1 Szlavónia és Baranya. 2 ELHELYEZKEDÉS -Horvátország ÉK része, három folyó határolja:észak felől a Dráva, keletről a Duna, délről pedig a Száva.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

A Huawei Technologies Hungary Kft. a Huawei globális vállalati stratégiájában Készítette: Molnár Péter ZSKF NGG végzős mester szakos hallgató március.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
A Kárpát-medence gazdasági lehetőségei Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
1 „Varratmentes Európa” program célja és tartalma Rajnai Gábor Miniszterelnöki Hivatala Stratégiai és Fejlesztéspolitikai Osztály Kárpát-medence Kincsei.
Budapest Airport, a T1 bezárása Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója május 24.
MIÉRT TOLNA?. Idáig felfedezetlen lehetőségek Aknázza ki őket!
Az ország a dualizmus korában
Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015.
Közlekedésfejlesztés Magyarországon XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged Dr. Becsey Zsolt, közlekedésért felelős helyettes államtitkár Nemzeti.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
Békéscsaba Megyei Jogú Város Önkormányzata Értékesítendő ingatlanok Készítette: dr. Zelenyánszki Miklós.
European Commission Enterprise and Industry Az INNO-Way program bemutatása Székesfehérvár november 05.
Róma történelme A kezdetek. A földrajzi jellemzők tenger határolja, de partvidéke kevésbé tagolt kedvező fekvés  fő kereskedelmi és közlekedési utak.
Áj falu. Fekvése: Tornától 4 km-re északra a Szlovák karszthegység az Áj-i szurdok-völgy bejáratánál fekszik m tengerszint feletti magasságban.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
Ingázás a határ mentén. A külföldre ingázó foglalkoztatottak A külföldön dolgozók aránya a foglalkoztatottak százalékában, 2011.
Magyarország gyógyfürd ő i és gazdasági vonzata. Magyarország különösen gazdag gyógyvizekben, termál- és gyógyvíz készletei alapján Európa országai közül.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
MÁV-START Zrt. Budapest, december
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
TÁJÉKOZTATÓ BÁCS-KISKUN MEGYEI CIGÁNYSÁGRÓL
3. tétel.
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
FITLIFE BAY Fitness és Mozgásközpont
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
JÉG ELLENI VÉDEKEZÉS A DUNÁN 2017.
A város története I.e : kőkori ember, Szeleta Kultúra
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyarország: logisztikai központ
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Eszék lakos; egyetemi város, megyei székhely
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
SZÁMVITEL.
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Folyamatosan emelkedik a lakosság
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Hárskúti Megújuló Energia Központ
A közlekedés és az idegenforgalom
Vidéki repülőterek fejlesztési lehetőségei
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
35. EURÓPA GAZDASÁGA.
Magyarország földrajzi helyzete, határai
Élj ökosan – generációkon át II.
14. VILÁGGAZDASÁG.
28. TURIZMUS.
27. KÖZLEKEDÉS (NEM TELJES).
32. TURIZMUS.
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
a hatékonyabb munkába segítésért
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
18. TELEPÜLÉSEK.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Amerikai Egyesült Államok IV.
Baranya Megyei Önkormányzat
A gazdasági fejlettség mérőszámai
USA mezőgazdasága.
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

1 Szlavónia és Baranya

2 ELHELYEZKEDÉS -Horvátország ÉK része, három folyó határolja:észak felől a Dráva, keletről a Duna, délről pedig a Száva

3 A Pannon síkság része A Pannon síkság része öt megye található e területen öt megye található e területen Központja: Eszék város, a Dráva folyó mellett helyezkedik el Központja: Eszék város, a Dráva folyó mellett helyezkedik el Nagyobb települések :Vukovar, Vinkovci, Slavonski Brod, Požega, Kutjevo, Županja, Virovitica. Nagyobb települések :Vukovar, Vinkovci, Slavonski Brod, Požega, Kutjevo, Županja, Virovitica. A keleti terület zömmel síkvidéki, amely fejlett mezőgazdasággal rendelkezik – a legértékesebb mezőgazdasági területek itt találhatók, továbbá a Kopácsi Rét Természetvédelmi Park is, A keleti terület zömmel síkvidéki, amely fejlett mezőgazdasággal rendelkezik – a legértékesebb mezőgazdasági területek itt találhatók, továbbá a Kopácsi Rét Természetvédelmi Park is, A nyugati terület már hegyvidéki, erdőkkel tarkított, Papuk Természetvédelmi Park A nyugati terület már hegyvidéki, erdőkkel tarkított, Papuk Természetvédelmi Park

4 Terület és lakosság Terület: km 2 22% RH Lakosság száma: ,6% RH Mezőgazdasági terület nagysága: ha 23,4% RH

5

6

7 sertés db sertés db szarvasmarha db szarvasmarha db juh db juh db szárnyas db szárnyas db tojás db tojás db tejtermelés liter tejtermelés liter Állattenyésztési adatok 2007:

8 Gazdaság Aktív termelő egységek 2008-ban : Aktív termelő egységek 2008-ban : ebből nagy: 46 ebből nagy: 46 közepes: 174 közepes: 174 kis: kis: Ipari szolgáltatók száma: Ipari szolgáltatók száma: Foglalkoztatottak száma: Foglalkoztatottak száma: Munkanélküliség 22,7 %Munkanélküliség 22,7 %

9 GDP (2006):4,46 Milliárd €, €/fő

10

11 Élelmiszeripar Az ipari termelés bevételének 35,4%-t adja cukor, édesség, cukor, édesség, malom- és sütőipari termékek, malom- és sütőipari termékek, tej és tejtermékek, tej és tejtermékek, étolaj, étolaj, gyümölcs és zöldség feldolgozás, gyümölcs és zöldség feldolgozás, vágóhíd és húsfeldolgozás, vágóhíd és húsfeldolgozás, bortermelés, sör és üdítő gyártása, bortermelés, sör és üdítő gyártása, készételek és ételadalékok gyártása, készételek és ételadalékok gyártása, takarmány gyártása, stb. takarmány gyártása, stb.

12

13 Legfontosabb partnerek részarány a teljes mérlegből részarány a teljes mérlegből Németország 14,2% Németország 14,2% Olaszország 10,0% Olaszország 10,0% Magyarország 8,7% Magyarország 8,7% Bosznia és Bosznia és Hercegovina 8,4% Hercegovina 8,4% Szlovénia 6,7% Szlovénia 6,7%

14 Gépek és alkatrészek Élelmiszer termékek (cukor és egyéb) Fa ill. faipari termékek Papír, karton és egyéb termékek Bútor Tégla és burkolólapok gyártása Járművek és alkatrészek, vágányon közlekedő járművek gyártása Vasipari termékek Mosószerek alapanyagai Főbb kiviteli termékek

15 Járművek és alkatrészek Gépek és alkatrészek Élelmiszer termékek (gabonafélék,cukor,olajos magvak és egyéb) Vas és acél Természetes fűtőanyag és kenőanyagok Vastermékek Építőipari termékek (kő, cement és egyéb) Fa és faipari termékek Főbb behozatali termékek

16 Közlekedési összeköttetés KÖZÚTI * VC Koridor (észak-dél) * X Koridor (kelet-nyugat) * X Koridor (kelet-nyugat) FOLYAMI * Folyami kikötők * Duna-Száva Csatorna * Duna-Száva Csatorna-LÉGI * Eszéki Repülőtér - személy és teherforgalom - személy és teherforgalom VASÚTI

17 Vc Koridor (észak-dél) Közúti összeköttetés

18 Közúti összeköttetés Vc Koridor (észak-dél) Vc Koridor (észak-dél) Szlavónia és Baranya része a Duna-Dráva-Száva Euroregionális Együttműködésnek Szlavónia és Baranya része a Duna-Dráva-Száva Euroregionális Együttműködésnek A nemzetközi koridor átszeli a régiót, amely része az A5 autópályának (Beli Manastir – Osijek – Svilaj ), amely a magyar határtól a boszniai határig húzódik A nemzetközi koridor átszeli a régiót, amely része az A5 autópályának (Beli Manastir – Osijek – Svilaj ), amely a magyar határtól a boszniai határig húzódik horvátországi szakasza 88,6 km hosszúságú horvátországi szakasza 88,6 km hosszúságú 55,5 km, azaz 63% már elkészült 55,5 km, azaz 63% már elkészült Az építkezés eddigi költsége 570 millió €, az autópálya második szakasza már szintén épül (33.1 km), Az építkezés eddigi költsége 570 millió €, az autópálya második szakasza már szintén épül (33.1 km), Tervezett befejezés: 2011 vége Tervezett befejezés: 2011 vége

19 Közúti összeköttetés X Koridor (kelet-nyugat)

20 Közúti összeköttetés Koridor (kelet-nyugat) X Koridor (kelet-nyugat) A X koridor nagyon fontos az áru és személyforgalom valamint a lerövidült várakozás miatt a határátkelőkön ( 70 óra helyett 40). A X koridor nagyon fontos az áru és személyforgalom valamint a lerövidült várakozás miatt a határátkelőkön ( 70 óra helyett 40). A X koridor autópályaként szeli át Horvátországot 306 km hosszúságban, a szlovéniai Breganatól egészen Lipovácig, a szerb határig. A X koridor autópályaként szeli át Horvátországot 306 km hosszúságban, a szlovéniai Breganatól egészen Lipovácig, a szerb határig.

21 VASÚTI ÖSSZEKÖTTETÉS Két európai vasúti koridor verseng az elsőbbségért:IV vasúti koridor és a X koridor Két európai vasúti koridor verseng az elsőbbségért:IV vasúti koridor és a X koridor X koridor : X koridor : Salzburg - Ljubljana - Zagreb - Beograd - Niš - Skopje - Veleš – Thessaloniki - ho-gi szakasza: 316,4 km, A Nemzeti Vasútfejlesztési Program keretében a vasúti infrastruktúra fejlesztésébe 2008 és 2012 között 350 millió €urót fektetnek be. A költségek egy részét Úniós források biztosítják. A Nemzeti Vasútfejlesztési Program keretében a vasúti infrastruktúra fejlesztésébe 2008 és 2012 között 350 millió €urót fektetnek be. A költségek egy részét Úniós források biztosítják.

ŽELJEZNIČKA POVEZANOST Slika Slika

23 VASÚTI ÖSSZEKÖTTETÉS A Páneurópai V C Koridor része a Budapestet a plocsei kikötővel összekötő vasúti hálózat, amelynek egy szakasza áthalad Szlavónián és Baranyán keresztülA Páneurópai V C Koridor része a Budapestet a plocsei kikötővel összekötő vasúti hálózat, amelynek egy szakasza áthalad Szlavónián és Baranyán keresztül A modernizálás elódázhatatlan, mivel ezt az úniós előírások is megkövetelik továbbá magas színvonalú összeköttetést biztosítana dél -és észak -európai országokkal.A modernizálás elódázhatatlan, mivel ezt az úniós előírások is megkövetelik továbbá magas színvonalú összeköttetést biztosítana dél -és észak -európai országokkal.

24 Folyami kikötők és között a folyami utak és kikötők fejlesztésébe ( Vukovar, Osijek, Slavonski Brod i Ilok) 1 milliárd €urót fektetnek be: és között a folyami utak és kikötők fejlesztésébe ( Vukovar, Osijek, Slavonski Brod i Ilok) 1 milliárd €urót fektetnek be: - a kikötői infrastruktúra tehnológiai fejlesztése - a folyami kikötők összekapcsolása a közúti és vasúti hálózattal Finanszírozás: PPP, előcsatlakozási alapokból, nemzetközi adományokból, állami költségvetésből. Finanszírozás: PPP, előcsatlakozási alapokból, nemzetközi adományokból, állami költségvetésből.

25 Folyami kikötők Kiránduló hajók Vukovar Vukovar Az egyik kikötő, amely az egy-ill.kéthetes dunai hajózás állomásaként szerepel. Passauból vagy Budapestről indul a hajó és a romániai Constanzáig közlekedik Az egyik kikötő, amely az egy-ill.kéthetes dunai hajózás állomásaként szerepel. Passauból vagy Budapestről indul a hajó és a romániai Constanzáig közlekedik 2007-ben 140 hajó kötött ki, turistával a fedélzetükön 2007-ben 140 hajó kötött ki, turistával a fedélzetükön Osijek -Eszék Osijek -Eszék az első hajó 2009-ben kötött ki, az első hajó 2009-ben kötött ki, A terv 2012-ig: 150 hajó kikötése és látogató. A terv 2012-ig: 150 hajó kikötése és látogató.

26 Duna-Száva csatorna A Duna - Száva csatorna 61,5 km hosszan épül A Duna - Száva csatorna 61,5 km hosszan épül Az építkezés költsége kb. 1 milliárd Euró Az építkezés költsége kb. 1 milliárd Euró Eddig 15 km hosszan épült meg Babina Greda településig, de még nem hajózható, csak öntözésre használják, Eddig 15 km hosszan épült meg Babina Greda településig, de még nem hajózható, csak öntözésre használják, Kiépülésével Horvátországban reális esélyt látnak a folyami és a kombinált közlekedés fejlesztésére a Dunamentét és az Adriát összekötő koridorok mentén Kiépülésével Horvátországban reális esélyt látnak a folyami és a kombinált közlekedés fejlesztésére a Dunamentét és az Adriát összekötő koridorok mentén

27 DUNA-SZÁVA CSATORNA DUNA-SZÁVA CSATORNA A nyomvonal nagyjából érinti az itt található kisebb folyók mederirányát A nyomvonal nagyjából érinti az itt található kisebb folyók mederirányát kiépülésével csökkenthető a folyami közlekedés útvonalának hossza Nyugat_Európa irányába: kiépülésével csökkenthető a folyami közlekedés útvonalának hossza Nyugat_Európa irányába: Az út hossza 417 km-rel lerövidíthető Az út hossza 417 km-rel lerövidíthető Az út időtartama 48 órával Az út időtartama 48 órával Üzemanyag megtakarítás: 8-10 t Üzemanyag megtakarítás: 8-10 t Az út kelet irányába 85 km-rel rövidül le Az út kelet irányába 85 km-rel rövidül le A csatorna mentén új kikötő épül Vukováron valamint két kisebb Cerniben és Vinkovciban A csatorna mentén új kikötő épül Vukováron valamint két kisebb Cerniben és Vinkovciban

28 Légi összeköttetés Eszéki Repülőtér Eszéki Repülőtér Eszék és Vukovár között található, Eszéktől 20 km-re Eszék és Vukovár között található, Eszéktől 20 km-re

29 Légi összeköttetés Az eszéki repülőtér szolgáltatásai: Hazai és külföldi személy és teherforgalom Hazai és külföldi személy és teherforgalom 1300m2 utasterminál, kapacitása: utas/év 1300m2 utasterminál, kapacitása: utas/év 2400 m2 Cargo terminál, amely zárt raktárból, árumozgató részlegből és a szükséges felszerelés elhelyezését biztosító egységből áll m2 Cargo terminál, amely zárt raktárból, árumozgató részlegből és a szükséges felszerelés elhelyezését biztosító egységből áll. Légijárművek parkolása Légijárművek parkolása Pilótaképzés Pilótaképzés

regisztrált vállalkozás, amely falusi turzmussal foglalkozik - egyre népszerűbb a kontinentális turizmus ebben a régióban, amely sokrétű kínálatot biztosít minden vendég számára: érintetlen természet, lovaskocszikázás, off road, gazdag gasztrónomiai kínálat, vadászat és halászat, kényelmes szállás Turizmus Falusi turizmus

31, szépen berendezett vadászházak - gazdag hagyományok, szépen berendezett vadászházak - teljes vadászterület: ha - nagyvad: szarvas, vaddisznó, őz, stb., - apróvad: fácán, fürj, vadkacsa, stb. Turizmus Vadászturizmus

32 Európában egyedülálló sós gyógyvízi forrás(hőmérséklet 96 C) - Európában egyedülálló sós gyógyvízi forrás(hőmérséklet 96 C) - Aquapolis - Diagnosztikai és Terápia Központ - Hotel Termia (205 férőhely) - Hotel Bizovačke toplice (90 férőhely) - 8 medence -Vendégéjszakák száma :2008-ban – Turizmus Bizováci Gyógyfürdő Turizmus Bizováci Gyógyfürdő

33 A Papuk és Krndija hegységek erdős területein fekszik, - területe ha. A Papuk és Krndija hegységek erdős területein fekszik, - területe ha. A Parkon belül 3 kiemelten védett terület található: A Parkon belül 3 kiemelten védett terület található: - "Jankovac“ Parkerdő - "Rupnica“ Geológiai emlékhely - "Sekulinačke planine“ – speciális erdei rezervátum különleges vegetációval - "Sekulinačke planine“ – speciális erdei rezervátum különleges vegetációval Turizmus Papuk Természetvédelmi Park Turizmus Papuk Természetvédelmi Park

34 Turizmus Kopácsi Rét Az ártéri terület ha, míg a természetvédelmi besorolás alapján a védett terület nagysága ha, külön besorolás alapján pedig a védett rezervátum nagysága eléri a ha-t; - a látogatók száma 2008-ban: madárfaj, - 40 fajta édesvízi hal - szarvas, vaddisznó, stb.

35...és más turisztikai programok kerékpározás, borutak, kenuzás, off road programok, paintball, team building és egyéb programok.