Óvodák a Köznevelési Kerekasztal munkájában Nagyné Szabó Etelka NPK országos elnökségi tag Budapest, 2016.08.23..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A szaktanácsadás támogató szerepe
A koragyermekkori nevelésről
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
A gyakorlatvezető mentor
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
2012.május 15. „ Az akadály az a rémisztő dolog, amelyet akkor látunk, Ha levesszük a szemünket a célról..” TÁMOP / Új Magyarország.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
A szaktanácsadó segítő szerepe
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az OFI szerepe pedagógiai szakmai szolgáltatások megújításában Hancock Márta Budapest február.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Készítette: Kovács Ferencné
Az Oktatási Hivatal új szervezeti felépítése, feladatainak bővülése
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
Óvodák a Köznevelési Kerekasztal munkájában Márkus Lászlóné NPK budapesti elnökségi tag Budapest,
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Az Óvodapedagógusok helyzete, problémái Nagyné Szabó Etelka Az NPK Óvodai Tagozatának elnöke Budapest,
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Az NPK működése és céljai a kerekasztal tárgyalásokon Habár fölül a gálya… Sonkád,
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Óvodai szakmai programok, továbbképzések bemutatása 2013/2014 Készítette: Grolyóné Szabó Éva szeptember 11. KPSZTI, Óvodavezetői Értekezlet.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
AZ OKTATÁSI HIVATAL ÉS A SZAKÉRTŐK EGYÜTTMŰKÖDÉSE
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
EGY PESSZIMISTA MINDEN LEHETŐSÉGBEN LÁTJA A NEHÉZSÉGET, EGY OPTIMISTA MINDEN NEHÉZSÉGBEN MEGLÁTJA A LEHETŐSÉGET Dr. GLOVICZKI ZOLTÁN SONKÁD, június.
Barcsák Marianna KPSZTI
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
főosztályvezető-helyettes
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
Előadás másolata:

Óvodák a Köznevelési Kerekasztal munkájában Nagyné Szabó Etelka NPK országos elnökségi tag Budapest,

A Köznevelési Kerekasztal célja, feladata  A Köznevelési Kerekasztal az Alaptörvény, a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény és annak végrehajtási rendeletei, valamint az Ügyrend keretei között működő javaslattevő, véleményező és tanácsadói tevékenységet ellátó testület.  A Kerekasztal a magyar köznevelési rendszer meghatározó szereplőinek hosszú távú együttműködésére létrehozott egyeztető fóruma.  A Kerekasztal tagjai egyeztetnek a működési területükhöz tartozó, a köznevelési rendszerben érdekelt más testületekkel, szervezetekkel, kamarákkal.  Közvetítik a Szervezetekhez a Kerekasztal ülésén megfogalmazott véleményt, álláspontot, információt, valamint egyeztetnek erről a Szervezetekkel. Összegyűjtik és becsatornázzák a Szervezetek véleményét, álláspontját a Kerekasztal felé.

A Köznevelési Kerekasztal résztvevői KormányDiákokSzülőkMunkaadókFenntartók Érdekkép- viselet Tudomány, pedagógus képzés Szakmai szervezetek

A Köznevelési Kerekasztal résztvevői II. NPK óvodai tagozatának csatlakozása munkacsoportban képviselő

Munkacsoportok 6 munka- csoport Tartalomfejlesztés és módszertan Pedagógus foglalkoztatás 45 ülés Gyermek és tanulói életutak Köznevelés-irányítás 250 szak- ember Pedagógus hivatás Fenntartói

Témafelelős: MTA Közoktatási Elnöki Bizottság (Munkacsoport vezető: Prof. Dr. Csépe Valéria elnök) Jelenlegi tartalmak:  Óvoda, óvoda-iskola átmenet és alapkészségek  Nat 1-4. évfolyam + kerettantervek  Nat évfolyam+ kerettantervek  Tankönyvek és a oktatás eszközei, módszerei  Átívelő téma-és helyzetelemzés - különleges figyelmet igénylők (SNI, BTM, tehetség, ellátó Tartalomfejlesztés és Módszertan munkacsoport

Témafelelős: EMMI ( Munkacsoport vezető: Dr. Puszter Bernadett az NPK budapesti területének elnöke) Jelenlegi tartalmak:  OH-POK bázisintézmény hálózatának kiépítése  Vezető szaktanácsadók kiválasztása  A pedagógus továbbképzési rendszer megújítása  A szakmai szolgáltatások intézmények igényeinek megfelelő működtetése Köznevelés-irányítási munkacsoport

