Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A LÉLEKISMERŐ ARANY JÁNOS. AZ ÍRÓ PORTRÉJA A lélek-ábrázolás módozatai I. A Toldi trilógiában: I. A Toldi trilógiában: Feszes, szimmetrikus szerkezet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A LÉLEKISMERŐ ARANY JÁNOS. AZ ÍRÓ PORTRÉJA A lélek-ábrázolás módozatai I. A Toldi trilógiában: I. A Toldi trilógiában: Feszes, szimmetrikus szerkezet."— Előadás másolata:

1 A LÉLEKISMERŐ ARANY JÁNOS

2 AZ ÍRÓ PORTRÉJA

3 A lélek-ábrázolás módozatai I. A Toldi trilógiában: I. A Toldi trilógiában: Feszes, szimmetrikus szerkezet által: Feszes, szimmetrikus szerkezet által: Ismétlődő motívumok Ismétlődő motívumok Hiányok halmozása és pótlása Hiányok halmozása és pótlása Próbatételek mitikus térben és időben; totem- állatok; táltos-mítosz rájátszás Próbatételek mitikus térben és időben; totem- állatok; táltos-mítosz rájátszás Környezetrajz Környezetrajz Szóképek, stílusalakzatok Szóképek, stílusalakzatok Párbeszédes, drámai jelenetek Párbeszédes, drámai jelenetek

4 Szerkezet A hiány felszámolása 2 Fegyverhiány 3 Vétség becsületvesztés 4 Bújdosás lakhelyvesztés 10 Fegyver, ló vásárlás 11 Győzelem becsületvédés 12 Jutalom megdicsőülés

5 A lélekrajz módszerei a balladákban Jellegzetes, a kor problémáira felelő tematika Jellegzetes, a kor problémáira felelő tematika Történelmi és lélektani hitelességre törekvés Történelmi és lélektani hitelességre törekvés Népi, misztikus, babonás motívumra való építkezés Népi, misztikus, babonás motívumra való építkezés Különleges versszerkezetek: egy v. többszólamú, körkörös, stb Különleges versszerkezetek: egy v. többszólamú, körkörös, stb Változatos strófa- és verselési formák Változatos strófa- és verselési formák A refrén különleges szerepe A refrén különleges szerepe Párhuzamok, ellentétek, fokozások Párhuzamok, ellentétek, fokozások Áthallások, rájátszások Áthallások, rájátszások Lavina- effektus Lavina- effektus Érzékletes képek, vizuális és akusztikai hatások Érzékletes képek, vizuális és akusztikai hatások

6 V. László Két szálon futó történet Két szálon futó történet A lelkiismeret elől való menekülésen van a hangsúly A lelkiismeret elől való menekülésen van a hangsúly Akusztikai hatások (csöndtől a robajig) Akusztikai hatások (csöndtől a robajig) Éjszaka jelkép- a lélek sötétje Éjszaka jelkép- a lélek sötétje Vihar jelkép- belső vihar, tárgyiasított lelkiállapot Vihar jelkép- belső vihar, tárgyiasított lelkiállapot

7 Ágnes asszony Körkörös szerkezetű Körkörös szerkezetű In medias res kezdés In medias res kezdés A bűn értelmetlensége és a bűnhődés folyamata áll a középpontban A bűn értelmetlensége és a bűnhődés folyamata áll a középpontban Népi verselés + időmértékes (anapesztus) Népi verselés + időmértékes (anapesztus) A versszakzáró refrén = könyörgés A versszakzáró refrén = könyörgés A bíróság döntésének értelmezhetőségei A bíróság döntésének értelmezhetőségei A mosás és fehér motívum -bűnhődés A mosás és fehér motívum -bűnhődés

8 Zách Klára Újrafeldolgozés, rokonság Katona Bánk bánjával Újrafeldolgozés, rokonság Katona Bánk bánjával Imitált archaikus hang Imitált archaikus hang „úgy engedélyezem, hogy nem engedélyezem” kettősség Erzsébet királynéban (párhuzam Gertrudisszal) „úgy engedélyezem, hogy nem engedélyezem” kettősség Erzsébet királynéban (párhuzam Gertrudisszal) A legkisebb bűn is bűnhődést von maga után, és a bűnhődés késleltetésével bűnlavinát indít el A legkisebb bűn is bűnhődést von maga után, és a bűnhődés késleltetésével bűnlavinát indít el

9 Tengeri hántás A ballada műfaj keletkezését is bemutatja vele A ballada műfaj keletkezését is bemutatja vele A megesett lány története- bűnlavina A megesett lány története- bűnlavina Népies téma és keret (kukorica hántás) Népies téma és keret (kukorica hántás) Két szólamú: az egyik a narrátor Két szólamú: az egyik a narrátor Minden 5. sort kiemel, a jelenbe helyez, ezzel megszakítja, szaggatja a történést (refrénszerű) Minden 5. sort kiemel, a jelenbe helyez, ezzel megszakítja, szaggatja a történést (refrénszerű) 1. vsz.:hely- és helyzetmegjelölés, színek 1. vsz.:hely- és helyzetmegjelölés, színek Éjszakai történések: balladai homály, sűrítés Éjszakai történések: balladai homály, sűrítés Ugyanaz a történet kimenete, mint az Ágnes asszonyban Ugyanaz a történet kimenete, mint az Ágnes asszonyban Repülő zenészek, piros cső - népi motívum (babona) Repülő zenészek, piros cső - népi motívum (babona) Szederinda- rejtett boszorkánymítosz Szederinda- rejtett boszorkánymítosz

10 Vörös Rébék Keretes vers, körkörös felépítés; hasonlít Poe költeményeire Keretes vers, körkörös felépítés; hasonlít Poe költeményeire Bűnlavina; vörös szín = démon Bűnlavina; vörös szín = démon Varjú – a néphit szerint boszorkány (babona), tárgyiasított rossz Varjú – a néphit szerint boszorkány (babona), tárgyiasított rossz A „hess madár”- (reménytelen) sátán űzés és refrén egyben A „hess madár”- (reménytelen) sátán űzés és refrén egyben A „most” – időmegjelölés A „most” – időmegjelölés Élőbeszédet idéz fel Élőbeszédet idéz fel

11 Tetemre hívás Témája a bűn és bűnhődés Témája a bűn és bűnhődés Nagy részét az apa igazságkeresése teszi ki Nagy részét az apa igazságkeresése teszi ki Helyszín (Dante- allúzió), nevek, régies kifejezések- akusztikus hatás és állandósító jelleg Helyszín (Dante- allúzió), nevek, régies kifejezések- akusztikus hatás és állandósító jelleg Ritmustorpanások és gyorsulások- zaklatottság Ritmustorpanások és gyorsulások- zaklatottság Babona: a halott sebe vérezni kezd a gyilkos jelenlétében Babona: a halott sebe vérezni kezd a gyilkos jelenlétében Tragédiába torkolló szerelmi játék Tragédiába torkolló szerelmi játék Abigél a 6. gyanúsított- a 6-os a sátán száma Abigél a 6. gyanúsított- a 6-os a sátán száma Kacag és sír- kettősség, őrület = bűnhődés Kacag és sír- kettősség, őrület = bűnhődés

12 Köszönöm a figyelmet ! Köszönöm a figyelmet ! Meglepetés következik! Meglepetés következik! Kvíz játék nyereményekkel! Kvíz játék nyereményekkel!


Letölteni ppt "A LÉLEKISMERŐ ARANY JÁNOS. AZ ÍRÓ PORTRÉJA A lélek-ábrázolás módozatai I. A Toldi trilógiában: I. A Toldi trilógiában: Feszes, szimmetrikus szerkezet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések