SZAKMAI EGYEZTETÉS – MUNKACSOPORT ÜLÉS Vaja, 2016. január 27. Vaja Város Integrált Településfejlesztési Stratégiájának kidolgozása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

A Baranya Paktum a gazdaság fejlesztéséért Március 24. Dr. Tótsimon Péter.
Szegi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
Uniós források – Fejlesztési irányok (A gyermekvédelmi területek várható fejlesztései európai uniós forrásokból) Csizmár Gábor Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Szász Anikó 70/  Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP)  Vidékfejlesztési Program (VP)  Terület-
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A MEZŐFÖLD HELYI Közösség Helyi Fejlesztési Stratégiája elkészítésének mérföldkövei, a tervezés jelenlegi állása. Dég, február 24.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Gate to Europe Zárókonferencia Dr. Tráserné Oláh Zsuzsanna CSMKIK titkár november 27. Szabadka.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
„Mocsolád-Civilház” NKFT megalakulás I.Alsómocsolád méretéből (346 fő) és zsákjellegéből adódó intézményi és egyéb háttér hiányosságainak kiküszöbölése:
A HÓDMEZŐVÁSÁRHELYI PAKTUM BEMUTATÁSA
Önkormányzatok épületenergetikai beruházásai pályázati forrásból!
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Új utakon Alapon Start mintaprogram Honnan indultunk
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Esélyek a munkaerőpiacon
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyarország: logisztikai központ
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
„Út a munkához”program
Folyamatosan emelkedik a lakosság
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Baranya Megyei Paktum Konferencia
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
a hatékonyabb munkába segítésért
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Köszöntjük kedves vendégeinket!
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Lorem ipsum.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Baranya Megyei Önkormányzat
Energetikai Intézkedési tervek végrehajtása
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

SZAKMAI EGYEZTETÉS – MUNKACSOPORT ÜLÉS Vaja, január 27. Vaja Város Integrált Településfejlesztési Stratégiájának kidolgozása

TÉMÁK  Tervezési keretek, TOP  Városrészek és szegregátumok  SWOT  Célrendszer  Fejlesztési elképzelések, projektek

 Cél: a város as időszakra vonatkozó fejlesztési stratégiai dokumentumának (ITS) elkészítése, amely alapját képezi a támogatási források igénybevételének  A szakmai munkát végzi: MEGAKOM Kft.  Jogszabályok, útmutatók:  314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről  Útmutató a kis- és középvárosok számára az Integrált Településfejlesztési Stratégia 2014 – 2020 elkészítéséhez (Munkaanyag) (Belügyminisztérium, december 11.)  Városfejlesztési Kézikönyv (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium, Területfejlesztésért és Építésügyért Felelős Szakállamtitkárság, második, javított kiadás, január 28.) Tervezési keretek

Tervezési folyamat Megalapozó vizsgálat (helyzetfeltárás, helyzetelemzés, helyzetértékelés) Település-fejlesztési koncepció Integrált település- fejlesztési stratégia (ITS) Partnerségi egyeztetés

A tervezési folyamat szereplői Döntéshozatal Képviselő-testület Irányítás Polgármester Koordináció, döntéselőkészítés Városi Koordinátor Szakmai tervezés MEGAKOM Kft. Partnerségi egyeztetés Jogszabály szerinti kötelező véleményezői kör Szakmai egyeztetésbe, véleményezésbe bevont partnerek Lakosság

A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) prioritásai és intézkedései Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei keret: 89,28 Mrd Ft (1702/2014. (XII. 3.) Korm. Hat.) 1. Térségi gazdasági környezet fejlesztése a foglalkoztatás elősegítésére 1.1 Helyi gazdasági infrastruktúra fejlesztése 12,78 Mrd Ft Ipari Parkok, iparterületek fejlesztése5,11 Mrd Ft Inkubátorház1,28 Mrd Ft Helyi gazdaságfejlesztés6,39 Mrd Ft 1.2. Társadalmi és környezeti szempontból fenntartható turizmusfejlesztés7,97 Mrd Ft 1.3. A gazdaságfejlesztést és a munkaerő mobilitás ösztönzését szolgáló közlekedésfejlesztés 5,71 Mrd Ft

