Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az új globális demokrácia modell és demokráciatudat Varga Csaba szociológus c. egyetemi docens Stratégiakutató Intézet elnöke.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az új globális demokrácia modell és demokráciatudat Varga Csaba szociológus c. egyetemi docens Stratégiakutató Intézet elnöke."— Előadás másolata:

1 Az új globális demokrácia modell és demokráciatudat Varga Csaba szociológus c. egyetemi docens Stratégiakutató Intézet elnöke

2 Összegző tételek Ipari Korban Ipari Korban Egyén – állam – társadalom – demokrácia helyett Egyén – állam – társadalom – demokrácia helyett Állampolgár – (ipari) állam – polgári társadalom – képviseleti demokrácia Állampolgár – (ipari) állam – polgári társadalom – képviseleti demokrácia Szocialista Korban Egyén – állam – társadalom – demokrácia helyett Állampolgár/államosított polgár – pártállam – államosított társadalom – szocialista „demokrácia” Információs Korban Egyén – állam – társadalom – demokrácia helyett Hálózati polgár – digitális állam – intelligens társadalom – e-demokrácia A következő negyedszázadban Egyén – állam – társadalom – demokrácia helyett ?

3 Hol is tartunk 2006 tavaszán Nincs Magyarország, nincs állam, nincs demokrácia, nincs tudás, nincs jelen és jövő Nincs Magyarország, nincs állam, nincs demokrácia, nincs tudás, nincs jelen és jövő Van kvázi-Magyarország, jobbára önös hatalmi szándékokat kiszolgáló állam, jórészt kvázi-demokrácia, látszat-tudás, jövőhiány, stb. Van kvázi-Magyarország, jobbára önös hatalmi szándékokat kiszolgáló állam, jórészt kvázi-demokrácia, látszat-tudás, jövőhiány, stb. A politikai intézményrendszer és az elit legalább ötven százalékban alulteljesít, miközben részben elkötelezettségből, részben alibiből fontos lépéseket tesz (EU-tagság, államcsőd elkerülése, országgyűlési választások, stb.) A politikai intézményrendszer és az elit legalább ötven százalékban alulteljesít, miközben részben elkötelezettségből, részben alibiből fontos lépéseket tesz (EU-tagság, államcsőd elkerülése, országgyűlési választások, stb.) Magyarország 1990-ben a kapitalizmus múltját vállalta jövőnek, és ezt a maradi múltat hellyel-közel beteljesítette, de a vártnál sokkal nehezebben tudunk kilépni az ipari korból Magyarország 1990-ben a kapitalizmus múltját vállalta jövőnek, és ezt a maradi múltat hellyel-közel beteljesítette, de a vártnál sokkal nehezebben tudunk kilépni az ipari korból A fontos szellemi értékek, erkölcsi felismerések, személyes autonómiák, kollektív összefogások folyamatosan leértékelődnek; nincs európai minőség, nincs nemzeti tudat, nincs szociális igazságosság, stb. A fontos szellemi értékek, erkölcsi felismerések, személyes autonómiák, kollektív összefogások folyamatosan leértékelődnek; nincs európai minőség, nincs nemzeti tudat, nincs szociális igazságosság, stb. A király évek óta meztelen, de kevesen mernek megszólalni, a nyilvánosság inkább eltakarja, mint feltárja az igazságokat A király évek óta meztelen, de kevesen mernek megszólalni, a nyilvánosság inkább eltakarja, mint feltárja az igazságokat

4 Miért is mondtuk? A baloldali párt neokonzervatív (vagy/és neoliberális), a jobboldali párt baloldali programot hirdetett A baloldali párt neokonzervatív (vagy/és neoliberális), a jobboldali párt baloldali programot hirdetett Mindegyik párt inkább volt alkalmatlan, mint alkalmas a kormányzásra az elmúlt tizenöt évben Mindegyik párt inkább volt alkalmatlan, mint alkalmas a kormányzásra az elmúlt tizenöt évben A vezető politikusok többségének életútja, magatartása – minden szerető elfogultság ellenére – egyáltalán nem tekinthető példaértékűnek A vezető politikusok többségének életútja, magatartása – minden szerető elfogultság ellenére – egyáltalán nem tekinthető példaértékűnek Az új politikai csúcselit – mint a késői szocializmus is - gyakran arrogáns, kíméletlen és olykor nem haboz titkos vagy rejtett módszereket és eszközöket bevetni Az új politikai csúcselit – mint a késői szocializmus is - gyakran arrogáns, kíméletlen és olykor nem haboz titkos vagy rejtett módszereket és eszközöket bevetni Mindegyik párt – a kölcsönös eltussolások ellenére - nagy számú korrupcióval gyanúsítható Mindegyik párt – a kölcsönös eltussolások ellenére - nagy számú korrupcióval gyanúsítható Az értelmiség végképpen elvesztette kritikai képességét és irracionális kötödések és/vagy racionális hasznok miatt kiszolgálja az általa azért nagyjából átlátható állapotokat Az értelmiség végképpen elvesztette kritikai képességét és irracionális kötödések és/vagy racionális hasznok miatt kiszolgálja az általa azért nagyjából átlátható állapotokat

5 Csupán ostobák vagyunk? Nem, mert az új globális-lokális erőtér és ezek törvényei nehezen értelmezhetők és alkalmazhatók Nem, mert az új globális-lokális erőtér és ezek törvényei nehezen értelmezhetők és alkalmazhatók Nem, mert Európa és Magyarország érdek- és fogyasztás- központú gondolkodása, mentalitása folytathatatlan Nem, mert Európa és Magyarország érdek- és fogyasztás- központú gondolkodása, mentalitása folytathatatlan Nem, mert a klasszikus-ideális demokrácia helyett, valamilyen demokrácia köntösű, új kvázi uralmi rendszer alakult ki Nem, mert a klasszikus-ideális demokrácia helyett, valamilyen demokrácia köntösű, új kvázi uralmi rendszer alakult ki Nem, mert a racionális-irracionális logika alapján sem eddig, sem ezután a világ nem tehető rendbe Nem, mert a racionális-irracionális logika alapján sem eddig, sem ezután a világ nem tehető rendbe Nem, mert az ipari kor végletesen differenciált, felszeletelt, iparosított normál-tudománya gyakran elavult és nem ad válaszokat Nem, mert az ipari kor végletesen differenciált, felszeletelt, iparosított normál-tudománya gyakran elavult és nem ad válaszokat Nem, mert a hangadók többségének felfoghatatlan, hogy az ember lényegét tekintve egyszerre tudati és spirituális- transzcendens lény Nem, mert a hangadók többségének felfoghatatlan, hogy az ember lényegét tekintve egyszerre tudati és spirituális- transzcendens lény Nem, mert se a régi, se az új kvázi-uralkodó osztályoknak fogalmuk sincs hogyan lehetne továbblépni Nem, mert se a régi, se az új kvázi-uralkodó osztályoknak fogalmuk sincs hogyan lehetne továbblépni

6 Nullegyenesekből felépítet Robinson-kongruencia Csavart fizikai terek Roger Penrose ráébredt, hogy egy olyan komplex teret kell megalkotnia, melyet nullegyenesekből alkotott elvont kongruenciákból hoz létre. Ez lenne a kvantumelmélet mögött meghúzódó elsődleges tér, az első fotonok által létrehozott tér, melyben a kvantált térgörbületnek értelmet lehetne adni. Ahogyan a körülöttünk lévő anyag elemi kvantum-részecskékből épül fel – gondolkodott Penrose – a valós téridő is egy ilyen alapvetőbb térből születne (Dienes István) Csavart társadalmi tudatterek

7 Szóval: Az univerzális és egyben lokális csőd súlyosabb, mint bárki feltételezheti: ez valóságcsőd és tudatcsőd Az univerzális és egyben lokális csőd súlyosabb, mint bárki feltételezheti: ez valóságcsőd és tudatcsőd Nem azért, mert az államadósság magas, nem azért, mert a költségvetési hiány ijesztő, nem azért, mert.. A pénzközpontú világkapitalizmus keretei között ezek a rendszerválságok újabb válságok árán feltehetően még sokáig kezelhetők Nem azért, mert az államadósság magas, nem azért, mert a költségvetési hiány ijesztő, nem azért, mert.. A pénzközpontú világkapitalizmus keretei között ezek a rendszerválságok újabb válságok árán feltehetően még sokáig kezelhetők A válság megoldása nem mehet végbe csak állami, nemzeti, nagyrégiós vagy kontinentális keretek között, ám az univerzális vagy globális és lokális alternatívák nem képezik civilizációs diskurzus tárgyát A válság megoldása nem mehet végbe csak állami, nemzeti, nagyrégiós vagy kontinentális keretek között, ám az univerzális vagy globális és lokális alternatívák nem képezik civilizációs diskurzus tárgyát A civilizációs diskurzushoz szükséges intézmények, fórumok nincsenek, vagy csak most jönnek létre és ugyanakkor gyakran ugyanolyan párbeszéd képtelenek, mint az általuk bírált hatalmi-rendszerek A civilizációs diskurzushoz szükséges intézmények, fórumok nincsenek, vagy csak most jönnek létre és ugyanakkor gyakran ugyanolyan párbeszéd képtelenek, mint az általuk bírált hatalmi-rendszerek Csend nincs, de beszéd sem – miközben nem lehet tiszta lappal folytatni, de akkor merre-hogyan valamerre? Csend nincs, de beszéd sem – miközben nem lehet tiszta lappal folytatni, de akkor merre-hogyan valamerre?

8 Miért nincs demokráciaelmélet? Először is, azért nincs demokrácia-elmélet, mert nincs – klasszikus értelemben vett – demokrácia (képviseleti demokrácia); ez a torzó demokrácia elve Először is, azért nincs demokrácia-elmélet, mert nincs – klasszikus értelemben vett – demokrácia (képviseleti demokrácia); ez a torzó demokrácia elve Az új globális demokrácia-modell: a nem demokrácia, demokrácia köntösben Az új globális demokrácia-modell: a nem demokrácia, demokrácia köntösben Ez nem magyar sajátosság – ez ma globális valóság Ez nem magyar sajátosság – ez ma globális valóság Ennek ellenére a fejlett világ ezt a felemás, korlátozott demokráciát exportálja a kevésbé fejlett vagy fejletlen országokba Ennek ellenére a fejlett világ ezt a felemás, korlátozott demokráciát exportálja a kevésbé fejlett vagy fejletlen országokba Közben számos progresszív tudáscsoport joggal védeni akarja a demokráciát (elvként és gyakorlatként), de nem nagyon veszi tudomásul, vagy alig érti, hogy baj van a demokráciával Közben számos progresszív tudáscsoport joggal védeni akarja a demokráciát (elvként és gyakorlatként), de nem nagyon veszi tudomásul, vagy alig érti, hogy baj van a demokráciával Nincs más lehetőség, mint annak megértése, hogy például a Tocqueville által megfogalmazott (mélyen a társadalmi, szellemi, kulturális folyamatokba ágyazott) demokrácia-modellhez képest a globális demokrácia- gyakorlat látszat-demokrácia Nincs más lehetőség, mint annak megértése, hogy például a Tocqueville által megfogalmazott (mélyen a társadalmi, szellemi, kulturális folyamatokba ágyazott) demokrácia-modellhez képest a globális demokrácia- gyakorlat látszat-demokrácia

9 Miért nincs demokráciaelmélet? (2) Folytassuk a deficit-mérleget. Másodszor, azért nincs demokrácia, mert a magyar társadalom tagjainak nagy többsége nem érti helyzetét és a nem-értés miatt már a dialógus is lehetetlen (ez megint nem magyar sajátosság) Folytassuk a deficit-mérleget. Másodszor, azért nincs demokrácia, mert a magyar társadalom tagjainak nagy többsége nem érti helyzetét és a nem-értés miatt már a dialógus is lehetetlen (ez megint nem magyar sajátosság) Korábban azt gondoltuk, ahol diktatúra van, ott diktatúra van, ám mára az ismerődött fel, hogy ahol demokrácia van, ott nincs okvetlenül demokrácia Korábban azt gondoltuk, ahol diktatúra van, ott diktatúra van, ám mára az ismerődött fel, hogy ahol demokrácia van, ott nincs okvetlenül demokrácia A szakmai gondolkodás odáig jutott el, hogy különbséget tesz erős és gyenge demokrácia között, s az erős demokrácián gyakorlatilag diktatúrába hajló rendszert és berendezkedést ért A szakmai gondolkodás odáig jutott el, hogy különbséget tesz erős és gyenge demokrácia között, s az erős demokrácián gyakorlatilag diktatúrába hajló rendszert és berendezkedést ért Nincs a demokráciáról átfogó jövőkép, ám ez részben annak is következménye, hogy az új globális-lokális világ belezuhant a jövőbe és a folytatásról sincs elképzelése Nincs a demokráciáról átfogó jövőkép, ám ez részben annak is következménye, hogy az új globális-lokális világ belezuhant a jövőbe és a folytatásról sincs elképzelése

10 Kitérő: Alexis de Tocqueville „Azt hiszem, a politikai hatalom túlzott központosítása a társadalom elsatnyulásához és hosszú távon magának a kormányzatnak az elgyöngüléséhez vezet.” „Azt hiszem, a politikai hatalom túlzott központosítása a társadalom elsatnyulásához és hosszú távon magának a kormányzatnak az elgyöngüléséhez vezet.” „…meglepődve és elborzadva látjuk, hogy Európában minden a központi hatalom előjogainak végtelen kiterjesztésére törekszik, míg az egyéni lét fokozatosan gyengébb, alárendeltebb és bizonytalanabb helyzetbe kerül.” „…meglepődve és elborzadva látjuk, hogy Európában minden a központi hatalom előjogainak végtelen kiterjesztésére törekszik, míg az egyéni lét fokozatosan gyengébb, alárendeltebb és bizonytalanabb helyzetbe kerül.” „Az állam magához veszi, sőt gyakran anyja karjából ragadja el a gyermeket, hogy alkalmazottaira bízza; az állam vállalja, hogy érzelmeket sugalljon, s eszméket adjon minden nemzedéknek. Az oktatásban éppoly egyöntetűség uralkodik, mint minden másban; a változatosság, akár a szabadság, napról napra fogyatkozik.” (Az amerikai demokrácia, 952, 955, 957) „Az állam magához veszi, sőt gyakran anyja karjából ragadja el a gyermeket, hogy alkalmazottaira bízza; az állam vállalja, hogy érzelmeket sugalljon, s eszméket adjon minden nemzedéknek. Az oktatásban éppoly egyöntetűség uralkodik, mint minden másban; a változatosság, akár a szabadság, napról napra fogyatkozik.” (Az amerikai demokrácia, 952, 955, 957)

11 Mi történik a demokráciával? (1) A demokrácia elveit és gyakorlatait súlyosan kikezdte, hogy a demokrácia gyakran visszasüllyed a hatalmi alkuk kölcsönösen manipulált játszmaterévé (a deficit fő oka) A demokrácia elveit és gyakorlatait súlyosan kikezdte, hogy a demokrácia gyakran visszasüllyed a hatalmi alkuk kölcsönösen manipulált játszmaterévé (a deficit fő oka) A többpárti, parlamentáris, elvileg hatalom megosztást megtestesítő és szimbolizáló demokratikus hatalomberendezkedés nehézségekkel ugyan, de alkalmassá vált a demokráciát egyszerre vállaló és kijátszó, személyes vagy társadalmi érdeket képviselő politikai osztály (átmeneti?) legitimmé tételére A többpárti, parlamentáris, elvileg hatalom megosztást megtestesítő és szimbolizáló demokratikus hatalomberendezkedés nehézségekkel ugyan, de alkalmassá vált a demokráciát egyszerre vállaló és kijátszó, személyes vagy társadalmi érdeket képviselő politikai osztály (átmeneti?) legitimmé tételére Kikezdte tehát a demokráciát, hogy az emberi civilizáció (a globális társadalom) az ezredforduló előtt és után társadalmilag korlátozottan ellenőrzött, a centralizált államok által működtetett katonai, politikai, gazdasági uralmi rendszer maradt Kikezdte tehát a demokráciát, hogy az emberi civilizáció (a globális társadalom) az ezredforduló előtt és után társadalmilag korlátozottan ellenőrzött, a centralizált államok által működtetett katonai, politikai, gazdasági uralmi rendszer maradt Ez az állítás igaz egy-egy államon belül és igaz az államok közötti (világhatalmi) viszonyokban Ez az állítás igaz egy-egy államon belül és igaz az államok közötti (világhatalmi) viszonyokban Ennek ellenére az államok többsége a demokrácia minimumot egyre szélesebb körben igyekszik betartani a globális szintéren Ennek ellenére az államok többsége a demokrácia minimumot egyre szélesebb körben igyekszik betartani a globális szintéren

12 Mi történik a demokráciával? (2) A demokrácia elveinek finom kiiktatásával, de egyúttal kihasználásával (ez a demokrácia-paradoxon), és a demokrácia intézményrendszerének professzionális felhasználásával a különböző uralkodó érdekcsoportok gyakorolják a hatalmat A demokrácia elveinek finom kiiktatásával, de egyúttal kihasználásával (ez a demokrácia-paradoxon), és a demokrácia intézményrendszerének professzionális felhasználásával a különböző uralkodó érdekcsoportok gyakorolják a hatalmat Ám a finom elemzés azt is láttatja, hogy az uralom új típusú koncentrációja közben a globális, kontinentális és nemzeti hatalmak működőképessége gyengül, olykor szinte cselekvésképtelennek látszanak és legitimitásuk drasztikusan csökken (billegő állami-hatalmi rendszerek tézise) Ám a finom elemzés azt is láttatja, hogy az uralom új típusú koncentrációja közben a globális, kontinentális és nemzeti hatalmak működőképessége gyengül, olykor szinte cselekvésképtelennek látszanak és legitimitásuk drasztikusan csökken (billegő állami-hatalmi rendszerek tézise) Nem világos, hogy a posztmodern politika nem lehet csak pusztán a hideg, durva érdekek rejtett érvényesítésének manipulált terepe Nem világos, hogy a posztmodern politika nem lehet csak pusztán a hideg, durva érdekek rejtett érvényesítésének manipulált terepe Még akkor sem, ha a társadalom megosztottsága ma már egyáltalán nemcsak anyagi, vagyoni tőkemegosztottság; ráadásul a különböző társadalmi előnyök és hátrányok összegződnek, ám a viszonyok durvaságát tompítja, hogy nőtt az esély a személyes társadalmi emelkedésre Még akkor sem, ha a társadalom megosztottsága ma már egyáltalán nemcsak anyagi, vagyoni tőkemegosztottság; ráadásul a különböző társadalmi előnyök és hátrányok összegződnek, ám a viszonyok durvaságát tompítja, hogy nőtt az esély a személyes társadalmi emelkedésre

13 Kitérő: értelmezési keret személyes és társadalmi tudás egyéni és közösségi tudat helyi demokrácia intézményei állam (és közigazgatás) egyén (helyi polgár) társadalom (helyi társadalom)

14 Globális paradigmaváltás elején Ha a társadalom – egyaránt lokális, nemzeti, kontinentális vagy globális szinten – csak durva, különböző tőkék versengések terepe, akkor a politikai mezőben sem lehet másképpen és fordítva is Ha a társadalom – egyaránt lokális, nemzeti, kontinentális vagy globális szinten – csak durva, különböző tőkék versengések terepe, akkor a politikai mezőben sem lehet másképpen és fordítva is Ha a civil társadalmi belső világa is anti-demokratikus, ez furcsa módon bizonyos mértékig legitimmé teszi a felső politikai-hatalmi struktúrák kvázi-demokráciáját (az íratlan alkotmány egyik alaptétele) Ha a civil társadalmi belső világa is anti-demokratikus, ez furcsa módon bizonyos mértékig legitimmé teszi a felső politikai-hatalmi struktúrák kvázi-demokráciáját (az íratlan alkotmány egyik alaptétele) A demokráciát szintén kikezdte tehát, hogy a társadalomban sincs törekvés a kiegyezésre, az egyensúlyra, ezt a demokrácia intézményrendszere nem tudja sem helyettesíteni, sem pótolni (az állami alatti szintek egyensúlytalanságának tézise) A demokráciát szintén kikezdte tehát, hogy a társadalomban sincs törekvés a kiegyezésre, az egyensúlyra, ezt a demokrácia intézményrendszere nem tudja sem helyettesíteni, sem pótolni (az állami alatti szintek egyensúlytalanságának tézise) A globális térben azonban felgyorsult a társadalmi és szellemi paradigmaváltás, ami már a hatvanas évek eleje óta demonstrálódik; ez egyszerre egyre nyíltabb és egyre tompítottabb, eddig még nem ismert típusú „lázadás”; ma érvénytelen modell 1968-nak mint a párizsi, mint a prágai lázadása A globális térben azonban felgyorsult a társadalmi és szellemi paradigmaváltás, ami már a hatvanas évek eleje óta demonstrálódik; ez egyszerre egyre nyíltabb és egyre tompítottabb, eddig még nem ismert típusú „lázadás”; ma érvénytelen modell 1968-nak mint a párizsi, mint a prágai lázadása

15 Hova vezethet a paradigmaváltás elmismásolása? A globális térben a politikai szint és intézményrendszer leépülése azért gyorsul fel, mert a demokratikus politikai intézményrendszer – akarva vagy akaratlanul – nem veszi tudomásul a paradigmaváltást és szisztematikusan konzerválni akarja azt a politikai berendezkedést, amelynek gyakorlata kifejezetten az uralkodó rétegeknek kedvez; A globális térben a politikai szint és intézményrendszer leépülése azért gyorsul fel, mert a demokratikus politikai intézményrendszer – akarva vagy akaratlanul – nem veszi tudomásul a paradigmaváltást és szisztematikusan konzerválni akarja azt a politikai berendezkedést, amelynek gyakorlata kifejezetten az uralkodó rétegeknek kedvez; Micsoda dilemma: a világ valójában demokráciát (vagy úgymond igazi demokráciát) akar, ám a létező demokrácia gyakorlata egyelőre eltorlaszolja a politikai paradigmaváltás elől az utat; Micsoda dilemma: a világ valójában demokráciát (vagy úgymond igazi demokráciát) akar, ám a létező demokrácia gyakorlata egyelőre eltorlaszolja a politikai paradigmaváltás elől az utat; Ugyanakkor a globális társadalomból Európába emigrált nem európai társadalmi csoportok gazdasági, társadalmi, lelki, vallási) kiszolgáltatottsága klasszikus lokális lázadásokat generál Ugyanakkor a globális társadalomból Európába emigrált nem európai társadalmi csoportok gazdasági, társadalmi, lelki, vallási) kiszolgáltatottsága klasszikus lokális lázadásokat generál Egymással szembe forduló, párhuzamos jelenségek: liberális elmélet és liberális illúziók, töredezetten liberális demokrácia és torzó demokrácia liberális köntösben, liberális empátia és liberális antipátia, stb.; a liberális világrenddel nem az emberiség története ér véget, hanem egy sajátos, ipari kori liberális modell vár meghaladásra Egymással szembe forduló, párhuzamos jelenségek: liberális elmélet és liberális illúziók, töredezetten liberális demokrácia és torzó demokrácia liberális köntösben, liberális empátia és liberális antipátia, stb.; a liberális világrenddel nem az emberiség története ér véget, hanem egy sajátos, ipari kori liberális modell vár meghaladásra

16 Kitérő: civil társadalom Az Ipari Kor civil társadalom fogalmának értelmezési típusai elsőAktív, elkötelezett állampolgárok kapcsolathálózata: közösségi feladatot vállaló helyi polgárok, de a nem aktív, nem kötelezett állampolgárok nem tartoznak bele; másodikPolitikai társadalom: liberális demokrácia intézménye, nyitott társadalom, politikai-hatalmi ellensúly, stb. harma- dik Személy- és szervezet-egyesülések, önálló társadalmi szervezetek: polgári intézményesített kezdeményezések, szervezetbe tömörült állampolgárok, független szervezetek és mozgalmak, munkaadók és munkavállalók szervezetei, államot ellenőrző intézmények, non-profit szektor, stb. negyedikGazdasági társadalom: a piac intézménye, spontán helyi piac és vállalkozásai, gazdasági kapcsolatok kerete, stb. ötödikÁllam és társadalom közötti közvetítő tér: társadalmi érintkezések közege, privát cselekvések tere, aktív önkéntes közvetítő szektor, stb. hatodikUralommentes kommunikációs tér: állam, gazdaság által nem befolyásolt közösségi kommunikációk rendszere, stb. hetedikNormakép, jövőkép: civil társadalom normatív jövőképe, liberális társadalomkép, közösségi normák képviselője, stb.

17 Új valóság felé haladunk? A demokrácia modell gyakorlatát az is átláthatatlanná teszi, hogy a posztmodern valóság, a posztmodern tudat és a posztmodern logikai tér – a világ fennálló politikai díszletei között és mögött – gyors változáson megy keresztül A demokrácia modell gyakorlatát az is átláthatatlanná teszi, hogy a posztmodern valóság, a posztmodern tudat és a posztmodern logikai tér – a világ fennálló politikai díszletei között és mögött – gyors változáson megy keresztül Ennek egyik jele az, hogy a valóság például megduplázódik Ennek egyik jele az, hogy a valóság például megduplázódik Boldogabb békeidőkben az emberi civilizáció a természet mellé egy második valóságot (a második természetet) hozta létre, csakhogy néhány évtizede olyan virtuális valóságot is teremt, amit rögtön intézményesedik és megjelenik a második természet világában (család, törzs, állam, nemzet, stb.) új csoportokat és létformákat inspirálva Boldogabb békeidőkben az emberi civilizáció a természet mellé egy második valóságot (a második természetet) hozta létre, csakhogy néhány évtizede olyan virtuális valóságot is teremt, amit rögtön intézményesedik és megjelenik a második természet világában (család, törzs, állam, nemzet, stb.) új csoportokat és létformákat inspirálva Érdekes, hogy most válik igazán világossá: az emberi társadalom gyakorlatilag eddig is csak virtuális formában létezett Érdekes, hogy most válik igazán világossá: az emberi társadalom gyakorlatilag eddig is csak virtuális formában létezett Egyáltalán nem meglepő, hogy az információs kor technikáinak kihasználásával az új valóság és az új paradigma civil képviselői megjelennek globális civil érdek- és értékképviseletként Egyáltalán nem meglepő, hogy az információs kor technikáinak kihasználásával az új valóság és az új paradigma civil képviselői megjelennek globális civil érdek- és értékképviseletként A globális demokrácia modell tényleges és lassan kiürülő gyakorlata mögött tehát a globális társadalom megváltozik, átszerkesztődik, s új szereplőket kénytelen tudomásul venni A globális demokrácia modell tényleges és lassan kiürülő gyakorlata mögött tehát a globális társadalom megváltozik, átszerkesztődik, s új szereplőket kénytelen tudomásul venni

18 Kitérő: új valóságok, új szerkezet A második természet tehát kibővül, vagy egy harmadik természet jön létre (a mediatizált információs- kommunikációs valóság) A második természet tehát kibővül, vagy egy harmadik természet jön létre (a mediatizált információs- kommunikációs valóság) A klasszikus virtuális valóság is megduplázódik, akár ez is nevezhető új virtuális, vagy harmadik valóságnak, amit a média és az internet valósága testesít meg és egyúttal szimbolizál A klasszikus virtuális valóság is megduplázódik, akár ez is nevezhető új virtuális, vagy harmadik valóságnak, amit a média és az internet valósága testesít meg és egyúttal szimbolizál Nem csak a tényleges és virtuális valóságok kiterjedése és duplázódása játszódik le, hanem az új világszerkezet kialakulása Nem csak a tényleges és virtuális valóságok kiterjedése és duplázódása játszódik le, hanem az új világszerkezet kialakulása Új univerzális-globális és egyszerre globális és lokális világszerkezet születik, amelynek van teteje és van alja (párhuzamos világegyetemek, felső és alsó tudati valóságok) Új univerzális-globális és egyszerre globális és lokális világszerkezet születik, amelynek van teteje és van alja (párhuzamos világegyetemek, felső és alsó tudati valóságok) Gyakorlatilag minden valóság globalizálódik, miközben a globális valóság is egyfajta virtuális valóság és egyelőre a globális valóság új típusú lokális valóságban létezik Gyakorlatilag minden valóság globalizálódik, miközben a globális valóság is egyfajta virtuális valóság és egyelőre a globális valóság új típusú lokális valóságban létezik

