Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bevezetés az informatikába 12. előadás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bevezetés az informatikába 12. előadás"— Előadás másolata:

1 Bevezetés az informatikába 12. előadás
Kódolás, tömörített adattárolás Számítógép vírusok Hálózati etika

2 Tömörített adattárolás

3 Adattömörítés Lényeg: Információvesztés nélküli kódolás kisebb méretre
A kódolt file mindig bináris Kódolás (tömörítés, becsomagolás) Eredeti file Kódolt file Dekódolás (Kitömörítés, kicsomagolás)

4 Huffman kód Veszteségmentes kódolás
Az eredetinél rövidebb méretet kapunk Kódolás lépései: 1. Statisztika a kódolandó anyagról (egyes részletek gyakorisága) 2. Részlet helyettesítése kóddal: a minél gyakoribb részlet előfordulása annál rövidebb kódot kapjon Úgynevezett prefixmentes kódolásnak kell lennie (előtag tulajdonság), hogy egyértelmű legyen a visszafejtés, azaz egyik kódszó sem lehet része semelyik másiknak

5 Példa Huffman kódolásra
Tömörítendő szöveg: “ezt kell tömöríteni” 1. Statisztika: e - 3 db t db l db ö - 2 db space - 2 db r - 1 db k - 1 db m - 1 db n - 1 db z - 1 db i - 1 db í - 1 db 1. Kódolás: bit bit bit bit bit bit bit bit bit bit bit bit 19 byte Kódolt szöveg (bináris): 72 bit: 9 byte

6 Tömörítő programok Archivum előállítása 1 vagy több file-ból
Az eredeti file-ok ill. könyvtárak neveinek nyilvántartása Típusai: Parancsvezérelt Menüvezérelt

7 Parancsvezérelt Menüvezérelt arj lha pkzip compress
Norton Commander-nek van ilyen funkciója WindowsCommander -nek van ilyen funkciója WinZip

8 Winzip

9 NC, MC tömörítés : alt+F5 kitömörítés: archívumra kattintás után (mint egy könyvtár)

10

11

12 Számítógépes vírusok és az ellenük való védekezés
Készítette: Hajlamász Zsolt 2001. Március 12.

13 Mi is az a vírus? A vírus olyan számítógépes program, ami a felhasználó tudta nélkül működik, önmagát képes másolni, és legtöbbször valamilyen működésbeli hibát okoz. Valószínűleg a szoftveres másolásvédelemből alakultak ki. Készítőik többnyire a számítógép működését kiválóan ismerő, jól (ön)képzett szakemberek.

14 Vírusok fajtái Alapvetően két csoportba sorolhatók: File vírusok
Valamilyen futtatható kódot tartalmazó állományokat megfertőző vírusok Boot vírusok Hajlékonylemezek és merevlemezek boot-szektorait megfertőző vírusok

15 Működésük, fertőzés menete
Aktívvá kizárólag a fertőzött állomány elindításával válnak! Nem lesz fertőzött a gépünk, ha csak pl. átmásolunk egy fertőzött file-t. Miután betöltődött a memóriába, „ráül” valamelyik megszakításra, és átveszi a gép felügyeletét.

16 Makró vírusok Az új vírusok kb. 90%-át teszik ki Nagyon elterjedtek
Könnyen írhat bárki makró vírust Operációs rendszertől függetlenül működnek Internetről letölthetők vírust készítő programok

17 Hogyan fertőz egy makró vírus?
Egy fertőzött dokumentum megnyitásával Beépül a normal.dot-ba A fertőzött dokumentumot átkonvertálja sablonná Ezután a Word indulásakor automatikusan betöltődik a vírus is a memóriába

18 Egyéb vírusok Vírust írni gyakorlatilag bármilyen nyelven, bármilyen operációs rendszer alatt lehet. A vírus működéséül szolgálhat bármely olyan programkörnyezet, ami tartalmaz végrehajtható programrészeket, vagy makrókat.

19 E-mail vírusok Napjainkban nagyon elterjedtek
A levélhez csatolt programokról van szó A levél megnyitásával aktivizálódik Ezután elküldi magát a címlistánkban szereplő összes címre

20 Védekezés a vírusok ellen
Legfontosabb a megelőzés! Rendszeresen használni kell vírusirtó programokat, lehetőleg több félét. Fontos adatainkról, programjainkról készítsünk biztonsági másolatot! Használjunk valamilyen rezidens vírusvédelmet!

21 NAV (Norton AntiVirus)
McAfee (http://www.mcafee.com) Fprot VirusBaster

22 Néhány jótanács Célszerű DOS alapú víruskeresőt használni
Mindig legyen garantáltan vírusmentes, írásvédett rendszerlemezünk! Soha ne bootoljuk be a gépünket idegen floppy-ról! A setup-ban ne engedélyezzük a floppyról való bootolást!

23 A viselkedés (íratlan) szabályai az Interneten hallgatói munka
Netikett A viselkedés (íratlan) szabályai az Interneten hallgatói munka

24 Bevezetés A múltban a népesség Internet használó része az Internettel "nőtt" fel, műszaki tudással bírt, és megértette a protokollok és a szállítás természetét. Manapság az Internet felhasználók közösségében egyre többen vannak olyanok, akik újak ebben a környezetben.

25 Ezeknek az ”újoncok"-knak ismeretlen ez a kultúra és nincs szükségük a protokollok és az átvitel műszaki részleteire. Hogy ezek az új felhasználókat gyorsan az Internet közösség részéve válhassanak, a Netikett a magatartási szabályok minimális halmazát ismerteti. Ezeket aztán a különböző szervezetek és magánszemélyek a saját céljaiknak megfelelően módosíthatják.

26 Mindenkinek tisztában kell lennie azzal, hogy bárki is szolgáltassa neki az Internet elérést -- legyen az egy ISP (Internet Szolgáltató), az egyetem, vagy a cége -- annak a szervezetnek megvan a maga szabályzata a levelek és az állományok tulajdonjogáról; arról, hogy mit helyes postázni és küldeni, és hogy miképpen prezentáljuk magunkat. Feltétlenül ismerd meg ezeket, érdeklődjél a helyi illetékes(ek)nél.

27 Egy-egynek kommunikáció (elektronikus levél, beszélgetés (talk))
Az egy-egy kommunikációt úgy definiáljuk, amiben egy ember kommunikál egy másikkal, mintha szemtől-szembe állnának: egy dialógus. Általában, az emberekkel való társalgás normál illemszabályai az érvényesek, csak ez az Interneten még fontosabb, mert hiányzik többek között a metakommunikáció és a hangszín.

28 Levelezés Ha nem egy Internet Szolgáltatón kerülsz kapcsolatba az Internettel, akkor fontos ismerned a munkáltatód szabályait az elektronikus levelek tulajdonjogáról; ezek mindenütt mások. Fel kell tételezned hogy az Interneten történő levelezés nem biztonságos, kivéve ha valamilyen rejtjelező eszközt (akár szoftvert, akár hardvert) használsz.

29 Ne írjál semmi olyasmit egy elektronikus levélbe, amit nem küldenél el levelezőlapon.
Tiszteld a szerző jogait azzal az anyaggal kapcsolatban, amit másolsz. Majdnem minden országban vannak a szerzők jogait védő törvények. Ha továbbküldesz (forward) vagy újra- postázol egy üzenetet, akkor ne változtasd meg annak a szóhasználatát. Soha ne küldj "lánc" levelet elektronikusan, Ezek tiltottak az Interneten. 3. Ha ez egy neked írt személyes üzenet volt, és egy csoportnak kívánod továbbadni, akkor kérjél először engedélyt a feladótól. 4. Ha mégis ilyet küldesz, az valószínűleg a hálózati jogaid csorbításával fog járni.

30 Egy jó ökölszabály: légy konzervatív a küldésben és légy liberális a fogadásban.
Általában jó, ha ellenőrzöd a leveleid subject-jét mielőtt válaszolsz egy levélre. Szintén célszerű meggyőződni, hogy a levél, amire válaszolsz, az neked volt-e címezve. Könnyítsd meg a címzett dolgát. Sok levelező-program levágja a fejlécinfor- mációkat amelyek a válaszcímedet tartalmazzák. 1. Nem szabad indulatos leveleket küldened (ezeket "flame"-nek nevez-zük) még akkor sem, ha provokálnak. Másik oldalról viszont, ne legyél meg-lepve, ha ilyet levelet kapsz, és okosan teszed, ha nem válaszolsz ezekre. 2. - Van úgy, hogy az, aki korábban segítséget (vagy felvilágosítást) kért tőled, már írt egy levelet, aminek az a lényege, hogy "Tárgytalan". - Lehet hogy csak másolatot kaptál (cc:) az eredeti helyett. 3. Hogy biztos lehessél abban, hogy a többi ember tudja ki vagy, írj az üzeneted végére egy, esetleg két sort arról, hogy miképpen érhetnek el. Ezt a file-t már jóelőre elkészítheted, és az üzeneteid végére teheted aztán. (Néhány program ezt automatikusan megteszi.) Az Internetes szóhasználatban ezt "sig" vagy "signature" file-nak nevezik. A névjegy-kártya helyét veszi át a sig file. (És akár többféléd is lehet, a többféle szituációnak megfelelően.)

31 Légy óvatos a címzéssel. Légy tisztában azzal, hogy kinek írsz.
Figyelj a cc:-kre a válaszoláskor. Amikor már csak két ember között folyik a kommunikáció, akkor ne küldd el ezeket a leveleket másoknak. Ne küldj kéretlen információkérő leveleket olyan embereknek, akinek címét egy levelezési listában láthattad. Ne felejtsd el, hogy azok az emberek akikkel kommunikálsz, az egész világon vannak szét-szórva. 1. Vannak címek, amelyek egy csoportot jelentek, a cím mégis úgy néz ki, mintha egyetlen ember lenne. 3. Általában egy Internetet használó embernek nincs ideje az Internet ill. annak belső működésére vonatkozó kérdésekre válaszolni. 4. Lehet, hogy annak a levélnek, amire azonnali választ vársz, a címzettje éppen alszik. Add meg neki a lehetőséget, hogy felébredjen, munkába menjen és belépjen, mielőtt úgy döntesz, hogy a levél nem érkezett meg, vagy a címzett nem törődik vele.

32 Bevált gyakorlat valamilyen utalást írni a hosszú üzenetek subject-jébe.
Légy tisztában azzal, hogy kihez kell segítségért fordulnod. Szintén jó, ha tudod, hogy kit kell keresned, ha valamilyen megkérdőjelezhető vagy illegális anyagot kapsz. Soha ne feledd, hogy a címzett is emberi lény, méghozzá olyan, akinek kultúrája, nyelve, humora egészen más lehet, mint a tiéd. 1. Így a címzett tudhatja, hogy időt kell szánnia az elolvasására. (100 sor felett számít hosszúnak egy üzenet.) 2.- Keressél helyben olyan embereket, akik szoftver- és rendszerproblémák elhárításban segíthetnek. - A legtöbb helyen a "postmaster" címre írhatsz segélykérő levelet, mert ezt a címet legtöbbször megfelelő tudással bíró ember olvassa. 3. Dátumformátumok, mértékegységek, idiómák sem "utaznak" túl jól.

33 Használj vegyesen kis- és nagybetűt
Használj vegyesen kis- és nagybetűt. A CSUPA NAGYBETŰ OLYAN, MINTHA ORDÍTANÁL! Használj szimbólumokat hangsúlyozásra. *Erre* gondoltam. Használj aláhúzásjeleket aláhúzásra. A kedvenc könyvem a _Háború és béke_. Használj "smiley"-kat a hangszín jelzésére, de bánj velünk takarékosan. :-) példa ilyen "mosolygóra” Aludj egyet, mielőtt érzelmektől túlfűtött választ küldenél egy üzenetre. 2. A csillagozás a magyar neten nem terjedt el. (Helyette smiley-k) 3. Azonban ne feltételezd, hogy egy "smiley" szereplése rögtön eléri, hogy a címzett egyetértsen veled, vagy hogy egy egyébként bántó megjegyzés élét elvegye. 4. Ha biztosan erős érzéseid vannak egy tárgyról, akkor helyezd azt FLAME ON/OFF jelek közé: FLAME ON: Ez a fajta vita nem méltó arra a sávszélességre, ami a továbbításához kell. Teljességgel illogikus és érvekkel alá nem támasztott. Mit mondjak még, hogy még jobban megalázkodjak? FLAME OFF

34 A szomorú smiley ilyen :-(
a mérges ilyen >:-( õ pedig kacsint ;-) ilyen az egyszerű mosoly :-) a bajszos smiley :-{) a smiley sír :'-( a felhasználó sikít punk a felhasználó =:-) a felhasználó pipázik :-? a felhasználónak eltört az orra :^) a felhasználó szemüveges 8-)

35 Ne írj vezérlő karaktereket vagy nem-ASCII karaktereket.
Légy tömör anélkül, hogy túlságosan lényegretörő lennél. 65 karakter széles, kocsivissza karakterrel lezárt sorokat írj. A levél fejlécében kell legyen egy subject sor, amely visszatükrözi a levél tartalmát. Ha signature-t illesztesz leveledbe, fogd azt rövidre. Ökölszabály: 4 sornál ne legyél hosszabb. 1. Kivéve ha a programod elkódolja ezeket, vagy MIME-attachment formában küldöd. Ha elkódolva küldesz valamit, próbálj meg megbizonyosodni arról, hogy a címzett vissza is tudja majd kódolni azt. Bár ha nem sikerül neki, úgyis szólni fog... 2. Amikor egy levélre válaszolsz, csak annyit idézz az eredeti anyagból, hogy érthető legyen a válaszod és ne többet. Rendkívül rossz szokás az egész levelet idézni a válaszban - szerkeszd ki a felesleget. (dokumentumtól eltérően karaktert is szoktak ajánlani.) 3. Nem szabad elfelejteni, hogy sokan a feladó és subject alapján is képesek elolvasás nélkül törölni egy-egy levelet, ha úgy gondolják, hogy az nem tartalmazhat számukra érdekeset!

