Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Katolikus Tanítók XI. Szakmai Konferenciája A nevelés nehézségei Tanórai megoldások a nehezen kezelhető gyermekekkel való pedagógiai munkában KPSZTI BUDAPEST.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Katolikus Tanítók XI. Szakmai Konferenciája A nevelés nehézségei Tanórai megoldások a nehezen kezelhető gyermekekkel való pedagógiai munkában KPSZTI BUDAPEST."— Előadás másolata:

1 Katolikus Tanítók XI. Szakmai Konferenciája A nevelés nehézségei Tanórai megoldások a nehezen kezelhető gyermekekkel való pedagógiai munkában KPSZTI BUDAPEST 2015.május 8.

2 „Ha az első gombot rosszul gomboljuk be, az egész kabát rosszul lesz begombolva.” (Giordano Bruno)

3 Ha az első gombot jól gomboljuk be, az egész kabát jól lesz begombolva.

4 Mottó: „Nem létezik olyan filozófia, meggyőződés vagy elvrendszer, amelynek elsajátítására bárkit rábeszélnék. Csak arra vállalkozhatom, hogy az én tapasztalatom pillanatnyi jelentőségét én értelmezzem, és aszerint éljek. És igyekszem másoknak lehetővé tenni és megadni a szabadságot, amellyel a maguk belső szabadságát létrehozhatják, s ezzel a maguk számára értelmezhetik.” (Carl Rogers)

5 „Munkánk művészet, amely a legszebb anyagon dolgozik, ami csak ember elé kerülhet, magán az emberi lény alakulásán és fejlődésén.” Rudolf Steiner

6 „ Azért vagyok pedagógus, hogy a természetnek nyers gyémántját szép vigyázattal csiszoljam kristályba „ ( Németh László)

7 Ki a „nehezen kezelhető” gyermek? Kinek kezelhető nehezen a gyermek?

8 "Te magad legyél a változás, amit a világban látni akarsz" Mahatma Gandhi Ha változást akarsz, változtass magadon!

9 Kinek kezelhető nehezen a gyermek? Pedagógusi munka jellegzetessége: magányos tevékenység 1. Egymástól elkülönülten végezzük 2. Informális kapcsolataink nem a közös munkatevékenység köré szerveződnek 3. Alacsony szintű az együttműködés 4. Nevelés-oktatás „személyiségfogyasztó” foglalkozás, - ha nem teszünk ellene !!!

10 Hogyan alakulnak a motivációk? Jó vagyok benne Nem vagyok jó benne Rajtam múlik Sikerkeresés „Gyerünk, gyerünk!” Kudarckerülés Nem rajtam múlik Motiválatlan „Nem terem babér.” Felelősség elhárítása

11 Tanulható, de meghatározó a pedagógussá válás 4 szakasza (Gazsó F. nyomán)  a pályaválasztás (előkészítésével együtt)  a képzés  a pályakezdés  a pályavitel

12 ÖNISMERET

13 A JOHARI-ABLAK Joseph Luft és Harrington Ingram ÉN Ismerem Nem ismerem Nem ismerem Ismerik Nem ismerik MÁSOKMÁSOK NYÍLT terület „ARÉNA” REJTETT ZÁRT terület VAK terület ISMERETLEN SÖTÉT terület

14 A sikeresség (a ped. mesterség) tartalmi elemei - pszichológiai megközelítés – (SALLAI ÉVA NYOMÁN)  önismeret, kedvező énkép  önkontroll  saját élmények pszichés feldolgozása  élvezés, örömképesség  szociális attitűdök: önzetlenség, empátia, megbocsátani tudás, produktivitás  autonómia  integráltság: kiszámíthatóság, egységes életszemlélet, egyensúlyi állapot

15 A sikeresség (a ped. mesterség) tartalmi elemei - pszichológiai megközelítés – (SALLAI ÉVA NYOMÁN)  teoretikus háttér  bizalom teli légkör megteremtésének képessége  szaktudományi szempontok tudás  szerepviselkedési biztonság  együttműködés igénye és képessége  a pedagógiai szituációk, jelenségek elemzési képessége, a kompetenciahatárok biztos felismerése

16 Ki a „nehezen kezelhető”

17 „Én nem vagyok OK – Te OK vagy” „- + pozíció” Bajom van magammal. Benned bízom. Jellemző működés:Elkerüllek, elmenekülök Depresszív beállítódás „Én OK vagyok – Te OK vagy” „+ + pozíció” Bízom magamban. Bízom benned. Jellemző működés: Jól kijövök veled Egészséges beállítódás „Én nem vagyok OK – Te nem vagy OK” „- - pozíció” Bajom van magammal. Benned sem bízom. Jellemző működés: Sehova sem jutunk Feleslegesség, tehetetlenség „Én OK vagyok – Te nem vagy OK” + - pozíció Bízom magamban. Nem bízom benned. Jellemző működés: Megszabadulok tőled Paranoid, agresszív beállítódás ÉLETPOZÍCIÓK „OK-KERET” Franklin Ernst (1971)

18 Hogyan lesz valaki „nehezen kezelhető” gyermek Címkézés fogalma  „..a társadalom meghatározza mely értékek és normák érvényesek, akik ezt megszegik azok a deviánsok. Ezáltal mintegy megcímkézi a „jókat” és a „rosszakat”;  „Címke”: szubjektív minősítés: segítőkész, tapintatlan, okos, udvarias, neveletlen…

19 Címkézés hatása „…az egyén lassan maga is elhiszi, hogy olyannak kell lennie mint amilyen címkét ráragasztottak.” Elsődleges deviáció: - amikor az egyént először minősítik deviánsnak Másodlagos deviáció: - amikor ezt maga is elfogadja és e szerint cselekszik Robert Merton

20 Weöres Sándor Ki minek gondol, az vagyok annak... Ki minek gondol, az vagyok annak... Mért gondolsz különc rokontalannak? Jelet látsz gyűlni a homlokomra: Te vagy magad, ki e jelet vonja. S vigyázz hogy fénybe vagy árnyba játszik, Mert fénye-árnya terád sugárzik. Ítélsz rólam, mint bölcsről, badarról: Rajtam látsz törvényt sajátmagadról.

21 Okosnak nézel? Hát bízd magad rám. Bolondnak nézel? Csörög a sapkám. Ha lónak gondolsz, hátamra ülhetsz; Ha oroszlánnak, nem menekülhetsz. Szemem tavában magadat látod: Mint tükröd, vagyok leghűbb barátod. Mint tükröd, vagyok leghűbb barátod: Szemem tavában magadat látod.

22 Mire szeretnénk nevelni? A ma gyermekei a holnap felnőttjei Megértőek, elfogadóak legyenek másokkal és önmagukkal szemben Empátiával forduljanak az egész emberiség felé Felelősségvállalásra Partneri viszony cselekvő gyakorlására Jó paphoz hasonlóan holtig tanuljanak (élethosszig tartó tanulás) – szeressenek tanulni Kreatívak, rugalmasak, vállalkozó szelleműek legyenek – képesek a változásra, alkalmazkodásra a megváltozott élethelyzetekhez

23 Elfogadási vonal elfogadható viselkedés nem elfogadható viselkedés „elnemfogadható” Helyét meghatározza: Én Másik személy Körülmények VISELKEDÉS MEGÍTÉLÉSE Thomas Gordon

24 ALAPVETŐ ATTITŰD Ahelyett, hogy a másiknak azt mondd: - mi ő, vagy mi nem; - mit kéne tennie; - milyennek kéne lennie; - mit kéne észrevennie… Engedd, hogy tudja: - mit szeretsz / mit nem; - hogy vagy; - mi érdekel; - mi a szükségleted, óhajod, szándékod; - milyen célokat akarsz elérni…

25 Pygmalion jelenség „Ha aszerint bánsz valakivel, amilyen, csak még rosszabb lesz. De tekintsd olyannak, amilyennek képességei alapján lennie kéne, s akkor azzá is válik.” Goethe

26 MIT TEHETÜNK? Az egészséges személyiség fejlődés feltételeinek tudatosításával

27 „A feltétel nélküli szeretet nem azt jelenti, hogy még sebzettebbé teszek valakit azzal, hogy mindent megteszek érte. A feltétel nélküli szeretet az, ami azt teszi, ami jó a másiknak.” Matthew Linn S.J.

28 önbecsülésem Identitásom egyediségem eredetiségem pótolhatatlanságom kreativitásom Önmegvalósítás

29 Teljesítmény megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia

30 valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas

31 lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság

32 Túlélés Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) optimális hőmérséklet, étel, ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás

33 KorAlvásidőAlvásminta Újszülött óra alvás, 1-2 óra ébrenlét Csecsemő (4 hóig) (6 hótól) 3-4, majd 6-8 órás periódus. 9 hótól egész éjjel. Kisded121,5-3 óra nappali pihenés Óvodás évtől nappal már nem alszik Kisiskolás10-11 Serdülő9 ideális 7 reális

34 Túlélés Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) optimális hőmérséklet, étel, ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság

35 „Ahhoz, hogy a gyermekek felnőjenek, nem kell külön szoba, mindegyik szobába külön tévé, a gyerekneveléshez család kell.” Dr.Papp Lajos

36 optimális hőmérséklet, étel, ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Biztonság Társas Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa )

37 optimális hőmérséklet, étel, ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Biztonság Társas Teljesítmény Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia

38 optimális hőmérséklet, étel, ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése önbecsülésem Identitásom egyediségem eredetiségem pótolhatatlanságom kreativitásom Biztonság Társas Teljesítmény Önmegvalósítás Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia

39 magán idő zajló idő intim idő Időkerék

40 Érzelem Értelem

41 Érzelem

42 Értelem

43 Marine Drilling egyik olajfúró-torony ügyvezetojétol jött St. Johnsból, Newfoundlandról. Nekik ilyen hegyeket kellett eltéríteni a fúrótorony közeléből hajók vontatásával. Ebben a különleges helyzetben a víz nyugodt volt és a Nap egyenesen rásütött, ezért a búvárok képesek voltak a vízbe menni, hogy elkészítsék ezt a képet. Tiszta víz, mi?! Becslések szerint a súlya tonna. És most már tudjuk, miért mondják, hogy egy kép többet mondd ezer szónál..... és azt is tudjuk, miért süllyedt el a Titanic!

44 tehetetlenség sértettség kiszolgáltatottság megalázottság sarokba szorítottság becsapottság hitetlenség elveszettség féltékenység félelem bizonytalanság eszköztelenség erőtlenség fáradtságaggódás DÜH HARAG JÉGHEGY TEÓRIA

45 ÉRZÉSEK

46 IGÉNYEK

47 „Az emberekben hatalmas erőforrások rejlenek alapvető attitűdjeik, önálló cselekvéseik megértésére és megváltoztatására. Ezeket az erőforrásokat fel lehet használni, ha létrehozzuk a megfelelő pszichikai légkört.” (Carl Rogers)

48 ELFOGADÁS

49 „…ha úgy érezzük, hogy valaki őszintén elfogad olyannak, amilyen vagyok, akkor máris hajlandó vagyok elmozdulni, elgondolkodni, hogyan szeretnék megváltozni, fejlődni, mássá válni, még inkább azzá, amivé válnom csak lehetséges.” Thomas Gordon

50 Ne felejtsd el:  Te nem tudod megváltoztatni  „csak” hozzásegítheted, hogy ő változtasson a viselkedésén!

51 Építs az erősségekre! - Miben jó?! Arra fókuszálj! Mindenki jó valamiben!!! Feltétele: Tanuló sokoldalú megismerése! (- Einstein képtelen volt normálisan felöltözni; - Madonna matematikából volt nagyon gyenge…)

52 ALAPVETŐ ATTITŰD Ahelyett, hogy a másiknak azt mondd: - mi ő, vagy mi nem; - mit kéne tennie; - milyennek kéne lennie; - mit kéne észrevennie… Engedd, hogy tudja: - mit szeretsz / mit nem; - hogy vagy; - mi érdekel; - mi a szükségleted, óhajod, szándékod; - milyen célokat akarsz elérni…

53 „CÍMKÉZÉS” helyett ASSZERTÍV, −kifejezésre juttatjuk igényeinket, ötleteinket, érzéseinket − kifejezzük, hogy másoknak is joguk van ugyanezt tenni méltányosan céltudatos viselkedés

54 Viselkedés megfogalmazása Érzékszerveinkkel objektíven észlelhető: -látható pl.:segít elrakni az eszközöket; sáros lábban megy végig a folyosón … - hallható pl.: énekel, sír, nevet … - szagolható pl.: illatos virágot hoz… - ízlelhető pl.: megcukrozza a teát, megsózza az ételt… - tapintható pl.: letörli a port a labdáról; kicsorbítja az olló hegyét …

55 TISZTA KOMMUNIKÁCIÓ Számomra elfogadhatatlan viselkedés esetén: 3 részes konfrontáló én üzenet (Tetszőleges sorrendben megfogalmazva) A viselkedés nem hibáztatható, tárgyilagos megfogalmazása Konkrét következmény rám nézve Érzéseim

56 ARIZONA PROGRAM avagy lehetőség a konfliktusok kezelésére a tanórán

57

58

59

60 „Adj Uram türelmet, hogy elviseljem, amin nem tudok változtatni! „Adj Uram türelmet, hogy elviseljem, amin nem tudok változtatni! Adj erőt, hogy képes legyek változtatni azon, amin lehet! És adj bölcsességet, hogy a kettő között különbséget tegyek!” Reinhold Niebuhrnak tulajdonított fohász:

61 Kalóné Gabi Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Katolikus Tanítók XI. Szakmai Konferenciája A nevelés nehézségei Tanórai megoldások a nehezen kezelhető gyermekekkel való pedagógiai munkában KPSZTI BUDAPEST."

Hasonló előadás


Google Hirdetések