Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bevezetés az informatikába 12. előadás Kódolás, tömörített adattárolás Számítógép vírusok Hálózati etika.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bevezetés az informatikába 12. előadás Kódolás, tömörített adattárolás Számítógép vírusok Hálózati etika."— Előadás másolata:

1 Bevezetés az informatikába 12. előadás Kódolás, tömörített adattárolás Számítógép vírusok Hálózati etika

2 Tömörített adattárolás

3 Adattömörítés Lényeg: Információvesztés nélküli kódolás kisebb méretre A kódolt file mindig bináris Eredeti fileKódolt file Kódolás (tömörítés, becsomagolás) Dekódolás (Kitömörítés, kicsomagolás)

4 Huffman kód Veszteségmentes kódolás Az eredetinél rövidebb méretet kapunk Kódolás lépései: 1. Statisztika a kódolandó anyagról (egyes részletek gyakorisága) 2. Részlet helyettesítése kóddal: a minél gyakoribb részlet előfordulása annál rövidebb kódot kapjon Úgynevezett prefixmentes kódolásnak kell lennie (előtag tulajdonság), hogy egyértelmű legyen a visszafejtés, azaz egyik kódszó sem lehet része semelyik másiknak

5 Példa Huffman kódolásra Tömörítendő szöveg: “ezt kell tömöríteni” 1. Statisztika: e - 3 db t - 3 db l - 2 db ö - 2 db space - 2 db r - 1 db k -1 db m - 1 db n - 1 db z - 1 db i - 1 db í - 1 db 1. Kódolás: 00 2 bit 01 2 bit bit bit bit bit bit bit bit bit bit bit 19 byte Kódolt szöveg (bináris): bit: 9 byte

6 Tömörítő programok Archivum előállítása 1 vagy több file-ból Az eredeti file-ok ill. könyvtárak neveinek nyilvántartása Típusai: Parancsvezérelt Menüvezérelt

7 Parancsvezérelt arj lha pkzip compress Menüvezérelt Norton Commander-nek van ilyen funkciója WindowsCommander -nek van ilyen funkciója WinZip

8 Winzip

9 NC, MC tömörítés : alt+F5 kitömörítés: archívumra kattintás után (mint egy könyvtár)

10

11

12 Számítógépes vírusok és az ellenük való védekezés Készítette: Hajlamász Zsolt Március 12.

13 Mi is az a vírus? A vírus olyan számítógépes program, ami a felhasználó tudta nélkül működik, önmagát képes másolni, és legtöbbször valamilyen működésbeli hibát okoz. Valószínűleg a szoftveres másolásvédelemből alakultak ki. Készítőik többnyire a számítógép működését kiválóan ismerő, jól (ön)képzett szakemberek.

14 Vírusok fajtái Alapvetően két csoportba sorolhatók: File vírusok Valamilyen futtatható kódot tartalmazó állományokat megfertőző vírusok Boot vírusok Hajlékonylemezek és merevlemezek boot-szektorait megfertőző vírusok

15 Működésük, fertőzés menete Aktívvá kizárólag a fertőzött állomány elindításával válnak! Nem lesz fertőzött a gépünk, ha csak pl. átmásolunk egy fertőzött file-t. Miután betöltődött a memóriába, „ráül” valamelyik megszakításra, és átveszi a gép felügyeletét.

16 Makró vírusok Az új vírusok kb. 90%-át teszik ki Nagyon elterjedtek Könnyen írhat bárki makró vírust Operációs rendszertől függetlenül működnek Internetről letölthetők vírust készítő programok

17 Hogyan fertőz egy makró vírus? Egy fertőzött dokumentum megnyitásával Beépül a normal.dot-ba A fertőzött dokumentumot átkonvertálja sablonná Ezután a Word indulásakor automatikusan betöltődik a vírus is a memóriába

18 Egyéb vírusok Vírust írni gyakorlatilag bármilyen nyelven, bármilyen operációs rendszer alatt lehet. A vírus működéséül szolgálhat bármely olyan programkörnyezet, ami tartalmaz végrehajtható programrészeket, vagy makrókat.

19 vírusok Napjainkban nagyon elterjedtek A levélhez csatolt programokról van szó A levél megnyitásával aktivizálódik Ezután elküldi magát a címlistánkban szereplő összes címre

20 Védekezés a vírusok ellen Legfontosabb a megelőzés! Rendszeresen használni kell vírusirtó programokat, lehetőleg több félét. Fontos adatainkról, programjainkról készítsünk biztonsági másolatot! Használjunk valamilyen rezidens vírusvédelmet!

21 NAV (Norton AntiVirus) McAfee (http://www.mcafee.com) Fprot VirusBaster …

22 Néhány jótanács Célszerű DOS alapú víruskeresőt használni Mindig legyen garantáltan vírusmentes, írásvédett rendszerlemezünk! Soha ne bootoljuk be a gépünket idegen floppy-ról! A setup-ban ne engedélyezzük a floppyról való bootolást!

23 Netikett A viselkedés (íratlan) szabályai az Interneten hallgatói munka

24 Bevezetés A múltban a népesség Internet használó része az Internettel "nőtt" fel, műszaki tudással bírt, és megértette a protokollok és a szállítás természetét. Manapság az Internet felhasználók közösségében egyre többen vannak olyanok, akik újak ebben a környezetben.

25 Ezeknek az ”újoncok"-knak ismeretlen ez a kultúra és nincs szükségük a protokollok és az átvitel műszaki részleteire. Hogy ezek az új felhasználókat gyorsan az Internet közösség részéve válhassanak, a Netikett a magatartási szabályok minimális halmazát ismerteti. Ezeket aztán a különböző szervezetek és magánszemélyek a saját céljaiknak megfelelően módosíthatják.

26 Mindenkinek tisztában kell lennie azzal, hogy bárki is szolgáltassa neki az Internet elérést -- legyen az egy ISP (Internet Szolgáltató), az egyetem, vagy a cége -- annak a szervezetnek megvan a maga szabályzata a levelek és az állományok tulajdonjogáról; arról, hogy mit helyes postázni és küldeni, és hogy miképpen prezentáljuk magunkat. Feltétlenül ismerd meg ezeket, érdeklődjél a helyi illetékes(ek)nél.

27 Az egy-egy kommunikációt úgy definiáljuk, amiben egy ember kommunikál egy másikkal, mintha szemtől-szembe állnának: egy dialógus. Általában, az emberekkel való társalgás normál illemszabályai az érvényesek, csak ez az Interneten még fontosabb, mert hiányzik többek között a metakommunikáció és a hangszín. Egy-egynek kommunikáció (elektronikus levél, beszélgetés (talk))

28 Levelezés Ha nem egy Internet Szolgáltatón kerülsz kapcsolatba az Internettel, akkor fontos ismerned a munkáltatód szabályait az elektronikus levelek tulajdonjogáról; ezek mindenütt mások. Fel kell tételezned hogy az Interneten történő levelezés nem biztonságos, kivéve ha valamilyen rejtjelező eszközt (akár szoftvert, akár hardvert) használsz.

29 Ne írjál semmi olyasmit egy elektronikus levélbe, amit nem küldenél el levelezőlapon. Tiszteld a szerző jogait azzal az anyaggal kapcsolatban, amit másolsz. Majdnem minden országban vannak a szerzők jogait védő törvények. Ha továbbküldesz (forward) vagy újra- postázol egy üzenetet, akkor ne változtasd meg annak a szóhasználatát. Soha ne küldj "lánc" levelet elektronikusan, Ezek tiltottak az Interneten.

30 Egy jó ökölszabály: légy konzervatív a küldésben és légy liberális a fogadásban. Általában jó, ha ellenőrzöd a leveleid subject-jét mielőtt válaszolsz egy levélre. Szintén célszerű meggyőződni, hogy a levél, amire válaszolsz, az neked volt-e címezve. Könnyítsd meg a címzett dolgát. Sok levelező-program levágja a fejlécinfor- mációkat amelyek a válaszcímedet tartalmazzák.

31 Légy óvatos a címzéssel. Légy tisztában azzal, hogy kinek írsz. Figyelj a cc:-kre a válaszoláskor. Amikor már csak két ember között folyik a kommunikáció, akkor ne küldd el ezeket a leveleket másoknak. Ne küldj kéretlen információkérő leveleket olyan embereknek, akinek címét egy levelezési listában láthattad. Ne felejtsd el, hogy azok az emberek akikkel kommunikálsz, az egész világon vannak szét-szórva.

32 Bevált gyakorlat valamilyen utalást írni a hosszú üzenetek subject-jébe. Légy tisztában azzal, hogy kihez kell segítségért fordulnod. Szintén jó, ha tudod, hogy kit kell keresned, ha valamilyen megkérdőjelezhető vagy illegális anyagot kapsz. Soha ne feledd, hogy a címzett is emberi lény, méghozzá olyan, akinek kultúrája, nyelve, humora egészen más lehet, mint a tiéd.

33 Használj vegyesen kis- és nagybetűt. A CSUPA NAGYBETŰ OLYAN, MINTHA ORDÍTANÁL! Használj szimbólumokat hangsúlyozásra. *Erre* gondoltam. Használj aláhúzásjeleket aláhúzásra. A kedvenc könyvem a _Háború és béke_. Használj "smiley"-kat a hangszín jelzésére, de bánj velünk takarékosan. :-) példa ilyen "mosolygóra” Aludj egyet, mielőtt érzelmektől túlfűtött választ küldenél egy üzenetre.

34 A szomorú smiley ilyen :-( a mérges ilyen >:-( õ pedig kacsint ;-) ilyen az egyszerű mosoly :-) a bajszos smiley :-{) a smiley sír :'-( a felhasználó sikít punk a felhasználó =:-) a felhasználó pipázik :-? a felhasználónak eltört az orra :^) a felhasználó szemüveges 8-)

35 Ne írj vezérlő karaktereket vagy nem-ASCII karaktereket. Légy tömör anélkül, hogy túlságosan lényegretörő lennél. 65 karakter széles, kocsivissza karakterrel lezárt sorokat írj. A levél fejlécében kell legyen egy subject sor, amely visszatükrözi a levél tartalmát. Ha signature-t illesztesz leveledbe, fogd azt rövidre. Ökölszabály: 4 sornál ne legyél hosszabb.

36 Ahogy egy levél nem lehet privát, úgy a levél is hamisítható, megváltoztatható. Küldj egy rövid választ, hogy megkaptad a levelét, ha úgy gondolod, hogy a levél fontossága szükségessé teszi ezt. Ne küldj nagy tömegű kéretlen információt az embereknek. Ha a levelzőrendszered képes automatikus továbbküldésre, vigyázz, hogy ne lépjen fel a rettegett "hurok". Légy óvatos a helyi szlenggel és a helyi rövidítésekkel.

37 A talk A talk olyan protokollok gyűjteménye, amelyek lehetővé teszik két ember interaktív párbeszédét számítógépen keresztül.

38 Használj vegyesen kis- és nagybetűt, mintha egy levelet vagy egy -t írnál. Ne hagyd, hogy az irományod kifusson a képernyő széléig. Nem feltételezheted azt sem, hogy a te képernyőd mérete azonos bárki máséval. Ökölszabály: max. 70 karaktert és max. 12 sort írjál. Hagyjál margókat, ne írjál a képernyő szélére, ne várjad meg, amíg a sor végére érsz, és az éppen aktuális szó fele új sorba kerül.

39 Ha befejezted mondandódat, üss két ENTER-t (üres sort), jelezve, hogy a másik következik. Mindig írj "viszontlátásra"-t vagy más elköszönést és várd meg a másik oldal köszönését is. Tisztában kell lenned azzal, hogy a talk megzavarja a másik embert. Csak a rendeltetésének megfelelően használd. Soha ne talk-olj idegenre! Ne is csodálkozz, ha a hívott fél nem örül neked.

40 Ha nem szereted, hogy rádtalkolhatnak, érdeklődj a rendszergazdádnál, hogy hogyan lehet letiltani. Sok oka lehet annak, ha nem kapsz választ. Bizonyos talk verziók újracsengetik a címzettet, ha a programot magára hagyják. Szállj ki a talk programodból, ha a másik oldal minden figyelmeztetés nélkül eltűnik, hosszabb időn keresztül nem válaszol.

41 Ha lassan és sok hibával gépelsz, legtöbbször nem éri meg visszatörölni és kijavítani őket. A másik ember úgyis rájön, hogy mit akarsz mondani. Légy nagyon óvatos, ha egyszerre több talk-od is fut! Komoly esélyed van rá, hogy előbb-utóbb összekevered, hogy melyik talknál kivel beszélgetsz, és kérdéseidet, válaszaidat konzekvensen félre fogod küldeni!

42 Alapelvek rendszeradminisztrátoroknak Feltétlenül rögzítsd írásban a szabályokat; különösen az illegális, a hamisított és az előírásokat megsértő forgalomra vonatkozókat. Legyen egy alias a "Postmaster" és a "Root" címeken. Feltétlenül olvassa valaki el ezeket a leveleket! Időben - lehetőleg a következő munkanapig - válaszold meg a felmerülő kérdéseket.

43 Az illegális és előírásokat sértő esetek priorítást élveznek. (Akit ma disuser- elhetsz, ne halaszd holnapra, mert holnap talán már nem is lesz rendszered…) Magyarázd meg a szabályokat - mint például a disk quota-kat - felhasználóidnak. Nyitottan vizsgáld meg a felhasználóidat érintő panaszokat. A címek sajnos hamisíthatók, a levelek megpiszkálhatók.

44 Információs szolgáltatások (Gopher, Wais, WWW, ftp, telnet) Az elmúlt években robbanásszerűen nőtt a Hálózat néhány új szolgáltatás nyomán. Gopher, Wais, World Wide Web (WWW), Multi User Dimensions (MUD), ez utóbbi objektumorientált verziója (MOO) a legfontosabbak.

45 Általános útmutató (felhasználóknak) Ne feledd, hogy minden szolgáltatás valakié. Aki fizeti a számlát, az szabja meg az adott szolgáltatásra vonatkozó szabályokat is. Az információ lehet ingyen, de az is lehet, hogy nem ingyenes - ennek jó, ha utánanézel. Ha egy szolgáltatással probléma akad, akkor először mindig a saját portádon kell körülnézni.

46 Vannak ugyan konvenciók a használt filetípusokra, de ne építs arra, hogy ezek mindig be vannak tartva. Például egy ".doc" file nem feltétlenül Word file. Maguk a szolgáltatások is követnek bizo- nyos konvenciókat, mint a Miközben ezek ismerete hasznos, nem bölcs erre építeni. Ismerd a saját rendszeredben a filenevek használatát. Ismerned kell egy-egy szolgáltatás speciális információközlő konvencióit.

47 Egyáltalán, SEMMILYEN információról NE tételezd fel hogy az pontos vagy naprakész. Bármilyen információ amit az Internet-en továbbítasz "szabad préda". Aki akarja, megszerezheti, akár meg is változtathatja. Legyél nyílt a világ felé! Ha egy népszerű site-ról szeretnél információt, akkor nézd meg, nincs-e egy lista a mirror site-okról. Ne használd más FTP site-ját arra, hogy egy (konkrét) harmadik személynek szánt file-t helyezz el ott.

48 Ha problémád támad egy site-al, és ott segítséget kérsz, minél több információt adj meg a probléma körülményeiről. Ha te magad is szeretnél valamilyen információs szolgáltatást indítani, mint például egy homepage, akkor szokás szerint fordulj a helyi adminisztrátorhoz, hogy megismerd az ide vonatkozó helyi szabályokat. Ha van rá módod, akkor kíméld a népszerű site-okat, segítsd elosztani a terhelést, csúcsidőn kívül lépj be.

49 Valósidejű interaktív szolgáltatások (MUD-ok, MOO-k, iRC) Akárcsak más rendszereknél, itt is bölcs dolog először figyelni egy ideig, hogy a csoport hangulatát, szokásait kiismerjed. Egyáltalán nem szükséges mindenkit személyesen üdvözölni egy csatornán.

50 Figyelmeztesd a résztvevőket ha nagyobb mennyiségű információt szeretnél velük megosztani. Ne tételezd fel, hogy ismeretlen emberek beszélni akarnak veled. Tiszteld az adott csoport szokásait. Ha valaki becenevet, alias-t, pszeudonevet vagy hasonlót használ, akkor tiszteld az anonimitáshoz való jogát.

51 Általános útmutató (adminisztrátoroknak) Legyen tiszta mindenki számára, hogy mi másolható és mi nem. Ismertesd, hogy az adott site-on ill. szervezetnél milyen anyagok állnak rendelkezésre. Az általános irányelvek legyenek világosak. Az információk, különösen a README-k, legyenek naprakészek.

52 Ha tudsz készíteni egy listát a mirror-jaidról, akkor tedd azt közzé. Világos és érthető magyarázószövegeket, README-ket, FAQ-kat készítsél. Gondoskodj arról, hogy a népszerű (és nagymennyiségű) információnak elegendő sávszélesség jusson. Használd a filenév konvenciókat! Letöltésre szánt file-ok nevének első nyolc karakterét próbáld meg különbözővé tenni.

53 Amikor információt szolgáltatsz, legyen abban valami egyedi. Ne mutass más site-okra mielőtt engedélyt kérnél. Vésd jól az eszedbe, hogy egy szolgáltatás nemcsak design-t és megvalósítást jelent, hanem karbantartást is. Az általad szolgáltatott anyagoknak meg kell felelniük a támogató szervezet szabályainak.

54 Teszteld alkalmazásaidat a szoftverek minél szélesebb skálájával. Legyen egységes külleme az információd- nak. Az exportkorlátozások mások és mások minden országban. Ismerned kell ezek következményeit is, ha szolgáltatni akarsz. Mondd el felhasználóidnak, hogy mit akarsz tenni a tőlük összegyűjtött információval, mint pl. a WWW-ről adott véleményük.

55 Egy-sokaknak kommunikáció (Levelezési listák, Usenet) Amikor sok emberrel kommunikálsz egyszerre, a mail-re vonatkozó szabályok akkor is érvényesek. Végülis nincs nagy különbség aközt, hogy egy embernek írsz levelet vagy sok emberrel kommunikálsz egy cikken keresztül - legfeljebb annyi, hogy így sokkal több embert van lehetőséged megbántani. így aztán különösen fontos, hogy minél többet tudjál a közönségedről.

56 Általános útmutató a levelezési listákhoz és a UseNet-hez Legalább egy, de inkább két hónapig olvasd az adott levelezési listát illetve hírcsoportot mielőtt postázol oda valamit. Ne hibáztasd a rendszeradminisztrátort az adott rendszer felhasználóinak viselkedése miatt. Alapelvek felhasználóknak

57 Vésd jól eszedbe, hogy amit írsz, széles közönség olvashatja. Indulj ki abból, hogy minden egyes ember saját maga nevében ír, és nincs köze a szervezetéhez, kivéve ha kifejezetten ezt állítja. Tudnod kell azt is, hogy akárcsak a levél, a news is erőforrásigényes. Ismerned kell tehát céged speciális szabályzatát erre vonatkozólag. Az üzenetek és a cikkek akkor jók, ha rövidek és célratörők. Ne kószálj el a témától.

58 A subject sorok az adott csoport konvencióit kell kövessék. Bár lehet, hogy lehetőséged nyílik rá, de a hamisítás, a levelek tartalmához vagy fejlécéhez való hozzápiszkálás általában nem elfogadott. Hirdetni csak és kizárólag az arra hivatott csoportokban és levelezési listákban szabad! Ha válaszüzenetet írsz, mindenképpen foglald össze vagy idézz annyit az eredetiből, hogy érthető legyen a válaszod.