36 Légy óvatos a helyi szlenggel és a helyi rövidítésekkel.
Ahogy egy levél nem lehet privát, úgy a levél is hamisítható, megváltoztatható. Küldj egy rövid választ, hogy megkaptad a levelét, ha úgy gondolod, hogy a levél fontossága szükségessé teszi ezt. Ne küldj nagy tömegű kéretlen információt az embereknek. Ha a levelzőrendszered képes automatikus továbbküldésre, vigyázz, hogy ne lépjen fel a rettegett "hurok". Légy óvatos a helyi szlenggel és a helyi rövidítésekkel. 1. A beavatkozások felismerhetősége változó, így célszerű józan paraszti ésszel, de nem paranoiásan ellenőrizni egy üzenet valódiságát, mielőtt elhisszük azt. 2. Tedd meg ezt akkor is, ha részletesen válaszolni csak később lesz időd. 3. Egy üzenet "szállítási költsége" nagyjából egyenlő a feladónál és a címzettnél vagy szervezeteinél. Ez alapvetően eltér a hagyományos levéltől, a telefontól, a rádiótól, és a TV-től. Egy levél elküldése konkrétan hálózati szélességbe, diszk helybe, és CPU időbe is kerülhet. Ez az alapvető gazdasági oka, amiért nem illik kéretlen hirdetést küldeni -ben.

37 A talk A talk olyan protokollok gyűjteménye, amelyek lehetővé teszik két ember interaktív párbeszédét számítógépen keresztül.

38 Használj vegyesen kis- és nagybetűt, mintha egy levelet vagy egy e-mail-t írnál.
Ne hagyd, hogy az irományod kifusson a képernyő széléig. Nem feltételezheted azt sem, hogy a te képernyőd mérete azonos bárki máséval. Ökölszabály: max karaktert és max. 12 sort írjál. Hagyjál margókat, ne írjál a képernyő szélére, ne várjad meg, amíg a sor végére érsz, és az éppen aktuális szó fele új sorba kerül. 1. és ott a terminálod törjön sort: használj egy "kocsi vissza" (CR) jelet a sor lezárására. (Ennek manapság nem sok értelme van, a legtöbb talk program úgyis észreveszi, hogy milyen képernyőre dolgozik.)

39 Ha befejezted mondandódat, üss két ENTER-t (üres sort), jelezve, hogy a másik következik.
Mindig írj "viszontlátásra"-t vagy más elköszönést és várd meg a másik oldal köszönését is. Tisztában kell lenned azzal, hogy a talk megzavarja a másik embert. Csak a rendeltetésének megfelelően használd. Soha ne talk-olj idegenre! Ne is csodálkozz, ha a hívott fél nem örül neked. 2. Különösen fontos ez, ha egy távoli valakivel kommunikálsz. Ne felejtsd el, hogy a kommunikációtok sebessége egyrészt a rendelkezésre álló sávszélességtől, valamint a hálózat késéseitől is függ.

40 Sok oka lehet annak, ha nem kapsz választ.
Ha nem szereted, hogy rádtalkolhatnak, érdeklődj a rendszergazdádnál, hogy hogyan lehet letiltani. Sok oka lehet annak, ha nem kapsz választ. Bizonyos talk verziók újracsengetik a címzettet, ha a programot magára hagyják. Szállj ki a talk programodból, ha a másik oldal minden figyelmeztetés nélkül eltűnik, hosszabb időn keresztül nem válaszol. 1. Bizonyos rendszerekben ez megoldható, és sokkal elegánsabb, mint ha elküldesz minden egyes próbálkozót melegebb éghajlatokra. 2. Először is, nem biztos, hogy minden működik. Másodszor is, nem minden talk verzió kompatibilis. 3. Hagyd egyszer-kétszer csengetni, utána állítsd le. 4. Lehet, hogy csak elfeledkezett rólad, de lehet, hogy megszakadt a kapcsolat. Inkább próbálkozz újra a hívásával... 4. Lehet, hogy csak elfeledkezett rólad, de lehet, hogy megszakadt a kapcsolat. Inkább próbálkozz újra a hívásával... 5. A beszélgetés (talk) alatt megmutatkozik gépelési tudásod.

41 Ha lassan és sok hibával gépelsz, legtöbbször nem éri meg visszatörölni és kijavítani őket. A másik ember úgyis rájön, hogy mit akarsz mondani. Légy nagyon óvatos, ha egyszerre több talk-od is fut! Komoly esélyed van rá, hogy előbb-utóbb összekevered, hogy melyik talknál kivel beszélgetsz, és kérdéseidet, válaszaidat konzekvensen félre fogod küldeni!

42 Alapelvek rendszeradminisztrátoroknak
Feltétlenül rögzítsd írásban a szabályokat; különösen az illegális, a hamisított és az előírásokat megsértő forgalomra vonatkozókat. Legyen egy alias a "Postmaster" és a "Root" címeken. Feltétlenül olvassa valaki el ezeket a leveleket! Időben - lehetőleg a következő munkanapig - válaszold meg a felmerülő kérdéseket.

43 Az illegális és előírásokat sértő esetek priorítást élveznek
Az illegális és előírásokat sértő esetek priorítást élveznek. (Akit ma disuser- elhetsz, ne halaszd holnapra, mert holnap talán már nem is lesz rendszered…) Magyarázd meg a szabályokat - mint például a disk quota-kat - felhasználóidnak. Nyitottan vizsgáld meg a felhasználóidat érintő panaszokat. A címek sajnos hamisíthatók, a levelek megpiszkálhatók. 2. Értesd meg velük a mail-en át történő fileküldés következményeit: magas telefonszámlák, elégtelen lemezhely, más levelek késése, stb.

44 Információs szolgáltatások (Gopher, Wais, WWW, ftp, telnet)
Az elmúlt években robbanásszerűen nőtt a Hálózat néhány új szolgáltatás nyomán. Gopher, Wais, World Wide Web (WWW), Multi User Dimensions (MUD), ez utóbbi objektumorientált verziója (MOO) a legfontosabbak.

45 Általános útmutató (felhasználóknak)
Ne feledd, hogy minden szolgáltatás valakié. Aki fizeti a számlát, az szabja meg az adott szolgáltatásra vonatkozó szabályokat is. Az információ lehet ingyen, de az is lehet, hogy nem ingyenes - ennek jó, ha utánanézel. Ha egy szolgáltatással probléma akad, akkor először mindig a saját portádon kell körülnézni.

46 Ismerd a saját rendszeredben a filenevek használatát.
Vannak ugyan konvenciók a használt filetípusokra, de ne építs arra, hogy ezek mindig be vannak tartva. Például egy ".doc" file nem feltétlenül Word file. Maguk a szolgáltatások is követnek bizo- nyos konvenciókat, mint a Miközben ezek ismerete hasznos, nem bölcs erre építeni. Ismerd a saját rendszeredben a filenevek használatát. Ismerned kell egy-egy szolgáltatás speciális információközlő konvencióit. Az FTP site-ok legtöbbjén találsz valahol a könyvtárhierarchia tetején egy README file-t, ami a rendelkezésre álló file-okról szól. Viszont nem feltételezheted azt, hogy ezek pontosak és/vagy naprakészek.

47 Legyél nyílt a világ felé!
Egyáltalán, SEMMILYEN információról NE tételezd fel hogy az pontos vagy naprakész. Bármilyen információ amit az Internet-en továbbítasz "szabad préda". Aki akarja, megszerezheti, akár meg is változtathatja. Legyél nyílt a világ felé! Ha egy népszerű site-ról szeretnél információt, akkor nézd meg, nincs-e egy lista a mirror site-okról. Ne használd más FTP site-ját arra, hogy egy (konkrét) harmadik személynek szánt file-t helyezz el ott. 1. Az új technológiák lehetővé teszik bárkinek, hogy publikáljon, de az ezzel járó felelősséget még nem tanulta meg mindenki. 2. hacsak nem használsz titkosító és eredetiséget biztosító programokat 3. Minthogy az Internet világméretű, találhatsz olyan információs szolgáltatást, amely gyökeresen eltérő kultúr- és szokáskörből ered. Amit te bántónak érzel, az abban a kultúrkörben teljesen elfogadott lehet. 4. Ha van ilyen, és ott van hozzád közelebbi mirror, használd azt. 5. Ezt egyszerűen szemetelésnek tartják, és általában nem elfogadott viselkedésforma.

48 Ha problémád támad egy site-al, és ott segítséget kérsz, minél több információt adj meg a probléma körülményeiről. Ha te magad is szeretnél valamilyen információs szolgáltatást indítani, mint például egy homepage, akkor szokás szerint fordulj a helyi adminisztrátorhoz, hogy megismerd az ide vonatkozó helyi szabályokat. Ha van rá módod, akkor kíméld a népszerű site-okat, segítsd elosztani a terhelést, csúcsidőn kívül lépj be. 1. Ezzel nekik is segítesz, hogy lokalizálhassák a hibát. 2. Például hogy lehet-e egyáltalán ilyet tenned...

49 Valósidejű interaktív szolgáltatások (MUD-ok, MOO-k, iRC)
Akárcsak más rendszereknél, itt is bölcs dolog először figyelni egy ideig, hogy a csoport hangulatát, szokásait kiismerjed. Egyáltalán nem szükséges mindenkit személyesen üdvözölni egy csatornán. 1. Egy szimpla Hello vagy hasonló köszöntés bőven elég. Nem elfogadott viselkedés, ha a szoftvered automatikáját arra használod, hogy mindenkit üdvözöljön. 2. Ha mindenki egyetért vele, akkor mehet. Enélkül azonban súlyos udvariatlanság ilyesmit csinálni - akárcsak levélben.

50 Ne tételezd fel, hogy ismeretlen emberek beszélni akarnak veled.
Figyelmeztesd a résztvevőket ha nagyobb mennyiségű információt szeretnél velük megosztani. Ne tételezd fel, hogy ismeretlen emberek beszélni akarnak veled. Tiszteld az adott csoport szokásait. Ha valaki becenevet, alias-t, pszeudonevet vagy hasonlót használ, akkor tiszteld az anonimitáshoz való jogát. 1. Ha kényszerítve érzed magad arra, hogy személyes üzenetet küldjél egy ismeretlennek, akkor készülj fel arra, hogy éppen elfoglalt lehet vagy egészen egyszerűen nem akar veled beszélgetni. 2. Nézz körül bemutatkozó anyagokért. Ezek egy ftp site-on is lehetnek. 3. Még ha esetleg jó barátok is vagytok, akkor is udvariasabb ezt a becenevet használni. Egyáltalán ne használd a valódi nevét on-line engedély nélkül.

51 Általános útmutató (adminisztrátoroknak)
Legyen tiszta mindenki számára, hogy mi másolható és mi nem. Ismertesd, hogy az adott site-on ill. szervezetnél milyen anyagok állnak rendelkezésre. Az általános irányelvek legyenek világosak. Az információk, különösen a README-k, legyenek naprakészek. 2. A README-ket sima ASCII file-ként szolgáltasd, ne indulj ki abból, hogy úgyis mindenki el tud egy WinWord dokumentumot olvasni. Lehet, hogy akkor inkább már nem is akarják elolvasni...

52 Ha tudsz készíteni egy listát a mirror-jaidról, akkor tedd azt közzé.
Világos és érthető magyarázószövegeket, README-ket, FAQ-kat készítsél. Gondoskodj arról, hogy a népszerű (és nagymennyiségű) információnak elegendő sávszélesség jusson. Használd a filenév konvenciókat! Letöltésre szánt file-ok nevének első nyolc karakterét próbáld meg különbözővé tenni. 1. Mellékeljél egy mirror-okra vonatkozó copyright dokumentumot. Ha ismered az update menetrendjüket, azt is célszerű közzétenni. 2. , különben sok pontosítást kérő levelet fogsz kapni, és kisvártatva ínhüvelygyulladásod lesz ezek megválaszolásától. :) 4. .txt ascii szövegnek; .html vagy .htm HTML-nek; .ps Postscript-nek; .pdf Portable Document Format-nek; .sgml or .sgm SGML-nek; .exe nem-Unix végrehajtható file-oknak stb.

53 Amikor információt szolgáltatsz, legyen abban valami egyedi.
Ne mutass más site-okra mielőtt engedélyt kérnél. Vésd jól az eszedbe, hogy egy szolgáltatás nemcsak design-t és megvalósítást jelent, hanem karbantartást is. Az általad szolgáltatott anyagoknak meg kell felelniük a támogató szervezet szabályainak. 1. Sok DOS-alapú program csak ennyit képes kezelni a filenevekbôl. (Letöltéskor ha sok olyan file van, melyek neveinél az első 8 betű azonos, és csak utána van különbség, a sorban későbbi állományok felülírják a korábbiakat.) 2. Kerüld el az olyan szolgáltatás indítását, mely csak más szolgáltatókra mutat. Ne csinálj olyan homepage-et, amely csak linkek sokaságából áll. Pont erre valók a keresőgépek... 3. Ez mostanra kicsit elavult, de még mindig nem árthat informálni a túloldalt)

54 Teszteld alkalmazásaidat a szoftverek minél szélesebb skálájával.
Legyen egységes külleme az információd- nak. Az exportkorlátozások mások és mások minden országban. Ismerned kell ezek következményeit is, ha szolgáltatni akarsz. Mondd el felhasználóidnak, hogy mit akarsz tenni a tőlük összegyűjtött információval, mint pl. a WWW-ről adott véleményük. 1. Nem feltételezheted, hogy minden oké, ha csak egy klienssel ellenőriztél. Viszont fel kell tételezned, hogy lesz, aki egyszerűbb lehetőségekkel és klienssel rendelkezik csak - tehát ne tervezd olyanra a szolgáltatásodat, hogy csak grafikus terminálról (GUI) lehessen használni. 4. Figyelmeztetned kell az embereket, ha közzé akarsz tenni ebből bármit, akárcsak passzívan, a többi felhasználó számára láthatóan.

55 Egy-sokaknak kommunikáció (Levelezési listák, Usenet)
Amikor sok emberrel kommunikálsz egyszerre, a mail-re vonatkozó szabályok akkor is érvényesek. Végülis nincs nagy különbség aközt, hogy egy embernek írsz levelet vagy sok emberrel kommunikálsz egy cikken keresztül - legfeljebb annyi, hogy így sokkal több embert van lehetőséged megbántani. így aztán különösen fontos, hogy minél többet tudjál a közönségedről.

56 Általános útmutató a levelezési listákhoz és a UseNet-hez
Alapelvek felhasználóknak Általános útmutató a levelezési listákhoz és a UseNet-hez Legalább egy, de inkább két hónapig olvasd az adott levelezési listát illetve hírcsoportot mielőtt postázol oda valamit. Ne hibáztasd a rendszeradminisztrátort az adott rendszer felhasználóinak viselkedése miatt.

57 Vésd jól eszedbe, hogy amit írsz, széles közönség olvashatja.
Indulj ki abból, hogy minden egyes ember saját maga nevében ír, és nincs köze a szervezetéhez, kivéve ha kifejezetten ezt állítja. Tudnod kell azt is, hogy akárcsak a levél, a news is erőforrásigényes. Ismerned kell tehát céged speciális szabályzatát erre vonatkozólag. Az üzenetek és a cikkek akkor jók, ha rövidek és célratörők. Ne kószálj el a témától. 1. Ebben éppenséggel jelenlegi vagy jövőbeli főnököd is benne lehet. Vigyázz tehát arra, hogy mit írsz. Jusson eszedbe az is, hogy a csoportokat és különösen a levelezési listákat archiválni szokták, olyan helyen, ahol sokan hozzáférhetnek, így szavaidat hosszú időn át olvashatja szinte bárki. 4. Ne beszélj össze-vissza, és soha, de soha ne írj olyan levelet, mely csak valakinek gépelési vagy helyesírási hibáira mutat rá. Ez utóbbi azonnal megmutatja, hogy milyen kezdő vagy.

58 A subject sorok az adott csoport konvencióit kell kövessék.
Bár lehet, hogy lehetőséged nyílik rá, de a hamisítás, a levelek tartalmához vagy fejlécéhez való hozzápiszkálás általában nem elfogadott. Hirdetni csak és kizárólag az arra hivatott csoportokban és levelezési listákban szabad! Ha válaszüzenetet írsz, mindenképpen foglald össze vagy idézz annyit az eredetiből, hogy érthető legyen a válaszod. 2. Lehet, hogy nem fognak kidobni miatta a rendszerből, de talán sose fognak többet hinni neked... 3. Ez is egy példája annak, hogy célszerű ismerned azt a közönséget, aki majd írásodat olvassa. A kéretlen hirdetés - ami nem tartozik egy adott csoport/lista témakörébe - valószínű következménye: rengeteg durva válaszlevél. 4. Különösen a UseNet esetében lényeges ez, mivel ott olyan az üzenetek elosztása, hogy előfordulhat: valaki a válaszodat olvassa előbb, mint az eredetit. Jó, ha képbe helyezed olvasóidat - de ne idézd be az egészet!

59 Célszerű egy signature file léte, amit az üzeneteidhez csatolhatsz.
Légy óvatos, amikor egy üzenetre vagy cikkre válaszolsz. Gyakran a válasz a lista vagy a csoport címére megy a feladó helyett. Ha véletlenül személyes üzenetet küldtél egy listára vagy csoportba, akkor küldj egy bocsánatkérő üzenetet az eredeti címzett- nek és a listának ill. csoportnak is. Ha valakivel nem értesz egyet, akkor célszerűbb személyes üzenetekben rendezni a dolgot, mint vitát folytatni egy listán. 1. Csak és kizárólag így tudod bebiztosítani azt, hogy bármilyen program is nyirbálja meg a fejlécinformációkat, az olvasóid még mindig rádtalálhatnak. 2. Tévedésből személyes üzenetet küldhetsz egy helyett sok embernek, amivel csak mindenkit zavarba hozol. A legjobb az, ha válaszadásnál begépeled a címet az automata "reply" helyett. 3. Ha olyasmin vitáztok, ami érdekelheti a lista olvasóit, akkor érdemes a vitátok eredményét összefoglalni és elküldeni a listára.

60 Légy óvatos a fixpontos betűkkel és a rajzokkal.
Ne keveredj flame war-ba! Ne írjál dühödt leveleket és ne válaszoljál ilyenekre. Ne küldjél olyan válaszokat, amelyek csak gratulálnak egy másik válaszhoz. Légy óvatos a fixpontos betűkkel és a rajzokkal. Ne küldjél olyan üzeneteket egy listára/csoportba - ha annak nézőpontja valamiért nem egyezik a tiéddel - ami csak annyit közöl, hogy az ő álláspontjukat bántónak érzed. Az általad megkérdőjelezhetőnek érzett üzenetek kiszűrésére vannak programok 3. Ezeket egy másik rendszer - vagy akár ugyanazon rendszer egy másik programja - másképpen jelenítheti meg, mint a te szoftvered. 4. Vannak olyan hírcsoportok és levelezési listák, melyek témája igen széles érdeklődési kört fed le. Ez gyakran olyan olvasókat jelenthet, akik életstílusban, vallásban, és kultúrában is jelentősen eltérhetnek. Szexuális vagy faji zaklatásnak jogi következményei is lehetnek.

