Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI."— Előadás másolata:

1 „VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI KONCEPCIÓ” ORSZÁGOS FÓRUM „TERÜLETI VÍZGAZDÁLKODÁS, MEZŐGAZDASÁGI VÍZSZOLGÁLTATÁS” ÚJDONSÁGOK A VGT2 INTÉZKEDÉSI PROGRAMJÁBAN Tahy Ágnes

2 Hajtóerők azonosítása –VGT2 1. fejezet Terhelések számbavétele –VGT2 3. fejezete Állapot (indikátorok) értékelése –VGT2 6. fejezete Hatások elemzése –VGT2 3. fejezete DPSIR MODELL ALKALMAZÁSA AZ INTÉZKEDÉSEK TERVEZÉSÉHEZ Az intézkedési program elemei ugyanazok, de a hangsúlyok változtak

3 Állapot javító - rehabilitáció, revitalizáció, kármentesítés Hatás mérséklő -vízvédelmi sáv, vízpótlás, hallépcső,… Új módszereket alkalmaztunk az állapotot rontó terhelések azonosítására és a hatások pontosítására, így kevesebb intézkedéssel hatékonyabban lehet javítani a víztestek állapotát. Intézkedések DPSIR besorolása Igény kezelő (hajtóerő) – ösztönző árpolitika, környezeti nevelés, víztakarékos berendezés szabvány Terhelés csökkentő - trágyatároló építése, határérték alapján korlátozás, vízvisszatartás

4 Tápanyagterhelés hatáselemzése modellezéssel Nitrát diffúz szennyezés uralkodóan a talajvizen keresztül közvetetten terheli a felszíni vizeket Foszfor szennyezésben kicsit nagyobb a belterületi pontszerű és diffúz források aránya foszfor nitrát MONERIS modell EU által elfogadott (ICPDR fejlesztés) Ponszerű és diffúz terhelések / felszíni és felszín alatti transzport együttes elemzése

5 VGT1 időszakban az UMVP-ben kevesebb VKI intézkedés, mint VP-ben –Vízminőségvédelmi zónarendszer –Jó gyakorlatokat az agrár-környezetvédelmi program támogatja (UMVP-ben/VGT1-ben is támogatta, de most többfélét) –„Zöldítés” + partmenti vízvédelmi sáv ökológiai jelentőségű területként törénő kijelölése és támogatása nem termelő beruházásként –Nitrát-érzékeny területek bővítésre kerültek +23,1% –Erózió-érzékeny területek bővítése folyamatban (lehatárolás !) –VTT tározók területén tájgazdálkodás támogatása (UMVP-ben/VGT1 időszakban is) –Emellett a növényvédő szermaradvány bemosódásának csökkentése, korlátozása, megakadályozása (Stratégia végrehajtása) Tápanyagterhelés csökkentése a mezőgazdaságban

6 VGT1 időszakban az UMVP-ben kevesebb VKI intézkedés, mint VP-ben –Belvíz-érzékeny területek kijelölés folyamatban az Árvíz Irányelvvel összhangban –Árvízjárta területek kijelölése nem merült fel (nagyvízi meder) az Árvíz Irányelvvel összhangban –belvíz-elvezető rendszer vízvisszatartási szempontok szerinti átalakítására (KEHOP-ban zsilipek, tiltók is beépítésre kerülnek a tervszerű vízvisszatartás és vízkormányzás érdekében) – nemcsak mennyiségi szempontból, hanem tápanyagterhelés csökkentés miatt is pozitív intézkedés –Belvizek, árvizek tározása és VKI kompenzáció a VP-ben sincs (ezenkívül szükséges lenne az együttes (gazdálkodói csoport) pályázati lehetőségre, mert a belvíz (árvíz), mélyfekvésű terület „nem ismeri” a parcella határt –Ösztönző gazdaság szabályozási eszközökre javaslatok Csapadékvíz-gazdálkodás a külterületeken

7 Engedély nélküli vízhasználatok csökkentése, megszüntetése (illegális, szakszerütlen, felhagyott kutak elsőrendű probléma a FAV értékelés szerint) VGT1-ben is intézkedés, de inkább romlott a helyzet, mint javult Új vízkitermelések esetében az EMVA 46. cikkének alkalmazása Víztakarékos technológiafejlesztések és ezek pénzügyi ösztönzése Energetikai célú használt termálvíz visszasajtolás és technológiai fejlesztések támogatása vízkészletjárulék bevételek vízügyi igazgatási és hatósági tevékenységekre történő fordítása (VGT2 javaslat) Készlethiányos területeken alternatív vízbázisra való áttérés lehetőségének megteremtése (VGT1 időszakban nem volt rá szükség, de VGT2-ben megtartandó öntözési fejlesztések miatt szükség lehet új átvezetésekre) Fenntartható vízhasználatok

8 HIDROLÓGIAI ÁLLAPOT ÉRTÉKELÉSE

9 VÍZKIVÉTELEK ÉRTÉKELÉSE

10 Ökológiai vízigény meghatározása Hasznosítható készlet meghatározása Ha a vízkivételek nagyobbak, mint a hasznosítható készlet, akkor jelentős a vízhasználat Ha a vízkivételek elérik a hasznosítható készlet 90%- át, akkor fontos a vízhasználat Mesterséges csatornákon szabályozott a vízszolgáltatás, de a vízszállítás kapacitás függő VÍZKIVÉTELEK és KÉSZLETEK ÉRTÉKELÉSE 68 víztesten vízkivételeket csökkenteni kell, 13- nál alig maradt kiadható készlet, 132-nél nincs készlet, 86 mesterségesnél az elégtelen kapacitások korlátozzák csak a vízellátást

11 VÍZTAKARÉKOS TECHNOLÓGIA !!! VM kérdőíves felmérés eredménye szerint alacsony a víztakarékos technológia elterjedsége és az új fejlesztési igényeknél is kevesen választják Vízkészlet rendelkezésre állásának, szolgáltatásának a díja magas ??? VP támogatja az energiatakarékos és víztakarékos technológiai fejlesztéseket !!

12 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI."

Hasonló előadás


Google Hirdetések