Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Emelt sebesség Vonali sorompó Rétlaki Győző TEB Központ.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Emelt sebesség Vonali sorompó Rétlaki Győző TEB Központ."— Előadás másolata:

1 Emelt sebesség Vonali sorompó Rétlaki Győző TEB Központ

2 Ami nem változott: Vonatérzékelés (13 kHz sínáramkörök) Beszámláló áramkör Oldás (két kihelyezett 13 kHz) Csapórúd áramkörök (állítómű függő) Rétlaki Győző: Vonali sorompó

3 Ami változott: (az összes többi) Vezérmágnes áramkör Közúti fényjelzők áramkörei (fényforrás függő) Időzítő áramkörök Piros hosszabbítás Zavar áramkör Kezelő- visszajelentő áramkör Rétlaki Győző: Vonali sorompó

4 Ami új: (eddig nem volt szokásos) Kihaladó csapórúd áramkör L1 és L2 jelfogók időzítős áramköre Csapórudak kiegészítő helyzet-ellenőrzése „Kis zavar” áramkör Hurokzáró áramkör (függés a térközi biztosítóberendezéssel) Rétlaki Győző: Vonali sorompó

5 Alkalmazott I.o. jelfogók: JeleFunkciójaSzintje A1Jvonat érzékelésevágány A3Jvonat érzékelésevágány A4Jvonat érzékelésevágány A1Bvonat érzékelésevágány A3Bvonat érzékelésevágány A4Bvonat érzékelésevágány Rétlaki Győző: Vonali sorompó

6 Alkalmazott időzítők: FajtájaIdő FunkciójaSzintje MELI-01 6’lezárási idővágány MELI-01 3’piros hossz.vágány MELI-01 3’piros hossz.sorompó MELI-0212”elővillogássorompó 16”beh. cs. elind.sorompó MELI-02 X”kih. cs. ind.sorompó Rétlaki Győző: Vonali sorompó

7 Alkalmazott jelfogó egységek: SFSorompó főegység SPSorompó pótegység SBBeszámláló egység (régi) SVSorompó vágány egység SCP Csapórúd egység Szabadkapcsolású jelfogó 4 közúti fényjelzőig nincs. Rétlaki Győző: Vonali sorompó

8 Alkalmazott II.o. jelfogók: JeleFunkciójaSzintje A1beszámlálásvágány A3kiszámlálásvágány ABkiszámlálásvágány B1beszámlálásvágány B3kiszámlálásvágány D1-3beszámlálásvágány E1-3beszámlálásvágány Rétlaki Győző: Vonali sorompó

9 Alkalmazott II.o. jelfogók: JeleFunkciójaSzintje Iidőzítővágány M1-M2menetirány támaszpárvágány m1-m2menetirány vezérlésvágány nbesz. alapállásba vezérlésvágány Ppótellentétes menet érzékelővágány Rétlaki Győző: Vonali sorompó

10 Alkalmazott II.o. jelfogók: JeleFunkciójaSzintje Fcsapórudak fel vez.sorompó F1-nfehér fény ell.sorompó Kkezelő hurok ell.sorompó kez.ny.kezelés nyg.sorompó L1behaladó csrúd lez.sorompó Mvezérsorompó Msegédvezérsorompó Rétlaki Győző: Vonali sorompó

11 Alkalmazott II.o. jelfogók: JeleFunkciójaSzintje Nzavar oldásasorompó Okezelő (oldó)sorompó Pkézi lezárósorompó P2kézi lezárósorompó R1működés ellenőrzéssorompó R2működés ellenőrzéssorompó Rétlaki Győző: Vonali sorompó

12 Alkalmazott II.o. jelfogók: JeleFunkciójaSzintje Thiba ellenőrzéssorompó Uvillogás figyelésesorompó V1-2npiros fények ell.sorompó V2-2npiros fények ell.sorompó Rétlaki Győző: Vonali sorompó

13 Alkalmazott II.o. jelfogók: (Emelt sebességgel kapcsolatos) JeleFunkciójaSzintje IKidőzítő kapcsoló vágány (6 perc után, 3 perc előtt) KFkezdőponti feloldóvágány VFvégponti feloldóvágány Rétlaki Győző: Vonali sorompó

14 Alkalmazott II.o. jelfogók: (Emelt sebességgel kapcsolatos) JeleFunkciójaSzintje 12behaladó csapórúd sorompó megindulás ellenőrzés 75összes csapórúd sorompó leérkezés ellenőrzés FKfehér lekapcsolósorompó L2kihaladó csapórúd lezárássorompó r1„kis zavar”sorompó r2„kis zavar”sorompó Rétlaki Győző: Vonali sorompó

