SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA 2011. Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

A szakképzés jelenlegi helyzete, trendek, tendenciák Magyarországon Dr
Modláné Görgényi ildikó Főigazgató Budapest Június 30.
Pásztor Tibor főosztályvezető
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
Aktualitások a szakképzésben
AZ ISKOLAI RENDSZERŰ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE
Változások a szakképzésben
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
A szakképzés átalakítása Kihívások és válaszok
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Szent László ÁMK Szakközépiskolai Intézményegysége
A szakképző iskolai intézményrendszer változásai és új képzési utak
A szakképzés jövője - a jövő szakképzése
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F pályázat február 4. A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ KUTASOKRÓL ÉS ESZMECSERÉKRŐL Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor.
FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
TÁMOP Nagyrendezvény. Magyarországi szakképzési rendszer változások I.  2011 új szakképzési törvény  2012 szeptember 01 köznevelési törvény hatályba.
Szakképzési változások
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Átalakul a szakképző intézmények fenntartása
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Bemutatkozik A Debreceni Szakképzési Centrum Péchy Mihály Építőipari Szakközépiskolája NYITOTT KAPUK NAPJA
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
TOVÁBBTANULÁS Határidők Feladatok 28/2015. (V. 28.) EMMI rendelet A 2015/2016. tanév rendjéről 2. sz.melléklet ! A tanulók jelentkezése.
Középiskolai továbbtanulás 2016/17
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
MAGYAR AGRÁRKAMARA Dr. Laczkó András „A kompetencia alapú moduláris szerkezetű új agrár szakmastruktúra bevezetésének elősegítéséhez és meggyorsításához.
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
1 A munkaerőpiac aktuális kérdései és a szakképzés helyzete különös tekintettel a duális képzésre Cseresnyés Péter munkaerőpiacért és képzésért felelős.
Őszi Attila főigazgató. ELŐZMÉNYEK A szakképzés kezdetei városunkban  Dunaújváros – új, tervezett, város  A szakképzés kezdete 1953 Technikum/(1969)Főiskola.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
11 A Nemzetgazdasági Minisztérium koncepciója a magyar szakoktatás megújítására Dr. A Nemzetgazdasági Minisztérium koncepciója a magyar szakoktatás megújítására.
Változások és új lehetőségek a szakképzésben 2016.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Kompetencia Végzettség
Határokon átívelő projektek.
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Előadás másolata:

SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető

2 A MUNKAERŐPIAC MŰKÖDÉSE KÍNÁLAT KERESLET (oktatás)  MUNKAERŐPIAC  (gazdaság) (közvetítő közeg)  Képzési Folyamatos változás Foglalkozási struktúra struktúra Szakmák Foglalkozások (szakképesítések) Képesség- és Tevékenység- tudáscsomagok csomagok A kereslet  kínálat egyensúlya esetén jól működő munkaerőpiac GAZDASÁGI VÁLSÁG OKTATÁSPOLITIKAI KONCEPCIÓ

3

4 A nyilvántartott álláskeresők iskolai végzettség szerinti összetétele évben Forrás: Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat

5 Iskolarendszerű oktatás Középfokú oktatás Szakképző iskolák SZAKISKOLA (9-10. évfolyam általánosan művelő szakasz) ( szakképzési szakasz) SZAKKÖZÉPISKOLA (9–12. évfolyam) általánosan művelő szakasz érettségivel zárul GIMNÁZIUM általános képzés (9–12. évfolyam évf. gimnázium) érettségivel zárul SZAKKÖZÉPISKOLA 13-14/15. évfolyam Szakképzési szakasz FELSŐ OKTATÁS Egyetem, Főiskola ALAPFOKÚ OKTATÁS Általános iskola MUNKAERŐPIAC FELNŐTTKÉPZÉS Iskolarendszeren kívüli felnőttképzést folytató intézmények Lemorzsolódás ~ 20% 50-60% 75% 34,6%23,8%41,6%Jelenlegi eloszlás érettségi felvételi

6 HELYZETKÉP – iskolai rendszerű képzés Nem a keresletnek megfelelő szakirányú kibocsátás Csökkenő tanulólétszám a szakiskolákban (felvételi) Munkaerő-hiány és túlképzés (munkaerő-piaci igények, RFKB) Bonyolult képzési struktúra (OKJ, moduláris építkezés-tartalmi átfedés láthatósága) A központi programok csak az elérendő kompetenciákat tartalmazzák, az elsajátítandó ismereteket nem (fejlesztési hiba!) Alacsony gyakorlati óraszámok (SZVK, E/GY: 30/70; 40/60) Az RFKB-k hatásköre korlátozott (fenntartók, iskolák), döntéseik szakmailag nem mindig megalapozottak (info-bázis) A TISZK-ek túl sokféle formában működnek, tagintézményeiket csak korlátozott mértékben tudják irányítani (előnyeit nem érzik az iskolák)

7 A SZAKKÉPZÉSI REFORM PRIORITÁSAI Gyakorlat-központú szakképzési rendszer kialakítása A duális képzés általánossá tétele érdekében a gyakorlati oktatás kiemelt támogatása A képzés hatékonyságának javítása (munkaerőpiacra képzés); ezzel a foglalkoztathatóság biztosítása A képzési ciklusidő, a szakmai tartalom és a vizsgarendszer (puzzle v. rubik kocka elv) újragondolása, racionalizálása A rendszer költséghatékony működtetése Pályaorientáció, pályakövetés (szakiskolai ösztöndíj)

8 KONCEPCIÓ AZ ISKOLAI RENDSZERŰ SZAKKÉPZÉS PROBLÉMÁINAK MEGOLDÁSÁRA

9 1. SZAKISKOLAI KÉPZÉS A jellemzően fizikai, manuális készségekre épülő (31−33 szintű) szakképesítések körében többségében 3 éves szakmunkásképzés bevezetése  9. évfolyamtól szakképző évfolyamok  A duális képzés kiterjesztése (gazdasági kamarák szerepe)  A gyakorlati óraszámok növelése  A gyakorlati oktatás a 9. évfolyamon tanműhelyben (szintvizsga), a 10−11. évfolyamokon vállalkozásoknál  Tankötelezettség csökkentése - érettségi, első szakma ingyenes  A szakiskolát végzett tanulók részére érettségi vizsga lehetőségének biztosítása 2 tanév alatt  Gyakornoki év bevezetése

10 2. SZAKKÖZÉPISKOLAI KÉPZÉS az új közoktatási tv. koncepciója szerint Valamennyi (9–12.) évfolyam szakképző évfolyamként működik (szakmacsoportos – ágazati képzés) A 12. évfolyam végén szakmai érettségi (FEOR alapján elhelyezkedés) Továbblépési lehetőségek:  rövidített OKJ-s szakmaszerzés (emelt szintű szakmunkás- képzés) vagy technikusi végzettség  felsőoktatás  szakképzett munkavállalóként munkaerőpiac

11 3. TARTALMI KÉRDÉSEK A közoktatáshoz igazodóan – a kimeneti szabályozás megtartása mellett – egységes, kötelező érvényű, a tanítási-tanulási folyamatot szabályozó kerettantervek kidolgozása és bevezetése (NEFMI – új közokt. tv.) A központilag kiadott tanügyi dokumentumok (OKJ, szakmai és vizsgakövetelmények) felülvizsgálata, átdolgozása (MKIK 48) A szakmai vizsgák racionalizálása (időtartam csökkentése, vizsgadokumentáció egyszerűsítése) Szakmai felügyeleti rendszer kialakítása (NGM−NEFMI−MKIK együttes részvételével) Pályaorientáció fejlesztése, pályakövetési rendszer kialakítása

12 4. A SZAKKÉPZÉSI HOZZÁJÁRULÁSI ÉS TÁMOGATÁSI RENDSZER VÁLTOZÁSAI A hozzájárulásra kötelezettek által szervezett gyakorlati oktatásra szakmacsoportonként meghatározott normatív költségtérítés Saját dolgozók képzésénél az elszámolási kötelezettség egyszerűsítése Terv: Az iskolai tanműhelyekben folyó gyakorlati oktatás differenciált mértékű, normatív jellegű támogatása

13 5. EREDMÉNYEK (a Mercedes és az MKIK 48 szakképesítése) Cél: szeptemberi kezdés Az NSZFI-vel együttműködésben folyamatban az MKIK által kidolgozott 48 szakképesítés és a Mercedes cég által kért járműves szakképesítések képzési dokumentumainak jogszabályi előkészítése Megtörtént az ehhez szükséges OKJ módosítás előkészítése, jelenleg államigazgatási (külső köröztetés) eljárás alatt van Folyamatban van a szükséges tanügyi dokumentumok (SZVK rendelet (belső köröztetés); Központi programok!!!) megjelentetése és a képzések jogszabály szerinti indíthatóságának előkészítése (NEFMI közlemény)

14 ÖSSZEGZÉS Stratégiai fontosságú feladat a gazdaság szereplőinek széleskörű bevonása a szakképzés megszervezésébe, működtetésébe – kiemelten a gyakorlati oktatás területén (MKIK, egyéb gazdasági szereplők bevonása) A tervezett intézkedések hatására  a gazdaság rendelkezésére áll az igényeknek megfelelő és kellő számú munkaerő  növekszik a foglalkoztathatóság  emelkedik a képzések minősége, ennek keretében közelít egymáshoz az iskolai rendszerű és a felnőttképzés  csökken az alacsony színvonalon működő intézmények száma, tisztábbá válik profiljuk

15 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!