Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Munkamemória Rövidtávú memória. Mire jó a memória? Beszélgetés követése Olvasás Hogy lezárjuk a gázt főzés után Felvegyük a cipőnket mielőtt elmegyünk.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Munkamemória Rövidtávú memória. Mire jó a memória? Beszélgetés követése Olvasás Hogy lezárjuk a gázt főzés után Felvegyük a cipőnket mielőtt elmegyünk."— Előadás másolata:

1 Munkamemória Rövidtávú memória

2 Mire jó a memória? Beszélgetés követése Olvasás Hogy lezárjuk a gázt főzés után Felvegyük a cipőnket mielőtt elmegyünk otthonról Számolás

3 Rövidtávú és munkamemória Rövidtávú memória  A környezetből beérkező információk ideiglenes tárololója Munkamemória  rövidtávú memória egy komponense  Mentális műveletek elvégzéséhez szükséges információk tára  Az információ érkezhet a környezetből vagy a hosszútávú memóriából

4 0,2-0,3 mp 0,2-0,3 mp mp

5 Kérdések Miért felejtünk? Mennyi információt tudunk a RTM-ban tárolni? Hogyan kódoljuk az információt a RTM-ban? Hogyam működik a munkamemória?

6 Az előhívás két módja Felidézés  Felidézzük a bemutatott ingereket  A RTM tartósságát és kapacitását méri Felismerés  Adott itemekről kell eldönteni, hogy szerepeltek-e az előzőleg bemutatott ingerek között  A RTM-ban tárolt információ előhívásának folyamatát méri

7 Felejtés

8 Felejtési ráta (Peter & Peterson 1959) A kísérleti személyek hallanak három mássalhangzót, majd egy számot A számmal kezdve visszafelé kell számolniuk hármassával (hogy ne gyakorolhassák a mássalhangzókat) Amikor megjelenik egy fény, abba kell hagyni a számolást és fel kell idézni a mássalhangzókat K, B, S, , 239, 236, 233 … K, B, S

9 Eredmények

10 Elhalványulás vagy interferencia? Interferencia: új információk taszítják ki a régieket Elhalványulás: az emléknyomok beavatkozás nélkül elhalványulnak

11 Elhalványulás vagy interferencia? Waugh & Norman számjegy: A kulcsszám elhangzása után annak előző előfordulása után következő tesztszámot kellett felidézni változók:  A tesztszám és a kulcsszám közé eső interferáló számjegyek száma  A számjegyek prezentációjának sebessége Kulcsszám Előző előfordulásTeszt item

12 Eredmények

13 Tehát mitől felejtünk? Kisebb részben az emléknyomok elhalványulása miatt Nagyobb részben az interferencia miatt Kiküszöbölhető az interferencia hatása?

14 A proaktív interferencia feloldása Retroaktív interferencia: a felidézendő esemény után következő interferencia Proaktív interferencia: a felidézendő esemény előtt előforduló interferencia  Romlik a teljesítmény, amikor egy előhívási feladatot több cikluson át kell teljesíteni  a megelőző ciklusok interferálnak  Ez a hatás csökken, ha a későbbi ciklusok más típusú információt használnak: pl. először számokat, aztán betűket kell előhívni

15 Wickens et al 1963 Waugh & Norman kísérlet változata Kontroll csoport  Négy cikluson keresztük azonos kítegóriájú szavakat kell felidézni (pl zöldségeket) Kísérleti csoport  Három cikluson keresztül azonos kategóriájú szavakat kell felidézni (pl zöldségeket), majd a negyedik ciklusban más kategóriájú szavakat (pl. szerszámokat) Eredmények:

16

17 Változat Gunter, Clifford & Barry 1980 TV híreket kellett felidézni négy ciklusban: egyik csoport mindig ugyanabból a kategóriából, másik csoport kategóriát váltott a negyedik ciklusban  sporthíreket  Politikai híreket Eredmények megegyeztek Wickens et al eredményeivel

18 RTM kapacitás A varázslato 7-es szám (George Miller 1956)

19 Számmemória feladat Fel kell idézni egy számsort a megfelelő sorrendben számterjedelem: a leghosszabb sorozat, amit fel tudunk idézni (általában 5-9) Demonstráció T M F J R L B H Q C N W Y P K V S B M G X R D L T J Z N Q K Y C

