Csépke András Üzemeltetési igazgató „A magyar vasutak számára biztosított vontatási szolgáltatás eredményei, célkitűzései. A korszerű magyar vasúti személykocsi gyártás megteremtésének, illetve fejlesztésének eddigi eredményei, további feladatai” február 28. Kápolnásnyék
2 A magyar vasutak számára biztosított vontatási szolgáltatás eredményei
Vontatási szolgáltatás jelenlegi helyzet 3 1.A MÁV-START Zrt. Vontatási szolgáltatás piaci tevékenysége Személyvonat vontatás, Tehervonat vontatás, Tolatás, Mozdonyvezetői szolgáltatás, Készenléti szolgáltatás, Egyéb vontatási szolgáltatás: üzemi célú vontatási szolgáltatás, vágányzári szakaszon végzett vasúti jármű, ill. munkagép mozgatás. Célpiacok: Elsődleges piac: rakott és/vagy üres kocsikból álló közlekedő vonatok; Potenciális piac minden Magyarországon áthaladó, innen kiinduló, vagy ide érkező, mozdonyos vontatást és/vagy mozdonyvezetőt igénylő vonat. 2.Fő megrendelő a MÁV Csoport 3.Szerződéses kapcsolatok több személyszállítási és teherszállítást végző operátorral ( MÁV Csoporton kívül 35 céggel összesen 44 db keretszerződéssel rendelkezik)
Partnereink A vasúti árutovábbítási piac vontatási szegmensében társaságunk legnagyobb megrendelője a Rail Cargo Hungaria Zrt., amely a évtől már az osztrák ÖBB csoport tagja. A további jelentősebb üzleti partnereink a következők: CER Hungary Zrt. MMV Magyar Magánvasút Zrt. GySEV Cargo Zrt. Train Hungary Magánvasút Kft. AWT RAIL HU Zrt. 4
Vontatási szolgáltatás piaci helyzet A gazdasági világválság hatásai eredményeként szűkülő árufuvarozási piacon jelen lévő cégek egyre intenzívebben törekednek költségeik racionalizálására. A piacelemzések azt mutatták, hogy a vasúti társaságok körében jelentősen megnőtt az idegen (külföldről vásárolt vagy bérelt) vontatójárművek felhasználása. Csökken a piaci igény a komplex (mozdonyvezetővel ellátott vontatójárművel végzett) vontatási szolgáltatás iránt, melynek fő okaként az alábbiakat jelölik meg a Társaságok: a saját mozdonyvezetőikre közvetlen ráhatásuk van a munkavégzés egyes operatív kérdéseinek megoldását illetően; a saját mozdonyvezetői kapacitás rugalmasabb foglalkoztatást tesz lehetővé számukra (vezénylés, munkába jelentkezés, egyes normaidők stb…) Ez a tendencia nem pusztán a vontatási szolgáltatás szempontjából jelent kockázatot, de veszélyezteti a járműveink fenntartását végző gépészeti kapacitások kihasználtságát is. 5
Vontatási szolgáltatás eredményei A fenntartásba vont járművek száma 2013-ban ~10%-al emelkedett évhez képest. A villamos mozdonyok teljesítménye jellemzően a vonali vontatásban realizálódik. Dízelek esetében a vonali szolgálat mellett a tolatás szolgáltatásban képviselnek jelentős arányt.
Vontatás – Teljesítmények megoszlásának alakulása 2012-ben ~88 millió vkm. Jelentős vontatási teljesítményt igényel a személyvonatok közlekedtetése. Közel 90%-os részarányt képvisel a teljesítményben. 2013*-ban ~85,5 millió vkm.
Vontatás – Rendelkezésre állás alapú tolatás teljesítmények megoszlásának alakulása 2012-ben ~352 ezer óra 2013-ben ~354 ezer óra Abszolút értékben nem jelentős a változás. Az arányokban történt eltolódás a szolgáltatás megrendelésének szabályaiban történt változás miatt van (a MÁV- START rendeli meg).
Vontatás – Járműállomány tevékenysége Éves átlagban ~ 586 db ténylegesen üzemképes jármű állt rendelkezésre a szolgáltatások teljesítéséhez. Éves átlagban ~ 586 db ténylegesen üzemképes jármű állt rendelkezésre a szolgáltatások teljesítéséhez.
Vontatás kapacitás bővítés – 630. sorozatú (V63) mozdony állagának alakulása A vevők által preferált V63-as mozdonyok üzemkészségét növeltük az év folyamán V63-as mozdonyok üzemkészségének alakulása
Járműállomány fejlesztés - Szolgáltatás fejlesztés 42 darab új FLIRT motorvonat beszerzése * Dolgozó darabszámot jelent +26 db V43-as Vontatásra felszabadul +26 db V43-as Vontatásra felszabadul CÉL: a nem MÁV-START irányában végzett vontatási szolgáltatás mennyiségének növelése
A korszerű magyar vasúti személykocsi gyártás megteremtésének, illetve fejlesztésének eddigi eredményei 12
13 Aktuális helyzet MÁV-START 2712 db személyszállító járművel rendelkezik 420 motorvonat és motorkocsi 2292 személykocsi Az átlagéletkor 33 év A dolgozó járművek aránya 68-71% A járműflotta ¾ része 30 évnél idősebb Ez a helyzet szolgál a járműfejlesztések alapjául A MÁV-START Zrt. járműhelyzete - kiindulópont
14 Gyártási Projekt előzménye A vasúti fejlődési folyamathoz kapcsolódva a hazai közösségi közlekedés fejlesztése, a nemzeti innováció, a hazai gyártási potenciál fejlesztése, valamint a munkahelyek megőrzése és bővítése érdekében 2011-ben elindítottuk a magyarországi vasúti járműgyártás újraindítását célzó projektet. IC+ projekt elindítása ( ) Járműgyártási stratégia elkészítése Vezetői elkötelezettség A járműgyártás újraindításához megfelelő háttérrel rendelkezett a Társaság Vezetői elkötelezettség A járműgyártás újraindításához megfelelő háttérrel rendelkezett a Társaság
15 Tervezés A Társaság saját tervezői csapattal képes vasútijárművet tervezni
Gyártás helyszíne Vasúti Járműjavítási telephely SZOLNOK
17 Gyártás első célja: IC+ vasúti személykocsi
18 Tetőgyártás
19 Oldalfal gyártás
20 Járműszekrény gyártás
21 Alváz fődarab gyártás
22 Járműszekrény szilárdsági mérés
23 A kocsik külső megjelenése Nemzetközi forgalom műszaki követelményeinek teljesítése (TSI-k, UIC-döntvények, EN-szabványok)
24 Prototípus Típus: 4-tengelyes Intercity 2. osztályú Főbb műszaki adatok:Légkondicionált utastér 200 km/h megengedett legnagyobb sebesség Legnagyobb hossza: mm Legnagyobb tömege: 49,5 + 1 t Energia igény: 58 kVA Energiaellátás: 1500 V Hz, 1000 VAC 16 2/3 Hz, 1500 VDC, 3000 V DC, 3000 V AC Ülőhelyszám: 2. osztályú kocsiban 80 Utastéri elrendezés: termes, üléspáholyokkal Főbb paraméterek A két prototípus féle komponensből és közel db alkatrészből áll.
25 Forgóváz típusa: Siemens SF 400 MAV, mágneses sínfékkel, tengelyenként 3 féktárcsával Kerék futókör névleges átmérője: 920 mm A kocsi tömege (üresen): 48,5 ± 1 t Világítás: 24 V - egyedi fénycsőinverter Akkumulátortelep: Lúgos akkumulátor, 24V, 410Ah Energiaellátó: központi, kb. 58 kVA teljesítményű Tengelyvég földelés: FROST Fékrendszer: KE-PR-Mg (D) rendszerű, EP fékkel és vészfék- áthidalóval kiegészítve (EP+NBÜ) mindkét rendszerrel Főbb műszaki adatok Csúszásgátló: Mikroprocesszoros rendszerű Fékhenger: 12 db 10” Kézifék: Kézifékkerék, csavarorsós kiegyenlítőmű, erősített flexball Feljáróajtók: Lengő-tolóajtó (Ultimate), minimum 800 mm szabad nyílással Fűtés/hűtés: Egycsatornás kompakt klímaberendezés (Liebherr) Fűtési fővezeték fesz.:1500 V Hz, 1000 VAC 16 2/3 Hz, 1500 VDC, 3000 VDC, 3000 VAC 50 Hz Legnagyobb sebesség: engedélyeztetési sebesség: 200 km/h Bejárható legkisebb pályaívsugár: szerelvényben: 150 m laza csavarkapoccsal, 5 km/h sebességgel: 80 m
26 Kocsi belső
27 Kocsi belső
28 Kocsi belső
29 Kocsik szolgáltatásai – belső tér korszerű, műanyag nagy- paneles utastér, energiaellátási hálózat laptop számítógépek használatához belső videó felügyeleti rendszer alkalmazása fejlett szolgáltatású, GPS- vezérelt belső-külső audió- vizuális utastájékoztató rendszer, belső videó felügyeleti rendszer alkalmazása.
30 Korszerű többcélú terek alkalmazása a kocsiban (nagycsomag tartó, kerékpártartók), modern utas tájékoztatási rendszer, vezeték nélküli internet szolgáltatás (WLAN), Egyedi design alkalmazása Kocsik szolgáltatásai – belső tér
31 Zártrendszerű WC, lekerekített formavilág, egyedi színösszeállítás Kocsik szolgáltatásai – belső tér
32 Forgóváz Siemens SF 400 MAV, mágneses sínfékkel, tengelyenként 3 féktárcsával Max. statikus tengelyterhelés [t] 17 forgóváztömeg [t] primer rugózás acél csavarrugó szekunder rugózás l égrugó hosszirányú erőátadás forgócsak / lemniszkáta mechanikus féktárcsafék féktárcsa/tengely & átmérő [mm] 3; 640 kiegészítő fékmágneses sínfék nyomtáv [mm]1435 min. járható ívsugár (üzemi / depo) [m]150/80 maximum üzemi sebesség [km/h] 200 kiegyenlítetlen oldalgyorsulás [m/s 2 ]1 tengelytáv [mm]2500 kerékátmérő új / kopott [mm]920/860
33 Klímateszt Bécs június – sikeres klímateszten ment át a prototípus vasúti kocsi
34 Dinamikus és statikus szekrény és forgóváz, zaj tesztek
35 Dinamikus és statikus szekrény és forgóváz, zaj tesztek
36 IC+ személykocsi Kétrészes pályavizsgáló motorkocsi Részben alacsonypadlós, kétrészes mellékvonali motorkocsi WC A jövő - Járműgyártási stratégia
Kétrészes pályavizsgáló motorkocsi előzetes látványterve 37
FMK-008 MOTORCAR LAYOUT
FMK-008 MEASURING CAR LAYOUT
FMK-008 CARBODY MODELLING
FMK-008 INTERIOR MODELLING
FMK-008 INTERIOR MODELLING – WATER SYSTEM
FMK-008 CROSS-SECTION
FINITE ELEMENT ANALYSIS Main Crossbeam model
FINITE ELEMENT ANALYSIS Headstock model
INSTRUMENT PANEL FOR DRIVER
INTERIOR DESIGN – SLEEPING CABIN
INTERIOR DESIGN – MEASURING ROOM
INTERIOR DESIGN – COMMUNITY ROOM
INTERIOR DESIGN – KITCHEN
55 Köszönöm a figyelmüket!