmi Intézet módszertani ajánlást készített; Az Országos Család és Gyermekvédelmi Intézet módszertani ajánlást készített; 1999-ben 15 gyermekjóléti szolgálatot neveztek ki módszertani feladatok ellátására; 1999-ben 15 gyermekjóléti szolgálatot neveztek ki módszertani feladatok ellátására; 2000-ben további gyermekjóléti szolgálatok csatlakoztak; 2000-ben további gyermekjóléti szolgálatok csatlakoztak; 2001-ben négy megyében még nem működött a módszertan; 2001-ben négy megyében még nem működött a módszertan; Ehhez képest: 2007-ben minden megyében és a fővárosban is működnek a módszertani gyermekjóléti szolgálatok. Ehhez képest: 2007-ben minden megyében és a fővárosban is működnek a módszertani gyermekjóléti szolgálatok.
A kezdetek – az a bizonyos „gyermekcipő” Éves munkatervek elkészítése; Éves munkatervek elkészítése; Megyei találkozók szervezése; Megyei találkozók szervezése; Kérdőíves helyzetfelmérés; Kérdőíves helyzetfelmérés; Bemutatkozás a megyei gyámhivatalokban; Bemutatkozás a megyei gyámhivatalokban; Ellenőrzések megkezdése; Ellenőrzések megkezdése; A megyei gyermekjóléti szolgálatok meglátogatása; A megyei gyermekjóléti szolgálatok meglátogatása;
Nehézségek – a módszertanokban és a területen is: Személyi, szakmai, tárgyi feltételek hiányosságai; Személyi, szakmai, tárgyi feltételek hiányosságai; Fluktuáció a területen; Fluktuáció a területen; Ellátási terület nagysága és nehézkes megközelíthetősége; Ellátási terület nagysága és nehézkes megközelíthetősége; A feladatok szokatlan sokrétűsége; A feladatok szokatlan sokrétűsége; Anyagi lehetőségek korlátozottsága; Anyagi lehetőségek korlátozottsága; Kialakulatlan szakmai kapcsolatrendszer; Kialakulatlan szakmai kapcsolatrendszer; Háttérintézmények hiánya; Háttérintézmények hiánya; Részállású családgondozók esetében a helyettesítés megoldatlansága. Részállású családgondozók esetében a helyettesítés megoldatlansága.
A 2007-es felmérésben megjelenő Módszertani Gyermekjóléti Szolgálatok működése Módszertanok székhelyei: Bács-Kiskun: Kiskunfélegyháza Bács-Kiskun: Kiskunfélegyháza Baranya: Pécs Baranya: Pécs Békés: Békéscsaba Békés: Békéscsaba Borsod-Abaúj-Zemplén: Miskolc Borsod-Abaúj-Zemplén: Miskolc Budapest: Újbuda XI. ker., és Kispest XIX. Ker. Budapest: Újbuda XI. ker., és Kispest XIX. Ker. Csongrád: Szentes Csongrád: Szentes Fejér: Székesfehérvár Fejér: Székesfehérvár Győr-Moson-Sopron: Sopron Győr-Moson-Sopron: Sopron Hajdú-Bihar: Hosszúpályi Hajdú-Bihar: Hosszúpályi Heves: Hatvan Heves: Hatvan Jász-Nagykun-Szolnok: Szolnok Jász-Nagykun-Szolnok: Szolnok Komárom-Esztergom: Oroszlány Komárom-Esztergom: Oroszlány Pest: Cegléd Pest: Cegléd
Somogy:Kaposvár Somogy:Kaposvár Szabolcs-Szatmár-Bereg: Nyíregyháza Szabolcs-Szatmár-Bereg: Nyíregyháza Tolna: Szekszárd Tolna: Szekszárd Vas: Szombathely Vas: Szombathely Veszprém: Balatonkenese Veszprém: Balatonkenese Zala: Zalaegerszeg Zala: Zalaegerszeg Korábban kijelölt, jelenleg nem módszertanként működő gyermekjóléti szolgálatok Budapest XV. Kerület, Fióka Gyermek- és Ifjúságjóléti Központ Budapest XV. Kerület, Fióka Gyermek- és Ifjúságjóléti Központ Debrecen Debrecen Martonvásár Martonvásár Budaőrs Budaőrs Vecsés Vecsés Abony Abony Zalaistvánd Zalaistvánd
Szervezeti felépítés – módszertanok helye az intézményekben: Az igazgató közvetlenül irányítja a módszertant: 8 esetben; Az igazgató közvetlenül irányítja a módszertant: 8 esetben; Gyermekjóléti szolgálat mellé rendelve: 4 esetben; Gyermekjóléti szolgálat mellé rendelve: 4 esetben; Gyermekjóléti szolgálatba integrálva: 3 esetben; Gyermekjóléti szolgálatba integrálva: 3 esetben; Gyermekjóléti szolgálaton belül önálló munkacsoportként, egységként működik: 2 esetben; Gyermekjóléti szolgálaton belül önálló munkacsoportként, egységként működik: 2 esetben; A vezető családgondozó irányítja a módszertant: 1 esetben. A vezető családgondozó irányítja a módszertant: 1 esetben.
A módszertani munkatársak, szaktanácsadók, koordinátorok 12 esetben önállóan, de a gyermekjóléti szolgálathoz szakmailag kötődve dolgoznak. A módszertani munkatársak, szaktanácsadók, koordinátorok 12 esetben önállóan, de a gyermekjóléti szolgálathoz szakmailag kötődve dolgoznak. Integrált intézményben a regionális családsegítős és megyei gyermekjóléti módszertanos egy csoportban dolgozik: 2 esetben. Integrált intézményben a regionális családsegítős és megyei gyermekjóléti módszertanos egy csoportban dolgozik: 2 esetben. Külön szakember, ritkán vonja be a gyermekjóléti szolgálatot: 3 esetben. Külön szakember, ritkán vonja be a gyermekjóléti szolgálatot: 3 esetben. Nincs külön munkatárs a feladatra, mindig más végzi: 1 esetben. Nincs külön munkatárs a feladatra, mindig más végzi: 1 esetben.
Szakképzettségek alakulása a módszertanokban: A 2001-es felmérés szerint: Nem minden esetben tudta biztosítani az intézmény a szakképzett szakembereket a módszertani feladatellátásra. A 2001-es felmérés szerint: Nem minden esetben tudta biztosítani az intézmény a szakképzett szakembereket a módszertani feladatellátásra es arányok (halmozott és nem teljes adatok): 2007-es arányok (halmozott és nem teljes adatok): Szociális munkás: 23 Szociális munkás: 23 Szociálpedagógus: 15 Szociálpedagógus: 15 Szociális szervező: 2 Szociális szervező: 2 Jogász: 2 Jogász: 2 Szakvizsgázott: 14 Szakvizsgázott: 14 Pedagógus: 8 Pedagógus: 8 Szociálpolitikus: 3 Szociálpolitikus: 3 Szociális igazgatásszervező / menedzser: 3 Szociális igazgatásszervező / menedzser: 3 Szociológus: 1 Szociológus: 1 Pszichológus: 1 Pszichológus: 1 Gyermek- és ifjúságvédelmi ügyintéző: 4 Gyermek- és ifjúságvédelmi ügyintéző: 4 Családgondozó asszisztens: 4 Családgondozó asszisztens: 4 Egyéb: 8 Egyéb: 8
Tárgyi feltételek A módszertani feladatellátás helye: A gyermekjóléti szolgálat székhelyén, vele egy légtérben: 12 esetben. A gyermekjóléti szolgálat székhelyén, vele egy légtérben: 12 esetben. A gyermekjóléti szolgálattól távolabb, külön helyen, irodában: 6 esetben. A gyermekjóléti szolgálattól távolabb, külön helyen, irodában: 6 esetben. Két módszertan említette a zsúfoltságot. Két módszertan említette a zsúfoltságot. Az egész épületet használja, nincs külön iroda: 1 esetben. Az egész épületet használja, nincs külön iroda: 1 esetben. Családsegítős módszertannal közös iroda: 2 esetben. Családsegítős módszertannal közös iroda: 2 esetben.
Eszközhasználat: Semmi sem kizárólagos, minden intézményi eszköz használható: 9 esetben. Semmi sem kizárólagos, minden intézményi eszköz használható: 9 esetben. Legalább számítógép, nyomtató, fénymásoló, telefon és internet kizárólagos: 5 esetben. Legalább számítógép, nyomtató, fénymásoló, telefon és internet kizárólagos: 5 esetben. Autója van a módszertannak: 2 esetben. Autója van a módszertannak: 2 esetben. Lap-top is van: 7 esetben. Lap-top is van: 7 esetben. Legalább a számítógép és internet hozzáférés, saját címmel kizárólagos: 5 esetben. Legalább a számítógép és internet hozzáférés, saját címmel kizárólagos: 5 esetben. Kizárólagos használatú eszközeit tekintve, mindössze három módszertan mondható nagyon jól ellátottnak. Kizárólagos használatú eszközeit tekintve, mindössze három módszertan mondható nagyon jól ellátottnak.
Finanszírozás A költségvetés nagyobb hányadát bérre és bérjellegű kiadásokra fordítják. (1,3 M-3 M Ft között) A költségvetés nagyobb hányadát bérre és bérjellegű kiadásokra fordítják. (1,3 M-3 M Ft között) Jellemzően a működési költségeket már nem fedezi a pályázati pénz, azt intézményi keretből kell kiegészíteni. Jellemzően a működési költségeket már nem fedezi a pályázati pénz, azt intézményi keretből kell kiegészíteni. Nagy probléma a finanszírozás töredezettsége és időbeni eltolódása! Nagy probléma a finanszírozás töredezettsége és időbeni eltolódása! A költségvetést a módszertani vezető/munkatárs maga készíti: 4 esetben. A költségvetést a módszertani vezető/munkatárs maga készíti: 4 esetben. Javaslatot tesz, véleményt nyilváníthat: 10 esetben. Javaslatot tesz, véleményt nyilváníthat: 10 esetben. Közösen készíti az intézményvezetővel, esetleg az önkormányzat illetékesével: 4 esetben. Közösen készíti az intézményvezetővel, esetleg az önkormányzat illetékesével: 4 esetben.
Vélemények a finanszírozás változásáról: Semmi változást nem hozott, nem befolyásolta: 4 vélemény; Semmi változást nem hozott, nem befolyásolta: 4 vélemény; Megnehezítette, elbizonytalanította a helyzetet: 5 vélemény; Megnehezítette, elbizonytalanította a helyzetet: 5 vélemény; Könnyebb lett a helyzet: 4 vélemény; Könnyebb lett a helyzet: 4 vélemény; A kiegészítő támogatással együtt jobb lett: 2 vélemény; A kiegészítő támogatással együtt jobb lett: 2 vélemény; Nincs rálátása a korábbi évek helyzetére: 1 vélemény. Nincs rálátása a korábbi évek helyzetére: 1 vélemény.
Az ellátási területek összesített adatai 2007-ben: Az ellátott települések száma: 2911 Az ellátott települések száma: 2911 Budapesti önkormányzatok száma: 23 Budapesti önkormányzatok száma: 23 Az ellátási terület összes lakosságának száma megközelítőleg: fő. Az ellátási terület összes lakosságának száma megközelítőleg: fő éves korúak száma megközelítőleg: fő éves korúak száma megközelítőleg: fő. Az ellátási területen működő gyermekjóléti szolgáltatók száma: Az ellátási területen működő gyermekjóléti szolgáltatók száma: Családgondozói feladatokat ellátó szakemberek száma megközelítőleg 2300 fő. Családgondozói feladatokat ellátó szakemberek száma megközelítőleg 2300 fő.
A terület ellátásának sajátosságai, nehézségei Nehezen megközelíthető települések „dobogós” megyéi: Bács-Kiskun, Veszprém és Pest megyék. Nehezen megközelíthető települések „dobogós” megyéi: Bács-Kiskun, Veszprém és Pest megyék. A módszertani gyermekjóléti szolgálattól legtávolabb eső település/kerület 20 km-től (Budapest) 150 km-ig (Pest megye) változó. (6 megyében van 100 km feletti táv.) A módszertani gyermekjóléti szolgálattól legtávolabb eső település/kerület 20 km-től (Budapest) 150 km-ig (Pest megye) változó. (6 megyében van 100 km feletti táv.)
Kapcsolattartás a területtel
Akkreditált képzések szervezése a módszertani kijelölés óta
Országos munkacsoportokban történő részvétel Nyilvántartási rendszer adatlapjainak elkészítése, nyomon követése; Nyilvántartási rendszer adatlapjainak elkészítése, nyomon követése; Szakszerű helyettesítés; Szakszerű helyettesítés; Gyermekjóléti szolgálatok együttműködési protokollja a szakellátással, illetve az átmeneti gondozás intézményeivel; Gyermekjóléti szolgálatok együttműködési protokollja a szakellátással, illetve az átmeneti gondozás intézményeivel; Szociális munka a gyermekjóléti szolgálatokban; Szociális munka a gyermekjóléti szolgálatokban; Szakmai program elkészítése; Szakmai program elkészítése; Fogalomtár; Fogalomtár; Speciális módszerek és technikák a gyermekjóléti szolgálatokban; Speciális módszerek és technikák a gyermekjóléti szolgálatokban; Kapcsolattartási ügyelet; Kapcsolattartási ügyelet; Bírósági meghallgatás; Bírósági meghallgatás; Finanszírozás; Finanszírozás; Iskolai szociális munka; Iskolai szociális munka;
További munkacsoportok Ellenőrzési szempontrendszer; Ellenőrzési szempontrendszer; Gyermekvédelmi tanácskozás protokollja; Gyermekvédelmi tanácskozás protokollja; Illetékesség Illetékesség Észlelő-, jelzőrendszer működtetése, együttműködés; Észlelő-, jelzőrendszer működtetése, együttműködés; Gyermekvédelmi szakértői tevékenység; Gyermekvédelmi szakértői tevékenység; Társulásban működtetett gyermekjóléti szolgálatok kérdőíves felmérése; Társulásban működtetett gyermekjóléti szolgálatok kérdőíves felmérése; Készenléti ügyelet; Készenléti ügyelet; Gyermekvédelmi törvény és a végrehajtási rendelet módosítása; Gyermekvédelmi törvény és a végrehajtási rendelet módosítása; Gyermekjóléti szolgáltatás szintjei; Gyermekjóléti szolgáltatás szintjei; Módszertani gyermekjóléti szolgálatok „önvizsgálata” kérdőíves felmérés segítségével. Módszertani gyermekjóléti szolgálatok „önvizsgálata” kérdőíves felmérés segítségével.
A megyei gyermekjóléti szolgálatok ellenőrzésének néhány sajátossága A többféle ellenőrzés közül elsődleges a részvétel a gyámhivatalok szakmai ellenőrzésében; A többféle ellenőrzés közül elsődleges a részvétel a gyámhivatalok szakmai ellenőrzésében; Az együttműködés az évek során sokat fejlődött, munkamegosztás működik; Az együttműködés az évek során sokat fejlődött, munkamegosztás működik; Leggyakrabban együtt történik az ellenőrzés; Leggyakrabban együtt történik az ellenőrzés; A gyámhivatal csatolja mellékletként a szakmai véleményt saját anyagához, illetve hivatkozik, és ezzel együtt mellékeli az anyagot; A gyámhivatal csatolja mellékletként a szakmai véleményt saját anyagához, illetve hivatkozik, és ezzel együtt mellékeli az anyagot; Gyakran a módszertan véleményét beépíti saját anyagába. Gyakran a módszertan véleményét beépíti saját anyagába. A módszertanok minden esetben figyelembe veszik vagy alkalmazzák a közösen összeállított szempontrendszert. A módszertanok minden esetben figyelembe veszik vagy alkalmazzák a közösen összeállított szempontrendszert.
Módszertanok önértékelése
Elképzeléseink a jövőről Maradjanak meg a megyei szintű gyermekjóléti módszertanok; Maradjanak meg a megyei szintű gyermekjóléti módszertanok; Együttműködés továbbfejlesztése a Minisztériummal; Együttműködés továbbfejlesztése a Minisztériummal; A módszertani munkatársak létszáma az ellátási terület jellegétől függjön; A módszertani munkatársak létszáma az ellátási terület jellegétől függjön; A módszertanok számára meg kell határozni kötelező minimum feladatokat, biztosítani az ehhez szükséges feltételeket; A módszertanok számára meg kell határozni kötelező minimum feladatokat, biztosítani az ehhez szükséges feltételeket; Képzések színvonalát és a gyjsz-ek képzési kereteit emelni kell; Képzések színvonalát és a gyjsz-ek képzési kereteit emelni kell; Módszertanok közötti hatékonyabb együttműködés; Módszertanok közötti hatékonyabb együttműködés; Finanszírozási lehetőségek bővítése; Finanszírozási lehetőségek bővítése; Internet-hozzáférés széleskörű javítása; Internet-hozzáférés széleskörű javítása; Szolgáltatási háttér bővítése, fejlesztése; Szolgáltatási háttér bővítése, fejlesztése; A gyermekjóléti szolgálatok családgondozói csak gyermekjóléti szolgáltatást nyújtsanak teljes munkaidejükben; A gyermekjóléti szolgálatok családgondozói csak gyermekjóléti szolgáltatást nyújtsanak teljes munkaidejükben; Az ellenőrzési feladat kerüljön ki a módszertanok tevékenységei közül; Az ellenőrzési feladat kerüljön ki a módszertanok tevékenységei közül; Még több gyakorlati jellegű szakmai anyag elkészítése, és területre juttatása; Még több gyakorlati jellegű szakmai anyag elkészítése, és területre juttatása;
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!