Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Emelt sebesség Vonali sorompó Rétlaki Győző TEB Központ.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Emelt sebesség Vonali sorompó Rétlaki Győző TEB Központ."— Előadás másolata:

1 Emelt sebesség Vonali sorompó Rétlaki Győző TEB Központ

2 Ami nem változott: Vonatérzékelés (13 kHz sínáramkörök) Beszámláló áramkör Oldás (két kihelyezett 13 kHz) Csapórúd áramkörök (állítómű függő) Rétlaki Győző: Vonali sorompó

3 Ami változott: (az összes többi) Vezérmágnes áramkör Közúti fényjelzők áramkörei (fényforrás függő) Időzítő áramkörök Piros hosszabbítás Zavar áramkör Kezelő- visszajelentő áramkör Rétlaki Győző: Vonali sorompó

4 Ami új: (eddig nem volt szokásos) Kihaladó csapórúd áramkör L1 és L2 jelfogók időzítős áramköre Csapórudak kiegészítő helyzet-ellenőrzése „Kis zavar” áramkör Hurokzáró áramkör (függés a térközi biztosítóberendezéssel) Rétlaki Győző: Vonali sorompó

5 Alkalmazott I.o. jelfogók: JeleFunkciójaSzintje A1Jvonat érzékelésevágány A3Jvonat érzékelésevágány A4Jvonat érzékelésevágány A1Bvonat érzékelésevágány A3Bvonat érzékelésevágány A4Bvonat érzékelésevágány Rétlaki Győző: Vonali sorompó

6 Alkalmazott időzítők: FajtájaIdő FunkciójaSzintje MELI-01 6’lezárási idővágány MELI-01 3’piros hossz.vágány MELI-01 3’piros hossz.sorompó MELI-0212”elővillogássorompó 16”beh. cs. elind.sorompó MELI-02 X”kih. cs. ind.sorompó Rétlaki Győző: Vonali sorompó

7 Alkalmazott jelfogó egységek: SFSorompó főegység SPSorompó pótegység SBBeszámláló egység (régi) SVSorompó vágány egység SCP Csapórúd egység Szabadkapcsolású jelfogó 4 közúti fényjelzőig nincs. Rétlaki Győző: Vonali sorompó

8 Alkalmazott II.o. jelfogók: JeleFunkciójaSzintje A1beszámlálásvágány A3kiszámlálásvágány ABkiszámlálásvágány B1beszámlálásvágány B3kiszámlálásvágány D1-3beszámlálásvágány E1-3beszámlálásvágány Rétlaki Győző: Vonali sorompó

9 Alkalmazott II.o. jelfogók: JeleFunkciójaSzintje Iidőzítővágány M1-M2menetirány támaszpárvágány m1-m2menetirány vezérlésvágány nbesz. alapállásba vezérlésvágány Ppótellentétes menet érzékelővágány Rétlaki Győző: Vonali sorompó

10 Alkalmazott II.o. jelfogók: JeleFunkciójaSzintje Fcsapórudak fel vez.sorompó F1-nfehér fény ell.sorompó Kkezelő hurok ell.sorompó kez.ny.kezelés nyg.sorompó L1behaladó csrúd lez.sorompó Mvezérsorompó Msegédvezérsorompó Rétlaki Győző: Vonali sorompó

11 Alkalmazott II.o. jelfogók: JeleFunkciójaSzintje Nzavar oldásasorompó Okezelő (oldó)sorompó Pkézi lezárósorompó P2kézi lezárósorompó R1működés ellenőrzéssorompó R2működés ellenőrzéssorompó Rétlaki Győző: Vonali sorompó

12 Alkalmazott II.o. jelfogók: JeleFunkciójaSzintje Thiba ellenőrzéssorompó Uvillogás figyelésesorompó V1-2npiros fények ell.sorompó V2-2npiros fények ell.sorompó Rétlaki Győző: Vonali sorompó

13 Alkalmazott II.o. jelfogók: (Emelt sebességgel kapcsolatos) JeleFunkciójaSzintje IKidőzítő kapcsoló vágány (6 perc után, 3 perc előtt) KFkezdőponti feloldóvágány VFvégponti feloldóvágány Rétlaki Győző: Vonali sorompó

14 Alkalmazott II.o. jelfogók: (Emelt sebességgel kapcsolatos) JeleFunkciójaSzintje 12behaladó csapórúd sorompó megindulás ellenőrzés 75összes csapórúd sorompó leérkezés ellenőrzés FKfehér lekapcsolósorompó L2kihaladó csapórúd lezárássorompó r1„kis zavar”sorompó r2„kis zavar”sorompó Rétlaki Győző: Vonali sorompó

15 Alkalmazott II.o. jelfogók: (Emelt sebességgel kapcsolatos) JeleFunkciójaSzintje R3piros hosszabbítássorompó Scsapórúd épség sorompó ellenőrzése Vgypiros fények ell.sorompó VKpiros kikapcsolósorompó Rétlaki Győző: Vonali sorompó

16 Áramellátás Táplálás alaphelyzetben 6 A R1 R2 R3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

17 Áramellátás Táplálás alaphelyzetben Táplálás piros hosszabbítás alatt (van szünet az átváltásban, mert: R1-R2 elejt és erre R3 meghúz) 6 A R1 R2 R3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

18 Áramellátás Táplálás alaphelyzetben Táplálás piros hosszabbítás alatt Táplálás ZAVAR állapotban 6 A R1 R2 R3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

19 Áramellátás Aminek mindig feszültség alatt kell maradnia: menetirány váltás (vonali áramkör) ütem feloldás (vonali áramkör) vonatérzékelés (sínáramkörök) kezelés (zavar feloldása) 3’ időzítők Rétlaki Győző: Vonali sorompó

20 Vezérmágnes áramkör FK: fehér kikapcsoló (vezér érintőt is pótol) F: csapórúd felnyitás M: vezér R3 K M N I JOBB P MFKMF P2 M m1 LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd I BAL Rétlaki Győző: Vonali sorompó

21 Vezérmágnes áramkör Alapállás R3 K M N I JOBB P MFKMF P2 M m1 LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd I BAL Rétlaki Győző: Vonali sorompó

22 Vezérmágnes áramkör Lecsukás kezdete: az FK rögtön elejt, csapórudak később R3 K M N I JOBB P MFKMF P2 M m1 LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd I BAL Rétlaki Győző: Vonali sorompó

23 Vezérmágnes áramkör Felnyitás kezdete: F meghúz R3 K M N I JOBB P MFKMF P2 M m1 LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd I BAL Rétlaki Győző: Vonali sorompó

24 Vezérmágnes áramkör Felnyitás vége: M meghúz F tart R3 K M N I JOBB P MFKMF P2 M m1 LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd I BAL Rétlaki Győző: Vonali sorompó

25 Vezérmágnes áramkör F időzítése lejár (t = 0,1 - 0,4s) Elemzésből: F érintő, ha van R3 K M N I JOBB P MFKMF P2 M m1 LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd I BAL F Rétlaki Győző: Vonali sorompó

26 KRESZ A vasúti átjáróba a közúti jármű csak akkor hajthat be, ha …. Ezért kell az a kis „kitartás” a villogó fehér bekapcsolása előtt addig, amíg a csapórudak megteszik az ellenőrzött 10° és a tényleges függőleges helyzet közötti mozgásukat és MEGÁLLNAK! Rétlaki Győző: Vonali sorompó

27 Vezérmágnes áramkör Ha egy másik sorompó kezelése miatt K beejt, FK tart (t = 0,3 - 0,5s) R3 K M N I JOBB P MFKMF P2 M m1 LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd I BAL Rétlaki Győző: Vonali sorompó

28 Közúti fényjelző áramkör Alapállás (fehér) M V1 VK V2 M VILL1VILL2 VK F1 MM FK VILL1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

29 Közúti fényjelző áramkör Alapállás (fehér) Lezárt (piros) M V1 VK V2 M VILL1VILL2 VK F1 MM FK VILL1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

30 Közúti fényjelző áramkör Alapállás (fehér) Lezárt (piros) Lekapcsolt piros M V1 VK V2 M VILL1VILL2 VK F1 MM FK VILL1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

31 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Alapállás: felnyitott helyzet F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 186363 5125 24 L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

32 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó csuk Az időzítések egyszerre indulnak. (így könnyebb méretezni és a hibák sem adódnak össze) F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 186363 5125 24 L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

33 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó csuk Az elővillogási idő után a jobb oldali csapórudak indítása F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 186363 5125 24 L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

34 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó csuk 12-es jelfogó működés ellenőrzése. A jobb oldali csapórudak megindulásának ellenőrzése a kis zavar áramkörben van. F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 186363 5125 24 L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

35 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó csuk A 16” időzítő lejárt. Az időzítő érintkezői a kis zavar áramkörben vannak felhasználva. (Jobb oldali csapó- rudak megindulásának ellenőrzése.) F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 186363 5125 24 L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

36 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó csuk A kihaladó csapórúd időzítése lejárt. A kihaladó csapórudak is lecsuknak. Elmegy a vonat... F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 186363 5125 24 L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

37 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó nyitni kezd F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 186363 5125 24 L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

38 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó felér (Eléri a majdnem függőleges helyzetet) F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 186363 5125 24 L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

39 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó felér (Egészen) Alapállás F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 186363 5125 24 L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

40 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó csuk A kihaladó csapórúd időzítése lejárt. A kihaladó csapórudak is lecsuknak. És nem megy el a vonat... F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 186363 5125 24 L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

41 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. És nem megy el a vonat … Vágány szintű túltartózkodás: VK meghúz Fontos, hogy a piros fények ismételt bekapcsolásakor legyen újra elővillogás! F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 186363 5125 24 L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

42 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Amennyiben a félcsapórudak képesek VK esetén feljönni, a 16” időzítőt is le kell kapcsoltatni. F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 186363 5125 24 L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

43 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Ezt az érintőt kötik át, hogy: ne induljon meg felfelé a csapórúd, mert ekkor nem lesz kis zavar F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő 186363 5125 24 L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

44 Csapórúd ellenőrző áramkör Alapállás: felnyitott helyzet (S ejtésvizsgálat a zavar oldásában) A csapórudak felnyitott végállás ellenőrzése az M jelfogók áramkörében van jobb csapórúd „a” m2 LE 75-90 FEL 90-10 m5 LE 12-90 FEL 90-12 csapórúd helyzet jobb csapórúd „b” m2 LE 75-90 FEL 90-10 m5 LE 12-90 FEL 90-12 csapórúd helyzet bal csapórúd „a” m2 LE 75-90 FEL 90-10 csapórúd helyzet bal csapórúd „b” m2 LE 75-90 FEL 90-10 csapórúd helyzet 7512S 24V= Rétlaki Győző: Vonali sorompó

45 Csapórúd ellenőrző áramkör Csapórúd megindulás ellenőrzése Mindegyik jobb oldali rúd legalább 12°-ot kimozdult: (Kis zavarban: 16”-en belül.) jobb csapórúd „a” m2 LE 75-90 FEL 90-10 m5 LE 12-90 FEL 90-12 csapórúd helyzet jobb csapórúd „b” m2 LE 75-90 FEL 90-10 m5 LE 12-90 FEL 90-12 csapórúd helyzet bal csapórúd „a” m2 LE 75-90 FEL 90-10 csapórúd helyzet bal csapórúd „b” m2 LE 75-90 FEL 90-10 csapórúd helyzet 7512S 24V= Rétlaki Győző: Vonali sorompó

46 Csapórúd ellenőrző áramkör Csapórúd lezárás ellenőrzése Mindegyik jobb és bal oldali rúd legalább 75°-ot elért. Ellenőrzése a vonat érkezésekor. jobb csapórúd „a” m2 LE 75-90 FEL 90-10 m5 LE 12-90 FEL 90-12 csapórúd helyzet jobb csapórúd „b” m2 LE 75-90 FEL 90-10 m5 LE 12-90 FEL 90-12 csapórúd helyzet bal csapórúd „a” m2 LE 75-90 FEL 90-10 csapórúd helyzet bal csapórúd „b” m2 LE 75-90 FEL 90-10 csapórúd helyzet 7512S 24V= Rétlaki Győző: Vonali sorompó

47 Csapórúd ellenőrző áramkör Az MA-HSH berendezések a fel 90-10 helyett csak fel 90-75 érintőmozgást képesek produkálni. jobb csapórúd „a” m2 LE 75-90 FEL 90-10 m5 LE 12-90 FEL 90-12 csapórúd helyzet jobb csapórúd „b” m2 LE 75-90 FEL 90-10 m5 LE 12-90 FEL 90-12 csapórúd helyzet bal csapórúd „a” m2 LE 75-90 FEL 90-10 csapórúd helyzet bal csapórúd „b” m2 LE 75-90 FEL 90-10 csapórúd helyzet 7512S 24V= Rétlaki Győző: Vonali sorompó

48 MELI-01 biztonsági időzítő Az időzítő két csatornája 1 - 1 kimeneti jelfogót működtet. Az 1-es és 2-es jelfogó együttfutásának ellenőrzése (az időzítőn belül) a 3-as jelfogó működtetésébe van bekötve. Ezért, ha a: 3 11 22 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

49 MELI-01 biztonsági időzítő 3-as húzott helyzetét ellenőrizni tudjuk, az 1-es és 2-es szinkron húzott állapotát vizsgálni nem kell; 3-as húzott helyzetét ellenőrizni tudjuk, az 1-es és 2-es szinkron ejtett állapotát vizsgálni nem kell; 3-as ejtett állapotát ellenőrizzük, az nem jelenti az 1-es és 2-es szinkron ejtési vizsgálatának mellőzhetőségét. Rétlaki Győző: Vonali sorompó

50 MELI-01 biztonsági időzítő Rendelkezésre állnak: 1-es és 2-es ejtett (külön) 1-es és 2-es húzott (közösített) 3-as váltó (ejtett + húzott) 3-as húzott (ez van szánva az ellenőrzött működési vizsgálathoz való bekötésre) 123 1 2 3 3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

51 MELI-01 biztonsági időzítő A sorompó HIBA áramkörében történő „ellenőrzés” nem számít működés ellenőrzésnek, mert a berendezés későbbi működésére nincs hatással. Rétlaki Győző: Vonali sorompó

52 Időzítő jelfogó áramköre vágányonként 1 ilyen áramkör nem különbözik a korábbiaktól + n D1 E1 D2 E2 D3 E3 I + I 6’ időzítő Rétlaki Győző: Vonali sorompó

53 Időzítő jelfogó áramköre 2 vágányonként 1 ilyen áramkör a hosszúsínes sorompó bekapcsoló vonatérzékelő kiegészítés (ott: J jelfogó) mintájára az ellenállás méretezése (7,8W tartós terhelés) + (R3) + (R3, P, P2) 6’16’2 I IK 100Ω 10W Rétlaki Győző: Vonali sorompó

54 3’ időzítők áramköre Egynél több vágány esetén Piros hosszabbítás időzítése Egy vágány esetén csak 3’ 1 : IK és F érintői párhuzamosan + IK B 3’ 2 időzítő IK J FIK B IK J 3’ 1 időzítő Rétlaki Győző: Vonali sorompó

55 VK jelfogó áramköre Egynél több vágány esetén A másik vágányon érkező vonat hatására a közúti fényjelzőkre visszakapcsolódik a piros. VK + 1 3’ 2 2 3’ 2 P P2 AB B AB J 1 3’ 1 2 3’ 1 IBIB IK J IK B IJIJ Rétlaki Győző: Vonali sorompó

56 VK jelfogó áramköre A J vágányon jön a vonat VK + 1 3’ 2 2 3’ 2 P P2 AB B AB J 1 3’ 1 2 3’ 1 IBIB IK J IK B IJIJ Rétlaki Győző: Vonali sorompó

57 VK jelfogó áramköre A J vágányon jön a vonat de nem megy el 6’ alatt VK + 1 3’ 2 2 3’ 2 P P2 AB B AB J 1 3’ 1 2 3’ 1 IBIB IK J IK B IJIJ Rétlaki Győző: Vonali sorompó

58 VK jelfogó áramköre A J vágányon jön a vonat de nem megy el 6’ alatt lejár az újabb 3’ (piros hosszabbítás) VK + 1 3’ 2 2 3’ 2 P P2 AB B AB J 1 3’ 1 2 3’ 1 IBIB IK J IK B IJIJ Rétlaki Győző: Vonali sorompó

59 VK jelfogó áramköre A J vágányon jön a vonat de nem megy el 6’ alatt lejár az újabb 3’ (piros hosszabbítás) B vágányon jön a vonat VK + 1 3’ 2 2 3’ 2 P P2 AB B AB J 1 3’ 1 2 3’ 1 IBIB IK J IK B IJIJ Rétlaki Győző: Vonali sorompó

60 VK jelfogó áramköre A J vágányon jön a vonat de nem megy el 6’ alatt lejár az újabb 3’ (piros hosszabbítás) B vágányon jön a vonat B vágányon megy a vonat VK + 1 3’ 2 2 3’ 2 P P2 AB B AB J 1 3’ 1 2 3’ 1 IBIB IK J IK B IJIJ Rétlaki Győző: Vonali sorompó

61 VK jelfogó áramköre A J vágányon jön a vonat de nem megy el 6’ alatt lejár az újabb 3’ (piros hosszabbítás) B vágányon jön a vonat B vágányon megy a vonat B vágányon elment a vonat VK + 1 3’ 2 2 3’ 2 P P2 AB B AB J 1 3’ 1 2 3’ 1 IBIB IK J IK B IJIJ Rétlaki Győző: Vonali sorompó

62 VK jelfogó áramköre Ha ZAVAR esetén lejár a piros hosszabbítás, a 3’2 időzítő lejár (piros fények másodlagos lekapcsolása) Elsődlegesen az elejtő R3 kapcsolja le a fényeket. VK + 1 3’ 2 2 3’ 2 P P2 AB B AB J 1 3’ 1 2 3’ 1 IBIB IK J IK B IJIJ Rétlaki Győző: Vonali sorompó

63 R3 jelfogó áramköre ZAVAR állapot esetén még 3’ piros hosszabbítás szükséges. Az ehhez szükséges táplálást az áramellátás szintjén az R3 biztosítja. „Fehérből zavar” esetén a V gy meg tud húzni. R3 + R1 2 3’ 1 V gy R2 2 3’ 2 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

64 R3 jelfogó áramköre ZAVAR: R1 és R2 elejtenek, V gy valahogy meghúzott 3’ 1 és 3’ 2 egyszerre indul (vagy 3’ 1 már korábban) (Az IK jelfogók zavar függő tápsínen vannak) R3 + R1 2 3’ 1 V gy R2 2 3’ 2 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

65 R3 jelfogó áramköre A 3’ időzítés lejár R3 + R1 2 3’ 1 V gy R2 2 3’ 2 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

66 R3 jelfogó áramköre A késleltetés után Vgy is elejt. A 3’ időzítők lejárt állapotban maradnak. (24V=f sínen vannak.) R3 + R1 2 3’ 1 V gy R2 2 3’ 2 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

67 V gy jelfogó áramköre A kellő számú piros (vörös) fényellenőrző érintő biztosítása „Fehérből zavar” esetén a jelfogó a kondenzátorról is képes legyen meghúzni (ezért kell tölteni). A HIBA áramkör kiegészítése- ként került bevezetésre Analóg a D-55 áramkörrel V + V1 V3 F1 V2 V4 F2 M M Rétlaki Győző: Vonali sorompó

68 V gy jelfogó áramköre Alapállás (töltés) V + V1 V3 F1 V2 V4 F2 M M Rétlaki Győző: Vonali sorompó

69 V gy jelfogó áramköre Lecsukott helyzet Ami fontos: a 2 db M érintő ugyanazon a jelfogón legyen! V + V1 V3 F1 V2 V4 F2 M M Rétlaki Győző: Vonali sorompó

70 V gy jelfogó áramköre „Fehérből zavar” Az áramkörből következően Vgy a fehérből pirosba való átmenet esetén is meghúz a kondenzátorról, legfeljebb visszaesik, ha nem lesz a sorompó piros. A meghúzó Vgy bekapcsolja az R3 jelfogót, ennek hatására - az elvesztett vezérlés miatt - bekapcsolódhatnak a piros fények. Ez a... V + V1 V3 F1 V2 V4 F2 M M Rétlaki Győző: Vonali sorompó

71 V gy jelfogó áramköre „Zavarból feltámadás” V + V1 V3 F1 V2 V4 F2 M M Rétlaki Győző: Vonali sorompó

72 A zavaroldás előfüggései Fk: az ejtésellenőrzése nem itt, hanem a zavar áramkör vörös ágában van. K: ejtőképesség ellenőrzés r1 - r2: ejtőképesség ellenőrzés N: működtetés P2: sorrend S: ejtőképesség ellenőrzés Az R3 ejtőképesség vizsgálata nem itt, hanem a zavar áramkör közös ágában van FK K r1 r2 N P2 S Rétlaki Győző: Vonali sorompó

73 Hiba áramkör 1 + üzemi táplálás o zavar oldása az áramkör a nyíl irányában folytatódik + T K F1V1r1 FV2r2 F2V3 V4 o Rétlaki Győző: Vonali sorompó

74 Hiba áramkör 1 ZAVAR állapot + T K F1V1r1 FV2r2 F2V3 V4 o Rétlaki Győző: Vonali sorompó

75 Hiba áramkör 1 ZAVAR állapot A zavar oldása 1 + T K F1V1r1 FV2r2 F2V3 V4 o Rétlaki Győző: Vonali sorompó

76 Hiba áramkör 1 ZAVAR állapot A zavar oldása 1 A zavar oldása 2 + T K F1V1r1 FV2r2 F2V3 V4 o Rétlaki Győző: Vonali sorompó

77 Hiba áramkör 1 Lecsukott állapot Zavaroldás utáni kézi lezárt állapotban K még ejt, mert csak a P2 elejtése után képes meghúzni. + T K F1V1r1 FV2r2 F2V3 V4 o Rétlaki Győző: Vonali sorompó

78 Hiba áramkör 1 Alapállás + T K F1V1r1 FV2r2 F2V3 V4 o Rétlaki Győző: Vonali sorompó

79 Hiba áramkör 1 Másik sorompó kezelése A fehér fényeket ilyenkor a K hurokfigyelő jelfogó kapcsolja le a kezelés időtartamára, ha FK nem képes kitartani. + T K F1V1r1 FV2r2 F2V3 V4 o Rétlaki Győző: Vonali sorompó

80 Hiba áramkör 2 Az itt bemutatott érintkező- hálózat vágányonként ismétlődik A1 - B1 szinkron ellenőrzése 6’ időzítő elindulás ellenőrzése [ennek jobb helye lenne (?) a ZAVAR áramkör vörös ágában] T A1 3 6’ B1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

81 ZAVAR áramkör A berendezés balesetveszély - mentes működését vizsgálja. Az R1 és R2 jelfogók soros áramköre biztonsági áramkör — szerkesztési szempontból. Az R1 és R2 jelfogók ejtési késleltetése kényes: NEM lehet több, mint amennyi idő alatt a legrövidebb és leggyorsabb jármű a bekapcsoló behatási ponton áthalad! (csukás helyett zavar esete) Rétlaki Győző: Vonali sorompó

82 ZAVAR áramkör R1 és R2 késleltetés meghatározása: minimum: a működtetésből adódó repülési idők áthidalása (5 - 6 jelfogó működési ideje + villogó miatti késedelmes működés, legalább 0,5 mp.) maximum: fehérből zavar lehetőségének biztosítása (legfeljebb 1 mp.) az alkalmazott elektrolitikus kondenzátorok gyártási tűrése: + 50% is lehet! (ez egy fél tégla a falban) Rétlaki Győző: Vonali sorompó

83 Működtetés A 13 kHz foglalt lesz Ismétlők átváltanak D1 elejt (M és ZAVAR F ág) M elejt Fehér fények lekapcsolódnak és a piros fények kivezérlődnek ZAVAR V ág felépül 13 kHz felszabadul Ismétlők visszaváltanak E1 elejt A1 B1 D1 E1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

84 Önellenőrzés ZAVAR áramkör közös ágban Itt történik meg a vonatérzékelés és a végrehajtás (beszámlálás) összhangjának vizsgálata. Alapállás. A1 B1 D1 E1 D2D3 E3E2 D1E1A1B1 D2E2 D3E3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

85 Önellenőrzés ZAVAR áramkör közös ágban Indítás: a vágányjelfogó elejtett. A1 B1 D1 E1 D2D3 E3E2 D1E1A1B1 D2E2 D3E3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

86 Önellenőrzés ZAVAR áramkör közös ágban A vágányjelfogó visszahúzott. A1 B1 D1 E1 D2D3 E3E2 D1E1A1B1 D2E2 D3E3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

87 Önellenőrzés ZAVAR áramkör fehér ágban D1 D2 E2 D3 E3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

88 Működtetés ZAVAR áramkör fehér ágban Időzítő jelfogó áramkörében Miután az E1 jelfogó érintkezői „elfogytak”, a ZAVAR áramkör fehér ágába nem jutott. A ZAVAR áramkör fehér ága emiatt nem zár korábban, mert az Időzítő jelfogó nem engedi. D1 D2 E2 D3 E3 n D1 E1 D2 E2 D3 E3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

89 ZAVAR vörös ág A kétvágányú sorompó zavar áramkörének vonat általi csukás üzemmódban aktív része. Alapállásban (fehér) szakadt. I IK AB 6’1 6’2 6’1 I IK AB IIK I AB IK VK3’ 1 3VK 3’ 2 3 3’ 1 1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

90 ZAVAR vörös ág A jobb vágányon vonat általi csukás. I IK AB 6’1 6’2 6’1 I IK AB IIK I AB IK VK3’ 1 3VK 3’ 2 3 3’ 1 1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

91 ZAVAR vörös ág A jobb vágányon vonat általi csukás. Itt lehetne ellenőrizni, hogy a 6’ időzítő elkezdett működni (ha az R1 - R2 időzítésbe belefér) I IK AB 6’1 6’2 6’1 I IK AB IIK I AB IK VK3’ 1 3VK 3’ 2 3 3’ 1 1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

92 ZAVAR vörös ág A jobb vágányon vonat általi csukás. Lejár a 6’ (vágány szintű túltartózkodás) (hivatkozás: itt folytatódik az áramkör): I IK AB 6’1 6’2 6’1 I IK AB IIK I AB IK VK3’ 1 3VK 3’ 2 3 3’ 1 1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

93 ZAVAR vörös ág A jobb vágányon vonat általi csukás. Lejár a 6’ (vágány szintű túltartózkodás) Lejár a 3’ hosszabbítás Piros (vörös) lekapcsolás I IK AB 6’1 6’2 6’1 I IK AB IIK I AB IK VK3’ 1 3VK 3’ 2 3 3’ 1 1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

94 ZAVAR vörös ág A jobb vágányon vonat általi csukás. Lejár a 6’ (vágány szintű túltartózkodás) Lejár a 3’ hosszabbítás Piros (vörös) lekapcsolás Ha jön egy vonat a másik vágányon: I IK AB 6’1 6’2 6’1 I IK AB IIK I AB IK VK3’ 1 3VK 3’ 2 3 3’ 1 1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

95 ZAVAR vörös ág A jobb vágányon vonat általi csukás. Lejár a 6’ (vágány szintű túltartózkodás) Lejár a 3’ hosszabbítás Piros (vörös) lekapcsolás Ha jön egy vonat a másik vágányon: Az átjáróban van a vonat a másik vágányon I IK AB 6’1 6’2 6’1 I IK AB IIK I AB IK VK3’ 1 3VK 3’ 2 3 3’ 1 1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

96 ZAVAR vörös ág A jobb vágányon vonat általi csukás. Lejár a 6’ (vágány szintű túltartózkodás) Lejár a 3’ hosszabbítás Piros (vörös) lekapcsolás Ha jön egy vonat a másik vágányon, de: Lejár a 6’, és nem ér oda egyik vonat sem: Akkor elmegy ZAVAR-ba. I IK AB 6’1 6’2 6’1 I IK AB IIK I AB IK VK3’ 1 3VK 3’ 2 3 3’ 1 1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

97 Kis zavar Az összes piros fény meglétnek vizsgálata itt történik (LED) (áttétel a HIBA áramkörbe). A csapórudak működésének ellenőrzése a vonatnak az átjáróhoz érkezésekor. Alapállás VK alapállás vizsgálat. r1 R3 r1 S U M A3J 16”12 7516” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

98 Kis zavar Csukás. A piros fények meglétének vizsgálatára nem azonnal, hanem a csapórudak végállásának ellenőrzésével egyidejűleg kerül sor. r1 R3 r1 S U M A3J 16”12 7516” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

99 Kis zavar A jobb oldali csapórudak megindulásának ellenőrzése. (A 12 jelű jelfogó meghúz.) r1 R3 r1 S U M A3J 16”12 7516” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

100 Kis zavar A jobb oldali csapórudak megindulásának ellenőrzése. (A 16” időzítés lejár.) r1 R3 r1 S U M A3J 16”12 7516” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

101 Kis zavar A jobb és bal oldali csapórudak megérkezése ellenőrzésének előkészítése. (A 75 jelű jelfogó meghúz.) r1 R3 r1 S U M A3J 16”12 7516” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

102 Kis zavar Az összes: piros fény megléte és csapórúd alsó állapota ellenőrzése. r1 R3 r1 S U M A3J 16”12 7516” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

103 Kis zavar Nyitás vonat után r1 R3 r1 S U M A3J 16”12 7516” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

104 Kis zavar Alapállás A sorompó fehér. r1 R3 r1 S U M A3J 16”12 7516” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

105 Kis zavar Vonat túltartózkodás miatt VK meghúz, a piros fények lekapcsolódnak. A fényellenőrző jelfogók az ellenállásokon továbbra is húznak. A csapórudak? r1 R3 r1 S U M A3J 16”12 7516” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

106 Kis zavar Ha a csapórudak megindulnak felfelé, a 75° ellenőrzés megszűnik. A kis zavar jelfogók elejtenek - és sajnos úgy is maradnak. Miután zavaroldás ilyenkor nincs, a kis zavar alapba tétele a hibaelhárító által helyben történhet. Ezért a csapórudakat nem engedik feljönni... r1 R3 r1 S U M A3J 16”12 7516” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

107 Kis zavar Zavar. r1 R3 r1 S U M A3J 16”12 7516” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

108 Kis zavar A zavar oldása 1. r1 R3 r1 S U M A3J 16”12 7516” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

109 Kis zavar A zavar oldása 1. A zavar oldása 2. r1 R3 r1 S U M A3J 16”12 7516” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

110 Kezelés - visszajelentés K jelfogó: hurokfigyelés. Kezelő jelfogó: ejtési késleltetés V jelfogó helyett: villogtató Rétlaki Győző: Vonali sorompó

111 Kezelés - visszajelentés Felnyitott helyzet (a kondenzátor előtét ellenállása a kábelér) R1 R2 T V gy VK FK V gy P2 V gy Vill U M VK K Rétlaki Győző: Vonali sorompó

112 Kezelés - visszajelentés Vonat által csukott helyzet A villogó szakító félperiódusában a K a nagyellenállású tekercsről tart (hiba áram). R1 R2 T V gy VK FK V gy P2 V gy Vill U M VK K Rétlaki Győző: Vonali sorompó

113 Kezelés - visszajelentés Kézzel csukott helyzet A villogó szakító félperiódusában a K elejt, és a nagyohmos tekercs árammentessége miatt úgy is marad. R1 R2 T V gy VK FK V gy P2 V gy Vill U M VK K Rétlaki Győző: Vonali sorompó

114 Kezelés - visszajelentés Lekapcsolt piros (vágány szintű túltartózkodás) Visszajelentés: felváltva HIBA és ZAVAR A villogó szakító félperiódusában a K elejt. R1 R2 T V gy VK FK V gy P2 V gy Vill U M VK K Rétlaki Győző: Vonali sorompó

115 Kezelés - visszajelentés Hiba R1 R2 T V gy VK FK V gy P2 V gy Vill U M VK K Rétlaki Győző: Vonali sorompó

116 Kezelés - visszajelentés Zavar R1 R2 T V gy VK FK V gy P2 V gy Vill U M VK K Rétlaki Győző: Vonali sorompó

117 Kezelés - visszajelentés Vonat által csukott helyzet De a villogó leáll. Visszajelentés: Hiba (tulajdonképpen mindegy, hogy a villogtató zár vagy szakít, mert az U érintő megszakítja az ágat) R1 R2 T V gy VK FK V gy P2 V gy Vill U M VK K Rétlaki Győző: Vonali sorompó

118 Kezelés - visszajelentés Kezelés (zavar oldása) R1 R2 T V gy VK FK V gy P2 V gy Vill U M VK K Rétlaki Győző: Vonali sorompó

119 Csatlakozás a térközhöz A sorompó vágányszintű és összességébeni működésének figyelése Beavatkozás a térközi berendezés működésébe, ha a sorompó nem az elvárásoknak megfelelően működik. A beavatkozás lehetne az engedélyezett sebesség 120 km/ó alá csökkentése is. Mivel ez sokba kerül, a térközjelzőre Megállj jelzés vezérlődik ki. Rétlaki Győző: Vonali sorompó

120 7 - 8 jelleg Vágány szintű túltartózkodás (IK elejt), illetve kis zavar esetén a sarkítás megszakad. Eredmény: a sorompót „fedező” térköz- jelző vörös lesz, továbbá a sorompót követő térközjelző is vörös lesz, hogy a sorompóig 1-es ütemű táplálás legyen. 78 IK r1 r2 r1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

121 7a - 8a jelleg Vágány szintű kiegészítés a sorompó szekrényben. Jelfogók: 3/2 FF 120Ω javasolt beállítása: 90Ω KFVF r1 r2IK A4A3 M1M2 ABKFABVF +24V= 120Ω Rétlaki Győző: Vonali sorompó

122 7a - 8a jelleg Ha lejárt a 6 perc,... KFVF r1 r2IK A4A3 M1M2 ABKFABVF +24V= 120Ω Rétlaki Győző: Vonali sorompó

123 7a - 8a jelleg … vagy kis zavar van... KFVF r1 r2IK A4A3 M1M2 ABKFABVF +24V= 120Ω Rétlaki Győző: Vonali sorompó

124 7a - 8a jelleg … és a vonat ráér az átjáróra, akkor a feloldó jelfogó meghúz. A meghúzó - jelen esetben VF - függetleníti magát az AB jelfogó érintőtől, mert az hamarabb ejt el. A feloldó jelfogók tartó áramköre a 7a - 8a jellegen épül fel. KFVF r1 r2IK A4A3 M1M2 ABKFABVF +24V= 120Ω Rétlaki Győző: Vonali sorompó

125 7a - 8a jelleg Amikor a vonat elhagyja az átjárót, ez az áramkör megszakad, a tartó viszont tovább él. A részletes működés tárgyalása a térköz - sorompó együttműködés- nél lesz. KFVF r1 r2IK A4A3 M1M2 ABKFABVF +24V= 120Ω Rétlaki Győző: Vonali sorompó

126 7a - 8a jelleg A 7a - 8a jellegbe kapcsolt áramkör. Az R2 hasonló érintője a másik vágány áramkörében van (kevés az érintő). KFVF IK KF R1 IK VF + 24V = 8a 7a 8a VF KF 120Ω VFKF Rétlaki Győző: Vonali sorompó

127 7a - 8a jelleg Alaphelyzet. KFVF IK KF R1 IK VF + 24V = 8a 7a 8a VF KF 120Ω VFKF Rétlaki Győző: Vonali sorompó

128 7a - 8a jelleg Vágány szintű túltartózkodás, KFVF IK KF R1 IK VF + 24V = 8a 7a 8a VF KF 120Ω VFKF Rétlaki Győző: Vonali sorompó

129 7a - 8a jelleg vagy ZAVAR KFVF IK KF R1 IK VF + 24V = 8a 7a 8a VF KF 120Ω VFKF Rétlaki Győző: Vonali sorompó

130 7a - 8a jelleg Ha VF meghúzott (vágány szintű oldás), ezen a rajzon ábrázolt áramkörön tart. A részletes működés tárgyalása a térköz - sorompó együttműködésnél lesz. KFVF IK KF R1 IK VF + 24V = 8a 7a 8a VF KF 120Ω VFKF Rétlaki Győző: Vonali sorompó


Letölteni ppt "Emelt sebesség Vonali sorompó Rétlaki Győző TEB Központ."

Hasonló előadás


Google Hirdetések