A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő közreműködésével a Nemzeti.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
Nyílt napok látogatottsága
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TARTALMAK AZ OKTATÁSBAN A képzés célkitűzései.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A kerettantervek fejlesztése
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A Számvitel Didaktikája
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Harmadik matematikakönyvem
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az óvodai tevékenységterv
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Iskolakert.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
TÁMOP-3.1.4/08/2. Kassai Úti Általános Iskola Szakmai feladatterv.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Természettudományos tudásképváltozás és a természetismeret Makádi Mariann.
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
ÁLLATI HETEK HÁROM HETET MEGHALADÓ PROJEKT. A TÉMA: Állatok és állatvédelem A TÉMA: Állatok és állatvédelem.
Barankovics István Alapítvány Így tanítom 4.0 Gazdagok és szegények, avagy szerencsés-e a szerepcsere? Perjésiné Kiss Rita Tiszalöki Kossuth Lajos Általános.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
ÚTI BESZÁMOLÓ Tanártovábbképzés Barcelonàban
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
Tervezési folyamat.
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Előadás másolata:

A virtuális víz nyomában

A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi változás A természetes egyensúly fenntartása Ember és természet kapcsolatának helyreállítása A fiatalok környezettudatos magatartásának kialakítása

A virtuális víz definíciója Azt a vizet, amit a fogyasztott termékeink tartalmaznak, illetve amire az előállításukhoz szükség van, virtuális víznek nevezzük. A virtuális víz az a vízmennyiség, amely egy adott termék vagy áru egységének előállításához szükséges, (pl liter / db, liter / kg).

Célcsoport Hetedik évfolyam+ Ez a korosztály már képes pontosan érzékelni az egyes társadalmi csoportok lehetőségei és életesélyei közötti különbségeket, fel tudja fogni a környezet és fenntarthatóság kérdéskörébe sorolható problémákat és képesek mindenről összefüggésekben gondolkodni. Időkeret: 1 tanítási óra

Fejlesztendő kompetenciák 1.Az értelem fejlesztése 2.Az önfejlesztés igénye 3.A hatékony, önálló tanulás 4.Játékszeretet, alkotásvágy kialakítása 5.Dramatizálás, a megfigyelések újraértelmezése 6.Szociális és állampolgári attitűd fejlesztése a közös és egyéni érdek összehangolásával 7.Szolidaritásra és toleranciára való nevelés

NAT kompatibilitás „Fenntarthatóság, környezettudatosság” Az erőforrások tudatos és takarékos felhasználása Multikulturalizmus és biodiverzitás megismerése A környezettel kapcsolatos állampolgári és jogi kötelességek teljesítése

Nevelési célok Saját célok kialakítása Elvont fogalmak megértése Tanácsok alkalmazása a víztakarékossággal kapcsolatosan Digitális kompetenciák fejlesztése Aktív tanulás Saját „Wikipedia” megszerkesztése

Óravázlat bemutatása Tanítási óra: Erkölcstan Évfolyam: 7. Témakör: Én és a környezetem Az óra anyaga: A virtuális víz nyomában Az óra típusa: Új anyagot feldolgozó Módszerek: Szemléltetés, elbeszélés, magyarázat, szerepjáték, kooperatív oktatás, megbeszélés Taneszközök: Tankönyv – OFI Erkölcstan 7. osztály, füzet Szemléltető eszközök: aktív tábla, nagy tál, pici üvegek, fiolák, tabletek, A/4-es lapok, filcek

Tantárgyi koncentráció Magyar, földrajz, matematika, informatika, vizuális kultúra, dráma, testnevelés, biológia, természetismeret, történelem

Az óra részletes felépítése I. 1.Adminisztráció, jelentés, elhelyezkedés a teremben (1’) 2.Játékos feladat, bemelegítés – Vízhez kapcsolódó képek, relaxációs zene, dramatizálás (3’) 3.Az új anyag bevezetése, motiváció – Tanári bemutatás, kísérlet ( (5’) 4.Csoportalakítás – kártyákkal (3’) 5.Szóháló készítése a vízről (5’) 6.Új fogalom megismerése: „Virtuális víz, víz a termékek mögött” (8’)

Az óra részletes felépítése II. 7.Gondolatébresztő: „A vízhez mindenkinek joga van” (4’) 8.Kreatív kézműves feladat: „Virtuális Vízcsepp Vili bemutatkozik” (5’) 9.A hajók vízrebocsátása - Tapasztalatok, ismeretek rögzítése játékos feladattal(8’) 10.Közös fénykép készítése – érzelmi lezárása az órának (2’) 11.Értékelés (1’)

Képgaléria I.

Képgaléria II.

Források, segédanyagok A kulcskompetenciák fejlesztési lehetőségei Falus Iván (szerk.): Didaktika Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998 Gondolkodási képesség Tanulásban akadályozott és többségi gyermekek Juhászné Gáspár Dorottya: Kooperatív tanulási technikák Felelősségünk a teremtett világért, Egyházi dokumentumok az ökológiai válságról, Védegylet, Budapest, 2004 K OJANITZ L ÁSZLÓ : A kísérleti tankönyvek fejlesztésének koncepcionális háttere, ÚPSZ, 2014/5–6., 62. o. Az órán feldolgozott szöveg forrása:

Köszönöm a megtisztelő figyelmet.