Korszerű, pénzkímélő fizetőeszközök és működésük Előadó: Braun Péter
2 Benne az egész világ
3 Mi adja ezt az erőt? Évezredes fejlődés az általános egyenérték felé Vállalati, országos és nemzetközi elfogadás Hatalmas technikai háttér Egyszerű, megbízható működés
4 Készpénz ― Drága – Előállítás, szállítás, tárolás Sérülékeny – Bevonás + Gyors Személytelen Megoldás: – Készpénz nélküli eljárások, melyek hasonlóan gyorsak, de a hátrányokat nem hordozzák.
5 Fizetési folyamatok Pénztár Tranzakció Bankok, MNB Információ adatbázis Készpénz
6 Pénztár Tranzakció Információ adatbázis Nemzetközi SWIFT Giro Saját bank Más magyar bank ÁTUTALÁSI űrlap „Átutalás” Fizetési folyamatok
7 Tranzakció Információ adatbázis Nemzetközi SWIFT Giro Saját bank Más magyar bank X Elektronikus Fizetési folyamatok
8 Az ügyfélforgalom (készpénz) évi nagysága 2007-ben, például az OTP Bank esetében 2007 végén a forgalomban lévő forint értéke 2153 milliárd Ft volt Pénztári kifizetés: 2090 milliárd Ft Pénztári befizetés: 1990 milliárd Ft ATM kifizetési forgalom: 2440 milliárd Ft ATM gépekbe töltött összeg 2007-ben 2780 milliárd Ft Kártya tranzakciószám: – Belföldi: 170 millió (ATM és POS) – Külföldi: 2,5 millió (ATM és POS)
9 Kártyák 3 főszereplő: Kibocsátó Elszámoló Elfogadó … és az ügyfél Fajtái: Betéti (debit) Hitel (credit) „Iker márkás” (co-branded) Elektronikus, dombornyomott Lakossági, üzleti Elektronikus pénztárca Pay now, pay later, pay never Készpénz nélküli megoldások
10 ATM elfogadó Helyi központ Központ VIsa Mastercard AMEX stb. Kibocsátó bank kérdés Válasz ~ 5 s Elfogadás menete POS ATM és POS ATM funkciói Nem pénzügyi funkciók
11 PIN ! A kártya maga
12 Paraméterek – 2-3 évente csere – Limit – Túllépés – Kamat kondíciók – Kockázat (45 e Ft) – Díj Kereskedői díj (1-2,5%-ig) Zárolás – Mágnes vagy chip kártya (25% chip – EMV szabvány – Eurocard-Mastercard-Visa) A betéti kártyák száma csökken, a hitelkártyák száma nő. A kártya maga
13 Készpénzfelvétel ATM43,37% fiók/posta3,86% Vásárlás fizikai POS48,83% Internet0,23% ATM3,04% Készpénzbefizetés ATM0,08% fiók/posta0,11% 100,00% Tranzakciótípusok megoszlása
14 ATM elemei
15 Imprinter – „Vasaló” Napjainkban használt POS-ok POS: Point Of Sale GSM - POS A hagyományos bankkártya elfogadás eszköze. Az imprinterben a kártya fölé egy önátírós bizonylatot helyeznek, majd áthúzzák felette a fogantyút, amivel a kártya adatai a kiemelkedő dombornyomás miatt emberi mulasztás és külön könyvelés nélkül kerülnek rá a bizonylatra
16 Magyarországi kártyaszám-növekedés
17 Kockázatok és díjstruktúra A csalások száma a teljes forgalomnak Európában 0,06%-a. A domináns OTP pedig 0,004%, ez az 1/10-nak a fele, gyakorlatilag igen alacsony. Csalási formák: – Lopás – Másolás – Tulajdonosi gondtalanság – Felelősség: Bejelentésig: 45 ezer forint Kritériumok: váratlan idő, váratlan hely, váratlan sűrűség Mesterséges intelligencia és ügyfélértesítés Díjstruktúra – Saját kártya – saját hálózat = olcsó – Idegen kártya = drágább
18 Vállalati ügyfélterminál fiókok Terminálok Telefonos hálózat Ügyfélterminál Ügyfélterminál: Bankfiók az ügyfélnél, nagy tranzakció szám. A helyi rendszerhez kapcsolható, ~10 ezer db felhasználó. Erős védelem, zárt hálózat, nagyon gyors és megbízható
19 Vállalati ügyfélterminál
20 Internet bankolás B a n n e r Azonosító LinkInfo Fix rovat Bank
21 OTP Bank esetében 2007-ben: felhasználó aktív tranzakció (db) lekérdezési tranzakció (db)
22 Internet bank felhasználók száma (OTP)
23 OTP Internet bank tranzakció szám
24 Internet bankolás Védelem: OTP Csalás minimális Internet kártya
25 Telefon bankolás Call Center – 3 kategória: – Általános információ – Személyre szóló információ – gépi hang – Aktív tranzakciók Védelem ennek megfelelően – Minimális – Jelszavas – Bonyolult jelszó + interakció Fiókügyintézéssel azonos lehetőségek, kivétel készpénz felvétel Több telefon mint Internet Csekkbefizetés Gyors, kedvelt 2007 decemberében 1,5 millió tranzakció: – Főleg egyéni lekérdezés: 1,16 millió; 1700 kártyaletiltás; prepaid feltöltés, stb.
26 Call Center statisztikák
27 Mobilbanki ügyfelek Magyarországi mobil előfizetők száma: 10 millió 710 ezer. Billentyűzet, képernyő. Mobiltelefonos banki szolgáltatásokra szóló szerződéssel június 30-án több mint 1,8 millió lakossági és több mint 132 ezer vállalati ügyfél rendelkezett. A megelőző három hónap során a lakossági ügyfelek száma 6,2%-kal, egy év alatt pedig 35%-kal növekedett. A mobilbanki szolgáltatással rendelkező bankoknál az ilyen szerződéssel rendelkező lakossági ügyfelek aránya 29,3% volt a második negyedév végén. Forrás: GKI Gazdaságkutató Zrt. – GKIeNET Kft.
28 Mobil bankolás
29 Mobil bankolás
30 Mobil bankolás
31 Jövőbeni kilátások Globalizáció a pénzvilágban is Pénzforgalom, információ elektronikusan Fiókban csak szerződéskötés és új kapcsolatok Elég csak egy elektronikus kapcsolat …….. és egyenleg