A szakszolgálatok működése, távlatok. Kezdet 1800-as évek: Első gyógypedagógiai intézmények 1899: Psychophysikai Laboratórium 1900: Gyógypedagógiai tanárképzés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Korai fejlesztés, korai intervenció tapasztalatai Biztos Kezdet mentorképzés Velence Meszéna Tamásné Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ.
Koragyermekkori (0-7 éves) kiemelt projekt -TÁMOP 6.1.4
Az intézményi férőhely kiváltás program jelenlegi helyzete
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Fejlesztések, többlettudás és forrásközpont az EGYMI-kben
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
Pedagógiai szakszolgálat
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Információs nap szeptember 8..
A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATOK MEGÚJULÁSÁNAK SZAKMAI TÁMOGATÁSA, EREDMÉNYEI (TÁMOP B) Kapcsáné Németi Júlia szakmai vezető.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Biztos Kezdet Gyerekházak
Inklúzív nevelés Magyarországon
Integráció és inklúzió
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Új feladatok, új szakemberek, megújult intézmény a járás területén
Működését meghatározó törvények,rendeletek évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről -15/2013-as EMMI rendelet a szakszolgálati intézmények működéséről.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Információigények a kliens oldaláról  Specifikus ellátás? Többletszolgáltatás: miért? -Ki észlel, ki jelez? -Ki tájékoztat?  Milyen típusú ellátásra.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
AZ EFOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 15-EI ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Barcsák Marianna KPSZTI
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
A hazai fogyatékosságpolitika aktualitásai
Ágazatközi együttműködés
főosztályvezető-helyettes
„Együtt, eredményesen”
Közoktatási alapismeretek
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A szakszolgálatok működése, távlatok

Kezdet 1800-as évek: Első gyógypedagógiai intézmények 1899: Psychophysikai Laboratórium 1900: Gyógypedagógiai tanárképzés 1920-as évek: Logopédia 1929: Állami Gyógypedagógiai Nevelési és Pályaválasztási Tanácsadó állomás 1920-as évek: első „besorolások” 1932: A m. kir. vallás- és közoktatásügyi miniszter évi számú rendelete, a kisegítő iskolai növendékeknek az elemi iskolából való áttelepítéséről 1934: Nevelési és Pályaválasztási Tanácsadó

–szegregált nevelés, oktatás dominanciája, –kevert profilú intézmények, –szakszolgálati feladatok felaprózódottsága, –993. évi LXXIX tv. a közoktatásról, –integrációs folyamatok, –2003: EGYMI

Salamancai Nyilatkozat ENSZ Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló egyezmény és az ahhoz kapcsolódó Fakultatív Jegyzőkönyv Horváth és Kiss vs. Magyarország European Agency ajánlások Hazai folyamatok

2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről Profiltisztítás. Felhatalmazások: –pedagógiai szakszolgálati intézmények –utazó gyógypedagógusi, utazó konduktori hálózatok 15/2013. (II.26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről

15/2013. (II.26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről: megyei pedagógiai szakszolgálati intézmények, székhelyintézmény és tankerületi tagintézmények (esetleg megyei, országos, vagy szakosított tagintézmények), egységes vezetés, egységes protokollok, rendelet szerinti minimális státusz-szám.

Adatok A tényleges feladat-ellátási helyek száma így: 336 Ebből székhelyintézmény: 20 Ebből tagintézmény és tagintézményi telephely: 316 Felsőoktatási intézmény által fenntartott, szakszolgálati feladatot ellátó intézmények száma: 3 Nem állami fenntartó által fenntartott, szakszolgálati feladatot ellátó intézmények száma (az állami feladatellátásba köznevelési szerződéssel bevonva): 17

Kihívások Korai fejlesztés, fejlesztő nevelés Logopédiai tevékenységek Konduktív pedagógiai tevékenységek Gyógytestnevelés Új feladatok Szakemberhiány Fejlesztő pedagógia Állami – nem állami Szakképzettségi átmeneti szabályok

-Távlatok as Köznevelés-fejlesztési stratégia -Emberi Erőforrás Operatív Program -15/2015. (IV. 7.) OGY határozata az Országos Fogyatékosságügyi Programról (2015–2025.) -Országos Fogyatékosságügyi Program végrehajtásának 2015– évekre vonatkozó Intézkedési Tervéről szóló 1653/2015. (IX. 14.) Korm. határozat

Olyan SNI ellátórendszer felállítása, amely képes az egyéni igények és sajátosságok felismerésére és azokhoz többletszolgáltatásokat biztosít. Az egységes gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai módszertani Intézmények (EGYMI) együttnevelést támogató szerepének erősítése. A súlyos és halmozottan fogyatékos gyermekek számára a képességeikhez mért legeredményesebb fejlesztést szolgáló intézkedések támogatása. Differenciált szükségletekhez igazodó pedagógiai szakszolgáltatási ellátások fejlesztése. A koragyermekkori ellátás minőségi alapú kiterjesztése érdekében az intézményes ellátórendszerben jelentkező igények érdekében nagyszámú szakember képzése és felkészítése. Életpálya-építés, továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás rendszerszintű működtetése, és az egyéni átvezetési programok gyakorlati elterjesztése.

Intézkedések A köznevelés rendszerén belül szemléletformáló programokat kell indítani a fogyatékos személyek, valamint a fogyatékos személyeket képviselő érdekvédelmi szervezetek bevonásával a gyermekek, tanulók, a pedagógusok, óvodapedagógusok és a szülők érzékenyítése érdekében. Fejleszteni kell a pedagógiai szakszolgálati intézményrendszert, ennek keretében különösen szükséges a megújuló szakszolgálati feladatok megsegítése, az egységes protokollok implementációjának vizsgálata, az infrastrukturális feltételek javítása.

Az egyenlő minőségű koragyermekkori intervenciós szolgáltatásokhoz való területileg egyenletes hozzáférés biztosítása érdekében növelni kell a területen dolgozó szakemberek számát, ágazatközi együttműködést és egységes eljárásrendet kell kialakítani. A gyermekút nyomon követését szolgáló korszerű adatstruktúrát kell kidolgozni, valamint az érintett ágazatok háttérintézményei által kezelt adatbázisok átjárhatóságával a szülők és a szakemberek számára létre kell hozni egy egységes tájékoztatási rendszert. Képzési programokat kell kidolgozni a koragyermekkori intervenciós szolgáltatásokban résztvevő valamennyi szakember kompetenciafejlesztése, szemléletformálása és a családokkal való partneri együttműködésük kialakítása érdekében.

Meg kell teremteni a köznevelési, az egészségügyi és a szociális továbbképzési rendszer fogyatékossággal érintett képzéseinek kapcsolódási pontjait, az elérhető kreditek kölcsönös elismertetésével gondoskodni kell azok átjárhatóságáról, össze kell hangolni az ágazati képzési jogszabályokat.

Az inkluzív oktatás feltételeinek megteremtése érdekében munkacsoport keretében kell feltérképezni és elemezni az utazó gyógypedagógusi, utazó konduktori hálózat jelenlegi rendszerét. Meg kell határozni a fejlesztések új irányait és szabályozási javaslatot kell kidolgozni, amely az inkluzív oktatás szervezeti kereteinek kialakítását alapozza meg. Programot kell indítani az utazó gyógypedagógusi, utazó konduktori hálózat szakmai protokolljainak és tárgyi eszközeinek fejlesztése érdekében.

A középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók, továbbá a szakképzésből kiszoruló vagy arra még nem felkészült enyhe értelmi fogyatékos tanulók munkaerő-piaci esélyeinek javítása érdekében meg kell teremteni a piacképes ismereteket biztosító hatékonyabb gyakorlati képzések jogszabályi keretét. Fejleszteni kell a súlyos és halmozottan fogyatékos gyermekek komplex ellátását, ezen belül kiemelt fontosságú a gyermekek szociális és egészségügyi szükségleteinek, valamint köznevelési ellátásának (fejlesztő nevelés-oktatás) személyi, szakmai, módszertani és infrastrukturális feltételeinek fejlesztése.

EFOP A köznevelés támogató szerepének erősítése 3,20 mrd (kiemelt) EFOP A köznevelés támogató szerepének erősítése 1,80 mrd (standard) EFOP A köznevelés esélyteremtő szerepének erősítése 4,55 mrd (standard) – utazó gyp. – szakszolgálat Koragyermekkori intervenciós szolgáltatások ágazatközi kiemelt projekt 5,9 mrd

15/2013. módosítási javaslatok óvoda- és iskola szakvizsga: –a) óvoda- és iskolapszichológia, –b) óvoda- és iskola-szakpszichológia ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálatra (a továbbiakban: Gyakorló Szakszolgálat korai fejlesztés – fejlesztő nevelés gyermekorvosok intervallum - intenzív

komplex … szükség szerint konduktív pedagógiai vizsgálat határidők csökkentése adattovábbítás főigazgatói munkaközösség nemzetiségi adat nevelési tanácsadás – konduktor szakvizsga határidők „tanítás nélküli munkanap”

2016 CAHROM Visit ENSZ országvédés

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!