Hallgatói lemorzsolódás kezelése a felsőoktatásban: A Hallgatói Sikerességet Támogató (HASIT) program a Dunaújvárosi Egyetemen The role of practice-oriented.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Egy innováció nyomában
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Tanulmányi rendszerek kommunikációs szerepe a felsőoktatási intézményekben. FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA, 2005.
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola I. alprogram: Társadalmi.
V. ETR konferencia április Fogalomrendszer: ETR & ETN Kodácsy Tamás etn at kodasoft.hu.
TÁMOP 4.1.3/2 Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztésének célkitűzései és intézményi együttműködésének tervei Németh Antal felsőoktatási.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon TÁMOP /02/B/KMR ELTE Pedagogikum Központ Szakmai vezető: Hunyady György Pénzügyi vezető: Bartha Edit.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
ETR Tanügy DEXTER Informatikai kft.. ETR Képesítési követelmények Tantervek Oktatási Tevékenység Oktatási folyamat Szervezése, lebonyolítása Erőforrások.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Központi program (online) szolgáltatásai az intézményeknek december 8. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató.
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A maximális hallgatói létszám megállapítása Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
Dr. Illésné Dr. Kovács Mária Borbás Emese
Kommunikáció a felsőoktatásban Rós László PTE BTK, április 14.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban
Adatellenőrzési szabályok OSAP statisztika FIR optimalizáció
Duális képzés „kecskeméti” modellje és tapasztalatai
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Dr. Németh Gábor egyetemi docens Faipari mérnöki alapszak duális képzésének szakfelelőse Duális képzés a faipari mérnöki alapszakon.
Az Új Széchenyi Terv - keretében kiírt TÁMOP -_3.3.10/A-12 kódszámú, A hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességének elősegítése a Lévay József református.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
1. alprojekt Monitoring rendszer HASIT DUE. Czifra Sándor Katona József Klucsik Gábor Lászlóné Kenyeres Krisztina Szabó József Alprojekt projekttagok:
TÁMOP E-13/1/ KONV A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Emberi erőforrások FOKSZ. FOKSZ Felsőoktatási szakképzés 4 félév 2 szakirány: személyügyi és humánpolitikai 120 kredit  90 kredit, besorolási szakon.
TÁMOP /1-A : Integrált terepképzési modell kialakítása a szociális szakemberek képzése során Projektindító konferencia szeptember.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Specializáció választás
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Vezetői Információs Rendszer
Idegen nyelvű informatika oktatás helyzete Debrecenben
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
A hallgatói lemorzsolódás csökkentésétől a doktori iskoláig
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Előadás másolata:

Hallgatói lemorzsolódás kezelése a felsőoktatásban: A Hallgatói Sikerességet Támogató (HASIT) program a Dunaújvárosi Egyetemen The role of practice-oriented Higher Education in Europe HRC-EURASHE Workshop február 26. Rajcsányi-Molnár Mónika rektorhelyettes, DUE

HALLGATÓI LEMORZSOLÓDÁS… MIÉRT MIÉRT érdemes, „kell” foglalkozni a lemorzsolódással? MI KI MI a lemorzsolódás definíciója? KI tekinthető lemorzsolódó hallgatónak? HOL, milyen képzési területeken, szinteken, stb. HOL, milyen képzési területeken, szinteken, stb. jelentkezik hangsúlyosan a lemorzsolódás? (Vannak ilyen különbségek?) MIK OKAI MIK a lemorzsolódás fő OKAI? MILYEN INTÉZMÉNYI VÁLASZOK, MEGOLDÁSOK MILYEN INTÉZMÉNYI VÁLASZOK, MEGOLDÁSOK adhatók a hallgatói lemorzsolódás csökkentésére? (Jó gyakorlatok)

„A felsőoktatás teljesítményét makroszinten a diplomások lakosságon belüli részarányával, a lemorzsolódás mértékével, a tanulmányok átlagos időtartamával, illetve az oktatásba fektetett források megtérülésével jellemezhetjük.” (Fokozatváltás a felsőoktatásban – A teljesítményelvű felsőoktatás fejlesztésének irányvonalai, 2014) „Tekintve a diplomás munkanélküliség rendkívül alacsony szintjét (5% körül 2011-ben), a felsőoktatási rendszer egyik legnagyobb hatékonysági és eredményességi veszteségét a képzésből kieső, lemorzsolódó hallgatók jelentik.” (Felsőoktatás átalakítás: stratégiai irányok, soron következő lépések_V2.5. [v12], 2013) HALLGATÓI LEMORZSOLÓDÁS… MIÉRT?

A lemorzsolódás a felsőoktatásban többé-kevésbé mindenütt jelen van Kutatások azt jelzik, hogy ha egy hallgató sikeresen veszi az első évben felvetődő kezdeti akadályokat, akkor már kisebb az esélye a lemorzsolódásnak Általánosságban az oktatást befejezett végzettség nélkül elhagyókat tekinti a szakirodalom lemorzsolódóknak Felsőoktatási hallgatói létszámok alakulása: jelentkeztek, felvételt nyertek, beiratkoztak, záróvizsga-igazolást, oklevelet szereztek… Eltérések: képzési szintek, képzési területek, munkarend, finanszírozási forma… HALLGATÓI LEMORZSOLÓDÁS… MI? KI? HOL?

Lemorzsolódás vizsgálata (1970-es évektől): kockázati faktorok A lemorzsolódás több tényezőre is visszavezethető, például: háttérváltozók (pl. szülői támogatás, jövedelem, középiskolai eredmény, előkészítő képzések, baráti és interkulturális kapcsolatok); szervezeti változók (pl. pénzügyi támogatás, tájékoztatás, szabályok, rendeletek, a személyzet hozzáállása); akadémiai tényezők (pl. oktató-hallgató kapcsolat, tanácsadás, tanulási készségek, egyetemi erőforrások, pl. sport, könyvtár); szociális tényezők (pl. barátok, szakmai kultúra, társadalmi integráció); környezetei változók (pl. folyamatos szülői támogatás, pénzügyi forrás); attitűdök, szándékok, pszichológiai folyamatok (pl. hallgatók hatékonysága, önfejlesztés, önbizalom, motiváció, stressz, elidegenedés, kitartás). HALLGATÓI LEMORZSOLÓDÁS… MIK AZ OKOK?

A Hallgatói Sikerességet Támogató (HASIT) program a Dunaújvárosi Egyetemen HALLGATÓI LEMORZSOLÓDÁS… INTÉZMÉNYI VÁLASZOK, JÓ GYAKORLATOK

Strukturált, intézményi folyamatokba épített odafigyelés a hallgatókra, a lemorzsolódás csökkentése érdekében (2012/13-tól): Hallgatóközpontú oktatásszervezési intézkedések (l es Oktatásszervezési koncepció) ISO, teljesítményértékelés: tehetséggondozás és lemorzsolódás szempont Kritikus tárgyak/kurzusok azonosítása Szupervíziós képzések (kritikus tárgyak oktatóinak érzékenyítése) Szakmentori rendszer létrehozása A projektben az első mozdulattól kezdve a hallgatók is részt vesznek. HASIT projekt: Előzmények a DUE-n

HASIT Projekt fókuszai: Hallgatói lemorzsolódás csökkentése Tanulásközpontú környezet létrehozása Szakmentori rendszer hatékony működtetése, sikerkritériumok azonosítása Hallgatói motiváltság növelése HASIT projekt: „Új oktatási filozófia - sikeres hallgató”

Kizárólag 5 kredites tantárgyak (ECTS) (mintatanterv: 6 tárgy X 5 kredit/félév) Tantárgyak számának csökkentése (azonos tartalmú, eltérő nevű) Féléves órarendi óraszámok csökkentése: hallgatói leterheltség… Szakirányok, specializációk optimalizálása (közös specializációk, minimumlétszám az indításhoz) HASIT-ot támogató rendszereink Összehangolt tantervek (Bologna)

Alprojektek (min. 60 fő): HASIT projekt: 1. fázis / / 1. Alprojekt: Monitoring rendszer kifejlesztése 2. Alprojekt: Ki a jó szakmentor? Szakmentor rendszer fejlesztése 3. Alprojekt: Tantervek és tantárgy- programok átvilágítása 4. Alprojekt: Tanulás-központú módszertan fejlesztése és képzések kialakítása 5. Alprojekt: Projekt- kommunikáció

7. Alprojekt: HASIT DUE KIT Intézményi bevezetés ütemezése, az alprojektek munkáinak szintetizálása 1. Alprojekt: Monitoring rendszer (HASIT DUE - AVATAR fejlesztése) 2. Alprojekt: Szakmentori rendszer modelljének fejlesztése 3. Alprojekt: Képzők képzéseinek definiálása 4. Alprojekt: Hallgatói motiváció erősítésének eszközei 5. Alprojekt: Mérések, felmérések (bemeneti tesztek) definiálása 6. Alprojekt: Diáktanácsadás – „Fejlesztési Központ” kidolgozása (HÖOK és FETA bevonásával)

HASIT 1. alprojekt – Monitoring rendszer fejlesztése HASIT 1. AP – Célkitűzések: Lemorzsolódás okainak vizsgálata A hallgatói lemorzsolódás monitoring (kontrolling) rendszerének kidolgozása Feladatok: 1.1. Informatikai fejlesztés módszertani és elvi alapjainak kidolgozása 1.2. Jogosultságok definiálása, adatvédelmi kérdések tisztázása 1.3. HASIT DUE -AVATAR program informatikai fejlesztése 1.4. Felsőoktatásban használt rendszerekbe való adatkonvertálás lehetőségének biztosítása 1.5. A monitoring rendszer eredményes működése sikerkritériumainak, indikátorainak meghatározása, a rendszer tesztelése Tervezett kimenetek/eredmények: -Program fejlesztés (szellemi termék) -Felhasználói kézikönyv -Lemorzsolódási tényezők teljes körű azonosítása

HASIT 1. alprojekt – A lemorzsolódás tényezői, ok-okozati rendszere

HASIT 1. alprojekt – Monitoring rendszer: A rendszer felépítése

HASIT 1. alprojekt – Monitoring rendszer: Szűrhető adatok A monitoring rendszerben ( hallgatónként szűrt, illetve megjelenített adatok: Alapadatok (pl. hallgató neve, Neptun kódja, képzés megnevezése, tagozata, jogviszony kezdete, képzésen szükséges kredit, képzés hossza, képzéséhez rendelt mintatanterv kódja) Előképzettség (pl. középfokú oktatásban szerzett bizonyítvány) Általános állapot, előrehaladás (aktív/passzív státusz, aktív félévek száma, kumulált teljesített kredit) Mintatanterv szerinti teljesítések (tantárgyak, kreditek) Hallgató féléves eredményei, félévenkénti teljesítések (felvett/teljesített tantárgyak, kódja, kurzus azonosítója, oktatója, tárgyfelvétel száma, felvett/teljesített kreditek, tárgy végső jegye, kumulált tanulmányi átlag) Félévközi előrehaladás: hiányzások/jelenlét tantárgyanként, tantárgyi követelmények (pl. félévközi feladatok) listája és eredménye Testnevelés teljesítése Szakmai gyakorlat adatai (kezdete, vége, hossza, igazolás dátuma, igazoló neve) és teljesítése Szakdolgozat adatai (sorszám, cím, bejelentés dátuma, beadás dátuma) és teljesítése Nyelvvizsga adatai (nyelv, fok, típus, nyelvvizsga követelményt teljesített-e a hallgató) ∑ „Avatar” állapot (18 szint: -9 – +9)

HASIT DUE 1.0

A HAllgatói SIkeresség Támogató rendszer új generációja HASIT DUE 2.0

Alaprendszer Avatarhoz kapcsolódó modulok KarrierNaptár Kommunikációs modulok Faliújság, hirdetőfal Értesítések Adatkezeléssel kapcsolatos modulok Szűrő, adatexport Diagram, kimutatás A rendszer egymással együttműködő modulok hierarchikus felépítése:

7. Alprojekt: HASIT DUE KIT Intézményi bevezetés ütemezése, az alprojektek munkáinak szintetizálása 1. Alprojekt: Monitoring rendszer (HASIT DUE - AVATAR fejlesztése) 2. Alprojekt: Szakmentori rendszer modelljének fejlesztése 3. Alprojekt: Képzők képzéseinek definiálása 4. Alprojekt: Hallgatói motiváció erősítésének eszközei 5. Alprojekt: Mérések, felmérések (bemeneti tesztek) definiálása 6. Alprojekt: Diáktanácsadás – „Fejlesztési Központ” kidolgozása (HÖOK és FETA bevonásával)

HASIT: Eddigi eredmények Mentor Oscar különdíj Szakmentori rendszer sikeres működtetése – Mentor Oscar különdíj (Magyarországi Coaching Konferencia) Lemorzsolódás (pl. tantárgyat nem teljesítők számának) csökkenése (bizonyos kritikus tárgyaknál akár 40%, átlagosan 20%) Tantervek, tantárgyprogramok felülvizsgálata „Összmunkatársi” részvétel Hallgatók bevonása! felsőoktatási „best practice” Európai Bizottság: felsőoktatási „best practice” FSA támogatás EMMI: FSA támogatás

HASIT - Eddigi eredmények: Sikeres tantárgyteljesítések - DUE

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!

MIÉRT MIÉRT érdemes, „kell” foglalkozni a lemorzsolódással? MI KI MI a lemorzsolódás definíciója? KI tekinthető lemorzsolódó hallgatónak? HOL, milyen képzési területeken, szinteken, stb. HOL, milyen képzési területeken, szinteken, stb. jelentkezik hangsúlyosan a lemorzsolódás? (Vannak ilyen különbségek?) MIK OKAI MIK a lemorzsolódás fő OKAI? MILYEN INTÉZMÉNYI VÁLASZOK, MEGOLDÁSOK MILYEN INTÉZMÉNYI VÁLASZOK, MEGOLDÁSOK adhatók a hallgatói lemorzsolódás csökkentésére? (Jó gyakorlatok) HALLGATÓI LEMORZSOLÓDÁS…