Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gépjárművek bontásából származó műanyag hulladékok hasznosításának problémái és lehetőségei REMOPLAST KHT. Balázs Ildikó ügyvezető igazgató Nemzetközi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gépjárművek bontásából származó műanyag hulladékok hasznosításának problémái és lehetőségei REMOPLAST KHT. Balázs Ildikó ügyvezető igazgató Nemzetközi."— Előadás másolata:

1 Gépjárművek bontásából származó műanyag hulladékok hasznosításának problémái és lehetőségei REMOPLAST KHT. Balázs Ildikó ügyvezető igazgató Nemzetközi Konferencia a Hulladékká Vált Gépjárművekről Budapest, november 6. ÖKOTECH 7. Nemzetközi környezetvédelmi és kommunális szakkiállítás HUNGEXPO Budapesti Vásárközpont

2 A világ autógyártásának fejlődése Forrás: International Organization of Motor Vehicle Manufacturers

3 A gépjárművekben felhasznált műanyag alkatrészek össztömegének alakulása gyártás éve mennyiség (kg)

4 Európa műanyagfelhasználása Forrás: EuPC

5 Magyarország műanyag- felhasználása 2006-ban Forrás: Műanyag és Gumi, 2007./7.

6 A Magyarországon összegyűjtött műanyag hulladékok szektorok közötti megoszlása Forrás: Műanyag és Gumi, 2007./7.

7 A járműgyártáshoz felhasznált műanyagok elemzése a legfontosabb alkatrészek átlagos tömege és az azokhoz felhasznált műanyag típusok ÜtközőkPP,ABS,PC,PUR10 kg ÜtközőkPP,ABS,PC,PUR10 kg ÜlésekPUR,PP,PVC,ABS,PA13 kg ÜlésekPUR,PP,PVC,ABS,PA13 kg MűszerfalPP,PA,ABS,PC15 kg MűszerfalPP,PA,ABS,PC15 kg Üzemanyag rend.PE,POM,PA 7 kg Üzemanyag rend.PE,POM,PA 7 kg KarosszériaelemPP,PPE,UP 6 kg KarosszériaelemPP,PPE,UP 6 kg Motortéri alkatr.PA,PP,PBT 9 kg Motortéri alkatr.PA,PP,PBT 9 kg Belső burkolatPP,ABS,PET,PVC20 kg Belső burkolatPP,ABS,PET,PVC20 kg Elektromos alk.PP,PE,PA,PVC 7 kg Elektromos alk.PP,PE,PA,PVC 7 kg Külső burkolatABS,PA,PBT,PP 4 kg Külső burkolatABS,PA,PBT,PP 4 kg VilágítótestekPP,PC,PMMA,ABS,UP 5 kg VilágítótestekPP,PC,PMMA,ABS,UP 5 kg KárpitokPVC,PUR,PP,PE 8 kg KárpitokPVC,PUR,PP,PE 8 kg FolyadéktartályokPP,PE,PA 1 kg FolyadéktartályokPP,PE,PA 1 kg Forrás: EuPC

8 Műanyagtartalom anyagfajtánként - 6 autótípus vizsgálati eredményeként Gépkocsi típusPPABSPAPURPVCPE PMMA v. PC Összes Suzuki Swift I.14,50,73,310,01,90,80,530,0 Renault 1916,74,0-9,8-1,50,834,0 Ford Escort10,47,51,010,8--1,740,0 Citroen CZ21,08,03,37,0-9,01,049,0 Opel Corsa15,93,83,47,61,90,31,434,0 VW Golf14,63,31,45,0-7,30,632,0 Jellemző mennyiség15,04,02,04,01,06,01,036,0 * az adatok egy gépkocsira értendők, kg-ban Forrás: International Dismantling Information System

9 A személygépjárművekben felhasznált műanyagok I. Forrás: International Dismantling Information System

10 A személygépjárművekben felhasznált műanyagok II. Forrás: International Dismantling Information System

11 A személygépjárművekben felhasznált műanyagok III. Forrás: International Dismantling Information System

12 Az újrafeldolgozás hazai alternatívái 1. Az újrafeldolgozás során gyártható termékek kétféle piaci szegmensen értékesíthetők: Eredeti célra, műanyag alkatrészként az autógyárak tervezési-fejlesztési rendszeréhez szorosan kapcsolódva. (többéves előkészítést igényel, mely a nemzetközi piacon megkezdődött) Eredeti célra, műanyag alkatrészként az autógyárak tervezési-fejlesztési rendszeréhez szorosan kapcsolódva. (többéves előkészítést igényel, mely a nemzetközi piacon megkezdődött) Újrafeldolgozás más, műszakilag és/vagy esztétikailag kevésbé igényes műanyag termékké. Ezen a piacon az olcsó ár a legfontosabb, így a csomagolási hulladékokkal is versenyeznie kell a reciklátumoknak. Újrafeldolgozás más, műszakilag és/vagy esztétikailag kevésbé igényes műanyag termékké. Ezen a piacon az olcsó ár a legfontosabb, így a csomagolási hulladékokkal is versenyeznie kell a reciklátumoknak. Az újrafeldolgozás technológiai és gépészeti feltételei kialakultak, csak a terméket és a piacot kell megtalálni Az újrafeldolgozás technológiai és gépészeti feltételei kialakultak, csak a terméket és a piacot kell megtalálni

13 Az újrafeldolgozás hazai alternatívái 2. Hazai hasznosítás: ABS, PA magasabb értéke miatt ABS, PA magasabb értéke miatt PP, PUR hab mennyisége és tulajdonságai miatt PP, PUR hab mennyisége és tulajdonságai miatt A műanyag hulladékok újrahasznosításával foglalkozó hazai vállalkozók többsége csak beruházás végrehajtása után lehet képes jó minőségű regranulátum előállítására A műanyag hulladékok újrahasznosításával foglalkozó hazai vállalkozók többsége csak beruházás végrehajtása után lehet képes jó minőségű regranulátum előállítására A mennyiségi felfutás a begyűjtés és az értékesítési lehetőségek bővülésének függvénye A mennyiségi felfutás a begyűjtés és az értékesítési lehetőségek bővülésének függvénye Azokat a műanyag hulladékokat, melyeket nem érdemes újrafeldolgozni, energetikai hasznosításra célszerű átadni (gazdaságosság) Azokat a műanyag hulladékokat, melyeket nem érdemes újrafeldolgozni, energetikai hasznosításra célszerű átadni (gazdaságosság)

14 Műanyag hulladékok hasznosítási lehetőségei Nagy alkatrészek kiszereléseShredder maradék Válogatás Újrafeldolgozás Kezelések Nagyüzemi technológiák: nyersanyagként hasznosítás energetikai hasznosítás

15 1143 Budapest, Stefánia út 75. fsz. 1. Tel.: Fax: Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Gépjárművek bontásából származó műanyag hulladékok hasznosításának problémái és lehetőségei REMOPLAST KHT. Balázs Ildikó ügyvezető igazgató Nemzetközi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések