„Táguló világ” a Bátonyterenyei kistérségben pályázat bemutatása – Sulyok Éva projektmenedzser TÁMOP-5.2.3-09/1.-2009-0002 „Táguló világ” a Bátonyterenyei.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
„Táguló világ” a Bátonyterenyei kistérségben.  A kistérség gyerekes családjainak 40 %-a él relatív szegénységben, ami az országos arány több mint kétszerese.
Az iskolai szociálismunka
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
Kis Bocs Baba-Mama klub Baba- Mama Egészség, Életmód, Szabadidő és Szociális Információs Közhasznú Egyesület.
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
S IROKI R OMA - M AGYAR E GYESÜLET. A Z EGYESÜLETRŐL ban alakult - Székhelye: a Közösségi Ház és Információs Központ (volt Tűzoltó szertár) Szervezeti.
Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások koordinátora
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Legyen jobb a gyermekeknek!
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A Kreatív-Hálózat projekt bemutatása Dr. Mező Ferenc szakmai vezető TÁMOP /
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
ÜNNEPÉLYES NYITÓRENDEZVÉNY ÉS SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ BERETTYÓÚJFALU OKTÓBER 30.
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat szerepe a szociális város- és település-rehabilitációs folyamatokban.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Biztos Kezdet Gyerekházak
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Létérdek TÁMOP /2 „Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért”
Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda SZMI április 21.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
„Csellengő fiatalok” az ifjúságpolitika komplexitása Pécs, március 23.
A II. Nemzeti Fejlesztési Terv szociális vonatkozásai Korózs Lajos Politikai Államtitkár Ifjúsági Családügyi Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
TÁMOP / „GYÖNGYÖSSOLYMOS ÖSSZEFOG A CSALÁDOKÉRT, A MUNKÁÉRT!”
Digitális kompetencia fejlesztés Digitális írástudással a munkaerő- piaci aktivitás elősegítéséért.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
TÁMOP B ,,Esély a Vass Jenő Óvoda és Bölcsőde gyermekeinek” Halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek támogatásának eredményessége 3.
Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása Társadalmi Megújulás Operatív Program „Fény vagy Te is ragyogj hát” TÁMOP /
Nagy-Majdon József - Társulási Tanács elnök ”Lehetőségek a Gyerekesély Program révén a Bátonyterenyei kistérségben” - Mit várnak el a kistérség települései.
Kistérségi fejlesztési mátrix a Kisteleki kistérségben március 31.
Gyermekszegénység elleni program a hevesi kistérségben TÁMOP /
„Legyen jobb a gyermekeknek! ” Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység ellen Kun Zsuzsa MTA GYEP.
Kistérségi gyerekesély programok támogatása MTA Gyerekprogram.
Gyerekszegénység Elleni Nemzeti program Szécsényi Gyerekesély programja Az alternatív vitarendezés lehetőségei és multiplikációja a programban.
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Szécsényi Gyerekesély Program gyerekeket érintő szolgáltatásai
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Lorem ipsum.
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Család – és Gyermekjóléti Központ
Ifjúsági feladatok az IKSZT-ben
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

„Táguló világ” a Bátonyterenyei kistérségben pályázat bemutatása – Sulyok Éva projektmenedzser TÁMOP / „Táguló világ” a Bátonyterenyei kistérségben

„VÁLTOZÁS AKKOR LESZ, HA VÁLTOZTATUNK.” /Immanuel Kant/ Miért épp Táguló világ? -széleskörű közös gondolkodást, - a meglévő szemléletek kiszélesítését hivatott érzékeltetni

Bátonyterenyei kistérség

A Bátonyterenyei kistérség bemutatása a hátrányos helyzet felől 1. A Bátonyterenyei kistérséget 14 település alkotja Központja a fős (2009.) Bátonyterenye, az egyetlen város. Felméréskor!: a kistérség 4 településén 8 szegregátum található, ahol a kistérség állandó lakosságának 4 %-a lakik. A szegregátumokban lakók közel 50 %-a cigány származású Jelentős „szelektív migráció” Adatok (2010.) : Kistérségi álláskereső fő 23,8% Bátonyterenye álláskereső fő 22% Nógrád Megye álláskereső fő 22,4% Foglalkoztatási ráta ~ 45 %

A Bátonyterenyei kistérség bemutatása a hátrányos helyzet felől 2. A kistérség gyerekes családjainak 40 %-a él relatív szegénységben, ami az országos arány több mint kétszerese. Minden 5. gyerekes családnak közüzemi tartozása van. A gyerekes családok közel 40%-ában nincs foglalkoztatott felnőtt. Óvodás gyerekek 50-80%-a hátrányos helyzetű gyerek, 20-35% halmozottan hátrányos helyzetű gyerek. Általános iskolás gyerekek 35,64 %-a hh, és 17,18 %-a hhh Veszélyeztetettként van nyilvántartva a 0-17 évesek 19%- a, ami az országos aránynak közel kétszeresét jelenti. Védelembe véve a korosztály csaknem 3 %-a van, ez háromszorosa az országos adatnak.

Roma integráció: esélyegyenlőség javítása szociális és oktatási területen Szociális fejlesztés: egészségmegőrzés, egészségi állapot javítása, színvonalas, lakóhelyhez közeli egészségügyi ellátás biztosítása, szociális ellátások feltételeinek javítása. A hátrányos helyzetűek óriási erőforrás is lehetnek: szakképzés fontossága, munkaerőpiacra történő felkészítés A kistérségi hátrányok leküzdésének megkerülhetetlen elemei

Előzmények: 1, Tudatos előkészítő munka: külső és belső szakemberekkel, civilekkel  a tervezési folyamat állandó dilemmája volt, hogy jó válaszok születtek-e a problémák megoldására, és tovább lehet-e építkezni a programból? 2, A GYEP előkészítésében résztvevők száma: kb fő volt A sikeres pályázat adatai: 3, Pályázati azonosító: TÁMOP / , Pályázati projekt címe: „Táguló világ” a Bátonyterenyei kistérségben 3, Főpályázó: Bátonyterenye Kistérség Önkormányzatainak Többcélú Társulása 4, Támogatás összege: Ft 5, A támogatás intenzitása: 100%-os, önerő nélküli finanszírozás 6, Projekt időtartama: – Kiegészítő információk az uniós pályázat előkészítéséről és a nyertes pályázatról

1. Kistérségi Gyerekesély Bizottság 2. Kistérségi Gyerekesély Iroda 3. Szükségletfelmérések 4. Kötelező képzések 5. Szakmaközi Hálózat 6. Adósságkezelés 7. Közösségi Ház Jánosakna 8. Nagykeresztúr fiataljainak felzárkóztató és szabadidős szolgáltatása 9. Egészségfejlesztő programok Pályázatból megvalósítandó tevékenységek Az egész projekt kulcsa a komplexitás

Választott tevékenységeink – szintén a komplexitás jegyében 10. Gyermekétkeztetés 18. Közösségfejlesztés 11. Kistérségi Pedagógiai Műhely 19. Partnerségben a családdal 12. Felzárkóztatás 20. Fejlesztő pedagógia 13. Iskolai pedagógiai munkát segítő 21. Óvodai játék- és könyv- asszisztens kölcsönzés 14. Iskolai szociális munka 22. Nyári és sporttábor 15. IT hozzáférési pontok kialakítása 23. Gyermekmédia műhely és honlap 16. BITI – Bátonyterenye Kistérségi 24. Esélynap Információs és Tanácsadó Iroda 25. Sport: labdarúgás 17. Szociális gazdaság 26. Fejlesztő tábor

Szociális, gyermekjóléti terület 1. Gyermekétkeztetés –Bátonyterenye Kistérségi Szociális Központtal összehangoltan fő rászoruló gyermek meleg étkeztetésének biztosítása nyári szünidő alatt (70 napig)  Iskolai szociális munka – a szociális munka és a pedagógiai munka összefonódása - olyan tevékenység, amely az iskoláskorú gyerekek fejlődését segíti szociális kapcsolataik, társadalmi integrációjuk javításával, 3 fő szociális munkás alkalmazása révén (Mátranovák-Mátrater enye : 1 fő, Mátraverebély: 1 fő, Kisterenye: 1 fő) - a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése, családi nevelő háttér formálása  január 1-jén indult

 Szociális munkás alkalmazása a Mátraterenye- Jánosaknai szegregátumba tervezett Közösségi Házban Adósságkezelés - a gyerekes családok szegénységének csökkentése, az eladósodás folyamatának megakadályozása - adósságkezelési szolgáltatás nyújtása, előkészítése kistérségi szinten 2 fő szakember és 1 fő asszisztens segítségével (a már Bátonyterenyén dolgozó 1 fő adósságkezelő mellé) Szociális, gyermekjóléti terület 2.

Egészségügyi terület Egészségügyi szolgáltatások kiterjesztése, javítása a kistérségben: Problémák: - a gyerekeknél a kiszűrt problémák, betegségek, testi hátrányosságok kezeléséhez szükséges szolgáltatásokat nem tudják elérni a szegény családok: kezelésekre nem tudnak elutazni, gond a gyógyszerek, segédeszközök kiváltása. Ezek fényében az alábbi megoldási lehetőségeket terveztük a pályázatba: rászoruló gyógyászati segédeszközökkel történő ellátása a gyermekek minimális tanulási feltételeinek biztosítása pl. szemüveg finanszírozásával, stb. - az ellátatlan gyerekek számának csökkentése: szűrések szervezése, ösztönzés a részvételre, az intézményekhez történő hozzáférés javítása, utaztatás megoldása - prevenciós tevékenység (pl. tanácsadás, megelőző egészségügyi kezelések) - serdülőkori terhességek tudatos megelőzése, a koraszülések előfordulásának és arányának csökkentése, tanácsadás - Települési kezdeményezések támogatása pl. Mátranovák - „Tárt kapu” egészséghét

Korai nevelés 1. Kiemelt terület a közoktatással együtt, illetve annak előzményeként, mert ha sikeres az óvodai bemenet  akkor sikeres lesz az iskolai is  és a diákélet nem állandó felzárkóztatással kell majd, hogy teljen, hanem tényleg személyiség és készségfejlesztéssel! Fejlesztő pedagógia - Az alapozó terápia eszközeivel személyre szóló komplex személyiségfejlesztő program a kistérség óvodáiban - az idegrendszer fejlesztésével, javítja a gyerekek mozgását, fejleszti az alapkompetenciáikat – 2 fő szakember képzése után, 1 fő utazó pedagógusként a kistérség óvodáiban helyben fejleszti a gyerekeket – bemutató órák szervezése a nagybátonyi Csupafül Tagóvodában

Óvodai játék- és könyvkölcsönzés – A játék fontossága nyilvánvaló, de a hátrányos helyzetű szülőknek nincs eszköz és módszer a kezében, hogy fejleszteni tudják gyerekeiket, ezért biztosítjuk, hogy – a kistérség 14 óvodája kölcsönözhető játékeszközökhöz és gyermekkönyvekhez jut az uniós pályázatunkból, amely révén a gyerek és szülő játékkultúrája együtt fejlődik Biztos Kezdet Pedagógiai műhely - óvónők, és tanítók közös munkája, tapasztalatcseréje az óvoda- iskola átmenet megkönnyítése érdekében - Biztos Kezdet Gyerekházak létrehozásának megalapozása - Ma már köztudott, hogy 3 éves korig zajló agyfejlődés határozza meg a gyerekek képességeit  ezzel szemben kimutatások igazolják, hogy ekkor költünk a legkevesebbet rájuk. Helyi bázisintézmény lehet a Dorogházai Gyerekház, amely tavaly februártó l működik sikeresen. Korai nevelés 2.

Közoktatás 1. Kistérségi Pedagógiai Műhely - szakmai műhelymunka, továbbképzés biztosítása a pedagógusoknak, óvodai iskolai átmenet megkönnyítése - differenciált tanórai szervezés, illetve a kooperatív tanulás bevezetése 8 általános iskolában  bemutató órák szervezése a Bartók Béla Általános Iskolában berendezett mintatanteremben Felzárkóztatás – az általános iskolás korosztály felzárkóztatása tantárgyi és szociális kompetenciák terén: Mátranovákon, Márkházán, Kisbárkányban, Nagykeresztúron, szabadidős programok, életvezetés Mátramindszenten

Iskolai pedagógiai munkát segítő asszisztens - a családok és az iskola közötti bizalmi kapcsolat kialakítása - a pedagógusok munkájának segítése - iskolai hiányzások csökkentése - 7 fő asszisztens alkalmazása 6 iskolában jén indult: Mátranovák 1 fő, Mátraterenyén 1 fő, Mátraverebélyben 1 fő, Bátonyterenyén 3 fő, Dorogháza 1 fő Közoktatás 2.

Ifjúsági terület 1. BITI = Bátonyterenye Kistérségi Információs és Tanácsadó Iroda - a helyi fiatalok (12-20 évesek) problémáinak kezelése méltánytalanul elhanyagolt kérdés a kistérségben, amire megoldást kell találni - munka és pályaválasztási tanácsadás, tevékenységbe vonás - felvilágosító előadások szervezése, kortárssegítés, szabadidős foglalkoztatás „Közös érték, közös élmény” nyári és sporttáborok - általános iskolás korú gyerekek táboroztatása 2011 és 2012 nyarán

Gyermekmédia műhely és honlap - a projekt tevékenységeinek és eredményeinek nyilvánossá tétele - a médiaprogramot az általános iskola hh felső tagozatosaival tervezzük megvalósítani, amelynek keretében a diákok betekintést nyernének a sajtó és az Internet világába Sporttevékenység: labdarúgás edzésmunka, és verseny a teljesítményorientált életfelfogás érdekében Ifjúsági terület 2.

Az IT eszközök használatának képessége egyet jelent azzal, hogy a fiatalok be tudnak-e kapcsolódni a modern társadalomba, és be tudnak-e illeszkedni a munka világába!!!! - számítógép és Internet használat biztosítása - önéletrajzírás, álláskeresés segítése IT-mentorok alkalmazásával a kistérség 12 helyszínén - Iskolai oktatás támogatása - Esélyegyenlőség megteremtése : át- és továbbképzések keresése, jogsegély - Távoktatás lehetőségének megadása - Közigazgatásban hivatalos ügyek intézése - Szabadidős tevékenységek, kulturált szórakozás: chat, multimédia, videó játékprogramok IT - Információs Társadalom

Szociális gazdaság – foglalkoztatási terület Mindenki előtt nyilvánvaló, hogy a versenygazdaság munkaerőpiacára közvetlenül nem lehet bevezetni a hátrányos helyzetűeket, ezért átmeneti formák is szükségesek Közvetlen célunk: a szociális gazdaság alapjainak lerakása a kistérségben - 1 fő foglalkoztatási menedzser alkalmazásával.

Közösségfejlesztés 1. Közösségfejlesztés megalapozása: a hátrányos helyzetűek önrendelkezésének és érdekérvényesítésének fejlesztése érdekében kiemelkedően fontos terület, mert a hátrányos helyzetűek a kiszolgáltatottságuk miatt elfásultak, beletörődővé válnak, kevésbé együttműködőek - A helyi értékeken alapuló, a helyi szükségletekre építő, a helyi közösség által kialakított fejlesztési folyamatok megvalósítása hat településen: Mátraverebély, Mátramindszent: életvezetési ismeretek, Dorogháza: ifjúsági klub, „komplex foglalkoztató tér”, Nemti: gazdálkodás oktatás, Nagybátony – Ófalu: közösségi tér létrehozása - Kiemelten kezelve azt a települést, ahol szegregátum van: Mátraterenye-Jánosakna Partnerségben a családdal – kirándulás, színházlátogatás, kistérségi közösségi napok, kiállításokon, rendezvényeken való részvétel, – civil szervezetekkel való együttműködés elősegítése

Esélynap – civil kezdeményezés támogatása hátrányos helyzetű gyerekeknek és családjuknak szervezett program Fejlesztő tábor – civil kezdeményezés támogatása, fogyatékos gyerekek számára rendezett egyhetes tábor idén nyáron Családi Erdei Óvodai Tábor - bevált, hatékony helyi módszer - óvodás gyerekek együtt táborozása a szülőkkel, óvodapedagógusokkal, - cél: gyerek-szülő, pedagógus-szülő kapcsolat megerősítése - környezetbarát szokások kialakítása Közösségfejlesztés 2.

Elérhetőségeink: Bátonyterenye Kistérség Önkormányzatainak Többcélú Társulása Kistérségi Gyerekesély Iroda 3070 Bátonyterenye, Városház út 2. III.em. Tel.: (32) (126-os mellék) Fax: (32) Weboldal: (folyamatban) cím:

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!