Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pályaorientáció – mérés, szoftver fejlesztés a Somogyi TISZK-ben Kaposvár, 2009. szeptember 8.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pályaorientáció – mérés, szoftver fejlesztés a Somogyi TISZK-ben Kaposvár, 2009. szeptember 8."— Előadás másolata:

1 Pályaorientáció – mérés, szoftver fejlesztés a Somogyi TISZK-ben Kaposvár, 2009. szeptember 8.

2 2009 szeptember 8.2 Fogalmak kapcsolata Értékelés Ellenőrzés Mérés Adatgyűjtés

3 2009 szeptember 8.3 Mérés összehasonlítás etalonnal, skálával, számszerűsítés számok hozzárendelése az objektumhoz,

4 2009 szeptember 8.4 A pedagógiai mérés alapelvei objektivitás érvényesség = validitás megbízhatóság = reliabilitás

5 2009 szeptember 8.5 Értékelési típusai (Scriven) Diagnosztikus Helyzetfeltárás, tervezés, döntés előkészítés, diagnózist, leírást ad Formatív Fejlesztés, korrekció, folyamatszabályozás, okfeltáró jellegű, formáló, segítő, tantárgyi követelményekhez viszonyít Szummatív  Minősítés, visszacsatolás, rendszer-szabályozás, lezáró jellegű

6 2009 szeptember 8.6 Mit és miért mérjünk? Ismereteket Készségeket, képességeket: a tudás alkalmazásának módja Személyes tulajdonságokat Pályaérdeklődést

7 2009 szeptember 8.7 A 90-es évek-től napjainkig A 80-as évek közepéig A 60-as évek végéig A munkaerőpiac és az oktatás kapcsolata Extenzív gazdaság Stabil követelmények Stabil munkahelyek Extenzív gazdaság Stabil követelmények Stabil munkahelyek Életre szóló szakmai tudás Életre szóló szakmai tudás Pályaválasztás Intenzív gazdaság Instabil munkahelyek Kiszámítható elvárások Intenzív gazdaság Instabil munkahelyek Kiszámítható elvárások Megújuló szakmai tudás + munkaerő-piaci ismeretek Megújuló szakmai tudás + munkaerő-piaci ismeretek Pályaorientáció Globális gazdaság Eltűnő szakmák, munkahelyek Kiszámíthatatlan elvárások Globális gazdaság Eltűnő szakmák, munkahelyek Kiszámíthatatlan elvárások Egész életen át tartó tanulás Életpálya-építés Munkaerő-piaci állapotok Az oktatás feladata A kapcsolat

8 2009 szeptember 8.8 Pályaorientáció és a mérés Pályaorientáció: olyan folyamat, amely a tanuló egyéni igényeinek figyelembevételével segíti a megfelelő pálya, szakmai kiválasztását Pályaválasztás – munkába állás reális önismeret Életút alakítása – reális önismeret

9 2009 szeptember 8.9 Mérjünk, de hogyan? Papíralapon  Előnyei  hátrányai Digitálisan  Előnyei  hátrányai

10 2009 szeptember 8.10

11 2009 szeptember 8.11 A kérdőívek, tesztek csoportosítása A kérdőívek alkalmasak tulajdonságaink, képességeink megismerésére, tesztelésére, fejlesztésére, valamint a későbbiekben a tanulói teljesítmény mérésére. Személyiségfeltáró tesztek Pályaorientációs tesztek

12 2009 szeptember 8.12

13 2009 szeptember 8.13 „A” TESZTCSOMAG: 13 – 14 évesek „B” TESZTCSOMAG: 15 – 17 évesek „C” TESZTCSOMAG: 18 – 19 évesek Az életút alakításához kapcsolódó tesztek – pályaorientáció

14 2009 szeptember 8.14 „A” TESZTCSOMAG Fókuszban: személyiségvizsgálat, képességek – készségek feltárása, erősségek és gyengeségek feltérképezése, a továbbtanulás fő irányának meghatározása (munkatartalom) Módszertan: Az „A” csomag egyrészt az általános iskola befejező szakaszában ajánlott, így azok a szakképző középfokú intézmények, akik közvetlen kapcsolatban vannak alapfokú oktatási intézménnyel, ezt az együttműködést kihasználva, már 13 – 14 éves kortól közreműködhetnek a tanulók életpályájának alakításában. Másrészt használhatók a 9. évfolyamon.

15 2009 szeptember 8.15

16 2009 szeptember 8.16

17 2009 szeptember 8.17 „B” TESZTCSOMAG Fókuszban: A munkafeltételekre vonatkozó elképzelések feltárása Módszertan: A „B” csomag 10. évfolyamos korosztály számára ajánlott Ha a tanuló bizonytalan, hogy a szakmaválasztást illetően jó irányban indult – e el, akkor az „A” tesztcsomag egyes tesztjeit újra elvégeztethetjük, Eysenck - féle személyiségvizsgálat; Hajlam és hivatás; Motiváció; kiegészülve a Munka – érdeklődés kérdés-sorával

18 2009 szeptember 8.18

19 2009 szeptember 8.19

20 2009 szeptember 8.20

21 2009 szeptember 8.21 „C” TESZTCSOMAG Fókuszban: Társas kompetenciák, a munkatapasztalatok elemzése annak érdekében, hogy meghatározzuk az egyén számára ideális foglalkozást, állást. Módszertan: A „C” csomagban található tesztek eredményeit beillesztve a korábbi tesztek eredményei közé, kialakul, hogy milyen szakterületen, milyen munka, munkakör a tanuló számára az ideális.

22 2009 szeptember 8.22

23 2009 szeptember 8.23

24 2009 szeptember 8.24 A felhasználói kezelésről Adminisztrátor intézményi admin, intézmények, felhasználók kezelése, Szerkesztő – tesztek, oldalak készítésének a joga Moderátor Tanár – tesztek készítése, tanulók, tanulócsoportok regisztrációja, csoportos tesztek indítása Tanuló – az editor felületen semmiféle jogkörrel nem rendelkezik, a publikus felületen töltheti ki a teszteket látogató

25 2009 szeptember 8.25 Felhasználók – tanár, diák, stb. 1. csoport  Diák 1  Diák 2  Diák 3 …  Látogató1  Diák 1  Diák 2  Diák 3 …  Látogató1 2. csoport  Diák 11  Diák 12  Diák 13 …  Látogató5  Diák 11  Diák 12  Diák 13 …  Látogató5 Tanárok  Tanár1  Tanár2  Szerkesztő1 … Intézmény adm. Adminisztrátor  Tanár1  Tanár2  Szerkesztő1 … Intézmény adm. Adminisztrátor

26 2009 szeptember 8.26 ’A’ tesztek leírása ………. ….. ……… ’A’ tesztek leírása ………. ….. ……… Tesztsorozat 1  Teszt 1  Teszt 2 időkorlátos Tesztsorozat 1  Teszt 1  Teszt 2 időkorlátos Tesztsorozat 2  Teszt 2  Teszt 3 Tesztsorozat 2  Teszt 2  Teszt 3 Teszt 1 leírása ………. ….. ……… Teszt 1 leírása ………. ….. ……… Teszt 1  Kérdés 1  Kérdés 2 …  Kérdés 10 Teszt 1  Kérdés 1  Kérdés 2 …  Kérdés 10 Teszt 2 leírása ………. ….. ……… Teszt 2 leírása ………. ….. ……… Teszt 2  Kérdés 1  Kérdés 2 …  Kérdés 10 Teszt 2  Kérdés 1  Kérdés 2 …  Kérdés 10 ’B’ tesztek leírása ………. ….. ……… ’B’ tesztek leírása ………. ….. ……… Teszt 3 leírása ………. ….. ……… Teszt 3 leírása ………. ….. ……… Teszt 3  Kérdés 1  Kérdés 2 …  Kérdés 10 Teszt 3  Kérdés 1  Kérdés 2 …  Kérdés 10 Teszt 4 leírása ………. ….. ……… Teszt 4 leírása ………. ….. ……… Teszt 4  Kérdés 1  Kérdés 2 …  Kérdés 10 Teszt 4  Kérdés 1  Kérdés 2 …  Kérdés 10 OldalakTesztekTesztsorozatok

27 2009 szeptember 8.27 ’B’ tesztek leírása ………. …… ’B’ tesztek leírása ………. …… Teszt 2 leírása ………. ….. ……… Teszt 2 leírása ………. ….. ……… ’A’ tesztek leírása ………. …… ’A’ tesztek leírása ………. …… Tesztsorozat 1  Teszt 1  Teszt 2 időkorlátos Tesztsorozat 1  Teszt 1  Teszt 2 időkorlátos Tesztsorozat 2  Teszt 2  Teszt 3 Tesztsorozat 2  Teszt 2  Teszt 3 Teszt 1 leírása ………. ….. ……… Teszt 1 leírása ………. ….. ……… Teszt 1  Kérdés 1  Kérdés 2 …  Kérdés 10 Teszt 1  Kérdés 1  Kérdés 2 …  Kérdés 10 Teszt 2 leírása ………. ….. ……… Teszt 2 leírása ………. ….. ……… Teszt 2  Kérdés 1  Kérdés 2 …  Kérdés 10 Teszt 2  Kérdés 1  Kérdés 2 …  Kérdés 10 Tanárok (admin) Tanár1 Tanár2 Szerkesztő1 … Intézmény adm. Adminisztrátor Tanár1 Tanár2 Szerkesztő1 … Intézmény adm. Adminisztrátor 1. csoport Diák1 Diák2 Diák3 … Látogató1 Diák1 Diák2 Diák3 … Látogató1 2. csoport Diák10 Diák11 Diák12 … Látogató5 Diák10 Diák11 Diák12 … Látogató5 Teszt 3  Kérdés 1  Kérdés 2 …  Kérdés 10 Teszt 3  Kérdés 1  Kérdés 2 …  Kérdés 10

28 2009 szeptember 8.28 Tesztek típusai Text – szöveges válasz Radio – feleletválasztás Checkbox – jelölőnégyzet Radio csoport – a tesztsorozat kérdéseit csoportokba rendezve értékeli ki Swf szövegértés – egyedi animációval megvalósított teszt, melyek a fenti tesztípusokkal nem megvalósíthatóak

29 2009 szeptember 8.29 Tesztek típusai Text: szöveges választ esetén a diáknak be kell gépelnie a jó választ vagy válaszokat.

30 2009 szeptember 8.30 Radio: Automatikusan kiértékelt tesztek esetében az egyik leggyakrabban használt válaszadási forma a rádiógomb, egyszerre csak egyet lehet kiválasztani a rádiógombok közül

31 2009 szeptember 8.31 Checkbox: vagy jelölőnégyzetet, akkor használjuk, ha egy kérdésre több lehetséges jó válasz is van

32 2009 szeptember 8.32 Sorrendező: Abban az esetben használjuk, ha a kérdésre adott megoldásként a feltüntetett válaszok sorrendjének felállítását várjuk. A válasz csak a pontos sorrend megadásakor ér pontot „Swf szövegértés: Ezzel a típussal flash animációt tölthetünk fel a rendszerbe. Ebben az esetben az animáció tartalmazza a feladatot és a feladat kiértékelését is – válaszként a rendszernek vagy egy pontszámot, vagy szöveges választ küld tovább.

33 2009 szeptember 8.33 Radio csoport: A Radio típushoz képest eltérés a kiértékelésben van. A radio csoportot olyan (általában pszichológiai) teszteknél alkalmazzuk, amely tesztsorozat kiértékelése több szempont szerint történik. Pszichológiai teszteknél például a különböző képességeket, attitűdöket felmérő kérdések a teszten belül gyakran keverve jelennek meg. Pl. a jó kommunikációs készséget a 2,5, és 10. kérdésre adott válasz alapján lehet lemérni. Ilyenkor a teszten belül a kérdéseket csoportosítjuk. Az egy csoportba kerülő kérdéseket azonos sorszámmal kell ellátni. Eysenck-féle személyiségvizsgálat kérdései és a kérdéscsoportok szerkezete – a sárga háttérrel kiemelt oszlop adja meg a kérdés csoport besorolását:

34 2009 szeptember 8.34 Kérdés PontértékPontértékTípus V ál a sz o k sz á m a Válas zok véletl en sorre ndbe n EgyébEgyébVálasz Ért ék (pl hel ye s vál asz : 0 va gy 1) Egyé b Szeretnél körülnézni egy régi kísértetkastélyban?0radio csoport001NEM0 IGEN1 Gyakran érzed azt, hogy az élet egyhangú?0radio csoport002NEM0 IGEN1 Lehet, hogy többször keveredsz veszekedésbe, vitába, mint mások?0radio csoport002NEM0 IGEN1 Mindig befejezed a házi feladatod, mielőtt szórakozni kezdesz?0radio csoport004NEM0 IGEN1 Ha nincs kéznél szemétkosár, akkor a földre dobod a hulladékot?0radio csoport004NEM1 IGEN0 Szeretsz olyasmit csinálni, amiben gyorsan kell cselekedni?0radio csoport001NEM0 IGEN1 Aggódsz olyan kellemetlenségek miatt, amik esetleg megtörténhetnek veled?0radio csoport003NEM1 IGEN0

35 2009 szeptember 8.35 Értékelés Kiértéke lőevaluation/radio_dimensions.php Csoport Érték - től Érték - igMegnevezésLeírás 1011IntrovertáltAz introvertált személyek befelé fordulóak 11222ExtrovertáltAz extrovertált személyeknél erős a külvilág 2010Érzelmi stabilitásAz érzelmi kiegyensúlyozottság vagy stabilitás 21116Érzelmi labilitásAz érzelmi kiegyensúlyozottság vagy stabilitás 21724NeuroticizmusAz érzelmi kiegyensúlyozottság vagy stabilitás 308Egészséges személyiség Összetevői ennek a dimenziónak az impulzivitás 3912Agresszióra hajlamos Összetevői ennek a dimenziónak az impulzivitás 31317 Igen erősen agresszív személy Összetevői ennek a dimenziónak az impulzivitás 4012A teszt értékelhetőA teszt validitását, érvényességét mutatja a 41323A teszt nem értékelhetőA teszt validitását, érvényességét mutatja a

36 2009 szeptember 8.36

37 2009 szeptember 8.37 A szerkesztő felület A meglévő tesztek felhasználása saját diákok mérésére Lehetőség van a meglévő tesztek közül válogatva új tesztsor kialakítására Új tesztsor létrehozása Saját tanulói csoportok létrehozása A tanulói csoportok számára időkorlátos tesztsorozat indítása A tesztek eredményének értékelése a rendszer segítségével

38 2009 szeptember 8.38 Tesztek létrehozása A tesztek oldalakhoz kapcsolódnak Jelszóval védhetőek A tesztek kiértékelése történhet pontszám alapján, vagy Lehet szöveges kiértékelésű Feltölthető on-line Szerkeszthető Excelben, és feltölthető Excel állományból

39 2009 szeptember 8.39 Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "Pályaorientáció – mérés, szoftver fejlesztés a Somogyi TISZK-ben Kaposvár, 2009. szeptember 8."

Hasonló előadás


Google Hirdetések