20 Társítás feladat (Miller) Az ingerek valamilyen szenzoros skála mentén változnak (pl hangerő, fényerős, hangmagasság)fényerős Tanulás: Minden ingerhez címkét kell társítani A teszt: az ingerekhez tartozó címkéket kell felidézni eredmények: kb. 7 itemre emlékszünk

21 No 1 No 2 No 3 No 4 No 5 No 6 No 7

22 Vizuális memória terjedelem (Luck & Vogel 1997)

23 Chunking (Miller) A RTM-ban tárolt 7 item nem feltétlenül egyetlen betű vagy szám A betűk vagy számok csoportosítása segíti az emlékezést Demonstráció: C I W F B I H A M I B O FBI CIA IBM WHO

24 Sakktábla kísérletek (Chase & Simon 1973) Feladat: a sakktáblán a bábuk állását kell felidézni (24 bábu), két kondicióban:  Valódi jétékból vett állás  A bábuk véletlenszerű elhelyezése Kísérleti személyek  Tapasztalt sakkozók  Kezdők

25 Vizuális chunking eredményeek

26 A gyakorlás szerepe

27 Hogyan kódolhatjuk az információt Akusztikus (auditoros): hang alapú Vizuális: kép-alapú Szemantikus: jelentés-alapú

28 Akusztikus kód Az inger hangzása Fontos a RTM-hoz,mert a verbális gyakorlás az információ megjegyzésének hatékony módja:  Gyorsabban artikuláló személyeknek hosszabb a memória terjedelme  Akusztikus interferencia: hasonló hangzású itemeket nehezebb hibátlanul felidézni: B V C T P

29 Szubvokalizáció olvasás közben Szubvokalizáció: hangtalan „beszéd” olvasás közben  Segíti a megértést és emlékezést  de lelassítja az olvasást

30 Levy 1978 Feladat: mondatok olvasása közben hangosan kell számolni  A számolás megakadályozza a szubvokalizációt Vagy mondatok hallgatása közben kell hangosan számolni Teszt: A ksz-eknek mutatnak egy mondatot, és el kell dönteniük, hogy pontosan az a mondat szerepelt-e az olvasott/hallott mondatok között

31 Szöveg The hospital staff paged the busy doctor. The solemn physician distressed the anxious mother. The sobbing woman held the unconscious son. A speeding truck had crossed the mid-line. Teszt mondat The solemn physician distressed the anxious woman. The solemn mother distressed the anxious physician. The solemn doctor upset the anxious mother.

32 Eredmények A számlálás nem zavarja a hallgatást De zavarja az olvasást: a ksz-ek pontatlanabbul emlékeztek az olvasott szövegre, amikor a szubvokalizáció nem volt lehetséges  Az olvasott mondatok globális értelmének megjegyzése nem csökkent, csak a kisebb részletek, egyes szavak pontos megjegyzése.

33 Vizuális információ (Baddeley 1992) Feladat: sakkállás felidézése Két féle disztraktor feladat:  Hangos számolás(szubvokalizáció elnyomása)  Gombnyomássorozat folytonos ismétlése (vizuális gyakorlás elnyomása)

34 Eredmények A számolás nem interferál A vizuális gyakorlás elnyomása viszont rontja a teljesítményt

35 Munkamemória

36 Baddeley modellje ( )

37 Fonológiai hurok:  Fonológiai tár  Gyakorló mechanizmus Téri-vizuális vázlattömb  Vizuális tár  Vizuális gyakorló mechanizmus Központi végrehajtó  Információ integrálása  chunking  Figyelem irányítása Hogyan kommunikál a rendszer a hosszútávú memóriával:

38 Baddeley új modellje (2000)


Letölteni ppt "Munkamemória Rövidtávú memória. Mire jó a memória? Beszélgetés követése Olvasás Hogy lezárjuk a gázt főzés után Felvegyük a cipőnket mielőtt elmegyünk."

Hasonló előadás


Google Hirdetések