Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szabadka, 2010.11.16. Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.) 1 Közlekedés és áruforgalom a magyar-szerb határrégióban – közös erőforrás és kitörési lehetőség.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szabadka, 2010.11.16. Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.) 1 Közlekedés és áruforgalom a magyar-szerb határrégióban – közös erőforrás és kitörési lehetőség."— Előadás másolata:

1 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.) 1 Közlekedés és áruforgalom a magyar-szerb határrégióban – közös erőforrás és kitörési lehetőség ? - Ágazati stratégia - Szerzők: Sefcsich György Kiss Attila Szabadka, Kiss Attila Szabadka, Szügyi Éva Szügyi Éva

2 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)2 Kutatási célterület: 13 észak-vajdasági község: Zombor, Apatin, Hódság, Kúla (Nyugat- Bácska); Zombor, Apatin, Hódság, Kúla (Nyugat- Bácska); Szabadka, Topolya, Kishegyes (Észak- Bácska); Szabadka, Topolya, Kishegyes (Észak- Bácska); Magyarkanizsa, Zenta, Ada, Törökkanizsa, Csóka, Kikinda (Észak-Bánát Körzet) és Magyarkanizsa, Zenta, Ada, Törökkanizsa, Csóka, Kikinda (Észak-Bánát Körzet) és 8 dél-alföldi kistérség: Szeged, Mórahalom, Kistelek, Kiskunmajsa, Kiskunhalas, Jánoshalma, Bácsalmás, Baja. Szeged, Mórahalom, Kistelek, Kiskunmajsa, Kiskunhalas, Jánoshalma, Bácsalmás, Baja.

3 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)3 Alapvető felvetés 1.: A közlekedés (személy- és áruforgalom, logisztika) előfeltétele a mindenkor A közlekedés (személy- és áruforgalom, logisztika) előfeltétele a mindenkor rendelkezésre álló, rendelkezésre álló, átjárható, átjárható, megfelelő műszaki állapotú és megfelelő műszaki állapotú és biztonságosan igénybe vehető biztonságosan igénybe vehető kiépített infrastruktúra és működő kiépített infrastruktúra és működő szolgáltatói háttér! szolgáltatói háttér!

4 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)4 Alapvető felvetés 2.: Szerény kőolaj/földgáz és termálvíz kincsei, az agrárium és humán erőforrásai mellett a régió egyetlen valóban komparatív előny- ként értékelhető természeti adottsága előnyös földrajzi helyzetéből (a kelet-nyugat és észak-dél irányú nagy európai útvonalak/ korridorok metszéspontja!) ered. Szerény kőolaj/földgáz és termálvíz kincsei, az agrárium és humán erőforrásai mellett a régió egyetlen valóban komparatív előny- ként értékelhető természeti adottsága előnyös földrajzi helyzetéből (a kelet-nyugat és észak-dél irányú nagy európai útvonalak/ korridorok metszéspontja!) ered. Ezért a közlekedési ágazatot elvben elsőren- dű és meghatározó jelentőségű kitörési pontként kell értékelni, amelynek igen fontos további közvetett, szekundáris/ terciális visszahatásai érvényesülhetnek a gazdasági élet és a társadalmi lét gyakorlatilag minden ágazatában és területén! Ezért a közlekedési ágazatot elvben elsőren- dű és meghatározó jelentőségű kitörési pontként kell értékelni, amelynek igen fontos további közvetett, szekundáris/ terciális visszahatásai érvényesülhetnek a gazdasági élet és a társadalmi lét gyakorlatilag minden ágazatában és területén!

5 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)5 Európa nagytérségi közlekedési útvonalai Európa nagytérségi közlekedési útvonalai

6 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)6 A PÁN-Európai (TEN) közlekedési folyosók

7 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)7 A Balkánon átvezető közlekedési útvonalak

8 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)8 A közlekedés és áruszállítás jelenlegi szerkezeti megoszlása és buktatói

9 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)9 Szerbia áruforgalma az időszakban

10 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)10 A magyar áruszállítás szerkezete 2001/2009

11 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)11 Visszatekintés (kevéske nosztalgiával) A kiegyezés utáni Monarchia intenzív gazdasági fejlődése a Régiót sem kerülte el! A kiegyezés utáni Monarchia intenzív gazdasági fejlődése a Régiót sem kerülte el! Tény azonban az is, hogy a jelentős infrastruktúra-beruházások (mindenekelőtt az Alföld-Fiume Vasút, a nagyléptékű folyamszabályozások és a DTD- csatornarendszer) a XIX. század végén az akkori Délvidéken igen lendületes fejlődést generáltak! Tény azonban az is, hogy a jelentős infrastruktúra-beruházások (mindenekelőtt az Alföld-Fiume Vasút, a nagyléptékű folyamszabályozások és a DTD- csatornarendszer) a XIX. század végén az akkori Délvidéken igen lendületes fejlődést generáltak!

12 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)12 Az Alföld-Fiume Vasút és az Orient Express

13 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)13 Egy múltidéző transzbalkáni vasút

14 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)14 Vezetékes áruszállítások

15 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)15 Nyugat-Európát ellátó földgázvezetékek

16 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)16 A Szerbiát földgázzal ellátó gerincvezeték

17 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)17 Vajdaság villamos energia rendszere

18 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)18 Előnyök: Gyakran hangoztatott tény, hogy a Régió Szerbia és a Balkán megkerülhetetlen kapuja Európa felé! Gyakran hangoztatott tény, hogy a Régió Szerbia és a Balkán megkerülhetetlen kapuja Európa felé! Ezért a közeljövőben jelentős mértékben felértékelődhet a Régió vasúti, folyamhajózási és (a zombori/szegedi repülőterekre támaszkodó) légi közlekedésének jelentősége, valamint az azokat kiszolgáló szállítmányozó, logisztikai és egyéb kisegítő jellegű szolgáltatások tevékenységi köre. Ezért a közeljövőben jelentős mértékben felértékelődhet a Régió vasúti, folyamhajózási és (a zombori/szegedi repülőterekre támaszkodó) légi közlekedésének jelentősége, valamint az azokat kiszolgáló szállítmányozó, logisztikai és egyéb kisegítő jellegű szolgáltatások tevékenységi köre.

19 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)19 Veszélyek és dilemmák Ez a túlnyomórészt tranzitjellegű személy- és áruforgalom önmagában nem jelent a Régió gazdasága és lakossága számára kimutatható közvetlen előnyöket, hiszen az áthaladó tranzitfolyosók pozitív politikai, gazdasági és kulturális integratív hatása és közvetett hozadéka csupán akkor teljesedhet ki, ha azokra egészséges és működőképes lokális-regionális gazdaság, és egységes belső közlekedési és logisztikai hálózat épül rá. Ez a túlnyomórészt tranzitjellegű személy- és áruforgalom önmagában nem jelent a Régió gazdasága és lakossága számára kimutatható közvetlen előnyöket, hiszen az áthaladó tranzitfolyosók pozitív politikai, gazdasági és kulturális integratív hatása és közvetett hozadéka csupán akkor teljesedhet ki, ha azokra egészséges és működőképes lokális-regionális gazdaság, és egységes belső közlekedési és logisztikai hálózat épül rá.

20 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)20 hiszen: a határátkelőinken nap-mint-nap kilóméteres sorokban várakozó szerb és török vendégmunkások, vagy bécsi csempészturisták, sem pedig a határátkelőinken nap-mint-nap kilóméteres sorokban várakozó szerb és török vendégmunkások, vagy bécsi csempészturisták, sem pedig a Régión folyamatosan átvonuló tehergépkocsik sokasága önmagában nem tekinthetők előnyösnek, sőt számos súlyos hátránnyal járnak! a Régión folyamatosan átvonuló tehergépkocsik sokasága önmagában nem tekinthetők előnyösnek, sőt számos súlyos hátránnyal járnak!

21 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)21 ugyanakkor viszont A közlekedési és áruforgalmi infrastruktúrarendszerek folyamatban lévő, európai léptékű átértékelése és átrendeződése, valamint a teljes járműpark ahhoz kapcsolódó kontinentális méretű átalakítása és felújítása hatalmas tőkeberuházásokat, nemzetközi összefogást, széleskörű és mélyreható gazdasági struktúraváltást jelent, amely a Régió szempontjából is óriási átállási és fejlesztési kitörési lehetőségeket képvisel. A közlekedési és áruforgalmi infrastruktúrarendszerek folyamatban lévő, európai léptékű átértékelése és átrendeződése, valamint a teljes járműpark ahhoz kapcsolódó kontinentális méretű átalakítása és felújítása hatalmas tőkeberuházásokat, nemzetközi összefogást, széleskörű és mélyreható gazdasági struktúraváltást jelent, amely a Régió szempontjából is óriási átállási és fejlesztési kitörési lehetőségeket képvisel.

22 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)22 Mi akkor a teendő? Olyan stratégiát kell megfogalmaznunk, amely ezt a számunkra elháríthatatlan, vis major jellegű – alapjaiban nem kívánatos – jelenséget a Régió gazdasági és társadalmi fejlődésének szolgálatába tudja állítani! Olyan stratégiát kell megfogalmaznunk, amely ezt a számunkra elháríthatatlan, vis major jellegű – alapjaiban nem kívánatos – jelenséget a Régió gazdasági és társadalmi fejlődésének szolgálatába tudja állítani! Ehhez kíván szerény eszközeivel és legjobb tudásával hozzájárulni az Innoaxis projekt szerzői teamje! Ehhez kíván szerény eszközeivel és legjobb tudásával hozzájárulni az Innoaxis projekt szerzői teamje!

23 Szabadka, Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.)23 Köszönöm figyelmüket és türelmüket! Beszámoló: Dr. Sefcsich György, gépészmérnök, nyugalmazott műegyetemi tanár, RTT-szakmunkatárs,Szeged/Szabadka


Letölteni ppt "Szabadka, 2010.11.16. Innoaxis - Közlekedés (Sefcsich Gy.) 1 Közlekedés és áruforgalom a magyar-szerb határrégióban – közös erőforrás és kitörési lehetőség."

Hasonló előadás


Google Hirdetések