15 Alkalmazott II.o. jelfogók: (Emelt sebességgel kapcsolatos) JeleFunkciójaSzintje R3piros hosszabbítássorompó Scsapórúd épség sorompó ellenőrzése Vgypiros fények ell.sorompó VKpiros kikapcsolósorompó Rétlaki Győző: Vonali sorompó

16 Áramellátás Táplálás alaphelyzetben 6 A R1 R2 R3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

17 Áramellátás Táplálás alaphelyzetben Táplálás piros hosszabbítás alatt (van szünet az átváltásban, mert: R1-R2 elejt és erre R3 meghúz) 6 A R1 R2 R3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

18 Áramellátás Táplálás alaphelyzetben Táplálás piros hosszabbítás alatt Táplálás ZAVAR állapotban 6 A R1 R2 R3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

19 Áramellátás Aminek mindig feszültség alatt kell maradnia: menetirány váltás (vonali áramkör) ütem feloldás (vonali áramkör) vonatérzékelés (sínáramkörök) kezelés (zavar feloldása) 3’ időzítők Rétlaki Győző: Vonali sorompó

20 Vezérmágnes áramkör FK: fehér kikapcsoló (vezér érintőt is pótol) F: csapórúd felnyitás M: vezér R3 K M N I JOBB P MFKMF P2 M m1 LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd I BAL Rétlaki Győző: Vonali sorompó

21 Vezérmágnes áramkör Alapállás R3 K M N I JOBB P MFKMF P2 M m1 LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd I BAL Rétlaki Győző: Vonali sorompó

22 Vezérmágnes áramkör Lecsukás kezdete: az FK rögtön elejt, csapórudak később R3 K M N I JOBB P MFKMF P2 M m1 LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd I BAL Rétlaki Győző: Vonali sorompó

23 Vezérmágnes áramkör Felnyitás kezdete: F meghúz R3 K M N I JOBB P MFKMF P2 M m1 LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd I BAL Rétlaki Győző: Vonali sorompó

24 Vezérmágnes áramkör Felnyitás vége: M meghúz F tart R3 K M N I JOBB P MFKMF P2 M m1 LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd I BAL Rétlaki Győző: Vonali sorompó

25 Vezérmágnes áramkör F időzítése lejár (t = 0,1 - 0,4s) Elemzésből: F érintő, ha van R3 K M N I JOBB P MFKMF P2 M m1 LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd I BAL F Rétlaki Győző: Vonali sorompó

26 KRESZ A vasúti átjáróba a közúti jármű csak akkor hajthat be, ha …. Ezért kell az a kis „kitartás” a villogó fehér bekapcsolása előtt addig, amíg a csapórudak megteszik az ellenőrzött 10° és a tényleges függőleges helyzet közötti mozgásukat és MEGÁLLNAK! Rétlaki Győző: Vonali sorompó

27 Vezérmágnes áramkör Ha egy másik sorompó kezelése miatt K beejt, FK tart (t = 0,3 - 0,5s) R3 K M N I JOBB P MFKMF P2 M m1 LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “a” csapórúd LE 0 – 10 FEL 10 – 0 “d” csapórúd I BAL Rétlaki Győző: Vonali sorompó

28 Közúti fényjelző áramkör Alapállás (fehér) M V1 VK V2 M VILL1VILL2 VK F1 MM FK VILL1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

29 Közúti fényjelző áramkör Alapállás (fehér) Lezárt (piros) M V1 VK V2 M VILL1VILL2 VK F1 MM FK VILL1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

30 Közúti fényjelző áramkör Alapállás (fehér) Lezárt (piros) Lekapcsolt piros M V1 VK V2 M VILL1VILL2 VK F1 MM FK VILL1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

31 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Alapállás: felnyitott helyzet F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

32 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó csuk Az időzítések egyszerre indulnak. (így könnyebb méretezni és a hibák sem adódnak össze) F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

33 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó csuk Az elővillogási idő után a jobb oldali csapórudak indítása F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

34 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó csuk 12-es jelfogó működés ellenőrzése. A jobb oldali csapórudak megindulásának ellenőrzése a kis zavar áramkörben van. F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

35 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó csuk A 16” időzítő lejárt. Az időzítő érintkezői a kis zavar áramkörben vannak felhasználva. (Jobb oldali csapó- rudak megindulásának ellenőrzése.) F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

36 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó csuk A kihaladó csapórúd időzítése lejárt. A kihaladó csapórudak is lecsuknak. Elmegy a vonat... F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

37 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó nyitni kezd F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

38 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó felér (Eléri a majdnem függőleges helyzetet) F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

39 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó felér (Egészen) Alapállás F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

40 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. A sorompó csuk A kihaladó csapórúd időzítése lejárt. A kihaladó csapórudak is lecsuknak. És nem megy el a vonat... F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

41 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. És nem megy el a vonat … Vágány szintű túltartózkodás: VK meghúz Fontos, hogy a piros fények ismételt bekapcsolásakor legyen újra elővillogás! F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

42 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Amennyiben a félcsapórudak képesek VK esetén feljönni, a 16” időzítőt is le kell kapcsoltatni. F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

43 Csapórúd lecsukó jelfogók ák. Ezt az érintőt kötik át, hogy: ne induljon meg felfelé a csapórúd, mert ekkor nem lesz kis zavar F M F M VK 24V=f 24V=R3 16 mp időzítő12 mp időzítő kihaladó csapórúd időzítő L1L2 12 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

44 Csapórúd ellenőrző áramkör Alapállás: felnyitott helyzet (S ejtésvizsgálat a zavar oldásában) A csapórudak felnyitott végállás ellenőrzése az M jelfogók áramkörében van jobb csapórúd „a” m2 LE FEL m5 LE FEL csapórúd helyzet jobb csapórúd „b” m2 LE FEL m5 LE FEL csapórúd helyzet bal csapórúd „a” m2 LE FEL csapórúd helyzet bal csapórúd „b” m2 LE FEL csapórúd helyzet 7512S 24V= Rétlaki Győző: Vonali sorompó

45 Csapórúd ellenőrző áramkör Csapórúd megindulás ellenőrzése Mindegyik jobb oldali rúd legalább 12°-ot kimozdult: (Kis zavarban: 16”-en belül.) jobb csapórúd „a” m2 LE FEL m5 LE FEL csapórúd helyzet jobb csapórúd „b” m2 LE FEL m5 LE FEL csapórúd helyzet bal csapórúd „a” m2 LE FEL csapórúd helyzet bal csapórúd „b” m2 LE FEL csapórúd helyzet 7512S 24V= Rétlaki Győző: Vonali sorompó

46 Csapórúd ellenőrző áramkör Csapórúd lezárás ellenőrzése Mindegyik jobb és bal oldali rúd legalább 75°-ot elért. Ellenőrzése a vonat érkezésekor. jobb csapórúd „a” m2 LE FEL m5 LE FEL csapórúd helyzet jobb csapórúd „b” m2 LE FEL m5 LE FEL csapórúd helyzet bal csapórúd „a” m2 LE FEL csapórúd helyzet bal csapórúd „b” m2 LE FEL csapórúd helyzet 7512S 24V= Rétlaki Győző: Vonali sorompó

47 Csapórúd ellenőrző áramkör Az MA-HSH berendezések a fel helyett csak fel érintőmozgást képesek produkálni. jobb csapórúd „a” m2 LE FEL m5 LE FEL csapórúd helyzet jobb csapórúd „b” m2 LE FEL m5 LE FEL csapórúd helyzet bal csapórúd „a” m2 LE FEL csapórúd helyzet bal csapórúd „b” m2 LE FEL csapórúd helyzet 7512S 24V= Rétlaki Győző: Vonali sorompó

48 MELI-01 biztonsági időzítő Az időzítő két csatornája kimeneti jelfogót működtet. Az 1-es és 2-es jelfogó együttfutásának ellenőrzése (az időzítőn belül) a 3-as jelfogó működtetésébe van bekötve. Ezért, ha a: Rétlaki Győző: Vonali sorompó

49 MELI-01 biztonsági időzítő 3-as húzott helyzetét ellenőrizni tudjuk, az 1-es és 2-es szinkron húzott állapotát vizsgálni nem kell; 3-as húzott helyzetét ellenőrizni tudjuk, az 1-es és 2-es szinkron ejtett állapotát vizsgálni nem kell; 3-as ejtett állapotát ellenőrizzük, az nem jelenti az 1-es és 2-es szinkron ejtési vizsgálatának mellőzhetőségét. Rétlaki Győző: Vonali sorompó

50 MELI-01 biztonsági időzítő Rendelkezésre állnak: 1-es és 2-es ejtett (külön) 1-es és 2-es húzott (közösített) 3-as váltó (ejtett + húzott) 3-as húzott (ez van szánva az ellenőrzött működési vizsgálathoz való bekötésre) Rétlaki Győző: Vonali sorompó

51 MELI-01 biztonsági időzítő A sorompó HIBA áramkörében történő „ellenőrzés” nem számít működés ellenőrzésnek, mert a berendezés későbbi működésére nincs hatással. Rétlaki Győző: Vonali sorompó

52 Időzítő jelfogó áramköre vágányonként 1 ilyen áramkör nem különbözik a korábbiaktól + n D1 E1 D2 E2 D3 E3 I + I 6’ időzítő Rétlaki Győző: Vonali sorompó

53 Időzítő jelfogó áramköre 2 vágányonként 1 ilyen áramkör a hosszúsínes sorompó bekapcsoló vonatérzékelő kiegészítés (ott: J jelfogó) mintájára az ellenállás méretezése (7,8W tartós terhelés) + (R3) + (R3, P, P2) 6’16’2 I IK 100Ω 10W Rétlaki Győző: Vonali sorompó

54 3’ időzítők áramköre Egynél több vágány esetén Piros hosszabbítás időzítése Egy vágány esetén csak 3’ 1 : IK és F érintői párhuzamosan + IK B 3’ 2 időzítő IK J FIK B IK J 3’ 1 időzítő Rétlaki Győző: Vonali sorompó

55 VK jelfogó áramköre Egynél több vágány esetén A másik vágányon érkező vonat hatására a közúti fényjelzőkre visszakapcsolódik a piros. VK + 1 3’ 2 2 3’ 2 P P2 AB B AB J 1 3’ 1 2 3’ 1 IBIB IK J IK B IJIJ Rétlaki Győző: Vonali sorompó

56 VK jelfogó áramköre A J vágányon jön a vonat VK + 1 3’ 2 2 3’ 2 P P2 AB B AB J 1 3’ 1 2 3’ 1 IBIB IK J IK B IJIJ Rétlaki Győző: Vonali sorompó

57 VK jelfogó áramköre A J vágányon jön a vonat de nem megy el 6’ alatt VK + 1 3’ 2 2 3’ 2 P P2 AB B AB J 1 3’ 1 2 3’ 1 IBIB IK J IK B IJIJ Rétlaki Győző: Vonali sorompó

58 VK jelfogó áramköre A J vágányon jön a vonat de nem megy el 6’ alatt lejár az újabb 3’ (piros hosszabbítás) VK + 1 3’ 2 2 3’ 2 P P2 AB B AB J 1 3’ 1 2 3’ 1 IBIB IK J IK B IJIJ Rétlaki Győző: Vonali sorompó

59 VK jelfogó áramköre A J vágányon jön a vonat de nem megy el 6’ alatt lejár az újabb 3’ (piros hosszabbítás) B vágányon jön a vonat VK + 1 3’ 2 2 3’ 2 P P2 AB B AB J 1 3’ 1 2 3’ 1 IBIB IK J IK B IJIJ Rétlaki Győző: Vonali sorompó

60 VK jelfogó áramköre A J vágányon jön a vonat de nem megy el 6’ alatt lejár az újabb 3’ (piros hosszabbítás) B vágányon jön a vonat B vágányon megy a vonat VK + 1 3’ 2 2 3’ 2 P P2 AB B AB J 1 3’ 1 2 3’ 1 IBIB IK J IK B IJIJ Rétlaki Győző: Vonali sorompó

61 VK jelfogó áramköre A J vágányon jön a vonat de nem megy el 6’ alatt lejár az újabb 3’ (piros hosszabbítás) B vágányon jön a vonat B vágányon megy a vonat B vágányon elment a vonat VK + 1 3’ 2 2 3’ 2 P P2 AB B AB J 1 3’ 1 2 3’ 1 IBIB IK J IK B IJIJ Rétlaki Győző: Vonali sorompó

62 VK jelfogó áramköre Ha ZAVAR esetén lejár a piros hosszabbítás, a 3’2 időzítő lejár (piros fények másodlagos lekapcsolása) Elsődlegesen az elejtő R3 kapcsolja le a fényeket. VK + 1 3’ 2 2 3’ 2 P P2 AB B AB J 1 3’ 1 2 3’ 1 IBIB IK J IK B IJIJ Rétlaki Győző: Vonali sorompó

63 R3 jelfogó áramköre ZAVAR állapot esetén még 3’ piros hosszabbítás szükséges. Az ehhez szükséges táplálást az áramellátás szintjén az R3 biztosítja. „Fehérből zavar” esetén a V gy meg tud húzni. R3 + R1 2 3’ 1 V gy R2 2 3’ 2 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

64 R3 jelfogó áramköre ZAVAR: R1 és R2 elejtenek, V gy valahogy meghúzott 3’ 1 és 3’ 2 egyszerre indul (vagy 3’ 1 már korábban) (Az IK jelfogók zavar függő tápsínen vannak) R3 + R1 2 3’ 1 V gy R2 2 3’ 2 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

65 R3 jelfogó áramköre A 3’ időzítés lejár R3 + R1 2 3’ 1 V gy R2 2 3’ 2 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

66 R3 jelfogó áramköre A késleltetés után Vgy is elejt. A 3’ időzítők lejárt állapotban maradnak. (24V=f sínen vannak.) R3 + R1 2 3’ 1 V gy R2 2 3’ 2 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

67 V gy jelfogó áramköre A kellő számú piros (vörös) fényellenőrző érintő biztosítása „Fehérből zavar” esetén a jelfogó a kondenzátorról is képes legyen meghúzni (ezért kell tölteni). A HIBA áramkör kiegészítése- ként került bevezetésre Analóg a D-55 áramkörrel V + V1 V3 F1 V2 V4 F2 M M Rétlaki Győző: Vonali sorompó

68 V gy jelfogó áramköre Alapállás (töltés) V + V1 V3 F1 V2 V4 F2 M M Rétlaki Győző: Vonali sorompó

69 V gy jelfogó áramköre Lecsukott helyzet Ami fontos: a 2 db M érintő ugyanazon a jelfogón legyen! V + V1 V3 F1 V2 V4 F2 M M Rétlaki Győző: Vonali sorompó

70 V gy jelfogó áramköre „Fehérből zavar” Az áramkörből következően Vgy a fehérből pirosba való átmenet esetén is meghúz a kondenzátorról, legfeljebb visszaesik, ha nem lesz a sorompó piros. A meghúzó Vgy bekapcsolja az R3 jelfogót, ennek hatására - az elvesztett vezérlés miatt - bekapcsolódhatnak a piros fények. Ez a... V + V1 V3 F1 V2 V4 F2 M M Rétlaki Győző: Vonali sorompó

71 V gy jelfogó áramköre „Zavarból feltámadás” V + V1 V3 F1 V2 V4 F2 M M Rétlaki Győző: Vonali sorompó

72 A zavaroldás előfüggései Fk: az ejtésellenőrzése nem itt, hanem a zavar áramkör vörös ágában van. K: ejtőképesség ellenőrzés r1 - r2: ejtőképesség ellenőrzés N: működtetés P2: sorrend S: ejtőképesség ellenőrzés Az R3 ejtőképesség vizsgálata nem itt, hanem a zavar áramkör közös ágában van FK K r1 r2 N P2 S Rétlaki Győző: Vonali sorompó

73 Hiba áramkör 1 + üzemi táplálás o zavar oldása az áramkör a nyíl irányában folytatódik + T K F1V1r1 FV2r2 F2V3 V4 o Rétlaki Győző: Vonali sorompó

74 Hiba áramkör 1 ZAVAR állapot + T K F1V1r1 FV2r2 F2V3 V4 o Rétlaki Győző: Vonali sorompó

75 Hiba áramkör 1 ZAVAR állapot A zavar oldása 1 + T K F1V1r1 FV2r2 F2V3 V4 o Rétlaki Győző: Vonali sorompó

76 Hiba áramkör 1 ZAVAR állapot A zavar oldása 1 A zavar oldása 2 + T K F1V1r1 FV2r2 F2V3 V4 o Rétlaki Győző: Vonali sorompó

77 Hiba áramkör 1 Lecsukott állapot Zavaroldás utáni kézi lezárt állapotban K még ejt, mert csak a P2 elejtése után képes meghúzni. + T K F1V1r1 FV2r2 F2V3 V4 o Rétlaki Győző: Vonali sorompó

78 Hiba áramkör 1 Alapállás + T K F1V1r1 FV2r2 F2V3 V4 o Rétlaki Győző: Vonali sorompó

79 Hiba áramkör 1 Másik sorompó kezelése A fehér fényeket ilyenkor a K hurokfigyelő jelfogó kapcsolja le a kezelés időtartamára, ha FK nem képes kitartani. + T K F1V1r1 FV2r2 F2V3 V4 o Rétlaki Győző: Vonali sorompó

80 Hiba áramkör 2 Az itt bemutatott érintkező- hálózat vágányonként ismétlődik A1 - B1 szinkron ellenőrzése 6’ időzítő elindulás ellenőrzése [ennek jobb helye lenne (?) a ZAVAR áramkör vörös ágában] T A1 3 6’ B1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

81 ZAVAR áramkör A berendezés balesetveszély - mentes működését vizsgálja. Az R1 és R2 jelfogók soros áramköre biztonsági áramkör — szerkesztési szempontból. Az R1 és R2 jelfogók ejtési késleltetése kényes: NEM lehet több, mint amennyi idő alatt a legrövidebb és leggyorsabb jármű a bekapcsoló behatási ponton áthalad! (csukás helyett zavar esete) Rétlaki Győző: Vonali sorompó

82 ZAVAR áramkör R1 és R2 késleltetés meghatározása: minimum: a működtetésből adódó repülési idők áthidalása (5 - 6 jelfogó működési ideje + villogó miatti késedelmes működés, legalább 0,5 mp.) maximum: fehérből zavar lehetőségének biztosítása (legfeljebb 1 mp.) az alkalmazott elektrolitikus kondenzátorok gyártási tűrése: + 50% is lehet! (ez egy fél tégla a falban) Rétlaki Győző: Vonali sorompó

83 Működtetés A 13 kHz foglalt lesz Ismétlők átváltanak D1 elejt (M és ZAVAR F ág) M elejt Fehér fények lekapcsolódnak és a piros fények kivezérlődnek ZAVAR V ág felépül 13 kHz felszabadul Ismétlők visszaváltanak E1 elejt A1 B1 D1 E1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

84 Önellenőrzés ZAVAR áramkör közös ágban Itt történik meg a vonatérzékelés és a végrehajtás (beszámlálás) összhangjának vizsgálata. Alapállás. A1 B1 D1 E1 D2D3 E3E2 D1E1A1B1 D2E2 D3E3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

85 Önellenőrzés ZAVAR áramkör közös ágban Indítás: a vágányjelfogó elejtett. A1 B1 D1 E1 D2D3 E3E2 D1E1A1B1 D2E2 D3E3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

86 Önellenőrzés ZAVAR áramkör közös ágban A vágányjelfogó visszahúzott. A1 B1 D1 E1 D2D3 E3E2 D1E1A1B1 D2E2 D3E3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

87 Önellenőrzés ZAVAR áramkör fehér ágban D1 D2 E2 D3 E3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

88 Működtetés ZAVAR áramkör fehér ágban Időzítő jelfogó áramkörében Miután az E1 jelfogó érintkezői „elfogytak”, a ZAVAR áramkör fehér ágába nem jutott. A ZAVAR áramkör fehér ága emiatt nem zár korábban, mert az Időzítő jelfogó nem engedi. D1 D2 E2 D3 E3 n D1 E1 D2 E2 D3 E3 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

89 ZAVAR vörös ág A kétvágányú sorompó zavar áramkörének vonat általi csukás üzemmódban aktív része. Alapállásban (fehér) szakadt. I IK AB 6’1 6’2 6’1 I IK AB IIK I AB IK VK3’ 1 3VK 3’ 2 3 3’ 1 1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

90 ZAVAR vörös ág A jobb vágányon vonat általi csukás. I IK AB 6’1 6’2 6’1 I IK AB IIK I AB IK VK3’ 1 3VK 3’ 2 3 3’ 1 1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

91 ZAVAR vörös ág A jobb vágányon vonat általi csukás. Itt lehetne ellenőrizni, hogy a 6’ időzítő elkezdett működni (ha az R1 - R2 időzítésbe belefér) I IK AB 6’1 6’2 6’1 I IK AB IIK I AB IK VK3’ 1 3VK 3’ 2 3 3’ 1 1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

92 ZAVAR vörös ág A jobb vágányon vonat általi csukás. Lejár a 6’ (vágány szintű túltartózkodás) (hivatkozás: itt folytatódik az áramkör): I IK AB 6’1 6’2 6’1 I IK AB IIK I AB IK VK3’ 1 3VK 3’ 2 3 3’ 1 1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

93 ZAVAR vörös ág A jobb vágányon vonat általi csukás. Lejár a 6’ (vágány szintű túltartózkodás) Lejár a 3’ hosszabbítás Piros (vörös) lekapcsolás I IK AB 6’1 6’2 6’1 I IK AB IIK I AB IK VK3’ 1 3VK 3’ 2 3 3’ 1 1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

94 ZAVAR vörös ág A jobb vágányon vonat általi csukás. Lejár a 6’ (vágány szintű túltartózkodás) Lejár a 3’ hosszabbítás Piros (vörös) lekapcsolás Ha jön egy vonat a másik vágányon: I IK AB 6’1 6’2 6’1 I IK AB IIK I AB IK VK3’ 1 3VK 3’ 2 3 3’ 1 1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

95 ZAVAR vörös ág A jobb vágányon vonat általi csukás. Lejár a 6’ (vágány szintű túltartózkodás) Lejár a 3’ hosszabbítás Piros (vörös) lekapcsolás Ha jön egy vonat a másik vágányon: Az átjáróban van a vonat a másik vágányon I IK AB 6’1 6’2 6’1 I IK AB IIK I AB IK VK3’ 1 3VK 3’ 2 3 3’ 1 1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

96 ZAVAR vörös ág A jobb vágányon vonat általi csukás. Lejár a 6’ (vágány szintű túltartózkodás) Lejár a 3’ hosszabbítás Piros (vörös) lekapcsolás Ha jön egy vonat a másik vágányon, de: Lejár a 6’, és nem ér oda egyik vonat sem: Akkor elmegy ZAVAR-ba. I IK AB 6’1 6’2 6’1 I IK AB IIK I AB IK VK3’ 1 3VK 3’ 2 3 3’ 1 1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

97 Kis zavar Az összes piros fény meglétnek vizsgálata itt történik (LED) (áttétel a HIBA áramkörbe). A csapórudak működésének ellenőrzése a vonatnak az átjáróhoz érkezésekor. Alapállás VK alapállás vizsgálat. r1 R3 r1 S U M A3J 16” ” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

98 Kis zavar Csukás. A piros fények meglétének vizsgálatára nem azonnal, hanem a csapórudak végállásának ellenőrzésével egyidejűleg kerül sor. r1 R3 r1 S U M A3J 16” ” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

99 Kis zavar A jobb oldali csapórudak megindulásának ellenőrzése. (A 12 jelű jelfogó meghúz.) r1 R3 r1 S U M A3J 16” ” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

100 Kis zavar A jobb oldali csapórudak megindulásának ellenőrzése. (A 16” időzítés lejár.) r1 R3 r1 S U M A3J 16” ” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

101 Kis zavar A jobb és bal oldali csapórudak megérkezése ellenőrzésének előkészítése. (A 75 jelű jelfogó meghúz.) r1 R3 r1 S U M A3J 16” ” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

102 Kis zavar Az összes: piros fény megléte és csapórúd alsó állapota ellenőrzése. r1 R3 r1 S U M A3J 16” ” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

103 Kis zavar Nyitás vonat után r1 R3 r1 S U M A3J 16” ” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

104 Kis zavar Alapállás A sorompó fehér. r1 R3 r1 S U M A3J 16” ” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

105 Kis zavar Vonat túltartózkodás miatt VK meghúz, a piros fények lekapcsolódnak. A fényellenőrző jelfogók az ellenállásokon továbbra is húznak. A csapórudak? r1 R3 r1 S U M A3J 16” ” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

106 Kis zavar Ha a csapórudak megindulnak felfelé, a 75° ellenőrzés megszűnik. A kis zavar jelfogók elejtenek - és sajnos úgy is maradnak. Miután zavaroldás ilyenkor nincs, a kis zavar alapba tétele a hibaelhárító által helyben történhet. Ezért a csapórudakat nem engedik feljönni... r1 R3 r1 S U M A3J 16” ” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

107 Kis zavar Zavar. r1 R3 r1 S U M A3J 16” ” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

108 Kis zavar A zavar oldása 1. r1 R3 r1 S U M A3J 16” ” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

109 Kis zavar A zavar oldása 1. A zavar oldása 2. r1 R3 r1 S U M A3J 16” ” A4J A3BV1 V2A4B VKV3 V4 r2N + Rétlaki Győző: Vonali sorompó

110 Kezelés - visszajelentés K jelfogó: hurokfigyelés. Kezelő jelfogó: ejtési késleltetés V jelfogó helyett: villogtató Rétlaki Győző: Vonali sorompó

111 Kezelés - visszajelentés Felnyitott helyzet (a kondenzátor előtét ellenállása a kábelér) R1 R2 T V gy VK FK V gy P2 V gy Vill U M VK K Rétlaki Győző: Vonali sorompó

112 Kezelés - visszajelentés Vonat által csukott helyzet A villogó szakító félperiódusában a K a nagyellenállású tekercsről tart (hiba áram). R1 R2 T V gy VK FK V gy P2 V gy Vill U M VK K Rétlaki Győző: Vonali sorompó

113 Kezelés - visszajelentés Kézzel csukott helyzet A villogó szakító félperiódusában a K elejt, és a nagyohmos tekercs árammentessége miatt úgy is marad. R1 R2 T V gy VK FK V gy P2 V gy Vill U M VK K Rétlaki Győző: Vonali sorompó

114 Kezelés - visszajelentés Lekapcsolt piros (vágány szintű túltartózkodás) Visszajelentés: felváltva HIBA és ZAVAR A villogó szakító félperiódusában a K elejt. R1 R2 T V gy VK FK V gy P2 V gy Vill U M VK K Rétlaki Győző: Vonali sorompó

115 Kezelés - visszajelentés Hiba R1 R2 T V gy VK FK V gy P2 V gy Vill U M VK K Rétlaki Győző: Vonali sorompó

116 Kezelés - visszajelentés Zavar R1 R2 T V gy VK FK V gy P2 V gy Vill U M VK K Rétlaki Győző: Vonali sorompó

117 Kezelés - visszajelentés Vonat által csukott helyzet De a villogó leáll. Visszajelentés: Hiba (tulajdonképpen mindegy, hogy a villogtató zár vagy szakít, mert az U érintő megszakítja az ágat) R1 R2 T V gy VK FK V gy P2 V gy Vill U M VK K Rétlaki Győző: Vonali sorompó

118 Kezelés - visszajelentés Kezelés (zavar oldása) R1 R2 T V gy VK FK V gy P2 V gy Vill U M VK K Rétlaki Győző: Vonali sorompó

119 Csatlakozás a térközhöz A sorompó vágányszintű és összességébeni működésének figyelése Beavatkozás a térközi berendezés működésébe, ha a sorompó nem az elvárásoknak megfelelően működik. A beavatkozás lehetne az engedélyezett sebesség 120 km/ó alá csökkentése is. Mivel ez sokba kerül, a térközjelzőre Megállj jelzés vezérlődik ki. Rétlaki Győző: Vonali sorompó

120 7 - 8 jelleg Vágány szintű túltartózkodás (IK elejt), illetve kis zavar esetén a sarkítás megszakad. Eredmény: a sorompót „fedező” térköz- jelző vörös lesz, továbbá a sorompót követő térközjelző is vörös lesz, hogy a sorompóig 1-es ütemű táplálás legyen. 78 IK r1 r2 r1 Rétlaki Győző: Vonali sorompó

121 7a - 8a jelleg Vágány szintű kiegészítés a sorompó szekrényben. Jelfogók: 3/2 FF 120Ω javasolt beállítása: 90Ω KFVF r1 r2IK A4A3 M1M2 ABKFABVF +24V= 120Ω Rétlaki Győző: Vonali sorompó

122 7a - 8a jelleg Ha lejárt a 6 perc,... KFVF r1 r2IK A4A3 M1M2 ABKFABVF +24V= 120Ω Rétlaki Győző: Vonali sorompó

123 7a - 8a jelleg … vagy kis zavar van... KFVF r1 r2IK A4A3 M1M2 ABKFABVF +24V= 120Ω Rétlaki Győző: Vonali sorompó

124 7a - 8a jelleg … és a vonat ráér az átjáróra, akkor a feloldó jelfogó meghúz. A meghúzó - jelen esetben VF - függetleníti magát az AB jelfogó érintőtől, mert az hamarabb ejt el. A feloldó jelfogók tartó áramköre a 7a - 8a jellegen épül fel. KFVF r1 r2IK A4A3 M1M2 ABKFABVF +24V= 120Ω Rétlaki Győző: Vonali sorompó

125 7a - 8a jelleg Amikor a vonat elhagyja az átjárót, ez az áramkör megszakad, a tartó viszont tovább él. A részletes működés tárgyalása a térköz - sorompó együttműködés- nél lesz. KFVF r1 r2IK A4A3 M1M2 ABKFABVF +24V= 120Ω Rétlaki Győző: Vonali sorompó

126 7a - 8a jelleg A 7a - 8a jellegbe kapcsolt áramkör. Az R2 hasonló érintője a másik vágány áramkörében van (kevés az érintő). KFVF IK KF R1 IK VF + 24V = 8a 7a 8a VF KF 120Ω VFKF Rétlaki Győző: Vonali sorompó

127 7a - 8a jelleg Alaphelyzet. KFVF IK KF R1 IK VF + 24V = 8a 7a 8a VF KF 120Ω VFKF Rétlaki Győző: Vonali sorompó

128 7a - 8a jelleg Vágány szintű túltartózkodás, KFVF IK KF R1 IK VF + 24V = 8a 7a 8a VF KF 120Ω VFKF Rétlaki Győző: Vonali sorompó

129 7a - 8a jelleg vagy ZAVAR KFVF IK KF R1 IK VF + 24V = 8a 7a 8a VF KF 120Ω VFKF Rétlaki Győző: Vonali sorompó

130 7a - 8a jelleg Ha VF meghúzott (vágány szintű oldás), ezen a rajzon ábrázolt áramkörön tart. A részletes működés tárgyalása a térköz - sorompó együttműködésnél lesz. KFVF IK KF R1 IK VF + 24V = 8a 7a 8a VF KF 120Ω VFKF Rétlaki Győző: Vonali sorompó


Letölteni ppt "Emelt sebesség Vonali sorompó Rétlaki Győző TEB Központ."

Hasonló előadás


Google Hirdetések