Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2009.11.19-én Rábapatonán, az AS137 jelű sorompónál bekövetkezett baleset ismertetése Derdák Péter GYSEV Zrt.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2009.11.19-én Rábapatonán, az AS137 jelű sorompónál bekövetkezett baleset ismertetése Derdák Péter GYSEV Zrt."— Előadás másolata:

1 én Rábapatonán, az AS137 jelű sorompónál bekövetkezett baleset ismertetése Derdák Péter GYSEV Zrt.

2 GYSEV 8.sz. vonal bemutatása

3 Egyvágányú pálya, állomástávolságú közlekedés KÖFI vonal (központok), Általános fékúttávolság 1000 méter, Vasúti pályára engedélyezett sebessége 120 km/h, 450mHz mozdonyrádió (A72 csat.), pályatelefon,

4 Kapuvár KÖFI Központ Csorna állomás KÖFI állomások

5 Rendkívüli esemény november 19-én 07:04 órakor a Sopron-Győr viszonylatú 999 sz. gyorsvonat Rábapatona megállóhelyen az AS 137 ( szelvény) fény + félsorompóval biztosított vasúti átjáróban elütötte az útátjáróba – a megállás nélkül – behajtó Skoda Fabia személygépkocsit. A mozdonyvezető kb.150 méter távolságból észlelte az átjáró felé nagy sebességgel közeledő személygépkocsit. Hangjelzést adott és gyorsfékezett, de az ütközést elkerülni nem tudta. Ütközést követően a vonat 450 m hosszan tolta maga előtt a személygépkocsit. Balesetkor a sorompó „zavar” állapotban volt, a közút felé sötét jelzést adott, a csapórudak nyitott, függőleges helyzetben voltak.

6 Időjárás, látási viszonyok: +4 O C, Köd, páralecsapódás, Látótávolság kb. 150 méter volt. Rendkívüli esemény

7 GYSEV Zrt, KBSZ, Győr Városi Rendőrkapitányság. A Győri Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály 6078/2009.bü szám alatt nyomozást rendelt el közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett vétség miatt. Vizsgálatban részt vettek

8 999 sz. gyorsvonat: 24 tengely, 6 kocsi, 227 t, előírt fék %=103%, tényleges fék %=132%, sebesség: 100/120 km/h mozdony: fedélzeti és értekezési berendezései jól működtek. Utolsó napi vizsga 2009.november 14-én 07:00- 09:00 óra volt. Menetadat rögzítő: DEUTA-DSK20 Gyorsfékezés 119km/h sebességnél, -1,1 m/s2 átlagos lassulással, Gyorsfékezés megkezdése előtt „Figyelj!” jelzés, A fékezéstől a megállásig megtett távolság 511 m volt. Vonatadatok

9 AS 137 fénysorompó berendezés április 06. Üzembe helyezés február 26. Baleset következtében megsemmisült március 10. Helyreállítás megtörtént október 06. Fénysorompó optikák LED optikára cserélve, félsorompóval kiegészítés.

10 Útátjáró jellemzői: számú Rábapatonai bekötő út. Hossza 8,40 méter, szabad űrszelvénye 6.0méter. Burkolata STRAIL. Közút és vasút merőlegesen keresztezi egymást. Teljes rálátási háromszög biztosított. AS 137 fénysorompó berendezés

11 AS 137 sorompó berendezés működése: A biztosítóberendezés videófunkció értékelése szerint vonat órakor lépett a sorompó behatási pontjára, 1 másodpercig a sorompó piros volt, majd órakor „zavar” visszajelentést adott. Korábbi zavar jelzések: November között 6 esetben volt zavarjelzés. Vizsgálat

12 – Az AS 137 a 8 vasútvonal egyetlen olyan sorompója, ahol a teljes rálátási háromszög biztosított. – Ennek ellenére minden évben van súlyos baleset. Utolsó hat évben 4 db. – 2006 évtől bekerül a veszélyességi rangsorba. – A technika hátrányai (videoüzem értékelése, visszanézhetősége, azonnali meggyőződés.), háttérbe szorítja a helyszíni vizsgálatot. Pedig a figyelmeztetés adott. Akkor veszélyes a helyzet, ha nincs a közelben vonat. Érdekességek

13 – Kivitelezői felelősség. Átvétel után, bizonyos hibaszázalék után a szerződésben kikötni, hogy fennáll a kivitelezői felelősség. – Frissen telepített sorompónál a vizsgálatba azonnal bevonni a kivitelezőt. – Távvezérelt vonalon a távolbalátás korlátozottság bevezetése. – Sorompóőr berendezés használata a hibakeresésben. Érdekességek

14 „39. § (1) A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. A közúti jármű vezetője köteles a jármű sebességét a vasúti átjáró előtt elhelyezett - 90., 91., 92. vagy 95. ábra szerint - veszélyt jelző táblánál lakott területen legfeljebb 30 km/órára, lakott területen kívül legfeljebb 40 km/órára csökkenteni, és a vasúti átjáróig ezzel a csökkentett sebességgel kell haladni.” KRESZ előírása

15 Táblázás

16 A balesetet követően azonnal – KBSZ részvételével – sorompó teljes felülvizsgálata megtörtént (vonattal próbálva). Hibajelenség nem volt tapasztalható november 21-én szakértő bevonásával a DOMINOCOM Kft a sorompó teljes felülvizsgálatát elvégezte. A sorompóba R3 jelfogó beépítése („vörös hosszabbítás”). Belső vizsgálat elrendelése a sorompó berendezési hibák kezelése tárgyában. Intézkedések

17 Köszönöm figyelmüket! Derdák Péter GYSEV Zrt /


Letölteni ppt "2009.11.19-én Rábapatonán, az AS137 jelű sorompónál bekövetkezett baleset ismertetése Derdák Péter GYSEV Zrt."

Hasonló előadás


Google Hirdetések