Elektronikus tartalmak metaadatbázisa Szabványos követelmények Magyar Gábor BME Távközlési és Telematikai Tanszék …. helyett Knapp Gábor BME Szociológia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
Tanyanyagtárházak lépjünk túl egy LMS korlátain Networkshop 2010 Debrecen, április Vágvölgyi Csaba
A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Dr. Élő Gábor július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
„Kutatás az atipikus tanulási formák (távoktatás/e-learning) modelljeinek kifejlesztésére célcsoportonként, a modellek bevezetésére és alkalmazására” Megbízó:
Paradigmaváltás az oktatásban
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
E-Learning alkalmazások KÜRT Zrt. Információmenedzsment © 2007 KÜRT Zrt. Előadó: Dr. Remzső Tibor
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
E-learning és a multimédia
Az ICT hatása az oktatási folyamatra Paradigmaváltás az oktatásban.
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
Az IKT kompetenciaterület specialitásai
Dok.leírás, formai feltárás Zsák Judit
A szakképzési rendszer változásai Szabó András. Új kihívások, régi problémák Tanulói létszám folyamatos csökkenése Szakképzés presztízsének hanyatlása.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Info-Periszkóp Mezőgazdasági külső információs rendszer fejlesztési tapasztalatai Pető István – Szent István Egyetem, Gödöllő Gazdasági Informatika Tanszék.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
Gyűjteményünk Elsősorban helyismereti dokumentumok Szépirodalmi és szakirodalmi művek, szakdolgozatok, képeslapok Heves megyei.
Dr. Kokas Károly, SZTE EK Sajtódigitalizálás: hol tartunk? merre megyünk?
A Magyar Elektronikus Könyvtárról Kaposvár, november 5. Moldován István MEK könyvtáros
Digitalizálás a könyvtárban Békés Megyei Könyvtár Szakmai nap február 7. Moldován István OSZK MEK osztály.
OSZK - Tudományos Ülésszak, 2002 Nemzeti könyvtárak - archiválás, Internet - ? Országos Széchényi Könyvtár Tudományos ülésszak december 9. Renkecz.
A Magyar Elektronikus Könyvtár új szolgáltatásai és működése Moldován István OSZK MEK osztály Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtár.
OAIS. Megőrzés feladatai Viability –Meg kell őrizni a bitfüzér változatlanságát és olvashatóságát a tároló eszközön Rendbebility –Meg kell őrizni a bitfüzér.
Az elektronikus könyvtárak hálózata Moldován István OSZK MEK Osztály Hódmezővásárhely, július 5-7. Digitalizálási konferencia.
Nyílt könyvtári gyűjtemények az Interneten Szabványos metaadatok: átjárhatóság Tapolcai Ágnes MEK Osztály.
Nyelv-ész-gép Új technológiák az információs társadalomban.
Az informatika szerepe a XXI.század múzeumaiban
A Neumann Kht. a kreatív iparágak szolgálatában Mátrai Julianna Pályázati szakértő Neumann János Digitális Könyvtár és Multimédia Központ Kht november.
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az E-TANÁR portál.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Budapest, június 28. Ontológia kezelő modul tervezése szöveges információt kezelő informatikai rendszer számára Förhécz András BME Méréstechnika.
Előadó: Markója Szilárd könyvtárvezető
A NEMZETI ADATVAGYON INTEGRÁCIÓJA DIGITALIZÁLÁSI KONFERENCIA MÁJUS 21 – 22. DEBRECEN UJVÁRI MÁRIA.
Egyetemi Könyvtárigazgatók Kollégiuma Budapest, december 11. Magyar Képzőművészeti Egyetem.
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
AICC, IEEE, SCORM, fogalmak. Tananyagok cseréje (export-import) Támogatja az együttműködéseket Támogatja a felhasználóbarát környezet kialakítását Megoldja.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Egyházi Könyvtárak Egyesülése Pécs, június 28. Szakmai továbbképzés.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
A MEK2.0 magyar digitális könyvtári alkalmazása - eleMEK Moldován István OSZK MEK osztály ”Networkshop” Pécs, április
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
N E M Z E T I A U D I O V I Z U Á L I S A R C H Í V U M
Kommunikáció-technológia specializáció
A könyvtár, mint az információs társadalom stratégiai tényezője Dr. Tóvári Judit
Programzáró szakmai nap Szolnok, november 12. Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Verseghy Ferenc Könyvtár és Művelődési Intézet.
Moduláris könyvtári rendszer elektronikus dokumentumgyűjtemények kezeléséhez: az eleMEK projekt Drótos László Perlaki Attila Országos Széchényi Könyvtár,
N E M Z E T I A U D I O V I Z U Á L I S A R C H Í V U M NAVA project BudapestI Műszaki Egyetem Informatikai és Hírközlési Minisztérium NAVA 2005.
E-LEARNING ALKALMAZÁSOK DR. ZÁRDA SAROLTA. AZ ELEKTRONIKUS OKTATÁS KÖVETELMÉNYRENDSZERE JÓL TAGOLT TARTALOM PERCES SZAKASZOK - A TARTALOM A KELLŐ.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
1 Budai Attila Költséghatékony e-learning képzés Tananyag és támogatás új ILIAS felhasználók számára Vitaindító előadás 8. Nemzetközi ILIAS Konferencia.
Másold és terjeszd, …hogy megmaradjon!
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
HunTéka – több mint könyvtári rendszer
A digitális kompetencia fejlesztése
Digitális tankönyvtár
Elektronikus számlázás Kiút a paradicsomból
A MÚZEUMI HÁLÓZAT TARTALOM- ÉS TÁJÉKOZTATÓ SZOLGÁLTATÁSAI
Előadás másolata:

Elektronikus tartalmak metaadatbázisa Szabványos követelmények Magyar Gábor BME Távközlési és Telematikai Tanszék …. helyett Knapp Gábor BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék Média Oktatási és Kutató Központ

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. Párhuzamok Oktatás -> Távoktatás -> e-Learning Nemzeti Audiovizuális Archívum (NAVA)  Sugárzott AV anyagok (TV, rádió) Nemzeti Digitális Adattár (NDA)  ….múzeumok  ….könyvtárak  ….közigazgatás  ….e-Learning (Sulinet…) Közös problémák, közös jövő

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. Közös problémák Jelen (állapot)  Intézményi, tartalmi, felhasználásbeli és technológiai sokszínűség  Nagy, hagyományos gyűjtemények Közeljövő (a jelen feladatai)  Digitalizálás (nemcsak formailag, de tartalmilag is – más módszertan)  Átjárható, együttműködő rendszerek kiépítése azaz: Széles körben elfogadott szabványok mentén összekapcsolhatóvá kell tenni a szigetszerű részrendszereket FONTOS! Megtartani az elosztott jelleget, a sokszínűséget!

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. e-Learning Milyen problémákra keressük a megoldást? Milyen eszközkészlettel rendelkezünk? Mit várunk az új technológiától? Kezelhetők ezzel az eszközkészlettel a problémák? Mit kell még hozzátennünk, hogy igazán eredményesek legyünk?

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. e-Learning: Kihívások A szakmastruktúra változása, változékonysága  Munkaerő mobilitása (3 évente szakmaváltás)  Interdiszciplináris tudás szükséges Élethosszig tartó tanulás  Óriási hallgatói létszám (OU: hallgató!)  Változó előképzettség, eltérő kultúra  Túl kevés hallgató (speciális részterületek) Oktatási rendszerek túlterheltsége  Nincs elég idő, elég hely  Nem kellő számú és felkészültségű oktató

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. e-Learning: Eszközök (A digitális technika annyi mindent oldott meg…) Milyen eszközöket tudunk bevetni?  Multimédia eszköztára  Hipertext/hipermedia, nonlinearitás  Idő- és térfüggetlenség  Többszörözés minőségromlás nélkül Technológiai (gazdasági) vonatkozások  A túlméretezett hálózatok kihasználása  Hardver, szoftver eladások fokozása

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. e-Learning: Várakozások Hatékonyabb Olcsóbb, mint a hagyományos Jobb, állandóbb minőségű Rugalmasan karbantartható Objektív értékelés (lehetősége…) Könnyebben újrafelhasználható (RLO) Széleskörű hozzáférés biztosítható

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. e-Learning: A Való világ 1. Hatékonyság  Első tanuláshoz jobb a nyomtatott forma (lineáris)  Ismétlésként, emlékeztetőként könnyebben használható az elektronikus forma (hipermédia) (Regény vs. Lexikon probléma)  „A nyomtatási költségek áthárítása a hallgatókra” Alacsony költségek  Jelenleg a költségek hozzáadódnak a hagyományos költségekhez  Az informatikai fejlesztés mindig drága és kockázatos  Több, más szakértelem szükséges  Infrastruktúra beszerzése, üzemeltetése (mindkét oldalon)

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. e-Learning: A Való világ 2. Széleskörű hozzáférés  Internet hozzáférés, sávszélesség magas ára  Hitelesség, bizalom Újrafelhasználhatóság  Mit szólnak hozzá az eredeti szerzők?  Illeszkednek az egyes darabok? A szabványosítás szükséges, de nem elégséges! Nem csupán technológiai probléma!

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. (Komoly problémák) Jogi kérdések  A szerzőknek ne kelljen félniük, hogy jogaik sérülnek  A felhasználók bízhassanak a tartalomban  Jogdíjak, felhasználási díjak kezelése Üzleti modell  A rendszert önfenntartóvá kell tenni (természetesen állami forrásokkal), különben megszűnik az érdekeltség

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. Szabványosítás szükségessége Történelmi adottság, hogy kis (független) részrendszerek alakultak ki,  Eltérő tartalom reprezentáció  Eltérő leíró rendszerek (ha egyáltalán van)  Eltérő keretek (workflow) Nem hatékonyan újrafelhasználható Az egységes és univerzális szabvány ILLÚZIÓ A REALITÁS az együttműködési képesség

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. Konvergencia (műszaki) területei Megtalálható legyen!  Az együttes kereshetőségének biztosítása  Leíró adatok, katalógusok, metakatalógusok(pl. LOM) Újrafelhasználható tananyag elemek!  Szabványos, időálló formátum  Önleíró formátumok!  A tartalomreprezentációt közelíteni, vagy legalábbis konvertálhatóvá tenni (pl. SCORM) Illeszkedjen a mindenkori keretrendszerhez!  Szabványos, időálló interfészek  Az adminisztratív metaadatok kezelése (ezáltal rendszerek) átjárhatóvá tétele.

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. Egyéb (nem informatikai) problémák Globalizáció Lokalizáció  A közösségi (nemzeti) tartalmak korlátozottan terjeszthetők  A nemzetközi tartalmak nem eléggé specifikusak  Egyensúly kell Eltérő fogalmi rendszerek, gondolkodásmód Radikálisan eltérő felhasználási környezet  Közoktatás, Vállalati speciális tanfolyamok  Az intézményi és tartalmi sokszínűség hosszú távon fennmarad!

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. Az e-learning szabványosítás területei Tartalmi leíró metaadatok Architektúra Tartalom reprezentáció  Tartalom egységek (Content packaging)  Egységek kapcsolódása (tartalmilag) Adminisztratív metaadatok  Tanulói profil (Learner profile)  Tanuló regisztráció (Learner registration)  Tanulói aktivitás (Content communication)  Feladatok, követelmények

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. Szabványosítási törekvések LTSC - IEEE Learning Technology Standards Committee ADL - Advanced Distributed Learning ARIADNE - Alliance of Remote Instructional Authoring PROMETEUS - PROmonting Multimedia access to Education… CETIS - Centre for Educational Technology Interoperability Standards ISSS - Information Society Standardization System, SIF - Schools Interoperability Framework, EdNA - Education Network of Australia ALIC - Advanced Learning Infrastructure Consortium IMS – Global Learning Consortium Microsoft – LRN (Learning Resource iNterchange) Sun – LMS (Learning Management System) Cisco – LCMS (Learning Content Management System)

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. Tartalmi metaadatok összeillesztése Egymással (legalább részben) összeilleszthető adatbázisok  Séma  Elemkészlet  Adatcsere protokoll Szempontok  Egyszerű legyen (infolaikusok – is – használják)  Ingyenes (olcsó), platform független legyen  Fogalmilag egységes legyen  A régi rendszerek illeszthetőek legyenek

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. Egységes séma? LOM DCMI VAGY Dublin Core (Alap) Dublin Core (Minősített) Adatbázis specifikus elemek Adatbázis specifikus elemek Dublin Core (Alap) A hagyományos adatbázis elemeinek HOZZÁRENDELÉSE a DC-hez Egy lehetséges megoldás régi rendszerek illesztéséhez Javasolt megoldás új rendszerekhez

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. Egységes elemkészlet Elsősorban NEM technológiai kérdés! Fogalomtárak (szótárak, ontológiák)  Kulturális (nemzeti) különbségek áthidalása  Karakterkészlet!  Karbantartás, aktualizálás Széles konszenzus szükséges!  Műhelymunka szükséges  Nemzetközi szabványok figyelembe vétele  Az intézményrendszer által elfogadható

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. Lekérdező protokoll - követelmények Az egységes platform nem várható el !  Túl széles a felhasználói kör, eltérő az érdekeltség Egyszerűen létesíthető, üzemeltethető  Mind a tartalomgazdák  Mind a keresők számára Platform független, szabványos  HTTP („tűzfal tűrő”)  XML család alkalmazása (önleíró, ellenőrizhető, gépi- és emberi „fogyasztásra” egyaránt alkalmas  Adatbázis sémától, gyártótól független!

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. További feladatok Szabványok elterjesztése Tananyag-tárak (repository) kialakítása Megfelelőség, minőség vizsgálata  Ellátja-e a feladatát? Hatékony-e? Gazdaságos-e?  Hol a helye az e-learning-nek? Architektúra letisztulása  Milyen komponenseknek kell illeszkedniük?  Feladat dekompozíció lehetősége

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. Tartalom és Üzlet szétválasztása Túl nagy falat lenne egyszerre a kettő Más jellegű gondolkodást igényel Két szint  Tartalom: A tartalom és a leíró adatok biztosítása  Szolgáltatás: Értéknövelt funkciók (katalógusok, keresés, esetleg értékesítés) Két megoldás  Egyedi megállapodások (educanext.org)  Nyílt, szabványos interfész (oai.org)

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. Példa: Open Archives Initiative A metaadat publikáció megosztása  Szabad interfész, ingyenes komponensek Az üzleti és tartalmi réteg szétválasztása Független szervezetek együttműködő rendszere Tartalom gazda Tartalom gazda Tartalom gazda Szolgáltató OAI-PMH DC, XML

e-Learning szabványosítási szimpózium Comdex Hungary, április 16. Mikor érünk el a célhoz? Jelen feladatok: a szigetszerű e-learning rendszereket egy közös kontextusba helyezni. Közeljövő: Az e-learning rendszert egy tágabb környezetbe, a digitális dokumentumok közé helyezni Távoli (közös) jövő: Mind az NDA, mind az e-learning akkor tölti be hivatását, ha megszűnnek, mint külön „fogalmak”, és a megfelelő intézmények alaptevékenységébe olvadnak.  A e-learning akkor lesz a helyén, ha megszűnik a „tanulás” és az „e-tanulás” megkülönböztetése

Köszönöm! Az e-learning szabványosítás megoldása is egy olyan komplex, több szempontú, multidiszciplináris gondolkodást igénylő terület, amelyhez a szakemberek képzésére éppen az e-learning lenne hivatott.