Témafelelős: Magyar Rektori Konferencia ( Munkacsoport vezető: dr.Liptai Kálmán az MRK alelnöke) Jelenlegi tartalmak:  Köznevelési és felsőoktatási intézmények viszonya  Pedagógusképzés  Pedagógus-továbbképzés Pedagógus hivatás munkacsoport

Témafelelős: EMMI (Munkacsoport vezető:Tóth Tamás Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium igazgatója) Jelenlegi tartalmak:  Végzettség nélküli iskolaelhagyás  Kimeneti szabályozás  Átjárhatóság  Tankötelezettség  Esélyegyenlőség, integráció  Pedagógusképzés  Pedagógus-továbbképzés Pedagógus foglakoztatási munkacsoport

Témafelelős: Nemzeti Pedagógus Kar (Munkacsoport vezető: Dr. Zalay Szabolcs NPK országos elnökségi tag) Jelenlegi tartalmak:  Végzettség nélküli iskolaelhagyás  Kimeneti szabályozás  Átjárhatóság  Tankötelezettség  Esélyegyenlőség Gyermek, tanulói életutak munkacsoport

 Integráció, szegregáció  Tehetséggondozás  Pedagógusképzés  Pedagógus-továbbképzés  Kollégium  Óvoda világa  Mindennapos testnevelés  Diák érdekképviselet Gyermek, tanulói életutak munkacsoport II.

Felelős: Pölöskei Gáborné ( Klebelsberg Intézményfenntartó Központ vezetője) Jelenlegi tartalmak:  KLIK  Fenntartó, iskola viszonya  Működtetés, fenntartás  Adminisztráció Fenntartói munkacsoport

Tartalomfejlesztés Óvodákat képviseli: NPK óvodai tagozatának, Katolikus Óvodák, „Óvodai Nevelés a Művészetek Eszközeivel”Óvodapedagógusok Országos Szakmai Egyesületének, Gyakorló óvodák képviselője ) Általános megállapítások:  Legjobban működő köznevelési intézmény  Az ÓNOAP elvei korszerűek, de gyakorlati megvalósításuk változó  Az integrációt személyi és tárgyi feltételek gátolják  Az óvoda iskola átmenet rugalmatlan Óvodai vonatkozások Óvoda-iskola átmenet és alapkészségek

 Regionális eltérések tapasztalhatóak  Szükséges a tárgyi-személyi feltételek felülvizsgálata Jelenlegi javaslatok:  Óvodai csoportlétszámok maximálása  Intézményi pedagógiai program és ÓNOAP illeszkedésének ellenőrzése szakértő bevonásával  Jó gyakorlatok összegyűjtése, rendelkezésre állása differenciált fejlesztés, inkluzív nevelés, korai intervenció területén  Óvodai-iskola átmenet felülvizsgálata Óvodai vonatkozások

 Humánerőforrás fejlesztés szükséges számos óvodában  2 óvodapedagógus + 1 dajka mellett integrált nevelés esetén: 1 fejlesztő pedagógus (szükség esetén pedagógiai asszisztens)  Óvodapedagógus továbbképzés támogatása (akkreditált, kreditrendszerű, kötelező diplomafrissítés a felsőoktatási képzőhelyekre támaszkodva) További javaslatok.

 A magyar óvodapedagógia valóban nemzetközi színvonalú, jól működő rendszer. Az ÓNOAP a gyermekek érdekeit szolgálja. Átalakítására nincs szükség, legfeljebb kisebb kiegészítésre, a jelenlegi elvek betartására.  Szükséges lenne az átlag 20 fős csoportlétszám szigorúbb betartása  Ajánlott a nevelőmunkát segítők, egyéb szakemberek (pl. pszichológus, gyógypedagógus) létszámának felülvizsgálata Az NPK óvodai tagozatának javaslatai

 Javasolt az iskolakötelesség visszaállítása ( a május 31-ig 6. életévét betöltött gyermek legyen iskolaköteles)  A gyermek akkor lépjen az egyik intézményből a következőbe, ha erre megérett.  Az egyéni fejlettség alapján olyan intézménybe kerüljön, mely a legjobban elősegíti a fejlődését.  Ehhez pontos ki-és bemeneti „elvárásokat” kell megfogalmazni. Az NPK óvodai tagozatának további javaslatai II.

 Az óvoda-iskola átmenet legyen rugalmas, lassú (megvalósult: 1-2-osztály: perces órák)  Iskolaérettségről határozatot, az óvodapedagógus ajánlása alapján az intézményvezető adjon ki, ill. ha a gyermek szakértői bizottsági vizsgálata, ellátása folyamatban van, akkor automatikusan a szakértői bizottság adja ki a 6. év betöltésekor, hogy iskolaérett-e, ill. milyen iskolába mehet.  Egységes megfigyelési szempontok kialakítása, bevezetése, 4 – 8 éves korra, ezáltal a gyermek fejlődésének nyomon követésének biztosítása Az NPK óvodai tagozatának további javaslatai III.

 A gyermek fejlődési naplója legyen elérhető iskolába kerüléskor, intézményváltáskor, különösen a kiemelt figyelmet érdemlő gyermekek esetében.  A tehetséggondozó tevékenység legyen életkornak megfelelő, vegye figyelembe a gyermekek érdeklődését, az intézmény tárgyi, személyi feltételeit. Szervezése során a pedagógusok tartsák szem előtt a szabad játék elsődleges szerepét.  Korszerű eszközök, módszerek, tartalmak alkalmazása javasolt Az NPK óvodai tagozatának további javaslatai III.

 Pályaalkalmasság vagy pályaalkalmatlanság?  Az egy alkalomra korlátozódó alkalmassági vizsga megszüntetése javasolt.  Cél a folyamatba ágyazott pályaszocializáció és pályaorientáció.  A pályakorrekció lehetőségének biztosítása.  El kell érni, hogy a jó képességű, elkötelezett fiatalok jelentkezzenek a pedagógusképzésre A Pedagógus hivatás munkacsoport elképzelései

 Oktatáspolitikai cél legyen a pedagógus pálya presztízsének emelése  Biztosítani kell a továbbképzési rendszer továbbfejlesztésénél a pedagógusképző intézmények nagyobb szerepvállalását  Biztosítani kell a folyamatos szakmai fejlődést, az eltérő életpálya-feladatokhoz kötődő tevékenységek összehangolását. A Pedagógus hivatás munkacsoport javaslatai II.

 Törekedni kell a pozitív minták bemutatására, a kiemelkedő pedagógus személyiségek megjelenítésére a médiában  Pozitív tendencia a pedagógus pályára jelentkezők számának növekedése  Negatív tendencia: a jó pedagógusok külföldre, vagy más pályára való távozása A Pedagógus hivatás munkacsoport javaslatai III.

 Figyelembe kell venni a továbbképzési rendszer hármas funkcióját: az oktatáspolitikai törekvéseket, a helyi fejlesztések támogatását és a pedagógusok egyéni igényét.  A bevezető képzésnek (gyakornoki) kiemelt szerepet kell kapnia, együttműködve a pedagógusképző intézménnyel  A továbbképzési tevékenységek változatos formáit kell biztosítani. A Pedagógus Hivatás munkacsoport javaslatai IV.

 Ismerjék el az óvodapedagógusok egyetemi végzettségét  A jövőben legyen az óvodapedagógusok számára is lehetőség a mesterképzésre (óvodapedagógia terén)  A hallgatók több óraszámba vegyenek részt gyakorlaton  A főiskolai tanárok ismerjék jobban az intézmények életét, az óvodapedagógusok a főiskola rendszerét Az NPK óvodai tagozatának javaslatai

 Legyenek óvodai kutatások is, melyeket támogatnak a főiskolák, OFI, stb.  Szükséges lenne a módszerek, tankönyvek tartalmának átvilágítása,korszerűsítése  Változatosabbak legyenek a hallgatók megfigyelési lehetőségei  Az egy év összefüggő egyéni gyakorlattal csökkenteni kellene a 2 év gyakornoki időt.  Új kihívásoknak megfelelő képzés (integráció, mentálhigiénés, IKT, vezetőképzés) Az NPK óvodai tagozatának javaslatai II.

 Fejlesztési javaslat: a hálózati struktúra kibővítése, a pedagógusok számára a szolgáltatások könnyebb és kiegyenlítettebb hozzáférése Célok:  OH-POK-bázisintézmény hálózati struktúra kialakítása országosan egységes koordináció és elvek mentén az intézmények pedagógiai, módszertani támogatásának erősödése érdekében Köznevelés-irányítási feladatok I. Bázisintézmények létrehozása

További célok:  Intenzív horizontális tudás-és információ- megosztás  Szorosabb együttműködés az OH a POK között, a köznevelési és felsőoktatási intézmények között  Közvetítő szerep a továbbképzések szervezésében  Tartósan alulteljesítők eredményeinek növelése  Innovációk, jó gyakorlatok közvetítése Bázisintézmények létrehozása II.

 Magas presztízsű, komoly hagyományokkal rendelkező intézmény  Kiváló intézményi menedzsment, szervezeti kultúra jellemzi  Tudásmegosztása példaértékű  Rendelkezik jó gyakorlattal, sikeres innovációkkal  Jó infrastruktúrája van Kiválasztás: OH pályázat útján Bázisintézmények jellemzői

Célok:  Vezető szaktanácsadói hálózati struktúra kialakítása a szaktanácsadók szakmai munkájának irányítása, koordinálása  Szaktanácsadói rendszer megerősítése, a szaktanácsadók kompetenciafejlesztése  Intenzív horizontális tudás-és információ- megosztás  Továbbképzések szervezésében való közreműködés  Képzői, tréneri, multiplikátori feladatok ellátása II. Vezető szaktanácsadók kiválasztása

 Tanulmányi versenyek szervezése, koordinálása  Szakmai-módszertani támogatás mesterpedagógus szaktanácsadóknak, POK- nak  Szaktanácsadók egymástól való tanulásának támogatása  Az intézményekben dolgozó pedagógusok, szakértők, szaktanácsadók visszacsatolása OH, POK, EMMI felé a vezető szaktanácsadók által További célok

 A POK-ok célja: az intézményi igények legszélesebb körének magas színvonalú teljesítése, a szakmai szolgáltatások intézményi, oktatáspolitikai, ágazati irányítási, fenntartói igényeinek összehangolása.  Az intézmények és pedagógusok valós igényeihez igazodó képzések, ehhez források rendelése.  Az OH és a TKK-k híd szerepének megerősítése a köznevelési intézmények és a felsőoktatási intézmények között III. Pedagógus továbbképzés

 Az operatív feladatok a TKK-ok és a POK-ok területi szinten közösen végzik.  Az OH online igényfelmérései képezik a továbbképzések szervezésének alapját.  Az OH adatai alapján a felsőoktatási intézmények és a POK-ok megszervezik a továbbképzéseket a régiójukban mutatkozó igényeknek megfelelően  A hiányterületekre a felsőoktatási intézmények fejlesztenek képzést, segédanyagot.  A továbbképzések megvalósításának monitorozását az OH végzi. Pedagógus továbbképzés (KIM javaslatai)

 Ösztönző rendszer bevezetése a hasznosítható továbbképzések választása, valamint az ismeretek hasznosítása,továbbadása érdekében  Pedagógustovábbképzési-rendszert támogató elektronikus folyamattámogató rendszert létrehozása  Az OH által ellátott egyéb szakmai szolgáltatási területek több pontján a felsőoktatással való kapcsolat kiépítése (szaktanácsadók képzése, mentorok, mesterpedagógusok támogatása, konferenciák, versenyek szervezése) Pedagógus továbbképzés (KIM javaslatai II.)

 Óvodai „Bázisintézmények” létrehozása (pályázatok beadása)  Vezető szaktanácsadói státuszokra való jelentkezés  Jó gyakorlatok frissítése  Továbbképzések igényének felmérése, továbbítása  Javaslatok konferenciákra, együttműködési formákra Óvodai vonatkozások, feladatok

 Köznevelési Kerekasztal Alakuló ülésének prezentációja (EMMI )  Tartalomfejlesztés és módszertan munkacsoport javaslatok-2016.június 14-i prezentációja Előadó: Prof Dr. Csépe Valéria)  Köznevelési Kerekasztal Gyermek, tanulói életutak munkacsoport – Javaslatok (Dr. Zalay Szabolcs NPK elnökségi tag )  Összefoglaló a Köznevelési Kerekasztal Pedagógus Foglalkoztatási Munkacsoportjának munkájáról (előadó: Szakál Ferenc Pál NPK országos elnökségi tag )  Köznevelés-irányítási munkacsoport (KIM) összegző javaslatai (előadó: dr. Puszter Bernadett NPK Budapesti területi elnök, )  EMMI tájékoztató levél az intézmények részére ( Sipos Imre köznevelésér felelős helyettes államtitkár )  Az NPK óvodai tagozatának javaslatai  Pedagógus Hivatás Munkacsoport beszámolója (dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke, Budapest, április 19.) Felhasznált szakmai anyag

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Nemzeti Pedagógus Kar 1085 Budapest, József körút 63. Tel.: (+36-30) ; (+36-1)