Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP 3.3.3. pályázat keretében Fejes József Balázs

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP 3.3.3. pályázat keretében Fejes József Balázs"— Előadás másolata:

1 A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs december 15.

2 Az előadás áttekintése A TAMOP /1. pályázat céljai Az együttműködés szakmai indokai ▫Szegregáció és integráció ▫A „hódmezővásárhelyi modell” ▫A tanárképzés hiányosságai Az együttműködés előzménye: Hallgatói Mentorprogram A pedagógusjelöltek felkészítése ▫A tanárképzés jelenlegi szerkezete az SZTE-n ▫Egyetemi kurzusok ▫Szakmai gyakorlat Az eddigi tapasztalatok összegzése

3 A TAMOP /1. pályázat céljai (1) a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelésének elterjesztése (2) az inkluzív és minőségi oktatást biztosító intézményi feltételek fejlesztése (3) a pedagógusképző intézmények hallgatói számára az integrált nevelést megvalósító intézmények gyakorló helyekként történő bevonása (Pályázati felhívás TAMOP /1., 2009)

4 Az együttműködés szakmai indokai – Szegregáció A hazai iskolarendszer a hátrányos helyzetű tanulók hátrányait nem képes kompenzálni, sőt, inkább felerősíti azokat „Ez is olyan dolog, hogy nem az iskolarendszer kompenzál, hanem a pedagógus, aki nap mint nap foglalkozik a gyerekkel.” (Pedagógusinterjú, 2008)

5

6 A családi háttér kedvezőtlen hatásait felerősíti szelektív, szegregáló iskolarendszerünk A kiváló, átlagos és gyengébb tanulókat külön kell oktatni, mert a gyengébbek így nem „húzzák vissza” a többi tanulót, a jók pedig „szárnyalhatnak”. Mellesleg a lemaradók így a számukra legmegfelelőbb oktatásban részesülhetnek. Az együttműködés szakmai indokai – Szegregáció

7 A cél a képesség szerinti válogatás, a valóságban azonban családi háttér szerinti elkülönítés történik Hátrányos helyzetű iskolák, osztályok jellemzői: ▫ Tanulással szembehelyezkedő szubkultúra (motiválatlanság) ▫ Az elvárt tudás csökken (Pygmalion-effektus) ▫ Tanári kontraszelekció (fluktuáció, kevésbé képzettek, fiatalok) ▫ Tanári munka minősége csökken (fokozott terhelés, kiégés) ▫ A legrosszabbul felszerelt iskolák Az együttműködés szakmai indokai – Szegregáció

8 Kézdi Gábor és Surányi Éva (2008) hatásvizsgálata, 30 IPR iskolában 2-5 és 5-8 évfolyam között Ugyanolyan összetételű iskolákkal hasonlították össze az IPR iskolákat, a különbség: ▫tanulók elosztására ▫módszerek? Az eredmények az integrált oktatás előnyeiről tájékoztatnak a kognitív, affektív és szociális területeken egyaránt, mind a roma és nem roma, mind a hátrányos és nem hátrányos tanulók esetében Nem igaz, hogy a nem hátrányos és nem roma tanulók eredményei romlanának az integrált oktatás keretei között! Az együttműködés szakmai indokai – Integráció

9 Elméleti tárgyak rendszerét követő tananyagszervezés A gyakorlóiskolák általában „elit” iskolák Az iskolai gyakorlat és az elméleti ismeretek ellentmondása A tanulók közötti különbségek kezelése nem volt hangsúlyos korábban Az együttműködés szakmai indokai – A tanárképzés hiányosságai

10 Iskolakörzetek átalakítása a HH családok lakóhelye alapján Nincsenek egérutak (alapítványi és egyházi iskolák) HH arányok követése Javuló eredmények integrált feltételek között Az intézmény különösen alkalmas az integrált oktatás gyakorlatára való felkészítésre Az együttműködés szakmai indokai – A „hódmezővásárhelyi modell”

11 Az együttműködés előzménye: Hallgatói Mentorprogram 2007/2008-as tanévtől Szegeden 2008/2009-as tanévtől Hódmezővásárhelyen Pedagógusjelöltek általi mentorálás Mentoráltak tanulmányi előmenetelének segítése Szabadidős programok szervezése Kapcsolattartás szülőkkel, pedagógusokkal

12 A pedagógusjelöltek felkészítése A tanárképzés jelenlegi szerkezete az SZTE-n ▫Áttekintő táblázat (segédanyag 1. o.) Egyetemi kurzusok ▫A hatékony-nevelés oktatás feltételei c. kurzus (segédanyag 2. o.) Szakmai gyakorlat ▫Jövőben, közös gondolkodás ennek kereteiről

13 Az eddigi tapasztalatok összegzése Jellemző tevékenységek Csoportmunka irányításában részvétel

14 Az eddigi tapasztalatok összegzése Integrációhoz kapcsolódó észrevételek Fejlesztő pedagógusi munkakör Iskolaotthon Extrakurrikuláris programok jelentősége és a hozzá kapcsolódó feladatok (pl. pályaorientáció) Duálóra A differenciálás lehetőségei (pl. kooperatív módszerek, interaktív tábla) Hátránykompenzáló pályázatok

15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP 3.3.3. pályázat keretében Fejes József Balázs"

Hasonló előadás


Google Hirdetések