59 Célszerű egy signature file léte, amit az üzeneteidhez csatolhatsz. Légy óvatos, amikor egy üzenetre vagy cikkre válaszolsz. Gyakran a válasz a lista vagy a csoport címére megy a feladó helyett. Ha véletlenül személyes üzenetet küldtél egy listára vagy csoportba, akkor küldj egy bocsánatkérő üzenetet az eredeti címzett- nek és a listának ill. csoportnak is. Ha valakivel nem értesz egyet, akkor célszerűbb személyes üzenetekben rendezni a dolgot, mint vitát folytatni egy listán.

60 Ne keveredj flame war-ba! Ne írjál dühödt leveleket és ne válaszoljál ilyenekre. Ne küldjél olyan válaszokat, amelyek csak gratulálnak egy másik válaszhoz. Légy óvatos a fixpontos betűkkel és a rajzokkal. Ne küldjél olyan üzeneteket egy listára/csoportba - ha annak nézőpontja valamiért nem egyezik a tiéddel - ami csak annyit közöl, hogy az ő álláspontjukat bántónak érzed. Az általad megkérdőjelezhetőnek érzett üzenetek kiszűrésére vannak programok

61 Alapelvek levelezési listákhoz A létező levelezési listákról és a hozzájuk való csatlakozásról találhatsz információkat a Net-en. Ezen információk mellett szükséged lesz a helyi illetőségűekre is; milyen szabályok vonatkoznak a levelezési listákhoz való csatlakozásra és a postázásra. Általában jobb, ha először a szűkebb környezetben kutatsz információ után és csak utána kezdesz az Interneten kutatni.

62 A fel- és leiratkozó (subscribe - unsubscribe) üzeneteket a megfelelő címre küldjed. Mindig légy tisztában annak a listának a szabályaival, melyre előfizetsz! Mentsd el a feliratkozásra kapott választ. Ez legtöbbször tartalmazza a leiratkozáshoz szükséges információkat. Általában nem lehet visszavonni egy elküldött levelet. Amikor listán jött üzenetre válaszolsz, akkor vizsgáld meg a Reply-To: mezőt.

63 Felesleges, és ezért helytelen nagy file-okat küldeni egy listára! Fontold meg a leiratkozást vagy a " nomail" opció bekapcsolását (ahol lehet) ha hosszabb ideig nem tudod megnézni a leveleidet. Kérj elnézést a cross-posting miatt. Ha felteszel egy kérdést, akkor a válaszokból készíts egy összegzést és azt küld el a listára. Ha vitába keveredsz, a megbeszélést az adott témáról illik folytatni, nem pedig az adott személyekről.

64 Alapelvek adminisztrátoroknak Legyenek egyértelműek a feliratkozás szabályai a levelezési listákra. Legyenek tiszták a postázás szabályai. Legyenek tiszták és széles körben ismertek az archiválásra vonatkozó szabályaid. (Mennyi ideig tárolod a cikkeket, stb) Nyitottan, de azonnal vizsgáld meg a felhasználóidat érintő panaszokat.

65 Ügyelj rendszered egészségére! Gondold át, hogy milyen hosszan őrződ meg a rendszer naplófile-jait, és döntésed eredményét tedd közzé. Segíts a listatulajdonosoknak problémák megoldásában! Informáld a listatulajdonosokat a tervezett rendszerkarbantartásokról és leállásokról. Legyen minden listához "-request" alias az iratkozási és adminisztrációs levelekhez. A mail gateway-eid működjenek simán.

66 Alapelvek moderátoroknak Gondoskodj arról, hogy a Gyakran Ismételt Kérdések válaszai (GYIK ill. FAQ) rendszeres időközönként postázásra kerüljenek. Legyen egy jó üdvözlő (welcome) file-od, amelyben információk vannak a fel/leiratkozásról. A levelezési listák legyenek naprakészek.

67

68 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Bevezetés az informatikába 12. előadás Kódolás, tömörített adattárolás Számítógép vírusok Hálózati etika."

Hasonló előadás


Google Hirdetések