A radioaktív hulladékok kezelésének kérdései Dr. Kereki Ferenc ügyvezető igazgató RHK Kft. Atomenergia = Ellátásbiztonság 2015. november 12.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Gadó JánosNukleáris biztonság - 4 Az atomerőművek környezeti hatásainak elemzése.
Ügyvezető igazgató, RHK Kft.
1 Az obnyinszki atomerőmű indításának 50. évfordulójára emlékező tudományos ülésszak június 25., Pécs Az atomenergetika gazdaságossága és versenyképessége.
Nyugat-mecsekiTársadalmiInformációsTársulás Kovács Győző elnök.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
Vízbázisvédelem fázisai
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Elkülönített állami pénzalapok
A környezetvédelem intézményrendszere
Bátaapáti nrht – végleges elhelyezés
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ Budapest, december 10. A radioaktív hulladék-elhelyezéssel kapcsolatos eredmények és a jövő feladatai Dr. HEGYHÁTI JÓZSEF Ügyvezető.
A RADIOAKTÍV HULLADÉKOK FELDOLGOZÁSÁRA ÉS ELHELYEZÉSÉRE
Kiégett üzemanyag és radioaktív hulladékok elhelyezésének távlatai
Radioaktív anyagok szállítása
Állam munkavédelmi feladatai
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
MIT KELL TUDNI A NUKLEÁRISENERGIA ALKALMAZÁSÁRÓL AZ ÚJ OKJ-BEN
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Atomerőmű Tervezet Herkulesfalva október 1. Gamma Atomerőmű-építő Zrt.
Munkahelyi egészség és biztonság
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ Budapest, december 13. A radioaktív hulladékelhelyezéssel kapcsolatos eredmények és a jövő feladatai Dr. HEGYHÁTI JÓZSEF Ügyvezető.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ Budapest, december 15. A radioaktív hulladékelhelyezéssel kapcsolatos hazai feladatok Dr. HEGYHÁTI JÓZSEF Ügyvezető igazgató, RHK.
ORSZÁGOS ATOMENERGIA HIVATAL
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Az államháztartásról szóló törvény
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
HAZAI JOGSZABÁLYI HÁTTÉR ÉS ATOMERŐMŰ ENGEDÉLYEZÉS ÖRDÖGH MIKLÓS SOM SYSTEM KFT. TÁVLATOK AZ ENERGIAGAZDÁLKODÁSBAN ETE KONFERENCIA, PÉCS, NOVEMBER.
Zuglói társasház energiahatékonysági felújításának tapasztalatai Dzsiki Ferenc Lagross Kft. Budapest,
Köszöntjük Kedves Vendégeinket!
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Tolna megyei földmérők helyzete a szakmagyakorlási rendelet szerint Németh András | TMMK GGT Szakcsoport elnök Tolna Megyei Földmérők Napja 2016.
Változások az áramforrások területén Schmidtka Gábor október 13.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A Paksi Atomerőmű üzemidő hosszabbítása Lenkei István Műszaki főszakértő A műszaki-vezérigazgató helyettes tanácsadója Energiapolitika 2000 Társulat Energiapolitikai.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Akadálymentes Égbolt megállapodás Schmidt András Főosztályvezető-helyettes FM Természetmegőrzési Főosztály Madárvédelmi Konferencia november 18.
VASÚTI VIZSGAKÖZPONT KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Vasúti Vizsgaközpont Novák László igazgató.
Az atomenergia szerepe a Nemzeti Energiastratégiában dr. Aradszki András energiaügyért felelős államtitkár A Gazdálkodási és Tudományos Társaságok Szövetségének.
Önkormányzati Egészségügyi Holding Zrt. Lehetünk-e ártatlanok ?
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
A SZÉCHENYI PROGRAMIRODA KONCEPCIÓJA A TÁMOGATÁSI SZOLGÁLTATÁSOKRÓL.
Radioaktív hulladékok és kiégett fűtőelemek kezelése Magyarországon – Csak a bizonytalanság biztos Radioactive waste and spent fuel management in Hungary.
Török Ádám, az MTA főtitkára, az AKT elnöke
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
Az államháztartás.
2017. július 5..
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
T Á J É K O Z T A T Ó a rekultivációs projekt előrehaladásáról KEOP-7
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
GTTSZ – „Paks II. – Érvek/Ellenérvek”
Paks II. projekt a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből
Közbeszerzési szabályok változása és
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

A radioaktív hulladékok kezelésének kérdései Dr. Kereki Ferenc ügyvezető igazgató RHK Kft. Atomenergia = Ellátásbiztonság november 12.

LL RW átmeneti tárolása Intézményi LILW-SL végleges elhelyezése A nemzeti program sémája Üzemi és leszerelési LILW végleges elhelyezése Üzemi és leszerelési HLW és LILW-LL végleges elhelyezése SF átmeneti tárolás SF végleges elhelyezés LL hulladék végleges elhelyezése SF végleges elhelyezése Leendő HLW. tároló NRHT Bátaapáti Paksi Atomerőmű Kutató és oktató reaktor, és más intézmények (nem atomerőmű) Kutató és oktató reaktor, és más intézmények (nem atomerőmű) KKÁT Paks 2 RHFT Püspök- szilágy SF kiégett fűtőelem, RW radioaktív hulladék, SL rövid élettartamú, LL hosszú élettartamú, LILW kis és közepes aktivitású radioaktív hulladék, HLW nagy aktivitású hulladék

REFERENCIA SZCENÁRIÓ A RADIOAKTÍV HULLADÉKOK KEZELÉSÉRE 3

JOGI ALAPOK Az atomenergiáról szóló évi CXVI. törvény (atomtörvény) szerint a Kormány által kijelölt szerv  tesz javaslatot a radioaktív hulladék és a kiégett üzemanyag kezelésére vonatkozó nemzeti politikára és nemzeti programra, valamint azok felülvizsgálatára  gondoskodik a radioaktív hulladék végleges elhelyezésével a kiégett üzemanyag átmeneti tárolásával a nukleárisüzemanyag-ciklus lezárásával a nukleáris létesítmény leszerelésével összefüggő feladatok elvégzéséről A Kormány által kijelölt szerv a Radioaktív Hulladékokat Kezelő Közhasznú Nonprofit Kft. (az RHK Kft. tulajdonosa, alapítója az MNV Zrt.) A tárolók engedélyező, felügyelő hatósága az Országos Atomenergia Hivatal

NEMZETI POLITIKA A KIS ÉS KÖZEPES AKTIVITÁSÚ HULLADÉKOK KEZELÉSÉRE Rövid élettartamú kis és közepes aktivitású hulladékok kezelésének nemzeti politikája:  a kis és közepes aktivitású hulladékok végleges elhelyezését Magyarországon létesített tárolókban kell megoldani  a tárolók biztonságát a hulladékcsomag és a befogadó kőzet jellemzőinek, valamint az alkalmazott műszaki megoldásoknak együttesen kell biztosítaniuk Az RHFT és az NRHT megfelel a nemzeti politika elvárásainak

A PÜSPÖKSZILÁGYI RADIOAKTÍV HULLADÉK FELDOLGOZÓ ÉS TÁROLÓ óta üzemel a felszín közeli négy medencesor 5040 m 3 kapacitással 1998-tól az RHK Kft. üzemelteti intézményi eredetű LILW számára A nemzetközi együttműködésben végzett biztonsági értékelések eredménye: a tároló most biztonságos, de a tároló bezárását követően egyes sugárforrások nagy dózist okozhatnak a véletlenül behatolóknak át kell válogatni a medencéket, fel kell dolgozni a hulladékot (tömörítés, ill. átmeneti tárolás), ami a betelt tárolóban kapacitás felszabadítással jár : a biztonságnövelő program I. üteme (korszerűsítés, átmeneti tároló kialakítása)

II. ütem: demonstrációs program 4 medencében (felnyitás, átválogatás, feldolgozás, visszahelyezés térfogat felszabadítással ) Korszerűsítési munkák: fizikai védelmi rendszerek, diszpécserközpont, laborépület, légtechnikai rendszer, műszerbeszerzések A biztonságnövelés fő mérföldkövei a következőek: a medencesorok feldolgozása sekély medencék felszámolása kísérleti medencetakarás csőkutak megszüntetése, lezárás Az átmeneti tároló szabad kapacitása mintegy 330 hordóra csökkent, ezért a fenti ütemezés nem lassítható A PÜSPÖKSZILÁGYI RADIOAKTÍV HULLADÉK FELDOLGOZÓ ÉS TÁROLÓ 2

A BÁTAAPÁTI NEMZETI RADIOAKTÍVHULLADÉK-TÁROLÓ 1 8

Mérföldkövek:  1993 döntés a projektről  1996 telephelykutatás kezdete Bátaapátiban  2005 népszavazás Bátaapátiban, és országgyűlési határozat a létesítés előkészítéséhez való elvi hozzájárulásról (85/2005. (XI. 23.)OGY határozat)  2008 az első 16 db hordó beszállítása a technológiai épületbe  december 5. az első, I-K1 jelű tároló-kamra üzembe helyezése 2015 szeptemberében a beszállított 6218 db hordóból 3978 db az I-K1 tároló-kamrában volt, 442 db vasbeton konténerben Nemzetközi elismerés a projekt szervezéséért és a lakossági kapcsolatért A BÁTAAPÁTI NEMZETI RADIOAKTÍVHULLADÉK-TÁROLÓ 2

A BÁTAAPÁTI NEMZETI RADIOAKTÍVHULLADÉK-TÁROLÓ 3 Üzembe helyezés: I-K22017 I-K32020 I-K42026 I-N12035 I-N22035

 Az atomerőművi kis és közepes aktivitású hulladék térfogata: Üzemvitel és üzemzavar m 3 Leszerelés m 3 Összesen m 3  Új elhelyezési koncepció: az atomerőműben készülő kompakt hulladékcsomagok, 4 hordó egy lemezkonténerben, kitöltve aktív cementtel ; az I-K3-tól kezdve növelt szelvényméret, vasbeton medencék a tároló-kamrákban  A közeljövő feladata: az új elhelyezési koncepciónak megfelelően az NRHT III. ütemű bővítése Ny-i feltáró- és 3. sz. vizsgálati vágat, I-K3 és I-K4 kamrák, vasbeton medencék (I-K2 is) és technológiai rendszerek  Az NRHT bezárása között várható, ezt hosszú távú felügyelet követi A BÁTAAPÁTI NEMZETI RADIOAKTÍVHULLADÉK-TÁROLÓ 4

A KIÉGETT KAZETTÁK ÁTMENETI TÁROLÓJA 1 12

A tároló létesítésének mérföldkövei:  1992: döntés a tároló megépítéséről, szerződés a GEC Alsthom céggel  1997: elkészül a kiszolgáló épület és 3 kamra (egyenként 450 db kazetta tárolókapacitással) az épülettől keleti irányban  : megépül további 13 kamra és ezzel befejeződik a keleti irányú bővítés  2012: nyugati irányban bővül a tároló négy kamrával, és 450 db kazettáról 527 db-ra nő kamránként a tárolókapacitás (a nyugati irányú bővítéshez talajcsere szükséges) október elején 8347 kazetta volt 9038 tárolóhelyen 2017: várhatóan elkészül a nyugati irányban jelenleg épülő négy kamra, kamránként 527 db kazetta számára A KIÉGETT KAZETTÁK ÁTMENETI TÁROLÓJA 2

 Kiemelt feladat: a 25. kamrától kezdve a kamránkénti férőhelyek számának növelése, és ezekbe a kamrákba hosszabban pihentetett kazetták átrakása koncepció terv, elemzések, műszaki terv készült, az engedélyezés folyamatban van  A közeljövő további feladatai: inhermetikus kazetták elhelyezésének tervezése és engedélyeztetése irányítástechnikai rekonstrukció  A KKÁT bővítésének üteme (az atomerőműben alkalmazott 15 hónapos üzemanyag ciklushoz igazodva): 21. – 36. kamrák megépítése üzemidő hosszabbítás védett megőrzés kiürítés, leszerelés  A 36 kamrás kiépítés még nem veszi figyelembe a kamrák kapacitásnövelését A KIÉGETT KAZETTÁK ÁTMENETI TÁROLÓJA 3

NEMZETI POLITIKA A NAGY AKTIVITÁSÚ HULLADÉKOK KEZELÉSÉRE Nagy aktivitású és/vagy hosszú élettartamú hulladékok kezelésének nemzeti politikája:  A nagy aktivitású és/vagy hosszú élettartamú hulladékok elhelyezése érdekében az ország területén stabil, mélységi geológiai formációban kialakítandó tároló létesítésére kell felkészülni  A tárolóra az üzemanyagciklus zárásáról hozandó döntéstől függetlenül szükség van  Az egységes nemzetközi álláspont szerint egy ilyen tároló felhasználható mind a kiégett üzemanyag közvetlen elhelyezésére, mind a kiégett üzemanyag reprocesszálási hulladékainak befogadására is.

Mérföldkövek:  : a bodai agyagkő kutatása az uránbányából megközelíthető földalatti laboratóriumból  2000: az uránbánya bezárását követően döntés a kutatás felszíni folytatásról (az országos vizsgálat szerint is a legalkalmasabbnak tűnő helyszín)  : kutatási program a telephely kiválasztására és egy földalatti laboratórium helyszínének kijelölésére (2010-ig meghosszabbítva, de 2006-tól lelassult az NRHT prioritása miatt)  2008: a kutatás hosszú távú programját aktualizáló koncepcióterv készült, amit a NAGRA (Svájc) véleményezett  : a következő szakasz kutatási tervének összeállítása a potenciálisan alkalmas térrész szűkítésére A NAGY AKTIVITÁSÚ RADIOAKTÍVHULLADÉK-TÁROLÓ TELEPHELYÉNEK KIVÁLASZTÁSA 1

A NAGY AKTIVITÁSÚ RADIOAKTÍVHULLADÉK-TÁROLÓ TELEPHELYÉNEK KIVÁLASZTÁSA 2

 A közeljövő feladatai: infrastruktúra működtetése, monitorozás a 2014-ben készült kutatófúrások értékelésének lezárása egy kutatóárok engedélyeztetése, kihajtása  Hosszabb távú feladatok: terepi kutatás, biztonsági értékelés2016 – 2029 földalatti laboratórium megépítése2030 – 2037 földalatti laboratórium üzemeltetése2038 – 2054 földalatti tároló megépítése2055 – 2063 földalatti tároló üzemeltetése2064 – 2079 bezárás, aktív felügyelet2080 – 2133 (?) A NAGY AKTIVITÁSÚ RADIOAKTÍVHULLADÉK-TÁROLÓ TELEPHELYÉNEK KIVÁLASZTÁSA 3

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!

A KÖZPONTI NUKLEÁRIS PÉNZÜGYI ALAP 1  Az atomtörvény létrehozta január 1-jétől a feladatok finanszírozására a Központi Nukleáris Pénzügyi Alapot (KNPA)  A KNPA a Magyar Államkincstárban egy elkülönített állami pénzalap, amelynek legfontosabb befizetője a Paksi Atomerőmű, aki üzemideje alatt előre befizeti az összes vele kapcsolatos költség fedezetét, a leszerelésének költségeit is beleértve  A KNPA-val az OAH-t felügyelő miniszter (jelenleg a nemzeti fejlesztési miniszter) rendelkezik  A KNPA kezelője jan. 1-jétől a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (a korábbi kezelő, az OAH helyett)

A KÖZPONTI NUKLEÁRIS PÉNZÜGYI ALAP 2 A KNPA betétállománya 2014 végén: 243 Mrd Ft A KNPA értékállóságának biztosítására az előző évi pénzállomány és a jegybanki alapkamat előző évi átlagával számolt központi költségvetési támogatás szolgál Aktuális feladat a KNPA működésének felülvizsgálata, vizsgálandó probléma például:  az atomerőmű finanszírozza a négy ellenőrzési és információs célú önkormányzati társulás támogatását és az RHFT azon kiadásait, amelyeket a tároló bevételei nem fedeznek  az atomerőmű befizetésének számítása a közép- és hosszú távú terv adatain és a nettó jelenérték számításán alapul, ebben a jegybanki alap-kamat „reálkamat” tartalma a diszkonttényező (2,41%), ami jelentősen befolyásolja a befizetés összegét, ezért fontos a helyes érték megállapítása

VÁLTOZÁSOK A JOGI SZABÁLYOZÁSBAN Az atomtörvény évi módosítása nyomán (ami az eddigi tapasztalatok, a jövő feladatai és a nemzetközi kötelezettségek pl. a 2011/70/Euratom irányelv figyelembe vételére történt) új végrehajtási rendeletek léptek hatályba az RHK Kft. statútumáról (új feladat a nemzeti politikára és programra vonatkozó javaslat elkészítése) az önkormányzati társulások támogatásáról (a támogatás feltételeiről, elosztásáról) a KNPA Szakbizottságáról (a Szakbizottság a rendelkező minisztert támogatja) a tárolók hatósági követelményeiről (a radioaktívhulladék-tároló engedélyező, felügyelő hatósága július 1-jétől a sugáregészségügyi decentrumok helyett az OAH lett)