A virtuális víz nyomában
A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi változás A természetes egyensúly fenntartása Ember és természet kapcsolatának helyreállítása A fiatalok környezettudatos magatartásának kialakítása
A virtuális víz definíciója Azt a vizet, amit a fogyasztott termékeink tartalmaznak, illetve amire az előállításukhoz szükség van, virtuális víznek nevezzük. A virtuális víz az a vízmennyiség, amely egy adott termék vagy áru egységének előállításához szükséges, (pl liter / db, liter / kg).
Célcsoport Hetedik évfolyam+ Ez a korosztály már képes pontosan érzékelni az egyes társadalmi csoportok lehetőségei és életesélyei közötti különbségeket, fel tudja fogni a környezet és fenntarthatóság kérdéskörébe sorolható problémákat és képesek mindenről összefüggésekben gondolkodni. Időkeret: 1 tanítási óra
Fejlesztendő kompetenciák 1.Az értelem fejlesztése 2.Az önfejlesztés igénye 3.A hatékony, önálló tanulás 4.Játékszeretet, alkotásvágy kialakítása 5.Dramatizálás, a megfigyelések újraértelmezése 6.Szociális és állampolgári attitűd fejlesztése a közös és egyéni érdek összehangolásával 7.Szolidaritásra és toleranciára való nevelés
NAT kompatibilitás „Fenntarthatóság, környezettudatosság” Az erőforrások tudatos és takarékos felhasználása Multikulturalizmus és biodiverzitás megismerése A környezettel kapcsolatos állampolgári és jogi kötelességek teljesítése
Nevelési célok Saját célok kialakítása Elvont fogalmak megértése Tanácsok alkalmazása a víztakarékossággal kapcsolatosan Digitális kompetenciák fejlesztése Aktív tanulás Saját „Wikipedia” megszerkesztése
Óravázlat bemutatása Tanítási óra: Erkölcstan Évfolyam: 7. Témakör: Én és a környezetem Az óra anyaga: A virtuális víz nyomában Az óra típusa: Új anyagot feldolgozó Módszerek: Szemléltetés, elbeszélés, magyarázat, szerepjáték, kooperatív oktatás, megbeszélés Taneszközök: Tankönyv – OFI Erkölcstan 7. osztály, füzet Szemléltető eszközök: aktív tábla, nagy tál, pici üvegek, fiolák, tabletek, A/4-es lapok, filcek
Tantárgyi koncentráció Magyar, földrajz, matematika, informatika, vizuális kultúra, dráma, testnevelés, biológia, természetismeret, történelem
Az óra részletes felépítése I. 1.Adminisztráció, jelentés, elhelyezkedés a teremben (1’) 2.Játékos feladat, bemelegítés – Vízhez kapcsolódó képek, relaxációs zene, dramatizálás (3’) 3.Az új anyag bevezetése, motiváció – Tanári bemutatás, kísérlet ( (5’) 4.Csoportalakítás – kártyákkal (3’) 5.Szóháló készítése a vízről (5’) 6.Új fogalom megismerése: „Virtuális víz, víz a termékek mögött” (8’)
Az óra részletes felépítése II. 7.Gondolatébresztő: „A vízhez mindenkinek joga van” (4’) 8.Kreatív kézműves feladat: „Virtuális Vízcsepp Vili bemutatkozik” (5’) 9.A hajók vízrebocsátása - Tapasztalatok, ismeretek rögzítése játékos feladattal(8’) 10.Közös fénykép készítése – érzelmi lezárása az órának (2’) 11.Értékelés (1’)
Képgaléria I.
Képgaléria II.
Források, segédanyagok A kulcskompetenciák fejlesztési lehetőségei Falus Iván (szerk.): Didaktika Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998 Gondolkodási képesség Tanulásban akadályozott és többségi gyermekek Juhászné Gáspár Dorottya: Kooperatív tanulási technikák Felelősségünk a teremtett világért, Egyházi dokumentumok az ökológiai válságról, Védegylet, Budapest, 2004 K OJANITZ L ÁSZLÓ : A kísérleti tankönyvek fejlesztésének koncepcionális háttere, ÚPSZ, 2014/5–6., 62. o. Az órán feldolgozott szöveg forrása:
Köszönöm a megtisztelő figyelmet.