Óvodák a Köznevelési Kerekasztal munkájában Nagyné Szabó Etelka NPK országos elnökségi tag Budapest,
A Köznevelési Kerekasztal célja, feladata A Köznevelési Kerekasztal az Alaptörvény, a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény és annak végrehajtási rendeletei, valamint az Ügyrend keretei között működő javaslattevő, véleményező és tanácsadói tevékenységet ellátó testület. A Kerekasztal a magyar köznevelési rendszer meghatározó szereplőinek hosszú távú együttműködésére létrehozott egyeztető fóruma. A Kerekasztal tagjai egyeztetnek a működési területükhöz tartozó, a köznevelési rendszerben érdekelt más testületekkel, szervezetekkel, kamarákkal. Közvetítik a Szervezetekhez a Kerekasztal ülésén megfogalmazott véleményt, álláspontot, információt, valamint egyeztetnek erről a Szervezetekkel. Összegyűjtik és becsatornázzák a Szervezetek véleményét, álláspontját a Kerekasztal felé.
A Köznevelési Kerekasztal résztvevői KormányDiákokSzülőkMunkaadókFenntartók Érdekkép- viselet Tudomány, pedagógus képzés Szakmai szervezetek
A Köznevelési Kerekasztal résztvevői II. NPK óvodai tagozatának csatlakozása munkacsoportban képviselő
Munkacsoportok 6 munka- csoport Tartalomfejlesztés és módszertan Pedagógus foglalkoztatás 45 ülés Gyermek és tanulói életutak Köznevelés-irányítás 250 szak- ember Pedagógus hivatás Fenntartói
Témafelelős: MTA Közoktatási Elnöki Bizottság (Munkacsoport vezető: Prof. Dr. Csépe Valéria elnök) Jelenlegi tartalmak: Óvoda, óvoda-iskola átmenet és alapkészségek Nat 1-4. évfolyam + kerettantervek Nat évfolyam+ kerettantervek Tankönyvek és a oktatás eszközei, módszerei Átívelő téma-és helyzetelemzés - különleges figyelmet igénylők (SNI, BTM, tehetség, ellátó Tartalomfejlesztés és Módszertan munkacsoport
Témafelelős: EMMI ( Munkacsoport vezető: Dr. Puszter Bernadett az NPK budapesti területének elnöke) Jelenlegi tartalmak: OH-POK bázisintézmény hálózatának kiépítése Vezető szaktanácsadók kiválasztása A pedagógus továbbképzési rendszer megújítása A szakmai szolgáltatások intézmények igényeinek megfelelő működtetése Köznevelés-irányítási munkacsoport
Témafelelős: Magyar Rektori Konferencia ( Munkacsoport vezető: dr.Liptai Kálmán az MRK alelnöke) Jelenlegi tartalmak: Köznevelési és felsőoktatási intézmények viszonya Pedagógusképzés Pedagógus-továbbképzés Pedagógus hivatás munkacsoport
Témafelelős: EMMI (Munkacsoport vezető:Tóth Tamás Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium igazgatója) Jelenlegi tartalmak: Végzettség nélküli iskolaelhagyás Kimeneti szabályozás Átjárhatóság Tankötelezettség Esélyegyenlőség, integráció Pedagógusképzés Pedagógus-továbbképzés Pedagógus foglakoztatási munkacsoport
Témafelelős: Nemzeti Pedagógus Kar (Munkacsoport vezető: Dr. Zalay Szabolcs NPK országos elnökségi tag) Jelenlegi tartalmak: Végzettség nélküli iskolaelhagyás Kimeneti szabályozás Átjárhatóság Tankötelezettség Esélyegyenlőség Gyermek, tanulói életutak munkacsoport
Integráció, szegregáció Tehetséggondozás Pedagógusképzés Pedagógus-továbbképzés Kollégium Óvoda világa Mindennapos testnevelés Diák érdekképviselet Gyermek, tanulói életutak munkacsoport II.
Felelős: Pölöskei Gáborné ( Klebelsberg Intézményfenntartó Központ vezetője) Jelenlegi tartalmak: KLIK Fenntartó, iskola viszonya Működtetés, fenntartás Adminisztráció Fenntartói munkacsoport
Tartalomfejlesztés Óvodákat képviseli: NPK óvodai tagozatának, Katolikus Óvodák, „Óvodai Nevelés a Művészetek Eszközeivel”Óvodapedagógusok Országos Szakmai Egyesületének, Gyakorló óvodák képviselője ) Általános megállapítások: Legjobban működő köznevelési intézmény Az ÓNOAP elvei korszerűek, de gyakorlati megvalósításuk változó Az integrációt személyi és tárgyi feltételek gátolják Az óvoda iskola átmenet rugalmatlan Óvodai vonatkozások Óvoda-iskola átmenet és alapkészségek
Regionális eltérések tapasztalhatóak Szükséges a tárgyi-személyi feltételek felülvizsgálata Jelenlegi javaslatok: Óvodai csoportlétszámok maximálása Intézményi pedagógiai program és ÓNOAP illeszkedésének ellenőrzése szakértő bevonásával Jó gyakorlatok összegyűjtése, rendelkezésre állása differenciált fejlesztés, inkluzív nevelés, korai intervenció területén Óvodai-iskola átmenet felülvizsgálata Óvodai vonatkozások
Humánerőforrás fejlesztés szükséges számos óvodában 2 óvodapedagógus + 1 dajka mellett integrált nevelés esetén: 1 fejlesztő pedagógus (szükség esetén pedagógiai asszisztens) Óvodapedagógus továbbképzés támogatása (akkreditált, kreditrendszerű, kötelező diplomafrissítés a felsőoktatási képzőhelyekre támaszkodva) További javaslatok.
A magyar óvodapedagógia valóban nemzetközi színvonalú, jól működő rendszer. Az ÓNOAP a gyermekek érdekeit szolgálja. Átalakítására nincs szükség, legfeljebb kisebb kiegészítésre, a jelenlegi elvek betartására. Szükséges lenne az átlag 20 fős csoportlétszám szigorúbb betartása Ajánlott a nevelőmunkát segítők, egyéb szakemberek (pl. pszichológus, gyógypedagógus) létszámának felülvizsgálata Az NPK óvodai tagozatának javaslatai
Javasolt az iskolakötelesség visszaállítása ( a május 31-ig 6. életévét betöltött gyermek legyen iskolaköteles) A gyermek akkor lépjen az egyik intézményből a következőbe, ha erre megérett. Az egyéni fejlettség alapján olyan intézménybe kerüljön, mely a legjobban elősegíti a fejlődését. Ehhez pontos ki-és bemeneti „elvárásokat” kell megfogalmazni. Az NPK óvodai tagozatának további javaslatai II.
Az óvoda-iskola átmenet legyen rugalmas, lassú (megvalósult: 1-2-osztály: perces órák) Iskolaérettségről határozatot, az óvodapedagógus ajánlása alapján az intézményvezető adjon ki, ill. ha a gyermek szakértői bizottsági vizsgálata, ellátása folyamatban van, akkor automatikusan a szakértői bizottság adja ki a 6. év betöltésekor, hogy iskolaérett-e, ill. milyen iskolába mehet. Egységes megfigyelési szempontok kialakítása, bevezetése, 4 – 8 éves korra, ezáltal a gyermek fejlődésének nyomon követésének biztosítása Az NPK óvodai tagozatának további javaslatai III.
A gyermek fejlődési naplója legyen elérhető iskolába kerüléskor, intézményváltáskor, különösen a kiemelt figyelmet érdemlő gyermekek esetében. A tehetséggondozó tevékenység legyen életkornak megfelelő, vegye figyelembe a gyermekek érdeklődését, az intézmény tárgyi, személyi feltételeit. Szervezése során a pedagógusok tartsák szem előtt a szabad játék elsődleges szerepét. Korszerű eszközök, módszerek, tartalmak alkalmazása javasolt Az NPK óvodai tagozatának további javaslatai III.
Pályaalkalmasság vagy pályaalkalmatlanság? Az egy alkalomra korlátozódó alkalmassági vizsga megszüntetése javasolt. Cél a folyamatba ágyazott pályaszocializáció és pályaorientáció. A pályakorrekció lehetőségének biztosítása. El kell érni, hogy a jó képességű, elkötelezett fiatalok jelentkezzenek a pedagógusképzésre A Pedagógus hivatás munkacsoport elképzelései
Oktatáspolitikai cél legyen a pedagógus pálya presztízsének emelése Biztosítani kell a továbbképzési rendszer továbbfejlesztésénél a pedagógusképző intézmények nagyobb szerepvállalását Biztosítani kell a folyamatos szakmai fejlődést, az eltérő életpálya-feladatokhoz kötődő tevékenységek összehangolását. A Pedagógus hivatás munkacsoport javaslatai II.
Törekedni kell a pozitív minták bemutatására, a kiemelkedő pedagógus személyiségek megjelenítésére a médiában Pozitív tendencia a pedagógus pályára jelentkezők számának növekedése Negatív tendencia: a jó pedagógusok külföldre, vagy más pályára való távozása A Pedagógus hivatás munkacsoport javaslatai III.
Figyelembe kell venni a továbbképzési rendszer hármas funkcióját: az oktatáspolitikai törekvéseket, a helyi fejlesztések támogatását és a pedagógusok egyéni igényét. A bevezető képzésnek (gyakornoki) kiemelt szerepet kell kapnia, együttműködve a pedagógusképző intézménnyel A továbbképzési tevékenységek változatos formáit kell biztosítani. A Pedagógus Hivatás munkacsoport javaslatai IV.
Ismerjék el az óvodapedagógusok egyetemi végzettségét A jövőben legyen az óvodapedagógusok számára is lehetőség a mesterképzésre (óvodapedagógia terén) A hallgatók több óraszámba vegyenek részt gyakorlaton A főiskolai tanárok ismerjék jobban az intézmények életét, az óvodapedagógusok a főiskola rendszerét Az NPK óvodai tagozatának javaslatai
Legyenek óvodai kutatások is, melyeket támogatnak a főiskolák, OFI, stb. Szükséges lenne a módszerek, tankönyvek tartalmának átvilágítása,korszerűsítése Változatosabbak legyenek a hallgatók megfigyelési lehetőségei Az egy év összefüggő egyéni gyakorlattal csökkenteni kellene a 2 év gyakornoki időt. Új kihívásoknak megfelelő képzés (integráció, mentálhigiénés, IKT, vezetőképzés) Az NPK óvodai tagozatának javaslatai II.
Fejlesztési javaslat: a hálózati struktúra kibővítése, a pedagógusok számára a szolgáltatások könnyebb és kiegyenlítettebb hozzáférése Célok: OH-POK-bázisintézmény hálózati struktúra kialakítása országosan egységes koordináció és elvek mentén az intézmények pedagógiai, módszertani támogatásának erősödése érdekében Köznevelés-irányítási feladatok I. Bázisintézmények létrehozása
További célok: Intenzív horizontális tudás-és információ- megosztás Szorosabb együttműködés az OH a POK között, a köznevelési és felsőoktatási intézmények között Közvetítő szerep a továbbképzések szervezésében Tartósan alulteljesítők eredményeinek növelése Innovációk, jó gyakorlatok közvetítése Bázisintézmények létrehozása II.
Magas presztízsű, komoly hagyományokkal rendelkező intézmény Kiváló intézményi menedzsment, szervezeti kultúra jellemzi Tudásmegosztása példaértékű Rendelkezik jó gyakorlattal, sikeres innovációkkal Jó infrastruktúrája van Kiválasztás: OH pályázat útján Bázisintézmények jellemzői
Célok: Vezető szaktanácsadói hálózati struktúra kialakítása a szaktanácsadók szakmai munkájának irányítása, koordinálása Szaktanácsadói rendszer megerősítése, a szaktanácsadók kompetenciafejlesztése Intenzív horizontális tudás-és információ- megosztás Továbbképzések szervezésében való közreműködés Képzői, tréneri, multiplikátori feladatok ellátása II. Vezető szaktanácsadók kiválasztása
Tanulmányi versenyek szervezése, koordinálása Szakmai-módszertani támogatás mesterpedagógus szaktanácsadóknak, POK- nak Szaktanácsadók egymástól való tanulásának támogatása Az intézményekben dolgozó pedagógusok, szakértők, szaktanácsadók visszacsatolása OH, POK, EMMI felé a vezető szaktanácsadók által További célok
A POK-ok célja: az intézményi igények legszélesebb körének magas színvonalú teljesítése, a szakmai szolgáltatások intézményi, oktatáspolitikai, ágazati irányítási, fenntartói igényeinek összehangolása. Az intézmények és pedagógusok valós igényeihez igazodó képzések, ehhez források rendelése. Az OH és a TKK-k híd szerepének megerősítése a köznevelési intézmények és a felsőoktatási intézmények között III. Pedagógus továbbképzés
Az operatív feladatok a TKK-ok és a POK-ok területi szinten közösen végzik. Az OH online igényfelmérései képezik a továbbképzések szervezésének alapját. Az OH adatai alapján a felsőoktatási intézmények és a POK-ok megszervezik a továbbképzéseket a régiójukban mutatkozó igényeknek megfelelően A hiányterületekre a felsőoktatási intézmények fejlesztenek képzést, segédanyagot. A továbbképzések megvalósításának monitorozását az OH végzi. Pedagógus továbbképzés (KIM javaslatai)
Ösztönző rendszer bevezetése a hasznosítható továbbképzések választása, valamint az ismeretek hasznosítása,továbbadása érdekében Pedagógustovábbképzési-rendszert támogató elektronikus folyamattámogató rendszert létrehozása Az OH által ellátott egyéb szakmai szolgáltatási területek több pontján a felsőoktatással való kapcsolat kiépítése (szaktanácsadók képzése, mentorok, mesterpedagógusok támogatása, konferenciák, versenyek szervezése) Pedagógus továbbképzés (KIM javaslatai II.)
Óvodai „Bázisintézmények” létrehozása (pályázatok beadása) Vezető szaktanácsadói státuszokra való jelentkezés Jó gyakorlatok frissítése Továbbképzések igényének felmérése, továbbítása Javaslatok konferenciákra, együttműködési formákra Óvodai vonatkozások, feladatok
Köznevelési Kerekasztal Alakuló ülésének prezentációja (EMMI ) Tartalomfejlesztés és módszertan munkacsoport javaslatok-2016.június 14-i prezentációja Előadó: Prof Dr. Csépe Valéria) Köznevelési Kerekasztal Gyermek, tanulói életutak munkacsoport – Javaslatok (Dr. Zalay Szabolcs NPK elnökségi tag ) Összefoglaló a Köznevelési Kerekasztal Pedagógus Foglalkoztatási Munkacsoportjának munkájáról (előadó: Szakál Ferenc Pál NPK országos elnökségi tag ) Köznevelés-irányítási munkacsoport (KIM) összegző javaslatai (előadó: dr. Puszter Bernadett NPK Budapesti területi elnök, ) EMMI tájékoztató levél az intézmények részére ( Sipos Imre köznevelésér felelős helyettes államtitkár ) Az NPK óvodai tagozatának javaslatai Pedagógus Hivatás Munkacsoport beszámolója (dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke, Budapest, április 19.) Felhasznált szakmai anyag
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Nemzeti Pedagógus Kar 1085 Budapest, József körút 63. Tel.: (+36-30) ; (+36-1)