61 Alapelvek levelezési listákhoz
A létező levelezési listákról és a hozzájuk való csatlakozásról találhatsz információkat a Net-en. Ezen információk mellett szükséged lesz a helyi illetőségűekre is; milyen szabályok vonatkoznak a levelezési listákhoz való csatlakozásra és a postázásra. Általában jobb, ha először a szűkebb környezetben kutatsz információ után és csak utána kezdesz az Interneten kutatni. A news.answers hírcsoportban rendszeresen megjelenik egy lista a levelezési listákról és a csatlakozásról. Bármilyen témában keresel levelezési listát, ez felbecsülhetetlen értékű segítséget jelenthet.

62 Általában nem lehet visszavonni egy elküldött levelet.
A fel- és leiratkozó (subscribe - unsubscribe) üzeneteket a megfelelő címre küldjed. Mindig légy tisztában annak a listának a szabályaival, melyre előfizetsz! Mentsd el a feliratkozásra kapott választ. Ez legtöbbször tartalmazza a leiratkozáshoz szükséges információkat. Általában nem lehet visszavonni egy elküldött levelet. Amikor listán jött üzenetre válaszolsz, akkor vizsgáld meg a Reply-To: mezőt. 1. A te felelősséged megtanulni a levelezési listák működését és a megfelelő levelet a megfelelő címre küldeni. Nagyon sok lista működtet egy "-request" alias-t a fel-le iratkozó üzeneteknek, de nem mindegyik. 4. A rendszergazdád sem képes erre. Ez azt jelenti, hogy csak akkor szabad elküldened az üzenetedet, ha már bizonyos vagy benne, hogy szeretnéd, hogy megjelenjen. Utólag hiába írsz egy levelet ugyanoda, hogy "bocsi, vicc volt", az nem old meg semmit... 5. Igen sok levelezőprogram rendelkezik reply funkcióval. Ez kényelmes magánlevelezéskor, de igen bosszantó lehet levelezési listáknál. Gyakorta a lista címe az, azaz a válaszod a lista összes tagjának megy.

63 Felesleges, és ezért helytelen nagy file-okat küldeni egy listára!
Fontold meg a leiratkozást vagy a "nomail" opció bekapcsolását (ahol lehet) ha hosszabb ideig nem tudod megnézni a leveleidet. Kérj elnézést a cross-posting miatt. Ha felteszel egy kérdést, akkor a válaszokból készíts egy összegzést és azt küld el a listára. Ha vitába keveredsz, a megbeszélést az adott témáról illik folytatni, nem pedig az adott személyekről. 1. Ha egy Uniform Resource Locator (URL) [http, ftp, gopher, stb...] is elég. Ha sok kis részletben szeretnéd elküldeni a file-t, akkor az adott lista erre vonatkozó szabályait kell követned. Ha ezeket nem ismered, kérdezd meg (a listán természetesen) ! 3. Ha egy üzenetet netán több listára küldenél, különösen akkor, ha azok közel azonos témájúak. 4. Ez semmi esetre se az összes válasz egyszerû egymásutánja legyen, hanem egy gondos összegzés.

64 Alapelvek adminisztrátoroknak
Legyenek egyértelműek a feliratkozás szabályai a levelezési listákra. Legyenek tiszták a postázás szabályai. Legyenek tiszták és széles körben ismertek az archiválásra vonatkozó szabályaid. (Mennyi ideig tárolod a cikkeket, stb) Nyitottan, de azonnal vizsgáld meg a felhasználóidat érintő panaszokat.

65 Ügyelj rendszered egészségére!
Gondold át, hogy milyen hosszan őrződ meg a rendszer naplófile-jait, és döntésed eredményét tedd közzé. Segíts a listatulajdonosoknak problémák megoldásában! Informáld a listatulajdonosokat a tervezett rendszerkarbantartásokról és leállásokról. Legyen minden listához "-request" alias az iratkozási és adminisztrációs levelekhez. A mail gateway-eid működjenek simán.

66 Alapelvek moderátoroknak
Gondoskodj arról, hogy a Gyakran Ismételt Kérdések válaszai (GYIK ill. FAQ) rendszeres időközönként postázásra kerüljenek. Legyen egy jó üdvözlő (welcome) file-od, amelyben információk vannak a fel/leiratkozásról. A levelezési listák legyenek naprakészek. 1.Szerepeljen ebben egy útmutató a cikkekről/üzenetekről. Ha nem te vagy a GYIK fenntartója, akkor gondoskodj arról, hogy ő(k) beleveszi(k) ezeket abba. 2. Nem hátrány, ha ezt mindenkihez el is juttatod. 3. Alakíts ki egy menetrendet az üzenetek postázására. Legyen helyettesed, ha szabadságra mész vagy más egyéb ok miatt nem tudsz Net-hez jutni.

67

68 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Bevezetés az informatikába 12. előadás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések