Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A CSÖRSZ-ÁROK (KISÁROK) ÉS A KISKÖREI TURISZTIKA Mészáros Milán Kisköre, 2014. március 21. 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A CSÖRSZ-ÁROK (KISÁROK) ÉS A KISKÖREI TURISZTIKA Mészáros Milán Kisköre, 2014. március 21. 1."— Előadás másolata:

1

2 A CSÖRSZ-ÁROK (KISÁROK) ÉS A KISKÖREI TURISZTIKA Mészáros Milán Kisköre, március 21. 1

3 A CSÖRSZ-ÁROK (KISÁROK) ÉS A KISKÖREI TURISZTIKA - A Csörsz-árok a legmonumentálisabb Kárpát-medencei építmény, közel 1260 km hosszú - Ókori sánc-árok rendszer, ami végighúzódik Magyarország területén - A Dunakanyar vidékéről indul ki, és végighalad az Alföld északi részén - Majd délre fordul és az országhatáron kilépve éri el az Al-Dunát - A Duna-Tisza közi szakaszt, ahol három sánc fut párhuzamosan, Csörsz- ároknak, - A Tiszántúlit, --ahol 2—4 sánc halad párhuzamosan- Ördög-ároknak nevezi a népnyelv. - A negyedik -Magyarországon kívül- Románia területén fut. - Az előbbi osztás tovább bontható: a Duna-Tiszaközi Kisárokra és Csörsz- árokra, a Tiszántúli bánátira és Berettyó-, Körös-menti Ördög-árokra. - Egy másik felosztás a Tiszántúli sáncokat legbelső, belső, és külső szakaszra osztja. 2

4 A CSÖRSZ-ÁROK (KISÁROK) ÉS A KISKÖREI TURISZTIKA - A sánc nem minden helyen követhető nyomon egyértelműen, egyes szakaszok megsemmisültek, betemették, beszántották, így csak fúrásokkal, kartográfiai módszerekkel, légi vagy műhold-felvételekkel lehet következtetni a nyomvonalra. Összességében elmondható: a Kínai Nagyfalhoz mérhető épít- ményrendszerről van szó. - Az árok mélysége 2–5 m, az árok szélessége 5–8 m, a körbekerített terület nagysága 60-65,000. km 2, a megmozgatott föld mennyisége: 10 millió m 3. Stb. - Az árok a 4. század utolsó évtizedéig a rómaiak előretolt védelmi vonala (limes Sarmatiae) volt, és a népvándorlás miatt betörő barbár népek támadásai ellen védte a Római Birodalmat. 3

5 - Tájanként több elnevezése ismert: Ördög árka, Avarárok, Ördögárok, Ördögborozda, Csörsz-árok, Rasponné útja, Ördögszántás, Kakasborázda. - Az árkot 1067-ben említi először oklevél. Az évig maradványai jól láthatóak voltak, a 19. században ipari méretekben megindult talajrendezések nyomán azonban mára már csak kis szakaszai ismerhetők fel világosan. - Helyének pontos meghatározásában nagy segítséget nyújt a légirégészet. A nyomvonal kikerülte a laza, homokos talajú területeket (ahol hamar betemetődhetett volna), ahol pedig vizes, ingoványos területre fut, ott építésekor valószínűleg a maitól eltérőek voltak a terepviszonyok. - A Dunától a Tiszáig tartó délebbi árok a TRANSAQUINCUM nyomvonal: Dunakeszi, Fót, Mogyoród, Kerepes, Gödöllő, Isaszeg, Valkó, Vácszentlászló, Tura, Zsámbok, Boldog, Jászfényszaru, Pusztamonostor, Jászágó, Jászberény, Jászdózsa, Jászjákóhalma, Jászapáti, Jászivány, Pély, Tarnaszentmiklós, Kisköre. 4

6 5

7 6

8 7

9 8

10 9

11 10

12 11

13 12

14 13

15 A SPOT 5 MŰHOLD FELVÉTELE A CSÖRSZ-ÁROKRÓL 14

16 15

17 16

18 AZ ANTONINUS ÁROK ANGLIA ÉS SKÓCIA HATÁRÁN 17

19 AZ ANTONINUS ÁROK ANGLIA ÉS SKÓCIA HATÁRÁN 18

20 TAUNUSSTEIN LIMES WACHTURM 19

21 TAUNUSSTEIN LIMES WACHTURM 20

22 A Kisárok a Szent Vendel szobor előtt 100 m-re keresztezi a Pélyre vezető utat és a Hanyi csatornát. 21

23 22

24 23

25 24

26 25

27 26

28 A Csörsz-árok helyreállított szakasza a Debrecen melletti Fancsikánál 27

29 A Csörsz-árok helyreállított szakasza a Debrecen melletti Fancsikánál 28

30 A Csörsz-árok helyreállított szakasza a Debrecen melletti Fancsikánál 29

31 A Csörsz-árok helyreállított szakasza a Debrecen melletti Fancsikánál 30

32 Kiskörén pedig –ha már ott található a Tisza, a Tisza-tó, és a különböző főcsator- nák, beleértve a Hanyi csatornát is, akkor- a Csörsz/Kis-árok rekonstrukciójánál lehetne a “vizes”-megoldást is választani; őrtornyokkal. A turizmus érdekében pedig utakat, kerékpárutakat, valamint turista útvonalakat lehetne építeni Kiskörétől. Stb. (A távolság mindössze 4 km.) 31

33 Kiskörén pedig –ha már ott található a Tisza, a Tisza-tó, és a különböző főcsatornák, beleértve a Hanyit is, akkor- a Csörsz/Kis-árok rekonstrukciójánál lehetne a “vizes”-megoldást is választani; őrtornyokkal. A turizmus érdekében pedig utakat, kerékpárutakat, valamint turista útvonalakat lehetne építeni Kiskörétől. Stb. (A távolság mindössze 4 km.) 32

34 Kiskörén pedig –ha már ott található a Tisza, a Tisza-tó, és a különböző főcsatornák, beleértve a Hanyit is, akkor- a Csörsz/Kis-árok rekonstrukciójánál lehetne a “vizes” és nemvizes-megoldást is választani; eredeti római őrtornyokkal. A turizmus fellendítése érdekében pedig utakat, kerékpárutakat, valamint turista útvonalakat lehetne építeni Kiskörétől. Stb. (A távolság mindössze 4 km.) Komolyabb pályázati pénzek elnyerése esetén korabeli római őrtornyokat is lehetne építeni. Például EU-s, valamint hazai pályázati pénzekből. 33


Letölteni ppt "A CSÖRSZ-ÁROK (KISÁROK) ÉS A KISKÖREI TURISZTIKA Mészáros Milán Kisköre, 2014. március 21. 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések