Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Horváth Gábor főtitkár.. Előadó szándéka I.Nagy változások a körülményekben II.Tervezés alatt az új EU agrárpolitika III.Elért minket az Orbán féle RENDSZER.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Horváth Gábor főtitkár.. Előadó szándéka I.Nagy változások a körülményekben II.Tervezés alatt az új EU agrárpolitika III.Elért minket az Orbán féle RENDSZER."— Előadás másolata:

1 Horváth Gábor főtitkár.

2 Előadó szándéka I.Nagy változások a körülményekben II.Tervezés alatt az új EU agrárpolitika III.Elért minket az Orbán féle RENDSZER ÁTALAKÍTÁS IV.2013. évi szabályozó változások V.Az érdekképviselet helyzete, a MOSZ munkája VI.Agrárkamara történet VII.Nincs itt a világvége, de feladatok vannak

3 I. Nagy változások a körülményekben 1. Átrendeződik a világ a, A gazdasági pozíciókban – Számunkra fontos EU pozíció nem jó (1. sz. ábra) – Brazília erősödése az élelmiszerpiacon is BRIC országok b, Politikai viszonyokban – Főképp az Arab világ bizonytalansága rontja Európa lehetőségeit – Földközi-tenger menti országok – EU partnerségi szerződések vannak

4 Átrendeződik a világ (1. ábra)

5 I. Nagy változások a körülményekben 2. Sikertelen válságkezelés Állami mentőövek következményei (2. sz. ábra) Nem hat a „0” kamat a pénzpiacokra Évszázados kísérlet a pénzvilág zabolázására – Anglia USA megállapodás – Eszköze: bankszanálási alap, betétbiztosítási rendszer – EU erőlködés, egység nélkül

6 Sikertelen válságkezelés (2. ábra)

7 I. Nagy változások a körülményekben 3. EU a létéért küzd Áthidalhatatlan különbségek országonként (1.tábla,3. ábra) Megoldási kísérletek – ESM (2013. márciustól) – Bankfelügyelet (2014. január) – Fiskális harmonizáció (?) Évtizedes elhúzódás Kérdés a nép tűrőképessége

8 I. Nagy változások a körülményekben Magyarország bizonytalansága (2. sz. táblázat) – 4 év adata 0% növekedés értékű – 10% feletti felhalmozás visszaesés – 2030-2035-ig restrikció Mezőgazdaság felértékelődése (3. sz. táblázat) – GDP hozzájárulásunk csak látszat, de politikailag fontos – Nélkülözhetetlenek vagyunk a likviditási mérleg ügyben – Agrár bizonytalanság = likviditás hiány (EU)

9 Az EU a létéért küzd (1. táblázat) Országok GDPStrukturális hiány 201120122013201120122013 Németország3,0%0,8% -0,7%0,2%0,3% Franciaország1,7%0,2%0,4%-4,5%-3,4%-2,0% Olaszország0,4%-2,3%-0,5%-3,7%-1,4%-0,4% Spanyolország0,4%-1,4% -7,5%-6,3%-4,0% EU1,5%-0,3%0,4%-3,8%-2,7%-2,0%

10 Az EU a létéért küzd (3. ábra)

11 Magyar konvergencia program (2. táblázat) ÉV 2011 (tény) 201220132014 GDP1,6%-1,2%0,9%2,0% Háztartások fogyasztása0,0%-0,8%-0,5%1,0% Bruttó állóeszköz felhalmozás -5,5%-5,8%-1,0%0,3% Export8,4%2,6%6,2%6,4% Import6,3%1,4%5,8%5,3% Foglalkoztatottak száma 0,8%1,1%0,7%1,3% Infláció3,9%5,8%5,2%3,0% Munkanélküliség10,9% 10,8%10,7% Államháztartási hiány-4,3%-2,7% -2,2%

12 A mezőgazdaság felértékelődése Magyarországon 201020112012*2013** Nemzetgazdaság (előző év=100%) 101,3 %101,6 %98,7 %99,5 % Mezőgazdasdaság hozzájárulása a GDP alaklulásához -0,4 %0,7 %-0,6 %0,2 % Mezőgazdaság részesedése a GDP- ben (folyóáron) 3,0%3,8%3,2%3,3% Magyarország folyó fizetési mérleg egyenlege 279 md Ft247 md Ft383 md Ft490 md Ft Mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek külker egyenlege 587 md Ft770 md Ft892 md Ft950 md Ft

13 4. Bekövetkezett az élelmiszer felértékelődése Gabonánál mérhető (4. sz. ábra) Állattenyésztési termékeknél időeltolódás (5. sz. ábra) És a világon van fizetőképes kereslet Világméretű küzdelem a zöld és a gazdasági érdekek között A politika fékezni akarja az élelmiszer árnövekedést – EU bio- üzemanyag bekeverés megfelezése (10% és 5%) – Élelmiszer tőzsde korlátozási kísérlete (EP anyag)

14 Gabona árrobbanás Magyarországon (4. ábra)

15 Állati termékeknél időeltolódás (5. ábra)

16 II. Tervezés alatt az új EU agrárpolitika 1. EU általános költségvetési vita Bizottsági javaslatot nem fogadták e Kemény érdekviták (Angol) A kompromisszum a közös forrás 4%-os csökkentése Magyarországnak is kevesebb jut Magyar agrárkeret kevesebb, mint a 2013. évi szint Vidékfejlesztés is kevesebb (10-15%) Agrárkeret csökkentés most már csak 39% Bizonytalanság okai EUR-Ft árfolyam és EU infláció Csak 2015-től indul az új rendszer

17 EU általános költségvetési vitája (md EUR 2011-es árakon) Költségvetési periódus 2007-2013 2014-2020 EU Bizottság Végső EU költségvetés1002,51033,2960 EU KAP432,5382,9373 Magyarország - KAP10,4 12,3

18 2. Agrártámogatások felosztása (4.tábla) 2.1 Bizottsági tervezet egy éve ismert Bázis alapú közvetlen támogatás – 2011 (jogosultság automatikus)… – 2014 (hektár számok rögzítése)… Zöldítés – 7% terület kivonás – 3 ha felett 3 növény Capping – 150 ezer EUR felett 20% elvonás – 200 ezer EUR felett 40% elvonás – 250 ezer EUR felett 70% elvonás – 300 ezer EUR felett 100% elvonás

19 2. Agrártámogatások felosztása 2.2 A KAP tervezet vitatott pontjai Jogosultság esetleg nem történelmi bázis alapú Capping esetleg opcionális, de Magyarország… Zöldítés: – Ökológia fókuszterület (7%) fokozatosan – Felét nemzeti parkokból biztosítani – Több növénytermelési kötelezettség sávos (pl: 30 ha felett 3 növény)

20 2.2 A KAP tervezet vitatott pontjai Nemzeti tartalék az új belépőkre (nem csak fiatal) Alkalmazkodás: – Foglalkoztatást oda, ahol a támogatást kapják – Akkor is készülni a 2014-re a földdel – EP Mezőgazdasági Bizottság álláspontja

21 2. Agrártámogatások felosztása 2.3 Az EU-s támogatások az életünkről szólnak A hozzáadott értékhez közelít (5. sz. tábla) – Több év átlagában a fejlesztési támogatás az amortizáció 40%-a (6. sz. tábla) A jövedelmeink nagy részét ebből fizetjük (7. sz. tábla) – A személyi jövedelmek egy része is ebből van – Ne mondjuk, hogy földbérleti díj, elmegy

22 Előzetes adatok 2012 (md Ft) 5. tábla Mezőgazdaság20112012 Növénytermesztési és kertészeti termékek 13061247 Élő állatok és állati termékek 708781 Mezőgazdasági kibocsátás 21682183 Folyó termelő felhasználás 13511468 Bruttó hozzáadott érték 817715 Támogatás491420

23 Az EU-s támogatások az életünkről szólnak (6. tábla) Mezőgazdaság2007-2013 Beruházás1671 md Ft Amortizáció1649 md Ft Fejlesztési támogatások 650 md Ft

24 Jövedelmek – támogatás /társas gazdaságok – md Ft/ 7. tábla Megnevezés20102011 Folyó támogatás134150 Adózott eredmény41123 Személyi jellegű ráfordítás 172181 Osztalék816 Adó5766 Kamat3134 Földbérleti díj5563

25 III. Elért minket az Orbán féle RENDSZERÁTALAKÍTÁS 1. Földforgalmi törvény: – Decemberről elhalasztva a törvénykezés – 1200 ha emelése állattenyésztés esetén – Foglalkoztatási kötelezettség kiterjesztése és csökkentése, esetleg törlése – MOSZ módosító javaslatok a VM előtt Földműves fogalma Vezető tisztségviselő Foglalkoztatási kötelezettség Min. 2ha földhasználat állategységenként (pluszban)

26 1. Földforgalmi törvény MOSZ tagjai időben alkalmazkodtak Hivatalok differenciált hozzáállása Meglepő tapasztalatok gazdaságaink bérleti idejéről 2012-ben /megyei példa/ – 44%-a 5 éven belül lejár – 79,37 %-a 8 éven belül lejár Az elmúlt 3 évet nem használtuk ki, pedig évente az előadásokban is szóltunk:

27 Kiemelés a Főtitkár előadásából 2010 január-február Ebben a ciklusban elintézendő ügyek: Földhasználat SAPS kifizetés Agrárkárenyhítés Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége Politikai választások előtt

28 Holnap is nap lesz Kiemelés a Főtitkár előadásából 2011 január- február F. Törvény tervezetek – Föld (birtok) törvény – Szövetkezeti törvény – Kamarai törvény G. Ami a saját kezünkben van 1.Növelni a gazdasági erőt (TÉSZ, BÉSZ) 2.Földkérdésben 1 év még az alkalmazkodásra 3.Program ismeretében ágazati döntések

29 D. Egyéb jogalkotásból adódó feladatok Kiemelés a Főtitkár előadásából 2012 január-február Föld feladatokat is terveznek – Ennek ismeretében kell az érdekképviseletnek és tagjainak részt venni. – Addig az élőszabályozást (bérlőelőjoga) használni

30 1. Földforgalmi törvény Bizonytalan hatalom, mert 2/3-os törvénnyé tette: „(2) A termőföld és az erdők tulajdonjogának megszerzése, valamint hasznosítása (1) bekezdés szerinti célok eléréséhez szükséges korlátait és feltételeit, valamint az integrált mezőgazdasági termelésszervezésre és a mezőgazdasági üzemre vonatkozó szabályokat sarkalatos törvény határozza meg.”

31 III. Elért minket az Orbán féle RENDSZERÁTALAKÍTÁS 2. Üzemtörvény Elővásárlási és előbérleti jogok Üzemméret szabályok Családi gazdaság definiálása – Speciális cég, hogy csőd esetén a család vagyona védett legyen – Alapítás, szétszedés, értékesítés szabályai – Üzemvezetés, felelősség – Öröklés

32 2. Üzemtörvény – folyt. Félidős, egészidős foglalkoztatás szabályai Őstermelő (helyett) újraszabályozás (2013. december 31-én vége) Vetőmagtermelés, öntözés (használati csere)

33 III. Elért minket az Orbán féle RENDSZERÁTALAKÍTÁS 3. Integráció Régiónként szervezett (7 db) üzleti alapú szervezetek Az állam fix megbízottai – földügyekben – gazdaság szervezési ügyben Országos szintre tervezett Szövetkezet (+1) Alapszint sehol

34 3. Integrációs törvény folyt. Szövetkezet alapja a Concordia – Kereskedőház MAGOSZ szövetkezet – Közraktár Rt. (Szövetkezeti többségi tulajdon) – Üzemi tárolók, apportálása, átadása – Termelői hozzájárulás támogatásra jogosult terület alapján – Menedzsment jogok MAGOSZ-nak

35 III. Elért minket az Orbán féle RENDSZERÁTALAKÍTÁS 4. A Koncepció kritikája Agrárpolitikai – a föld azé, aki megműveli – 2000 milliárd többlet tőkeigény a föld értéke – várhatóan durva differenciálódás a termelők között – középtávon többségük csak bérlésre lesz képes Szociálpolitikai – foglalkoztatás politikai törekvés (vidéken 40%-os foglalkoztatási ráta) – lassítani a városba települést – munkahelyet a vállalkozási szféra nem fog teremteni – önfoglalkoztatással mentesíteni az államot

36 5. Politikai következtetések – tv módosítási javaslatok Földforgalmi törvény: MSZP Módosító indítványok a társas gazdaságoknak jók Múltbéli tapasztalatok alapján lehet ítélni Visszacsinálásban nem remekeltek

37 LMP Hatályba lépés nem a szerződések lejárta után, hanem már 5 év múlva A bérlő különadót fizet 300 ha felett, 1000- 9000 Ft/év/ha Foglalkoztatási kötelezettség, 1200 ha esetén 84 fő Benyújtók között: Szabó Rebeka, Jávor Benedek

38 Jobbik 1200 ha-ba be kell számítani a tulajdonosok magánhasználatát is A hektár korlát feletti terület bérleti szerződése érvénytelen (nem a szerződés lejártakor) A társaság szervezeti változással elveszíti a tulajdonát Terület maximumokat kisebbre venné (pl: 200 ha, 300 ha)

39 Földtörvény módosítás 2012. december 17. Célja az alkalmazkodás leállítása Földhasználati megosztás – megállapodás teljes tulajdonosi körrel – ha nincs megállapodás egyoldalú döntéssel a kezdeményező a használó – bíróságon lehet megtámadni – ha nincs használó a legnagyobb tulajdonost büntetik !!! Bérleti szerződés – tulajdonos társak előbérleti joga van/kifüggesztési kötelezetség – egységes szerződésbe kell foglalni

40 Földtörvény módosítás 2012. december 17. Szerződés módosítás – Ki kell függeszteni/bérleti díj csökkentés, időhosszabbítás/ Bejegyzett haszonélvezeti jog 20 év múlva lejár 1 ha alatti területek használatát is be kell jelenteni Kiméréskor a bérleti szerződés felmondható!!! Március 30-ig adatszolgáltatási kötelezettség mindenkinek (azonosító számok) Ismeretlen földtulajdonos bérleti díját bírósági letétbe

41 Állami földalap Változatlan feltételekkel megy a földhasználatba adás (3. év) Újra 1 éves szerződéseket kötnek Kisméretű, osztatlan eladása – vevő kezdeményezzen Vásárlási akció: 4 md Ft

42 Szövetkezeti törvény javaslatok PTK-s keret nem került elfogadásra „PATAY” törvény tervezetből agrárszövetkezet: – Tagja csak az lehet, aki mezőgazdasági termelő – A szövetkezet nem jogosult közvetlen támogatásra – Átalakított befektetői részjegy elszámolás 6 hónap alatt – VM sem támogatja – MOSZ javaslatok Patay képviselővel egyeztetve – Nyílt egyeztetés- ígéret van

43 Agrárkamarai választások Rossz előjelek a politikai nyilatkozatokban (megtisztítás) A MOSZ ellenzi a kötelező tagságot Választási szabályok ideiglenes vezetés hatáskörébe adva Szabályok január 11-én Választási lista összeállítása a területen (MAGOSZ) MOSZ listaállításra jogosult Első MAK vezetőit MAGOSZ-MOSZ listáról választották

44 Agrárkamarai választások Durván tendenciózus szabályok – Zárt listás szavazás – Regisztrációs lista nem nyilvános – A jelöltek írásos nyilatkozata szükséges – Előre ismertek az országos és megyei vezetők – Közös listaállítási javaslat nincs – Országos vezetők választása is zárt lista alapján – Ideiglenes vezetés a javaslattevő/jelölőbizottság

45 Agrárkamarai választások Megyei döntések különbözőek, de időben nem lehet teljesíteni „Egyéni” vállalkozók lesznek a listán Tagdíjat mi fogunk fizetni Jó döntést nem tudunk hozni (MOSZ- TESZÖV) TESZÖV-nek adott ajánlat, hogy a MAGOSZ-t támogassák a MOSZ tagjai Csak MAGOSZ lista van Tervezett tagok 50%-a sem regisztrált Kérdés a legitimitás

46 IV.2013. évi szabályozó változások 1. Agrárköltségvetés-agrártámogatások Nehéz lesz az összehasonlítás – (Pl: SAPS előleg fizetés, Tej TOPUP előrehozás (1,2Ft/l) SAPS elvileg még 10%-kal nő, gyakorlatban nem ( de árfolyam) Nemzetikassza mozgástér nélkül (költségvetési hiány nyomás, de leépülő állattartás)

47 1. Agrárköltségvetés- agrártámogatások Az előirányzat neve 20122013 Nemzeti támogatások59 63859 307 Sertésstratégia végrehajtása 2 600 Folyó kiadások és jövedelem támogatások54 00048 995 Nemzeti agrárkár enyhítés2 0004 000 Állat- és növénykártalanítás1 000 EU társfinanszírozással működő támogatások240 390227 046 Új Magyarország Vidékfejlesztési Program 227 392216 276 I. tengely:105 33785 841 II. tengely:78 00675 880 III. tengely:30 67139 381 Az EU által közvetlenül folyósított támogatások326 479 Közvetlen termelői támogatások306 542 MINDÖSSZESEN626 507612 832

48 1. Agrárköltségvetés- agrártámogatások EU szerepe döntő – 499 md EU támogatás (EMVA, SAPS) – 128 md hazai forrás (top-up, kárenyhítés, hazai láb, agrárintézmények stb.) – Állattenyésztési támogatás 2013 (pénz van) – Különleges tejtámogatás (termelt tej alapján, cca: 9 Ft) – Tejkvóta támogatás (TOPUP, 1,20 Ft előrehozott → 3 Ft, évközi kifizetés) – Tej állatjóléti (2012-ben nem volt, 2013. gazdálkodási kifizetési kérelem) – Húsmarha, juh szerkezetátalakítási (SAPS rendben) – Húsmarha, juh TOPUP (2012. után fizetik) – Állatjóléti Sertés (csak IV. negyedévi maradt el + 2013. évi … Baromfi (III. IV. negyedévet kell 2013-ban + 2013. évi … – Állategészségügyi „hulla” támogatás 2013-ra forrás van

49 IV.2013. évi szabályozó változások Érdekképviseletnek, Minisztériumnak a jövőt kell alkotni – notifikált támogatások utolsó éve 2013 – új vidékfejlesztési program készül – nagyon új, de nem ismert feltételek az EU-ból 2014-2020-as rendszer nemzeti hatáskörbe adhat több jogot (Következő konfliktus terület – lobbi módszer)

50 IV.2013. évi szabályozó változások 2. Adók, járulékok 2013-ra SZJA: 16% (alig érint bennünket) Erzsébet utalvány 8000 Ft/hó Cafetéria járuléka 14%-ra nőtt Nyugdíj pénztári egyéni befizetés adókedvezmény 130 eFt/év (maradt)

51 2. Adók, járulékok 2013-ra – folyt. KATA: az őstermelőknek még drága KIVA (választható) – Alapja a likvid eredmény+ személyi kifizetés – mértéke 16% – 25 fő és 500 millió Ft bevétel alatt – Nem kell fizetni TAO, szociális hozzájárulás, szakképzési hozzájárulás – Ki-be lépés, macerás, de … – Sok ember, készletnövelés, fejlesztési időszakban előnyös

52 2. Adók, járulékok 2013-ra - folyt TAO: elszámolás technikai változások ÁFA: – fordított ÁFA kör bővülés - április 1-jétől (sertés és takarmányok) – számlákkal kapcsolatos adatszolgáltatás (2 millió felett a cégek adatait) – Személygépkocsihoz kapcsolódó szolgáltatás 50%-a visszaigényelhető Helyi iparűzési adó – az ELÁBÉ vonható le teljes értékben

53 2. Adók, járulékok 2013-ra Szociális hozzájárulás adó a.Elvárt béremeléshez kapcsolódó visszaigénylés 2013-ban csökken, elvileg fele nincs hozzákötve a 2012. évi emeléshez b.Munkahelyvédelmi akció terv alapján kedvezmény – 14,5% (55 év felett, szakképzetlen) – 27% (tartósan álláskereső, 25 év alatti kezdő) Agrárban nincs féléves kompenzáció a minimálbér emeléshez – Itt a MOSZ kiszorítás hatása az OÉT-ből – VOSZ tagsággal rendelkezőkre sem vonatkozik Áthárított tranzakciós díj, biztosítási díj, közműadó

54 IV.2013. évi szabályozó változások 3. Változások a foglalkoztatási szabályokban Minimálbér 2013. januártól 98000 Ft/hó Szakmunkás bérminimum 114000 Ft/hó 4. Új Munkatörvénykönyv Általános feladatok – munkaszerződések módosítása – munkaügyik szabályzat átdolgozása Új szabályok – szabadság számítás, kiadás – távolléti díj számítás – munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás

55 IV.2013. évi szabályozó változások 5. Szakmai területek kiemelt változásai Növénytermesztés – EU irányelvek miatt növényvédőszerek „cselekvési terv” készül – Új búza, napraforgó szabvány január 1-jétől (szerződések kötésekor figyelem!) Állattenyésztés – január 1-jétől állatjóléti felelős kell – sertéstartók új állatvédelmi szabályok, tartáskörülmények Műszaki – hulladékgazdálkodásról szóló törvény előírásai újak – veszélyes áruk szállítási előírásai újak – E útdíj tervezet szerint 2013. májustól

56 IV.2013. évi szabályozó változások 6. Vízi társulatokról szóló törvény Létrehozta a közgyűlés intézményét és 2/3-os döntés A működés, megszüntetés stb. kormányrendeletben

57 V. Az érdekképviselet helyzete, a MOSZ munkája 1. Tökéletes érdekképviselethez kell legalább: Megfelelő súlyú szervezettség, háttér Reális célkitűzések, megfelelő szellemi erő A hatalom fogadó készsége (elvileg és vagy belül lévő érdekcsoport) 2. Kormányváltás óta rosszak a feltételek (volt ez már így) A hatalom maga akar dönteni, nem kell neki partner Az arrogancia terjed az apparátusokban is Aki együttműködne fél, de van, aki készül a jövőre

58 V. Az érdekképviselet helyzete, a MOSZ munkája 3. MOSZ nem kell (Nem mindenki gondolja így) Két bűne van (tagjainknak) Közületek voltak az előidők Miniszterei Nem támogatjuk (támadjuk) az agrárstratégiát Több formálisan működő fórum résztvevője a MOSZ 4. A MOSZ-ra szabott helyzet ez? Vannak kiválasztottak, az elkötelezettek – pl: szakszervezetek Munkás Tanácsok, LIGA – pl: mezőgazdaságban MAGOSZ Korábbi szolgáló is lehet kegyvesztett (pl. Orvosi Kamara) Befogadták, aki nyilvánosan támogató lett (pl. Kórházszövetség) Mezőgazdaságban rosszabb a helyzet, a MAGOSZ érdekköre a társaságok ellen fordult

59 V. Az érdekképviselet helyzete, a MOSZ munkája 5. MOSZ helyzet nem annyira katasztrofális Nemzetközi szervezetekben (Brüsszel) is ott vagyunk. Budapesti nagykövetség, élő kapcsolatok vannak (néhánnyal operatív) EU országok nagykövetségei időnként direkt tárgyalást kérnek (EU közös ügyben vagy magyar törvénykezés okán) Hazánkba érkező külföldi delegációk kérik, hogy a MOSZ- nál fogadják

60 5. MOSZ helyzet nem annyira katasztrofális Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egyeztetésekre hív és kérésünkre egyeztet (pl. energiavételezés). Gazdasági Minisztérium pl: – Munka Törvénykönyve ügyben, elvárt béremelés ügyben tárgyal – Nyugdíjellenőrző Testületbe tagként kért fel „Lázár” államtitkárság: első agrártanácskozására kérte a MOSZ részvételét (sertés) Vidékfejlesztési Minisztérium: – miniszter szerint nem vagyunk partnerek (kéne?) – minden szabályozási ügyben véleményt kérnek – EU-ban képviselendő magyar álláspont ügyben differenciáltan felkérnek tagja a MOSZ a Szabványbizottságoknak

61 V. Az érdekképviselet helyzete, a MOSZ munkája 6. Felerősödött a lobbi tevékenység Együttműködünk agrár-lobbistákkal Ágazati, vállalati lobbistákkal is Van egy igen széles körben működő, érdekalapon mozgó, erős érdekcsoport Megvannak az eszközei és a korlátai

62 V. Az érdekképviselet helyzete, a MOSZ munkája 7. Eredménytelen-e a MOSZ érdekképviselet? VOSZ tagok- MOSZ tagok elvesztettük a minimálbér kompenzációt Nézzünk néhány nagyügyet – Ángyán és stratégiája – A földforgalmi törvény a szerződések lejárta után érvényes? – Decemberig földügyben nem működött, amit ők akartak – Szövetkezeti törvény ügyben konfrontáció a képviselő úrral – Ah! Semmi közünk a 40 md-os ÁTKV 80 md-ra emelésében

63 7. Eredménytelen-e a MOSZ érdekképviselet? Sok-sok napi ügy egyik fontos szereplője Sikertelenek vagyunk otthon, ami a választásokon eldőlt MAGOSZ miatt nem számítok érdemi változásra a választások előtt sem Minden eszközt igénybe veszünk!!!!??? Nem volt eredményes az elmúlt 20 év párt független politikája?

64 V. Az érdekképviselet helyzete, a MOSZ munkája 8. Agrár-érdekképviselet - politikai viszonylatok Rendszerváltás: – MOSZ politikai szerepet vállalt (agrárszövetség) – A MAGOSZ-t létrehozta az MDF Horn kormány – Nem kötött szövetséget a MOSZ – MAGOSZ a Kisgazdák és az MDF emlőin vegetált – Agrárkamara alelnöke Jakab István

65 8. Agrár-érdekképviselet - politikai viszonylatok I. Orbán kormány – MOSZ demonstrált Torgyán ellen – MAGOSZ a Kisgazdák szelén vitorlázott – Jakab István Kamarai alelnök Medgyessy kormány – Más szervezetekkel együtt írtuk az agrárprogramját – MAGOSZ Fidesszé vedlett, polgári körré – Kamarai elnök Forgács Barna II. Orbán kormány – Orbán MAGOSZ-nak adja az agráriumot – MOSZ nem kötött pártszövetséget

66 8. Agrár-érdekképviselet, politikai viszonylatok Következtetések: – Európában vannak érdekképviseletek, amelyek párt támogatók – párt által szervezett és irányított nem jellemző – Nincs értelme mintákat keresni – Olaszországban két szövetkezeti szövetség van évtizedek óta fehér szövetkezetek (nagyok) vörös szövetkezetek (kicsik) a kicsik a baloldalhoz, a nagyok a jobboldalhoz tartoznak

67 VI. Agrárkamara történet Antal kormány ideje – Kötelező tagság – MOSZ-MAGOSZ közös lista, elnöke Csikai Miklós – Jakab István kamarai alelnök – MOSZ vezető nincs a Kamarában I. Orbán kormány időszaka – Önkéntes lesz a kamara – Jakab István alelnök – MOSZ nincs a kamarában Medgyessy, Gyurcsány kormány alatt – Kamarai elnök Forgács Barna

68 VI. Agrárkamara történet Bajnai kormány ideje – Kamarai vezetői puccs (Ebele Ferenc, Kun Mihály) – A vazallus nem kell a Fidesznek – Interregnum időszaka II. Orbán alatt – Miniszteri biztos, MAK vezetés felfüggesztve – Teljes vezetést átveszi a MAGOSZ (csend) – Átmeneti elnökség – legitimitási kérdés – Kötelező kamara, választási szabályok a MAGOSZ kezében – MAGOSZ támogatókat keres

69 VII. Nincs itt a világvége 1.Földügyekben Még mindig tenni kell a bérleti szerződések megkötésében (a gazdálkodás biztonsága követeli) Osztatlan kimérés előtt földcseréket kell kezdeményezni és lebonyolítani A december 17-i földtörvény módosítás feladatait elővenni – Használati megosztás, bírósági letét, adatok bejelentése – Teljesen le nem fedett osztatlan De közben a növénytermeléssel foglalkozni kell

70

71 VII. Nincs itt a világvége 2. EU szabályokhoz alkalmazkodás Szervezeti változást halasztani (támogatási jogszabály és a hazai földszabályok ismeretéig) Cappyng miatt a bérelszámolástátalakítani 3. Szövetkezetek Itt az átalakulás mérlegelése szükséges

72 VII. Nincs itt a világvége 4. Foglalkoztatás munkaszerződések és munkaügyi szabályzatok átdolgozása 5. Adózásban változás Természetbeni hozzájárulásban követni a változást Szoc. hozzájárulási adó kedvezményt igénybe venni (bérkompenzáció, munkahely védelmi kedvezmény) 6. Állattenyésztési ágazatok ügyében dönteni megfelelni a feltételeknek (tejkvóta megszűnik, új tartási, sertésnél szabályok) kivonulni az ágazatból? telephelyek sorsát rend ezni 7. Szerződéskötéseknél új szabványokra felkészülni

73

74 www.mosz.agrar.hu


Letölteni ppt "Horváth Gábor főtitkár.. Előadó szándéka I.Nagy változások a körülményekben II.Tervezés alatt az új EU agrárpolitika III.Elért minket az Orbán féle RENDSZER."

Hasonló előadás


Google Hirdetések