Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia V. Országos Művészeti Diákköri Konferencia Sopron 2011. április 19-21.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia V. Országos Művészeti Diákköri Konferencia Sopron 2011. április 19-21."— Előadás másolata:

1 XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia V. Országos Művészeti Diákköri Konferencia Sopron április

2 A mese, és ami mögötte van (A rítustól napjainkig) Készítette: Haraszti Ágnes

3 A MESE SZÜLETÉSE A MESE SZÜLETÉSE

4 1.A mesék valós alapokra épülnek? Rítus, mítosz rítus=mítosz eljátszása,cselekvő felidézése mítosz=a rituális cselekvések magyarázata Monda, hiedelem Mese Rítus - mítosz - hiedelem - monda - MESE

5 Beavatási szertartás  mese Törzseknél: Felnőtté válás(kínzás, testi fenyítés  jelképes halál) Előkészíti a házasságra a fiatalokat Beépülés a közösségbe Középkorban: Embertelen büntetések, (boszorkányégetések, kerékbetörés) Várak, királyok, bezárt grófkisasszonyok, lovagrendek

6 Felvilágosodás korában: A testi fenyítést elvetik, megváltozott értelem Romantika korában: Kannibalizmus jegyei (emberevő óriások, fenevadak, sárkányok) Totemizmus emlékei (halak, kígyók „táltos paripák”madarak, farkasok

7 A MESE HATÁSA

8

9 2. Tartósan öröklődő séma: Föld alatt, gyomor helyszín Erdő, barlang, ház éves gyerekek beavatandók Eltévedt gyerek (halálba indul) Baba jaga, mágus beavató Gonosz boszorka, varázsló Kínzás, szervek átrendezése, megtisztulás(tűz), halál, feltámadás cselekmény Beavatott visszahat a beavatóra (sárkányölés, tűzbe lökés) Újjászületés, új név, állati erő/ hatalom/nyelv végkifejlet Varázseszközzel eljut a túlvilágra (lovon repül) Hős: tűri a szenvedést, gyomorba jut hősies tett Hős: aki megöli az elnyelőt Totemállatok szereplő Erdei manó

10 Romantika kora: Herderi hatás Nemzeti öntudat felébredése Történelmi kor is készen áll  hagyományőrzés+középpontban már a gyerekek is Arany János : milyen a jó mesegyűjtő? Goethe : a mesék finomítása/enyhítése Grimm testvérek : gyűjtés, formálás Kulturális, társadalmi, tudományos fejlettségi szint Generációváltás = történet alakulás (szóbeliségnek köszönhető) Beavatási szertartások (Propp könyve is alátámasztja) felnőtté válás = száműzetés az erdőbe  ókorban: elfogadott, középkorban: kevésbé, felvilágosodásban: bolondság

11 A MESE SZEREPE

12 3. A társadalom hatással van a mesére és fordítva: Az ego nem személyes (Marie Louise von Franz) Van ami állandó: alapvető emberi érzések, szükségletek, kialakított normák Mese=problémamegoldó eszköz (Boldizsár Ildikó: Meseterápia) Magyarázat a mesetípusok népszerűségére Mese szerepe (2 oldalú kommunikáció)

13 Hol áll a népmese? Televízió: Gerbner: A média rejtett üzenetei Félelem, durvaság Magány Közvetett kommunikáció Népmese: Piroska és a farkas, Jancsi és Juliska Félelem, durvaság Katarzis élmény Közvetlen kommunikáció

14 (Farkas Ferenc mesét mond Baranyában, 1900) Orális termék, a kedvezőtlen meséket kiveti a közönség, a mese életben maradása a közönségtől is nagyban függ

15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia V. Országos Művészeti Diákköri Konferencia Sopron 2011. április 19-21."

Hasonló előadás


Google Hirdetések