A TOP prioritásai és intézkedései 2. Vállalkozásbarát, népességmegtartó településfejlesztés 2.1. Gazdaságélénkítő és népességmegtartó településfejlesztés16,52 Mrd Ft Barnamezős területek rehabilitációja1,65 Mrd Ft Zöld város kialakítása6,61 Mrd Ft Települési környezetvédelmi infrastruktúra-fejlesztések8,26 Mrd Ft 3. Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten a városi területeken 3.1. Fenntartható települési közlekedésfejlesztés8,42 Mrd Ft 3.2. Önkormányzatok energiahatékonyságának és a megújuló energia- felhasználás arányának növelése 14,05 Mrd Ft 4. A helyi közösségi szolgáltatások fejlesztése és a társadalmi együttműködés erősítése 4.1. Egészségügyi alapellátás infrastrukturális fejlesztése2,405 Mrd Ft 4.2. A szociális alapszolgáltatások infrastruktúrájának bővítése, fejlesztése1,91 Mrd Ft 4.3. Leromlott városi területek rehabilitációja2,59 Mrd Ft

A TOP prioritásai és intézkedései 5. Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések, foglalkoztatás-ösztönzés és társadalmi együttműködés 5.1. Foglalkoztatás-növelést célzó megyei és helyi foglalkoztatási együttműködések (paktumok) 7,41 Mrd Ft 5.2. A társadalmi együttműködés erősítését szolgáló helyi szintű komplex programok 0,96 Mrd Ft 5.3. Helyi közösségi programok megvalósítása1,65 Mrd Ft 7. Közösségi szinten irányított városi helyi fejlesztések (CLLD) 7.1. Kulturális és közösségi terek infrastrukturális fejlesztéseCLLD 7.2. A városi lakosság közösségi aktivitásának növelése a helyi közösségszervezés és kulturális kínálatbővítés segítségével CLLD

Városrészek 1.Városközpont 2.Lakógyűrű 3.Rákóczitanya 1 2 3

Városrészek jellemző adatai Mutató megnevezéseVaja összesenVaja központ Vaja lakógyűrű (Boglyatanya külterülettel) Rákóczi tanya Lakónépesség száma Legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők aránya az aktív korúakon (15-59 évesek) belül 37,416,538,457,7 Felsőfokú végzettségűek a 25 éves és idősebb népesség arányában 7,213,76,62,2 Lakásállomány (db) Alacsony komfort fokozatú lakások aránya13,95,611,951,2 Rendszeres munkajövedelemmel nem rendelkezők aránya az aktív korúakon (15-59 évesek) belül 57,244,058,068,7 Foglalkoztatottak aránya a éves népességen belül39,449,538,730,0 Munkanélküliek aránya (munkanélküliségi ráta)28,314,331,310,5

Szegregátumok 1.szegregátum: Vécsey u. - József A. u. - Török I. u. - névtelen u. 2.szegregátum: Vécsey u. - Török I. u. - Móra F. u. 3.szegregátum: Ady E. u. - Rákóczi u. - Kert u. - Kert köz 4.szegregátum: Petőfi S u. déli oldala 5.szegregátum: Rákóczitanya

SWOT – FŐ ERŐSSÉGEK, GYENGESÉGEK ErősségekGyengeségek  Magas a fiatal- és aktív korúak aránya  Csökkenő arányú munkanélküliség  A munkahelyek miatt a város ingázási célpont  Történelmi gyökerű helyi identitás  A városban megfelelően működik a szociális, az alapfokú oktatási (óvoda, általános iskola) ellátórendszer.  Iparterület jelenléte  a Vay kastély, mint ismert idegenforgalmi vonzerő  A költségvetés kiegyensúlyozott  A helyi adó bevételek növekvő tendenciát mutatnak.  Kedvező adottságok a megújuló energiaforrások hasznosítására  Védett természeti értékek (Vajai Ős-tó, Ős-láp)  Megújult középületek  Javuló közlekedés-földrajzi elhelyezkedés  Vasút jelenléte  Megfelelő elérhetőség közösségi közlekedési eszközökkel  Magas szinten kiépített települési közmű hálózat  Záródó közműolló  Nagy sebességű internet elérés  Szelektív hulladékgyűjtés  Szelektív elvándorlás  Hátrányos helyzetű lakosok magas aránya  Alacsony képzettségi szint  Jellemzően helyi rendezvény kínálat.  Az intézmények fenntartása jelentős költségterhet jelent  Az önkormányzat korlátozott befolyása egyes közszolgáltatások esetében a megváltozott fenntartói viszonyok miatt  A turizmus szálláshely és vendéglátás háttere mennyiségi és minőségi szempontból egyaránt elégtelen.  Csökkenő turisztikai vendégforgalom  A helyi forráslehetőségek sajáterős fejlesztéseket nem tesznek lehetővé.  Átengedett központi adók csökkenése  Rossz termőképességű, defláció által veszélyeztetett talaj  Nyilvános közterületek alacsony aránya  Zöldfelületek részben nem megfelelő minősége  49-es út erős tranzitforgalma  Alacsony színvonalú vasúti szolgáltatások  Önkormányzati épületek egy része nem energia hatékony, felújításra szorul  Lakossági energiahatékonyság terén elmaradás

SWOT – FŐ LEHETŐSÉGEK, VESZÉLYEK LehetőségekVeszélyek  A befelé irányuló népességmozgások kihasználása, ösztönzése.  Javuló képzettségi szint  A helyi kulturális kínálat potenciális külső célcsoportjainak vonzása.  Civil szervezetek erősödése  A város tőkevonzó képességének javulása az M3 autópálya közelsége miatt  Az önkormányzati és a vállalkozó szféra közötti erősödő együttműködés  Intenzívebb határon átnyúló gazdasági kapcsolatok  Alternatív mezőgazdasági tevékenységek terjedése  A turisztikai kínálat iránti kereslet erős, fokozódó és többrétű.  Pályázati lehetőségek  Helyi adók összegének növekedése  Új térségi hatókörű funkciók telepítése a városba, ezzel az épületek használata és felújítása megoldódhat.  Magánerős építkezések és felújítások számának növekedése  A környezetbarát közlekedési módok terjedése  Nagy sávszélességű internet kapcsolat elterjedése  Energetikai korszerűsítések folytatása, megújuló energiák minél szélesebb körű alkalmazása  Elvándorlás fokozódása  Társadalmi elöregedése  A hátrányos helyzetűek és inaktívak számának növekedése  Civil szervezetek tevékenységének ellehetetlenülése a jogszabályi környezet változásával  Csökkenő állami támogatások  Önkormányzati feladat- és hatáskörök kedvezőtlen alakulása  A város szükségleteinek, igényeinek alulreprezentáltsága az országos/megyei/járási fejlesztési elképzelések között  Az európai uniós források tekintetében élesedő verseny  A rendelkezésre álló helyi és térségi munkaerő képzettsége nem felel meg a helyi és betelepülő vállalkozások igényeinek.  Jogszabályi környezet változása miatt befektetések elmaradása  Kedvezőtlen turisztikai tendenciák  Klímaváltozás okozta negatív hatások  A csökkenő lakosságszám miatt az üres lakások, üres ingatlanok száma nő  Vasútvonal kihasználatlansága, megszüntetés veszélye  Összekötő utak felújításának elmaradása

Városfejlesztési célrendszer

Akcióterületek

Zöld Város Akcióterület Tervezett projektek A művelődési ház felújításának folytatása a belső tereken Termelői piac kialakítása Az akcióterület zöldfelületeinek rendezése, kialakítása Parkolók építése

Ipari akcióterület Tervezett projektek A város iparterületének bővítése A terület kialakításához szükséges ingatlanok megszerzése Az új terület elérhetőségét elősegítő utak megépítése A vállalkozások letelepedéséhez szükséges alapinfrastruktúra (víz, gáz, csatorna, energia- és távközlési hálózat parkolók) építése

Rekreációs akcióterület Tervezett projektek Játszótér Zöldterület rendezés Szabadtéri kondipálya Nyilvános mosdó kialakítása Szalonnasütésre, bográcsolásra alkalmas terület kialakítása

Szociális akcióterület Tervezett projektek A szilárd burkolattal nem rendelkező útszakaszok aszfaltozása Hátrányos helyzetű lakosok munkaerő-piaci és társadalmi integrációját segítő „soft” beavatkozások (pl. munkaerő-piaci képzések; tartós munkanélküliek foglalkoztatása; közmunka program; helyi közösségfejlesztési, szemléletformáló, egészségügyi, bűnmegelőzési és szabadidős programok, sportesemények szervezése)

Projektek Egészségház építése Az általános iskola épületeinek energetikai korszerűsítése A „kiskastély” épületének turisztikai célú fejlesztése A leromlott állapotú utak (pl. Tulipán út, Nagy Sándor út) burkolatfelújítása A csapadékvízelvezető hálózat felújításának folytatása, valamint bővítése Kerékpárút építése a Városközpont és a Vajai-tó között Az önkormányzati tulajdonú épületek megújuló energiafelhasználásának növelése Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat elhelyezését biztosító épület építése A szennyvíztisztító telep kapacitásbővítése Körforgalom építése a Láhner-Leiningen-Nagy Sándor-Damjanich utcák csomópontjára Kulcsprojektek Hálózatos projektek Egyéb projektek

Köszönöm a figyelmet!