Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Magyarság ápolás a szórványban Csajka Tamás cst. SZMCS Tiszti konferencia - Udvard, 2014. November 22.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Magyarság ápolás a szórványban Csajka Tamás cst. SZMCS Tiszti konferencia - Udvard, 2014. November 22."— Előadás másolata:

1 Magyarság ápolás a szórványban Csajka Tamás cst. SZMCS Tiszti konferencia - Udvard, November 22

2 1991 ÖV (Szilistye) 1993 ST (Palást) 1998 CsT (Palást) Csajka Tamás cst SZMCS, Kassa 2007 – KMCsSz, Cleveland végzettség: UPJS Kassa –matematika foglalkozás: biztositási matematika (Nationwide biztositó, Columbus, OH) Slattery Kriszta (Cleveland)

3 MINDEN MAGYARUL BESZÉLŐ GYEREK TALÁLKOZZON A CSERKÉSZETTEL! Mit jelent az, hogy szórvány?

4 MINDEN MAGYARUL BESZÉLŐ GYEREK TALÁLKOZZON A CSERKÉSZETTEL!

5

6 Magyar iskolák az emigrációban Már az öreg amerikások is alapitottak iskolákat a templomaik mellett (1890 – 1940) A háború után a menekült táborokban kezdték ( ) Nagyon gyorsan összeforrt a cserkészettel Ma már szinte mindenhol a cserkészettel karöltve működnek Rugalmasan változik a helyi igények alapján (ez nagyon fontos!!) Ahol lehet, hetente óra, ahol nagyobbak a távolságok, ott kéthetente 2.5 óra Irodalom, nyelvtan, történelem és földrajz A gyerekek utálják A magyar iskola a cserkészettel együtt tud csak igazán hatásos lenni.

7 Magyar iskolák

8 Clevelandi magyar iskola

9 Magyar Mikulás Columbusban, 2012 A gyerekek magyar tudás szintje nagyon eltérő

10 Clevelandi regősök májusfa térképe, 2009

11 Egy átlagos KMCsSz csapat szlovákiai viszonyban Minden a szülők hozzáállásán múlik Otthon beszéljenek magyarul a gyerekkel Hordják be magyar iskolába /cserkészetre

12 Ki volt Benyovszky Móric?

13 Kto bol Móric Beňovský?

14 A magyar identitás nem áll ellentmondásban más nemzettudattal

15

16 Alaphelyzet Minden a szülők hozzáállásán múlik – Otthon beszéljenek magyarul a gyerekkel – Hordják be magyar iskolába /cserkészetre A gyerekek magyar tudás szintje nagyon különböző A magyar identitás nem áll ellentmondásban az állami nemzettudattal Hogyan működik a Magyar Iskola/Cserkészet?

17 Hogyan alakul egy új helyen a magyar iskola / cserkészcsapat? Összejön pár magyar család a gyerekeikkel (gyakran mint babaklubb) Az iskolás gyerekek elkezdenek otthon angolul beszélni. Hűha!!! A szülők elkezdenek magyar óvodázni, iskolázni Felveszik a kapcsolatot más városbeli iskolákkal, tapasztalat cserére Az iskola kinövi önmagát, a gyereknek több kell Kapcsolatba lépnek a KMCsSz-szel, akik küld néhány ejtőernyős vezetőt Bekapcsolódnak a MI/cserkészet struktúrába

18 A KMCsSz magyarságismereti rendszere Be van épitve a próbarendszerbe (népdalok, mondkák, mondák ismerete) A VK rendszer követelményeinek a része (ÖV, ST és CsT szintű „magyarságismereti” vizsgák: irodalom, nyelvtan, földrajz és történelem) Olvasási különpróba Magyarságismereti rendezvények a KMCsSz szervezésében: Magyar Iskola Tábor (7 éves kortól) Középiskolai programok Magyarországon ÖV körút Magyarországon Balassi intézet (18 éves kortól) Cserekapcsolatok (ösztöndij programok) Kárpát-medencei cserkészekke, tanárokkal, népművészekkel

19 ÖV körút, Magyarország

20 Magyar iskola tábor Kérdezzétek meg: Fencik Vercsát, Lantos (Borbély) Katicát, Horváth Danit, Szpisák Ádámot, Vajányi Orsit, Sidó Zsuzsát, Szendi Tündit vagy Csányi Norbit! Remélem nem hagytam ki senkit... Élményekkel dúsitott gyerektáborozás a fillmorei cserkészparkaban, egybekötve magyarságismerettel Délelőtt tanulás, délután vagány gyerekprogramok A gyerekek letehetik benne (a VK táborra amúgy kötelező) magyarságismereti vizsgákat Második hétvégere feljönnek a szülők, és a tábor bemutatót tart.

21

22 A magyarság ápolás nemcsak a magyar nyelvre terjed ki Néptánc csoportok Néphagyományok ápolása (Mikulás, farsang, májusfa állitás, betlehemezés) Gasztronómia (kolbász, bájgli, szaloncukor, disznótoros)

23

24 MINDEN MAGYARUL BESZÉLŐ GYEREK TALÁLKOZZON A CSERKÉSZETTEL! Magyarfalva (Slovákovo) egy régi magyar község a galántai járás északi részében ban 94% magyar lakosa volt, ma már csak 10% a magyar a 2500 lakosbol (kb. 250 fő), ennek legtöbbeje főleg idősebb. Idáig alsó tagozatos magyar iskola működött benne, de a 2015/16- os tanévtől kezdve bezárják azt, és csak a szlovák marad. A legközelebbi magyar iskola Galántán van, 22 km-re. Hasonló a helyzet a szomszédos Asszimilváson (Assimilovo) illetve a 6 km-re fekvő Trianonoson (Trianovo). A három faluból lenne család, ahol a gyerekek értenek magyarul. Hogyan alapitsunk hétvégi iskolákat a szórványban? Milyen marketinggel vegyük rá a szülőket a szórványban, hogy a kétnyélvűség érték? Milyen programokat szervezzünk a szórványnak? Mit tehet a Szövetség, hogy az ilyen és hasonló helyzetű régiókért?

25


Letölteni ppt "Magyarság ápolás a szórványban Csajka Tamás cst. SZMCS Tiszti konferencia - Udvard, 2014. November 22."

Hasonló előadás


Google Hirdetések