FOGYASZTÓVÉDELEM Kiterjedt követelményrendszer, amely a kereskedelem minden szereplőjét érinti (gyártó is lehet fogyasztó egy más üzleti kapcsolatban,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről
Minőségtanúsítás és tájékoztatás a minőségről
Európai Unió környezetvédelmi tevékenységei
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
Innováció II. Rákóczi Ferenc Szakközép –és Szakiskola Kisvárda.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Kereskedelem Szakmacsoport
Az Európai Unió és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok 2010.július 30. Eger Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium Fogyasztóvédelmi Osztály.
A logisztikai rendszer részei
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
A Környezettani Hatásvizsgálat hazai gyakorlata Dr. Kárász Imre Környezettudományi Tanszék.
Minőségbiztosítás és megfelelőség az ingatlanfejlesztésben
A környezetjog elvei.
Tartalmi keretek (3) PTE TTK Környezettudományi Intézet II.A környezetközpontú vállalatvezetés rendszere, gyakorlata Környezetközpontú vállalatvezetés.
A fogyasztók tájékoztatása
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
A fogyasztók tájékoztatása
© dr. Horváth Zsófia – Ujváriné dr. Antal Edit. Általánosságban A kötelezett helytáll azért, hogy a termék vagy szolgáltatás 1. megfelel a minőségi követelményeknek,
A kozmetikai termékekre vonatkozó szabályozás
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Munkahelyi egészség és biztonság
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
EU szabályozás SZENNYEZETT TERÜLETEKET ÉRINTŐ UNIÓS JOGSZABÁLYOK.
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Környezetjogi alapelvek
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Megállapításunk célja:  biztosítani a termelés megszervezését és hozzáigazítását a kereslethez, különösen a minőség és a mennyiség tekintetében;  Ösztönözni.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE
1169/2011/EU jelölési rendelet
Ember és környezetének viszonya
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET Az információ szükségessége Piaci verseny (piacra jutás, piacon maradás, piacbővítés) Alkalmazkodás, feltételek.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
Szavatossággal, jótállással kapcsolatos fogyasztói kifogások intézése, a gyakorlatban el ő forduló jogellenesen félrevezet ő tájékoztatások, az új PTK-nak.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
FOGYASZTÓVÉDELEM.
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
Fogyasztói jogok és a fogyasztók magánjogi védelme
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
Horváth Sándor Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Edelény, 2017 november 27 Kőváriné dr. Bartha Ágnes Kislépték , MAKE
Előadás másolata:

FOGYASZTÓVÉDELEM Kiterjedt követelményrendszer, amely a kereskedelem minden szereplőjét érinti (gyártó is lehet fogyasztó egy más üzleti kapcsolatban, német eset) Nem gátja az egységes belső piac működésének, inkább a piaci szereplők erő-egyensúlyát hivatott fenntartani Az áruk szabad mozgását elősegíti, ha a különböző tagállamokban egységes követelményrendszernek kell megfelelni A fogyasztóvédelmi szabályok ma már sokszor szövevényesek, nehezen megismerhetők

FOGYASZTÓVÉDELMI POLITIKA AZ EU-BAN Az Európai Közösség alapját létrehozó Római Szerződés (1958) nem tartalmazott fogyasztóvédelmi szabályokat Az egységes belső piac fejlődése magával vonta azt az igényt is, hogy a tagállamok fogyasztóvédelmi politikájának és rendelkezéseinek összhangban kell lenniük A cél az egységesen magas szintű védelem A fogyasztóvédelmi politika eszközei: akcióprogramok, közvetlen jogi szabályozás (irányelvek, ajánlások), piaci eszközök, vásárlói tudat formálása

FOGYASZTÓVÉDELMI ESZKÖZÖK Irányelvek: Házaló kereskedelemről (az egyik legkorábbi) Szervezett utaztatásról Tisztességtelen szerződési feltételekről Távollevők közötti szerződésekről (pl. 8 napos elállási szabály) Egyéb szabályozási területek: Veszélyes és hibás termékek, megtévesztő reklámok, élelmiszer-biztonsági kérdések, ár- és eredetmegjelelölés

ÁRMEGJELÖLÉS Az árfeltüntetés az eladó kötelessége Egységárat kell feltüntetni (pl.: madársaláta 13500Ft/kg) Könnyen azonosítható és jól látható Ha a terméken több ár szerepel, akkor az alacsonyabb tekintendő irányadónak Szolgáltatások árát is írásban kell közölni Magyarországon még nem kötelező euróban megjelölni

CÍMKÉZÉS Bármely áru címkéjének tartalmaznia kell: Pontos megnevezés (nem fantázianév – erdőmester szelet) Gyártó vagy forgalmazó neve, címe Származási hely, ha nem EGT tagállamból származik Méret, nettó mennyiség, összetevők mennyisége, minősége Rendeltetésszerű használhatóság vagy minőségmegőrzés ideje Alapvető műszaki jellemzők, minőségi osztályba sorolás Megfelelőségi jelölés, engedélyszám

SZAVATOSSÁG Áru, szolgáltatás rendeltetésszerű használatáért meghatározott ideig való helytállás. Szabályai: irányelv, Ptk., rendelet Az uniós csatlakozás óta ez általánosan 2 év. Minden fogyasztói szerződés keretében értékesített árura kiterjed. Az első 6 hónapban a fogyasztót nem terheli a bizonyítás kötelezettsége – választhat: javítás, csere, árleszállítás, elállás 6 hónap és 2 év között: a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a termék már a vásárláskor hibás volt.

JÓTÁLLÁS Az áru átadáskori hibátlanságáért való felelősség, amely szigorúbb a szavatosságnál. Bizonyos termékekre (ált. tartós fogyasztási cikkek) kötelező jótállási időtartamot határoz meg a jog, 1 évet. Más termékekre a gyártó önként vállalhat jótállást. – Ha a gyártó hosszabb jótállást vállal, mint a kötelezően előírt, akkor a forgalmazó köteles azt továbbadni. A meghibásodott terméket a vevő nemcsak a szervizbe, hanem a vásárlás helyére is viheti.

TERMÉKBIZTONSÁG, CE-JELÖLÉS Csak azok a termékek hozhatók forgalomba, amelyek a rájuk vonatkozó termékbiztonsági követelményeknek és irányelveknek maradéktalanul megfelelnek. A CE (Conformité Européenne) jelölés feltüntetése a terméken azt jelenti, hogy az maradéktalanul megfelel a rá vonatkozó irányelveknek, tehát biztonságos, s erről az előírt módon meg is győződtek. A CE jelöléssel ellátott termék az Európai Unióban bárhol szabadon forgalomba hozható.

A CE-jelölés megszerzése igen változatos lehet: - a belső gyártói nyilatkozat - a külső fél által tanúsított, teljes minőségbiztosítási rendszer (ezt fel kell tüntetni) A hatóság a kereskedelemben ellenőrzi, hogy a CE jelöléssel ellátott termék rendelkezik-e a szükséges dokumentumokkal, megfelel-e a mintadarabnak és az irányelvek által előírt lényeges biztonsági követelményeknek. A hatóság a megfelelőséget a gyártás helyén is ellenőrizheti. EURO INFO KÖZPONT CE-FÜZETEK SOROZATA CE-JELÖLÉS

INTÉZMÉNYRENDSZER Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség ( Budapest, József körút 6. Felügyelőségek – helyi szinten: Jogorvoslati lehetőségek – a fogyasztók és a gyártók, forgalmazók számára is

KÖRNYEZETVÉDELEM

Környezetvédelmi szabályozás az Európai Unióban Miért tartja fontosnak az Unió a környezetvédelmet? (etikai, racionális és gazdasági okok – legfontosabb a határokon átterjedő hatások ) Miért fontos a környezetvédelem a vállalkozásoknak? (közvetlen gazdasági haszon, energiahatékonyság, technológiai fejlődés, hulladék-újrahasznosítás – szociális, társadalmi felelősségvállalás, külső megítélés, közvetett hasznok)

Környezetvédelmi politika az Európai Unióban Külön környezetvédelmi fejezet az alapszerződésben Akcióprogramok – jelenleg a VI. Akcióprogram ( ) Prioritások: Környezet-egészségügy Klímaváltozás hatásainak mérséklése A biodiverzitás csökkenésének megállítása Fenntartható gazdálkodás elősegítése (kiemelten kezelve a hulladékok újrahasznosításának kérdését)

Az uniós környezetpolitika eszközei Rendeletek és irányelvek (300 >) –sok irányelv tartalmaz listákat, mellékleteket – technikai részletszabályok kibontása Közvetett és közvetlen szabályozók – engedélyek, megjelölések, határértékek Gazdasági ösztönzők – negatív és pozitív is –környezetvédelmi adók, díjak –Uniós öko-címke rendszer

Alapelvek Környezeti döntések megalapozása, szubszidiaritás, hatásvizsgálat –a döntéselőkészítés és beruházások során is Megelőzés és elővigyázatosság –példa: GMO-engedélyezés A védelem magas szintje, integráció A „szennyező fizet” elv A tagállami eltérés lehetősége, összhangban az uniós szerződésekkel –szigorítások a magyar szabályozásban is vannak

Levegőtisztaság-védelem Határokon átterjedő hatások – lokális problémák (elsősorban a nagyvárosokban, ipar, közlekedés) A szabályozás módszerei: A forrásnál történő fellépés Kibocsátási határértékek (engedélyben előírt, rendszeresen önellenőrzéssel megállapított) Adott területre vonatkozó koncentráció- maximumok (egészségügyi határértékek, szmogriadó)

Víz- és talajvédelem Vízvédelem: mennyiségi és minőségi védelem is fontos ivóvíz kivétel, felhasználás sorrendje, korlátai ipari célú vízfelhasználás csökkentése ipari és kommunális szennyvíz mennyiségének csökkentése forrásnál való fellépés, kibocsátási határértékek, gazdasági ösztönzők Talajvédelem: Talaj termőképességének megőrzése a cél Talajba jutó anyagok mennyiségének korlátozása

Hulladékgazdálkodás Mi a hulladék az EU szerint? (… amelytől tulajdonosa megválik, megválni szándékozik, vagy megválni köteles) Hulladéktípusok: kommunális hulladék, szilárd- folyékony, ipari hulladék, veszélyes hulladék, stb. Célok: a keletkező hulladékmennyiség csökkenése, újrahasznosítás-kezelés-ártalmatlanítás Eszközök: szigorú engedélyezési rendszer, részletes adatszolgáltatás, hulladékok mozgásának nyomon követése

Integrált szemlélet, hatásvizsgálat Az egyes környezeti elemeket nem lehet külön-külön védeni Az integrált szemlélet gyakorlati megvalósításának központi eleme az IPPC direktíva Hatásvizsgálat: szorosan kapcsolódik a fenti kérdéshez – a környezetre jelentős hatást gyakorló tevékenységek megkezdése előtt minden környezeti elemre kiterjedő vizsgálatot kell folytatni Nagyon fontos: a közösségi részvétel

Környezetirányítási rendszerek ISO a Nemzetközi Szabványügyi Testület adja ki EMAS = környezeti menedzsment és audit rendszer, az EU rendszere –Néhány pontban szigorúbb, mint az ISO –Szélesebb tere a nyilvánosságnak (a teljes környezeti programra vonatkozik) –Szigorúbb elkötelezettség a környezetvédelmi szabályok betartása iránt

Környezetvédelmi célú közösségi támogatások Közvetlen uniós forrásból LIFE pályázatok -> jövőre teljesen megújul a rendszer A Nemzeti Fejlesztési Terv Operatív Programjaiból – eddig KIOP, jövőre talán KOP elnevezéssel elsősorban környezetvédelmi célú, de infrastrukturális beruházások kis- és közepes vállalkozásoknak is megújuló energiaforrások felhasználásának támogatása

Köszönöm figyelmüket! Kerekes György