Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ISKOLABARÁT MÚZEUM Múzeumok és iskolák partnerségének fejlesztésének lehetőségei Új Magyarország Fejlesztési Terv (2008-2013) Győr, 2008. november 7. A.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ISKOLABARÁT MÚZEUM Múzeumok és iskolák partnerségének fejlesztésének lehetőségei Új Magyarország Fejlesztési Terv (2008-2013) Győr, 2008. november 7. A."— Előadás másolata:

1 ISKOLABARÁT MÚZEUM Múzeumok és iskolák partnerségének fejlesztésének lehetőségei Új Magyarország Fejlesztési Terv ( ) Győr, november 7. A stratégiai tervezés és végrehajtás aktuális állapota alapján

2 Új Magyarország Fejlesztési Terv – Ágazatpolitikai fejlesztési célok támogathatósága Támogatási konstrukciók; várható pályázati kiírások – „Iskolabarát Múzeum” „Látogatóbarát Múzeum”

3 STRATÉGIAI TERVEZÉS Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Forrás: ERFA, ESZA, KA OP-k: TÁMOP, TIOP, ROP-ok, KEOP, GOP... Új Magyarország Vidékfejlesztési Stratégiai Terv (ÚMVST) Forrás: EMVA Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP) Zászlóshajó projektek – ágazati átfogó programok

4 SZOLGÁLTATÁSOK INFRASTRUKTÚRA TÁMOP TIOP ROP ÚMVP „helyi igények” (pl. városrehabilitációhoz kapcsolódó, külső felújítás) ágazatpolitikai célok (pl. oktatási, képzési célú eszközbeszerzés) A programok struktúrája és koherenciája

5 Új Magyarország Fejlesztési Terv ( ) – május 9. Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program ( ) – július 30. Társadalmi Megújulás Operatív Program ( ) – szeptember 13. Új Magyarország Vidékfejlesztési Program ( ) – szeptember 19. ÚMFT Akciótervek ( ) – július 25. felülvizsgálat: február ELFOGADVA Mérföldkövek

6 TÁMOP TIOP ROP ÚMVP

7 Ágazatpolitika és fejlesztés – Múzeumpedagógia és foglalkoztathatóság ISKOLABARÁT MÚZEUM Az egész életen át tartó tanulás elősegítése (specifikus cél) A munkaerőpiaci részvétel (foglalkoztathatóság) erősítése (átfogó cél) informális oktatási és képzési potenciál leszakadó társadalmi rétegek és hátrányos települések társadalmi versenyképességének növekedése formális oktatásmunkaerő-piaci fejlesztések

8 Ágazatpolitika és fejlesztés – Múzeumi „alszektor” Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) Oktatás + Kultúra „újszerű” együttműködések Oktatás + Kultúra „együttműködést támogató” infrastruktúra Múzeumok iskolabarát fejlesztése Közoktatás- fejlesztési „csomag” Múzeumok Mindenkinek Oktatás „kompeten- ciaalapú” ISKOLABARÁT MÚZEUM

9 A beavatkozások struktúrája és koherenciája ISKOLABARÁTLÁTOGATÓBARÁT módszertan programok infrastruktúra látogatói infrastruktúra iskolák érzékenysége vidéki örökség

10 Múzeumok Mindenkinek Program Cél: a kompetenciafejlesztő közoktatás az egész életen át tartó informális tanulás fejlesztése érdekében: újszerű múzeumpedagógiai megoldások bevezetése, a múzeumok és a közoktatási intézmények közötti együttmőködések kialakítása, fejlesztése módszertan programok TÁMOP a), b)

11 Múzeumok Mindenkinek Program módszertan 1. A múzeumi és - kiemelten - a múzeumpedagógiai modernizáció módszertani megalapozása: LLL- és szocio-kulturális műhely szereppel összefüggő módszertani alapkutatások; tanulmánytervek; képzési programok kidolgozása 2. Oktatás, képzés: Kompetenciafejlesztő pedagógusok és múzeumi szakemberek számára 3. Múzeumok, közoktatási intézmények és civil szervezetek együttműködési hálózatának fejlesztése: koordinátori hálózat; mintaprojektek tervezése és megvalósítása, projekt szimuláció 4. Disszemináció: kiadványsorozat, tájékoztató honlap - adatbázisokkal, szakkönyvtár, konferenciák, rendezvények TÁMOP a)

12 Paraméterek: kiemelt projekt vissza nem térítendő támogatás támogatási intenzitás: 100% támogatás összege: 438 millió Ft kedvezményezett: Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Múzeumismereti Oktatási és Képzési Központ (MOKK) Szerződéskötés várható időpontja: IV. negyedév Múzeumok Mindenkinek Program módszertan TÁMOP a)

13 Múzeumok Mindenkinek Program programok Módszertanok, jó gyakorlatok bevezetése a hétköznapokba: múzeumpedagógiai és -didaktikai mintaprojektek megvalósítása, ismertté tétele gyermek- és ifjúsági célcsoportokra irányuló múzeumpedagógiai projektek végrehajtása a Múzeumok Mindenkinek Program módszertani fejlesztési központjának szakértői közreműködésével; múzeumban tartott gyermek-, ifjúsági- (pl. óvodai, általános- és középiskolai órák); múzeumpedagógiai szolgáltatások, kiadványok, foglalkoztató anyagok, az egész életen át tartó és informális tanulás jegyében TÁMOP b)

14 Paraméterek: automatizált pályázat (várhatóan egyszerűbb adminisztráció) vissza nem térítendő támogatás támogatási intenzitás: 100% támogatás min. és max.: 1-7 millió Ft kedvezményezettek: Működési engedéllyel rendelkező muzeális intézmények Indítás lehetséges dátuma: IV. negyedév Múzeumok Mindenkinek Program programok TÁMOP b)

15 Kapcsolódó közoktatási fejlesztés iskolák érzékenysége Cél: a pedagógus társadalom megtanítása, „érzékenyítése” a múzeum használatára Kompetencia-alapú oktatásfejlesztés; közös „tananyag-csomagok” kidolgozása: a NAT „kompetencia területek” és a múzeumi szakágak egyeztetésével (vegyes múzeumi-pedagógusi csoportok - régiós „pilot-programok” keretében) „Intézmény érzékenyítő tréningek”: Kedvezményezettek: Közoktatási intézmények KERESLET KÍNÁLAT Közoktatási intézményekMúzeumok TÁMOP

16 Múzeumok iskolabarát fejlesztése infrastruktúra Cél: a múzeumok képzési potenciáljának magasabb fokú kihasználásához szükséges infrastrukturális háttér megteremtése TIOP  a képzést segítő, csoportfoglalkozásokra alkalmas, korszerű oktatótermek, közösségi terek, gyermekfoglalkoztatók kialakítása,  a kiállítások formájában nem, vagy ritkán látható műtárgyállományhoz való hozzáférés kiszélesítése érdekében a gyűjteményi raktárak nyilvánosan látogatható tanulmányi raktárakká, látványtárakká való fejlesztése, illetve meglévők bővítése, korszerűsítése  korszerű IKT infrastruktúrával felszerelt, információs pontok kialakítása

17 a) Oktató múzeum: a múzeumpedagógiai szolgáltatások infrastruktúrájának fejlesztése (pl. jól felszerelt gyermekfoglalkoztatók, oktatótermek, közösségi terek) Támogathatók: Múzeumi épület építése, bővítése, korszerűsítése, átalakítása, belsőépítészeti kialakítások. Berendezések, bútorzat, audiovizuális eszközök, múzeumpedagógiai szemléltető eszközök beszerzése. Múzeumok iskolabarát fejlesztése infrastruktúra TIOP a)

18 b) Látványtár: gyűjteményi raktárak nyilvánosan látogatható tanulmányi raktárakká, látványtárakká való fejlesztése, illetve meglévők bővítése, korszerűsítése, kiemelt figyelemmel az oktatási hasznosulás lehetőségeire Támogathatók: műszaki feltételrendszer kialakítása (pl. belső építészet, épületgépészet, tároló rendszerek, műtárgy- és őrzésvédelmi berendezések átfogó modernizációja) az adott gyűjteményi raktár műtárgyállományának művelődéstörténeti feldolgozása, háttérbemutatása, a korszerű (megelőző) műtárgyvédelmi módszerek közvetítése Előnyt élveznek: a fejlesztési pólus- és társpólus-városok Múzeumok iskolabarát fejlesztése infrastruktúra TIOP b)

19 c) Virtuális kiállítás: a múzeumba látogatók digitalizált kulturális örökségi értékekhez való hozzáférését biztosító, információs pontok (1 állomás), vagy nagyobb részlegek (több állomás) kialakítása Támogathatók: szükséges IKT infrastruktúra (gépek, szerver, stb.) Bútorzat, ill. berendezés Internet-csatlakozás Múzeumok iskolabarát fejlesztése infrastruktúra TIOP c)

20 Paraméterek: egyfordulós pályázat vissza nem térítendő támogatás támogatási intenzitás: 100% támogatás összege: a), c) komponens: 5-30, illetve 5-20 millió Ft kedvezményezettek: Működési engedéllyel rendelkező muzeális intézmények Megjelent kiírás – beadási határidő: január 30. Múzeumok iskolabarát fejlesztése infrastruktúra TIOP

21 Jelenlegi helyzet A stratégiai tervezés utolsó szakaszai: Pályázat- és program Előkészítő Munkacsoportok (PEMCS) Akciótervek felülvizsgálata lezárult (2008. január-február) időszak akcióterveinek Kormány elé terjesztése (2008. október-november) Első kiírások várható időpontja: IV. negyedév STRATÉGIAI TERVEZÉSVÉGREHAJTÁS OPATPDProjekt-generálásHelyzetkép

22 Múzeumok látogatóbarát fejlesztése

23 Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium OKM Támogatáskezelő Igazgatósága VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Kht. Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program Regionális Fejlesztés Operatív Program Dél-Alföldi Régió Dél-Dunántúli Régió Észak-Alföldi Régió Észak-Magyarországi Régió Közép-Dunántúli Régió Közép-Magyarországi Régió Nyugat-Dunántúli Régió 16/2006. (XII. 28.) MEHVM-PM rend.; 281/2006. (XII. 23.) Korm. rend.; 255/2006. (XII. 8.) Korm. rend.; 85/2004. (IV. 19.) Korm. rend.; évi LIII. tv.; 217/1998. (XII. 30.) 91. §; 1080/2006. EK rend.; 1081/2006. EK rend.; 1082/2006. EK rend.; 1083/2006. EK rend.

24 Nagy Attila Tamás osztályvezető Oktatási és Kulturális Minisztérium Kulturális Örökségvédelmi és Koordinációs Főosztály Fejlesztési és Gazdasági Osztály 1055 Budapest, Szalay u , 145. (+36-1) KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "ISKOLABARÁT MÚZEUM Múzeumok és iskolák partnerségének fejlesztésének lehetőségei Új Magyarország Fejlesztési Terv (2008-2013) Győr, 2008. november 7. A."

Hasonló előadás


Google Hirdetések