Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Alternatív vitarendezés a gyakorlatban Előadás a Biztonságos Iskola Konferencián 2008. 12. 04. Budapest Előadó: Fellegi Borbála Tanácsadó OFI - Oktatásügyi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Alternatív vitarendezés a gyakorlatban Előadás a Biztonságos Iskola Konferencián 2008. 12. 04. Budapest Előadó: Fellegi Borbála Tanácsadó OFI - Oktatásügyi."— Előadás másolata:

1 Alternatív vitarendezés a gyakorlatban Előadás a Biztonságos Iskola Konferencián Budapest Előadó: Fellegi Borbála Tanácsadó OFI - Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat

2 Szubjektív emlékek egy konferenciáról magunkra hagyottság (tanárok, diákok egyaránt) az „áldozat” – „elkövető” – „megfigyelő” szerepek váltakozása egy ember esetében (iskolában, otthon) dezintegráció – elszigeteltség (diák, szülő, tanár, iskola, település szintjén) szabályok mögött meghúzódó egyéni szükségletek: felismerjük-e ezeket?

3 Az alternatív vitarendezés kommunikációja T Á M O G A T Á S O’Connor - Wachtel (1999) KONTROLLKONTROLL NINCS ELLEN VELE NEKI MegengedőElhanyagoló BüntetőResztoratív Hogyan válaszolunk a sérelemokozásra?

4 Hátrányokat kompenzáló szolgáltatások Ható- sági beav. Zárt Int. Enyhe Formális Informális Súlyos A gyermekekkel kapcsolatos problémák kezelése – Vele vagy érte? A társadalompolitika alrendszerei: ISKOLA, család-, gyermek-, ifjúságsegítés, közösségépítés

5 Viták a közoktatási intézmények világában 1. Diák – diák közötti konfliktus 2. Diák (szülő) – intézmény (pedagógus) között Pedagógiai kérdések (osztályozás) Bántalmazás, fegyelmezés, erőszak „Egyenlő bánásmód” sérülése, diszkrimináció 3. Tanár – intézmény közötti viták 4. Igazgató és munkáltatója (önkormányzati testület) közötti viták 5. Intézményi rendszer átszervezése: integráció, iskolabezárás, összevonás intézmény(ek) és fenntartók közötti vita az érintett intézmények közötti vita fenntartók közötti vita

6 Alternatív vitarendezés Egyik FélMásik Fél Mediátor É9 F F: Facilitátor É: Érintett fél MEDIÁCIÓ RESZTORATÍV GYAKORLATOK É8 É7 É6 É3 É4 É5 É2 É1

7 Technikák Külső személy bevonása nélkül (informális) Érzelmi alapú kijelentések E/1-ben (figyelem, visszajelzés az egyéni döntésekről, hatásairól, érzelmekről, szükségletekről) Resztoratív párbeszéd (érzelmek, szükségletek kifejezése sérelmet okozó helyzetekben) Külső személy bevonásával (formális) Tanácsadás Moderálás Mediáció (Közvetítés) Formális (r esztoratív) helyreállító szemléletű gyakorlatok (konferencia-modellek, kör-modellek)

8 Közös alapelvek I. ÖNKÉNTESSÉG PÁRTATLANSÁG: a mediátor/facilitátor /konfliktuskezelő nem érdekelt egyik fél oldalán sem (összeférhetetlenség!) TITOKTARTÁS ERŐEGYENSÚLY: azonos hangsúly minden érintett szempontjain/szükségletein (materiális és szimbolikus szükségletek egyaránt) Az érintett felek KÖZVETLEN RÉSZVÉTELE a folyamatban Lehetőség az esetleges sérelemokozás jóvátételére → aktív felelősségvállalás támogatása Támogató személyek bevonása erőforrásbővítés

9 Közös alapelvek II. Strukturált megbeszélés: 1.) a konfliktus kialakulásának körülményeiről (mi történt?) 2.) a konfliktus egyéni hatásairól (Kire milyen hatással van?) 3.) a jövőbeni megoldásról (Kinek mire van szüksége a megoldás során?) Szakaszok: 1.) Esetküldés, 2.) Előkészítés 3.) Találkozó 3.) Utánkövetés Kockázatfelmérés Megfelelően képzett konflktuskezelő (facilitátor/mediátor) Felek teljeskörű tájékoztatása, választási lehetőség számukra Minden érintett bevonása, a megállapodás mindenki megállapodása legyen

10 Miben tud segíteni az OKSZ? Viták megelőzésében, rendezésében, a bizalom, a kommunikáció és a kapcsolatok helyreállításában. Hogyan? Vitarendezésben felkészült, képzett, pártatlan konfliktuskezelő bevonásával. Szolgáltatások: tanácsadás, mediáció, moderálás, egyéb AVR technikák. Kinek? Az ország valamennyi köz- és felsőoktatási intézménye számára. Mennyiért? Ingyenesen (12 tárgyalási napra).

11 Mit várunk el a felektől a tárgyalás előtt és alatt? biztonságérzet; önbizalom, pozitív énkép; felelősségvállalás; őszinteség; a saját szükségletek feltárásának képessége; nyílt érdekartikuláció a vállalt szerepnek megfelelően; bizalomra való képesség; közösségérzet; tisztelet, a másik elismerése; törődés egymás iránt; a másik oldal szempontjainak meghallgatása és meghallása; együttműködés; a konfrontáció és támogatás (befogadás) együttes képviselete; belátásra és tanulásra való ösztönzés; esély felkínálása a jóvátételre; kommunikációs készségek; hit a nyerő–nyerő kimenetel fontosságában; nyitottság és bizalom a külső és független „közvetítő” beengedésére; partneri kommunikáció; igény a külső értékelésre és visszajelzésre; a gyakorlat során a mögöttes elvekre való folyamatos reflexió; az egyéni és önkéntes vállalások szorgalmazása és figyelembevétele.

12 MAGUNK VAJON KÉPVISELJÜK-E EZEKET AZ ELVEKEKET MINDENNAPI MUNKÁNK SORÁN (családtagjainkkal, munkatársainkkal, tanítványainkkal)?

13 KONKLÚZIÓ 3 PONTBAN 1. Az alternatív vitarendezés egy lehetőség, hogy – mielőtt még hatósági eszközökhöz nyúlnánk – konfliktusainkat békés eszközökkel, párbeszédre és együttműködésre építve kezeljük. Ha nem működik, még mindig fordulhatunk a hatóság felé. 2. Mindezzel a vitarendezés nemcsak humánusabb, de gyorsabb is. Mindenki számára az optimális kimenetelt biztosíthatja, a megoldás pedig nagy valószínűséggel a jövőben is fenntartható. 3. Az oktatásügy szereplőinek – különös tekintettel a pedagógusokra – egyéni felelősségük van abban, hogy mindennapi munkájukkal a lehető legnagyobb mértékben támogassák a békés konfliktuskezelés iskolai alkalmazását, és ezzel elősegítsék, hogy a jövő generációi e technikákat már életük természetes részeként alkalmazzák.

14 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Fellegi Borbála OFI – Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat


Letölteni ppt "Alternatív vitarendezés a gyakorlatban Előadás a Biztonságos Iskola Konferencián 2008. 12. 04. Budapest Előadó: Fellegi Borbála Tanácsadó OFI - Oktatásügyi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések