C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Pásztor Tibor – #1. C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Személyes kezdetek: cigányok elleni sorozatgyilkosságok 2008-2009 Piricse, 2008.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szélsőjobboldal magyarországi megerősödése Reiner Roland Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 15.
Advertisements

A N Á C I Z M U U S S.
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Pompsofmso mőpof őa A cigány identitás változása az asszimiláció és a szegregáció tükrében, avagy miért nem tudnak (akarnak?) integrálódni az iváni cigányok?
I./2. Szegénykultúra és etnicizálódás Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május
Magyarországi kisebbségek, magyar kisebbségek
Kisebbségek, nemzetiségek, etnikumok
Kisebbségszociológiai alapismeretek
A cigányság geopolitikája
Kultúra, nemzet emlékezet
A cigányság integrációja Magyarországon
Magyarország etnikai szerkezete
Nemzet, nemzetállam, homogenizáció
Többség- Kisebbség Nyugat- Európában
Többség – kisebbség helyzete Magyarországon
Magyarország etnikai szerkezete
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
1848/49-es szabadságharc nemzetiségi, kisebbségi vonatkozása
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
38. A magyar illetve előmagyar történelem, a magyarság származása (bevezető) A 6. és a Középiskola 2. osztályában használható Dr. Mészáros Zoltán.
Közösségi portálok használata
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
A közösségiség megjelenése a magyar, a székely és a cigány népmesékben
Jinnah ellentmondásos álma: Pakisztán. Az államiságra nézve veszélyt jelentő kihívások -politikai válság -szeparatista törekvések -korrupció a problémák.
Kisebbségi kultúrák.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
,,Jászkunsági gyerek vagyok…”
Kisebbségek, etnikumok
Izrael.
Homérosz és művei 3/A.
TE AKARSZ ROMA MUNKATÁRSAT?. A nem romák elsősorban a munkához való viszonyuk alapján ítélik meg a romákat. Előzmények * ! Szociológiai és szociálpszichológiai.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
A multikultúra megítélése
A KISEBBSÉGEK VÉDELME A NEMZETKÖZI JOGBAN – ELŐADÁS – NOVEMBER BCE T-KAR NEMZETKÖZI TANULMÁNYOK INTÉZET.
Történelem – középszintű témakörök
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja Előadó: Oláh Anita Khetanipe Egyesület Cím: 7621 Pécs, Béri Balogh Ádám u.
ROMA KULTÚRA NAPJA ÁPRILIS 08..
Készítette:Pógyor István. A kisebbség, társadalmi értelemben egy adott társadalmon belül többé- kevésbé elkülöníthető, sajátos azonosságtudattal rendelkező.
Kistelek községben 1927-re készült el az első világháborúban elesett hősök tiszteletére épült emlékmű. A településről 1933 férfi vonult ki a frontra az.
A magyarság őstörténete
Kalandozás a Báthoryak és a Rákócziak földjén
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
A család történeti alakulásáról
Népek és népesség az Árpád-kori Magyarországon
Erzherzogin Maria Theresia Amalia Walpurga von Österreich
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Egy regionális rádió szerepvállalása B.-A.-Z. megye falvainak kulturális és társadalmi életében.
A többségi-kisebbségi viszonyok hatása a roma tanulók iskolai teljesítményére Kende Ágnes MTA TK Gyerekszegénység Elleni Program
Napjaink „globális” migrációi (Amerika, DK-Ázsia és Ausztrália, valamint Európa), a közös és eltérő vonások, várható eredmények JAKAB DÁVID
A monarchia társadalma. Az angol társadalom jellemzői Középosztályi társadalom » a társadalom széles rétegét jelentette, életmódja, értékrendje mintát.
Gazdaság, társadalom és népesség a XVI-XVII. századi Magyarországon.
A népesség összetétele
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
Gazdaság, társadalom és népesség a XVI-XVII. századi Magyarországon
Zászló Himnusz Jelmondat
A magyarországi cigányok csoportosítása nyelvi szempontból
Te is más vagy – Te sem vagy más
ÚJRAKEZDÉS A HÁBORÚ UTÁN
Romák a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra
1. A falusi bírák kötelesek megakadályozni, hogy a cigányok döghúst egyenek; aki ilyet tesz, azt meg kell büntetni, többek közt azzal is, hogy.
Nemzetiségi kérdés és etnikai viszonyok a dualizmus korában
Ókori India Bácsi Johanna 5.A..
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Migráció és a struktúrális diszkrimináció kapcsolata
Kolozsvár.
Előadás másolata:

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Pásztor Tibor – #1

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Személyes kezdetek: cigányok elleni sorozatgyilkosságok Piricse, augusztus 8. Nagycsécs, november 3. Alsózsolca, december 15. Tatárszentgyörgy, február 23. Tiszalök, április 22. Kisléta, augusztus 2. (roma holokauszt évfordulója) Pásztor Tibor – #2

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Roma vagy cigány? Roma: a „rom” (ember) szó többesszámú alakja az I. Roma Vilákongresszus által elfogadott megnevezés sok cigány csak a saját csoportjára vonatkoztatja, a többiek a cigányok. kevéssé elterjedt egyelőre Magyarországon Cigány: a görög ατσιγανος (atsziganosz) szóból ered, jelentése kívülálló, érinthetetlen a legtöbb cigány elfogadja magára nézve a magyar nyelv intergáns része sokszor pejoratív értelemben használják TÁRKI december: roma vagy cigány? Pásztor Tibor – #3

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON A többségi társadalom a cigányokról: a KSH-t mi érdekli? Cigány vagy nem cigány, beszéli-e a „cigány” (!) nyelvet Pásztor Tibor – #4

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Ki a cigány? Kemény István (1971): Kutatásunk megkezdése előtt azt a definíciós problémát kellett megoldanunk, hogy kit tekintsünk cigánynak. Úgy döntöttünk, hogy kutatásunk során azt tekintjük cigánynak, akit a nem cigány környezet annak tekint. Ez a meghatározás lehetővé tette, hogy egyaránt tanulmányozhassuk az integrálódás különböző fokán álló cigányokat,... A cigányság ilyen definícióját az a gyakorlati szempont is indokolja, hogy csakis ez által tudtuk biztosítani a megkérdezendő személyek kiválasztásának egyértelműségét. Így többek között el kellett vetnünk azt a meghatározási lehetőséget, hogy azt tekintsük cigánynak, aki cigánynak vallja magát. Nagy tömegben élnek Magyarországon cigányok, akik életformájukban világosan elkülönülnek az őket körülvevő nem cigány környezettől, éppen ezért a nem cigány környezet cigányoknak tartja őket, ugyanakkor ilyen vagy olyan okból nem vallják magukat cigányoknak. Pásztor Tibor – #5

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Ki a cigány? Ladányi és Szelényi (2005): Hiába tartják a kutatók az önminősítést megbízhatatlannak, a külső környezet minősítése legalább ennyire nem tekinthető érvényesnek. Nehezen vitatható az öndefiníció, ahogy azt sem kérdőjeleznék meg sokan, hogy a „Ki a magyar?” kérdésre az a válasz, hogy magyar az, aki annak tartja magát. Pásztor Tibor – #6

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON A cigányság története: A kezdetek az őshaza: India, ahonnét 1500 éve indultak el. Hogy pontosan honnét és miért, azt nem tudni. (Ma is mintegy 20 millió cigány él Indiában!) Perzsia, Örményország, Bizánc, Egyiptom (utóbbiból erednek a gypsy, gitans, gitano, délszláv nyelvekben a gipcan vagy az egjupci elnevezések) Pásztor Tibor – #7

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON A cigányság története: A kezdetek 1329: Czigány nevű település Zsigmond király (1422): Ezen László nevű vajdát és az alája tartozó cigányokat kifogás és bármiféle zavar nélkül befogadjátok és megtartóztassátok, sőt mindenféle bántalmazástól megvédelmezzétek. II. Ulászló (1496) menlevelet adományoz Bolgár Tamás cigányvajdának, akinek emberei puskagolyók és egyéb hadi szerszámok gyártásával foglalkoztak. A XVI–XVII. századi Magyarország meglehetősen sok nemzetiségű volt, az etnikai hovatartozásnak nem volt nagy szerepe. A magyarok, székelyek, örmények, kunok, szászok, románok között a cigányok nem szenvedtek hátrányt a származásuk miatt. Pásztor Tibor – #8

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Mária Terézia: erőszakos letelepítések a cigányoknak földesurat kellett választaniuk, el kellett szegődniük zsellérnek a gyerekeknek paraszti ruha a közösségek önrendelkezése megszüntetve, a falusi bírák alá rendelve lótartás megtiltása a vándor életmód visszaszorítására: Cigánynak tilos lovat tartani, amennyiben pedig valaki nagy számban tartott lovakkal kereskedik, az csak úgy lesz neki megengedve, hogy a lovakról, amelyek birtokában vannak, külön hitelt érdemlő passzusokat és tanulmányokat tud felmutatni, mert ezen tanúsítványok nélkül magától értetődő, hogy tolvaj. Pásztor Tibor – #9

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON II. József cél a teljes asszimiláció kötelező vegyes házasság cigány gyerekek kétéves kortól parasztcsaládoknál büntették a cigány nyelv használatát cigány helyett újmagyar vagy újparaszt Eredmények: a helyi adminisztráció ellenállt a rendeleteknek a cigányok száma kb. 44 ezerről 30 ezerre csökkent, letelepedett megjelentek a cigányokkal szemben az előítéletek a cigányokban ellenállás alakult ki a hatalommal szemben kemencei per (1782): az első emberevési vád Pásztor Tibor – #10

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Polgári kor Grigore Ghicia havasalföldi fejedelem (1855) rabszolgafelszabadítás! Az újonnan érkezők vándorló életformát hoztak magukkal, archaikusabb kultúrát, más tevékenységeket és az itt élő cigányokétól különböző nyelvet is. Nem alkottak egységes népcsoportot, az ősi nyelvet sokféle dialektusban beszélték, szokásaikban is nagyban különböztek, nem is egyszerre érkeztek Magyarországra, de így is élesen elhatárolhatóak voltak az ekkor már évszázadok óta Magyarországon élő, nyelvükben is elmagyarosodott romungró cigányoktól Pásztor Tibor – #11

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON XX. század: A század elején, Romániából Szerbián keresztül érkeztek a beások teljes nyelvcsere a XVI. században fával foglalkoztak, ezért teknővájók A két világháború között a publicisztikákban a cigány élősdi, kártékony, bűnöző hajlamú emberként jelent meg /1938. számú B.M. rendelet: „minden cigányt gyanús egyénnek kell tekinteni”. Pásztor Tibor – #12

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON XX. század: Náci Németország: a cigánykérdés faji probléma porajmos: áldozat a romungrókat besorozták, az oláh cigányokat deportálták a háború utáni földosztásokból kimaradtak a szocializmusban újabb erőszakos asszimilációs kísérlet a rendszerváltás leginkább a legalsó osztályokat érintette súlyosan Pásztor Tibor – #13

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Erdős Kamill: A magyarországi cigányság (1958) Cigány anyanyelvűek: kárpáti dialektus (nógrádi, budapesti és köszörűs/ringlispíles) oláh (vlax) nyelvűek lov ă ri (lókupecek) posot’ ă ri (zsebtolvajok) kher ă ri (alkalmi munkások, házzal bírók), col ă ri (szőnyegkereskedők) kelder ă ri (kézművesek, üstfoltozók) cerh ă ri (sátorosok) m ă s ă ri (halászok) bug ă ri (dögösök8) čur ă ri (késesek) driz ă r (rablók) gurv ă r (edényfoldozók) Pásztor Tibor – #14

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Erdős Kamill: A magyarországi cigányság (1958) Nem cigány anyanyelvűek: nem cigány anyanyelvűek magyar anyanyelvűek beások ticsán mucsán árgyélán román cigányok Pásztor Tibor – #15

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Mára: romungrók (magyar cigányok, zenészek, muzsikus cigányok) oláh cigányok beások Pásztor Tibor – #16

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Kitérő: Társas identitás „az egyén ismerete arról, hogy bizonyos társas csoportokhoz tartozik, amelyek számára érzelmi és értékbeli fontosságot hordoznak” (Henry Tajfel) a saját csoport és a külső csoport, a mi és az ők megkülönböztetését jelenti célja elsősorban az egyén önértékelésének növelése a belső meghatározással az egyének jelzik a csoporttagoknak és a csoporton kívülieknek is saját identitásukat. a külső meghatározás során egy egyén vagy egy csoport a saját csoportján kívülieket definiálja, akár erőszakosan a másikra kényszerítve a saját definícióját. a cigányok esetében hármas identitás: magyar cigány valamely cigány etnikai csoport tagja Pásztor Tibor – #17

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Romungrók: a magyarországi cigányok százaléka ide tartozik zenészek, de ez nem feltétlenül foglalkozás A dédapám autodidakta módon tanult, kottát sem olvasott. A fia már konziba ment, az sem volt mindegy, hogy a Bartókba vagy máshova. Apámnak már könyörögtek, hogy ne cigányzenét játsszon, hanem komolyzenét. Gyakorolt naponta órákat, nagy zenekarokba hívták, komolyzenét játszani, de ő prímás akart lenni. Ő nagy sztár volt. saját maguk szerint ők a cigány társadalom elitje, képzettek, fontos az elegáns ruházkodás Pásztor Tibor – #18

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Oláh cigányok a magyarországi cigányok százaléka tartozik ide identitásuk egyik alapja a nyelv kapcsolatrendszerük gyakran országhatáron túlnyúlik kannás zene saját maguk szerint ők az igazi cigányok, akik még őrzik az ősök kultúráját Pásztor Tibor – #19

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Beás cigányok a magyarországi cigányok 4-8 százaléka tartozik ide visszaszorulóban van a nyelv saját maguk szerint szorgosak, dolgosak, okosak, tanultak Összetartó erő: + az önazonosság + a tanulás fontossága - a többségi társadalom kirekesztése Horizontális asszimiláció Pásztor Tibor – #20

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON A nemzettudat kellékei (Anthony D. Smith) Etnikai csoport a népcsoport közös neve; leszármazásának és közös eredetének mítoszai; az együtt megtapasztalt dolgokra vonatkozó közös történelmi emlékek; közös „történelmi terület” vagy „haza,” illetve az ezekkel kapcsolatos képzettársítások; a közös kultúra egy vagy több eleme – a nyelv, a szokások vagy a vallás; a közösség tagjai közötti szolidaritás érzése. Nemzet egységes munkamegosztási rendszerrel tömegekre kiterjedő közoktatás egyenlő jogok Pásztor Tibor – #21

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Nemzeti hősök: Johnny Depp Elvis Presley Bill Clinton Sir Michael Caine Teréz anya Carlos Santana Charlie Chaplin Kali Sára (Saintes-Maries-de-la-Merbe) Gimenez Malla Ceferino (1861–1936) Gábor Áron Czinka Panna Papp László Pásztor Tibor – #22

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Politikai nemzet: International Romani Union, IRU ENSZ, EBESZ, UNESCO által elfogadott Roma National Congress, RNC: páneurópai nemzet zászló Himnusz: Gelem, gelem Április 8.: nemzetközi roma nap, augusztus 2.: porajmos Pásztor Tibor – #23

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Politikai nemzet: Dekonstrukció/rekonstrukció Oktatás: az alapoktól újragondolva Csoporthatárok átjárhatósága Integráció (ami nem asszimiláció) Pásztor Tibor – #24

C IGÁNYOK M AGYARORSZÁGON Köszönöm a türelmet! Pásztor Tibor – #25