19 Mit jelent ez a demokráciára vonatkoztatva? (1) A demokráciának (elvrendszerként, jog-rendszerként, intézményrendszerként) egyszerre kell differenciálódnia és egységesülnie A demokráciának (elvrendszerként, jog-rendszerként, intézményrendszerként) egyszerre kell differenciálódnia és egységesülnie A differenciálódás miatt szükség van globális, kontinentális, nemzeti és regionális demokráciavízióra, minden szintű jogrendszerre, és ugyanakkor szintenként eltérő intézményrendszerre A differenciálódás miatt szükség van globális, kontinentális, nemzeti és regionális demokráciavízióra, minden szintű jogrendszerre, és ugyanakkor szintenként eltérő intézményrendszerre Ma az új globális demokrácia elveiről, formáiról se elmélet, se gyakorlat (kivéve a részvételi demokrácia kísérleteit) Ma az új globális demokrácia elveiről, formáiról se elmélet, se gyakorlat (kivéve a részvételi demokrácia kísérleteit) A kontinentális demokrácia elmélete egyelőre lemásolja az ipari kor nemzetállami koncepcióit és döntési szisztémáit A kontinentális demokrácia elmélete egyelőre lemásolja az ipari kor nemzetállami koncepcióit és döntési szisztémáit Nincs a klasszikus liberalizmust, konzervativizmust és szociáldemokráciát egyaránt meghaladó politika- és demokráciaelmélet, amely már egységesülő rendszert gondol végig és tervez meg Nincs a klasszikus liberalizmust, konzervativizmust és szociáldemokráciát egyaránt meghaladó politika- és demokráciaelmélet, amely már egységesülő rendszert gondol végig és tervez meg

20 Mit jelent ez a demokráciára vonatkoztatva? (2) A lokális demokráciának sincs új programja, marad a 19. századi önkormányzati felfogás - maximum szerényen javított, de nem modernizált változata A lokális demokráciának sincs új programja, marad a 19. századi önkormányzati felfogás - maximum szerényen javított, de nem modernizált változata Fel sem vetődik az új valóságok és az új virtuális valóságok működési rendjének, demokratikus döntéshozatalainak kidolgozása Fel sem vetődik az új valóságok és az új virtuális valóságok működési rendjének, demokratikus döntéshozatalainak kidolgozása A politikai gondolkodás képtelen felismerni, hogy az új globális tudás szerint egyre valószínűbb, éppen az új természettudományos kutatások alapján, hogy nincs objektív valóság, objektív anyag, avagy minden valóság a személy és kollektív tudatállapotok „terméke”. Ezért a politikai vagy hatalmi rendszereket minimum egyúttal tudat-rendszerekként is értelmezni kell A politikai gondolkodás képtelen felismerni, hogy az új globális tudás szerint egyre valószínűbb, éppen az új természettudományos kutatások alapján, hogy nincs objektív valóság, objektív anyag, avagy minden valóság a személy és kollektív tudatállapotok „terméke”. Ezért a politikai vagy hatalmi rendszereket minimum egyúttal tudat-rendszerekként is értelmezni kell A nemzeti, nemzetállami, állami demokrácia lényegileg ugyanott tart, mint a 19. században és ez ma egy új globális krízis tényező A nemzeti, nemzetállami, állami demokrácia lényegileg ugyanott tart, mint a 19. században és ez ma egy új globális krízis tényező

21 Tudatállapot-demokrácia Akkor viszont az érdekalapú, hatalom-központú valóságok harca tulajdonképpen csak következmény, a valódi „valóság” nem ez, avagy a demokrácia aktorai nem vagy nemcsak a politikai aktorok (érdek- aktorok), hanem a tudat-szereplők Akkor viszont az érdekalapú, hatalom-központú valóságok harca tulajdonképpen csak következmény, a valódi „valóság” nem ez, avagy a demokrácia aktorai nem vagy nemcsak a politikai aktorok (érdek- aktorok), hanem a tudat-szereplők Szlogenként: egy-egy parlamenti választáson nem a politikai-gazdasági-társadalmi érdekcsoportok versengenek, hanem a különböző társadalmi tudás- és tudatállapotok, amelyek azonban nem neveződnek meg, nem szerveződnek meg, hanem inadekvát politikai pártalakulatokba kényszerülnek bele, ahol eleve nem is érzik jól magukat, vagy a pártalakulatokat észrevétlenül áthangolják valamelyik öntudatlan kollektív tudatállapot (társadalmi tudattalan) szerint Szlogenként: egy-egy parlamenti választáson nem a politikai-gazdasági-társadalmi érdekcsoportok versengenek, hanem a különböző társadalmi tudás- és tudatállapotok, amelyek azonban nem neveződnek meg, nem szerveződnek meg, hanem inadekvát politikai pártalakulatokba kényszerülnek bele, ahol eleve nem is érzik jól magukat, vagy a pártalakulatokat észrevétlenül áthangolják valamelyik öntudatlan kollektív tudatállapot (társadalmi tudattalan) szerint Ez természetesen eddig is így volt, csak az ipari kor jól elkülönülő osztálystruktúrái, érdekviszonyai elfedték/eltakarták ezeket az összefüggéseket Ez természetesen eddig is így volt, csak az ipari kor jól elkülönülő osztálystruktúrái, érdekviszonyai elfedték/eltakarták ezeket az összefüggéseket

22 Kitérő: A társadalmi tudat modellje A tudatterek modelljének (Penrose-féle háromszög) szerintem legalább három oldala, avagy három tudattára lehet: Személyes és társadalmi tudattalan Egyéni és csoportos tudatok Transzcendens tudatok

23 Hol tartunk tehát? Miért nincs demokrácia? 1.Több valóság van, mint amiben a valóságos politikai demokrácia játszódik 1.Több valóság van, mint amiben a valóságos politikai demokrácia játszódik 2. A valóságos orientációkban, döntési késztetésekben radikálisan megnőtt a virtuális valóságok szerepe 2. A valóságos orientációkban, döntési késztetésekben radikálisan megnőtt a virtuális valóságok szerepe 3. A demokrácia központi terepe már nem az állami/társadalmi szint, hanem sokszintes demokrácia kellene 3. A demokrácia központi terepe már nem az állami/társadalmi szint, hanem sokszintes demokrácia kellene 4. A demokrácia nemcsak a hatalmat birtokló erőcsoportok politikai képviselőinek játszmája, hanem lényegét tekintve a civil társadalmak (szintén korlátozott érdek- és értékválasztásainak) küzdelme 4. A demokrácia nemcsak a hatalmat birtokló erőcsoportok politikai képviselőinek játszmája, hanem lényegét tekintve a civil társadalmak (szintén korlátozott érdek- és értékválasztásainak) küzdelme 5. Az információs kor és a vele érkező paradigmaváltás- követelés az elsősorban érdekalapú politikát/demokráciát negligálja 5. Az információs kor és a vele érkező paradigmaváltás- követelés az elsősorban érdekalapú politikát/demokráciát negligálja 6. A társadalom, az állam, a demokrácia nemcsak racionális intézményrendszer és döntéshozatal, hanem átfogó tudás- és tudatállapotok halmaza, rendszere, amely a demokrácia elveit és gyakorlatait szükségképpen meghatározza 6. A társadalom, az állam, a demokrácia nemcsak racionális intézményrendszer és döntéshozatal, hanem átfogó tudás- és tudatállapotok halmaza, rendszere, amely a demokrácia elveit és gyakorlatait szükségképpen meghatározza

24 Lehet-e civil demokrácia? A civil társadalom sem tudásban, sem programban (avagy se helyzet- és jövőismeretben) nincs felkészülve arra, hogy a demokráciát demokratizálja A civil társadalom sem tudásban, sem programban (avagy se helyzet- és jövőismeretben) nincs felkészülve arra, hogy a demokráciát demokratizálja Hiába elméleti alternatíva a közvetlen demokrácia, amíg a közvetlen szerepléshez az aktorok nem készültek fel Hiába elméleti alternatíva a közvetlen demokrácia, amíg a közvetlen szerepléshez az aktorok nem készültek fel Az információs kor előbb-utóbb eljut a digitális államig, digitális közigazgatásig, azaz a tényleges állam mellett felépül a virtuális állam (tehát megduplázódik) és a döntéshozás,. döntés- végrehajtás elsősleges terepe a virtuális valóság lesz Az információs kor előbb-utóbb eljut a digitális államig, digitális közigazgatásig, azaz a tényleges állam mellett felépül a virtuális állam (tehát megduplázódik) és a döntéshozás,. döntés- végrehajtás elsősleges terepe a virtuális valóság lesz Ugyanígy a civil társadalom is megkettőzödik és létrejön a virtuális (intelligens) civil társadalom Ugyanígy a civil társadalom is megkettőzödik és létrejön a virtuális (intelligens) civil társadalom

25 Konklúzió Ezzel párhuzamosan az emberiség minden szintű tudatának elege van az anyagi tőketípusok uralta civilizációból és ez előbb-utóbb ki fogja kényszeríteni a demokrácia-paradigmaváltást is Ezzel párhuzamosan az emberiség minden szintű tudatának elege van az anyagi tőketípusok uralta civilizációból és ez előbb-utóbb ki fogja kényszeríteni a demokrácia-paradigmaváltást is Ha ez nem történik meg, mindössze két lehetőség van, nem a kultúrák, nem a világhatalmak háborúja, hanem az univerzális tudás- és tudatállapotok nem kevésbé gyilkos háborúja történik meg velünk Ha ez nem történik meg, mindössze két lehetőség van, nem a kultúrák, nem a világhatalmak háborúja, hanem az univerzális tudás- és tudatállapotok nem kevésbé gyilkos háborúja történik meg velünk Vagy: a civilizáció pusztul el és ehhez nem kell atombomba és nem kell ökológiai katasztrófa Vagy: a civilizáció pusztul el és ehhez nem kell atombomba és nem kell ökológiai katasztrófa

26 Elméleti mérleg A klasszikus filozófiai-teológiai megközelítések között például két ilyen megközelítés ismeretes: az exoterikus és ezoterikus elmélet A klasszikus filozófiai-teológiai megközelítések között például két ilyen megközelítés ismeretes: az exoterikus és ezoterikus elmélet A demokráciaelméletek is csoportosíthatók: exoterikus és ezoterikus demokrácia-elmélet A demokráciaelméletek is csoportosíthatók: exoterikus és ezoterikus demokrácia-elmélet Alternatív fogalmak: a) exoterikus: kvantitatív, anyag-központú, képviseleti, stb. demokráciaelmélet; b) ezoterikus: kvalitatív, tudat-központú, részvételi, stb. demokráciaelmélet Alternatív fogalmak: a) exoterikus: kvantitatív, anyag-központú, képviseleti, stb. demokráciaelmélet; b) ezoterikus: kvalitatív, tudat-központú, részvételi, stb. demokráciaelmélet Az első a normál tudományból, a második a poszt- normál és poszt-tudományból indul ki Az első a normál tudományból, a második a poszt- normál és poszt-tudományból indul ki Az exoterikus elmélet tipikusan az ipari kor terméke, az ezoterikus elmélet létrejötte függ a tudás kor kibontakozásából Az exoterikus elmélet tipikusan az ipari kor terméke, az ezoterikus elmélet létrejötte függ a tudás kor kibontakozásából Az exoterikus demokrácia-elmélet a múlt elmélete, az ezoterikus demokráciaelmélet a jövő elmélete Az exoterikus demokrácia-elmélet a múlt elmélete, az ezoterikus demokráciaelmélet a jövő elmélete

27 Az exoterikus demokrácia-elmélet Az új globális-lokális tér, avagy az aktuális világállapot funkcionális vizsgálata alapján fogalmazódik meg Az új globális-lokális tér, avagy az aktuális világállapot funkcionális vizsgálata alapján fogalmazódik meg A gazdaság, a társadalom és a politika objektív folyamat és ezért az objektív helyzet határozza meg a kollektív és egyéni politikai viselkedéseket A gazdaság, a társadalom és a politika objektív folyamat és ezért az objektív helyzet határozza meg a kollektív és egyéni politikai viselkedéseket Az exoterikus nézőpont nem képes belátni, hogy az un. objektív folyamatok a kollektív és egyéni tudatok (tudatállapotok) hatására mennek végbe Az exoterikus nézőpont nem képes belátni, hogy az un. objektív folyamatok a kollektív és egyéni tudatok (tudatállapotok) hatására mennek végbe Korlátozott valóságot tételez fel és a változásokat csak korlátozottan érti meg, holott a demokráciának elemi feltétele a helyes jelen- és jövőtudat Korlátozott valóságot tételez fel és a változásokat csak korlátozottan érti meg, holott a demokráciának elemi feltétele a helyes jelen- és jövőtudat

28 Az ezoterikus demokráciaelmélet Az új globális-lokális tér, avagy az aktuális világállapot szubsztanciális vizsgálata alapján fogalmazódik meg Az új globális-lokális tér, avagy az aktuális világállapot szubsztanciális vizsgálata alapján fogalmazódik meg A gazdaság, a társadalom és a politika objektív folyamatai mellett az egyének és közösségeik személyes, s kollektív szükségleteire épít A gazdaság, a társadalom és a politika objektív folyamatai mellett az egyének és közösségeik személyes, s kollektív szükségleteire épít Ez a demokrácia-elmélet a részvételre nem csak a jogi, hanem a társadalmi és szellemi lehetőséget is megteremti; ezt megkönnyíti a virtuális valóság megkettőződése, Ez a demokrácia-elmélet a részvételre nem csak a jogi, hanem a társadalmi és szellemi lehetőséget is megteremti; ezt megkönnyíti a virtuális valóság megkettőződése, Ha a jövő társadalma alapvetően tudás- és tudatközpontú társadalom lesz, akkor a demokrácia és intézményei alapvetően a tudás- és a tudat (posztipari) rendszerei lehetnek Ha a jövő társadalma alapvetően tudás- és tudatközpontú társadalom lesz, akkor a demokrácia és intézményei alapvetően a tudás- és a tudat (posztipari) rendszerei lehetnek

29 21. század első felének globális demokrácia modellje Ismét új globális demokrácia modell szükséges – az új valósághoz és az új ideákhoz kötve Ismét új globális demokrácia modell szükséges – az új valósághoz és az új ideákhoz kötve Az új modellt csak társadalmilag is támogatott érték- konszenzuson alapuló ezoterikus demokrácia-elmélet fogalmazhatja meg Az új modellt csak társadalmilag is támogatott érték- konszenzuson alapuló ezoterikus demokrácia-elmélet fogalmazhatja meg Ez egyfelől egy olyan modell lehet, amely egy komplex, összetett demokrácia-mátrix, horizontálisan és vertikálisan (demokrácia-mátrix elve) Ez egyfelől egy olyan modell lehet, amely egy komplex, összetett demokrácia-mátrix, horizontálisan és vertikálisan (demokrácia-mátrix elve) Másfelől ez a modell nem szolgálhatja csak a társadalmi előnyöket ötvöző társadalmi (uralkodó) csoportok és kiszolgáló rétegeinek érdekét (civil demokrácia elve) Másfelől ez a modell nem szolgálhatja csak a társadalmi előnyöket ötvöző társadalmi (uralkodó) csoportok és kiszolgáló rétegeinek érdekét (civil demokrácia elve) A torzó kvantitatív demokráciából nem lehet továbbra lépni valamilyen kvalitatív demokráciába csak törvénykezés vagy állam-modernizálás segítségével A torzó kvantitatív demokráciából nem lehet továbbra lépni valamilyen kvalitatív demokráciába csak törvénykezés vagy állam-modernizálás segítségével Új demokrácia modellnek és gyakorlatnak egyaránt feltétele és következménye az új demokrácia-tudat Új demokrácia modellnek és gyakorlatnak egyaránt feltétele és következménye az új demokrácia-tudat

30 A jövő demokrácia forgatókönyvei A legvalószínűbb a globális liberális demokrácia modell széleskörű megkérdőjelezése; különösen akkor, ha a modell nem hajlandó beépíteni a harmadik világ hagyományait és szükségleteit; A legvalószínűbb a globális liberális demokrácia modell széleskörű megkérdőjelezése; különösen akkor, ha a modell nem hajlandó beépíteni a harmadik világ hagyományait és szükségleteit; Valószínű, de nem garantált, hogy a fejlett (első) világ államainak belső válságai, akaratai, civil társadalmi felismerései lassú evolúciót kikényszerítenek Valószínű, de nem garantált, hogy a fejlett (első) világ államainak belső válságai, akaratai, civil társadalmi felismerései lassú evolúciót kikényszerítenek A globlokál világ természete, a civilizáció egységesülő tendenciája, az új tudomány (és új tudás) elterjedése és az átfogó paradigmaváltás követelése felgyorsíthatja az evolúciót A globlokál világ természete, a civilizáció egységesülő tendenciája, az új tudomány (és új tudás) elterjedése és az átfogó paradigmaváltás követelése felgyorsíthatja az evolúciót Ha bármilyen típusú világkatasztrófa következik be, az várhatóan nagy áttöréseket hozhat Ha bármilyen típusú világkatasztrófa következik be, az várhatóan nagy áttöréseket hozhat A döntő elem az emberi civilizáció tudatállapotának a változása lehet A döntő elem az emberi civilizáció tudatállapotának a változása lehet Módszer: egyelőre nincs lehetőség globális új modellre, csak tudatos politikai-társadalmi rész-kísérletekre (Porto Allegre) Módszer: egyelőre nincs lehetőség globális új modellre, csak tudatos politikai-társadalmi rész-kísérletekre (Porto Allegre)

31 Az embrionális Aba-modell Új típusú – legitim felhatalmazású - részvételi demokrácia modell kidolgozása Új típusú – legitim felhatalmazású - részvételi demokrácia modell kidolgozása Az önkormányzati képviselők mellett civil képviselők rendszere és a civil képviselők tanácsa Az önkormányzati képviselők mellett civil képviselők rendszere és a civil képviselők tanácsa Gazdasági, civil szervezeti, egyházi képviselet felállítása Gazdasági, civil szervezeti, egyházi képviselet felállítása Abai Magisztrátus megalakulása a felsorolt öt csoportból Abai Magisztrátus megalakulása a felsorolt öt csoportból Jogilag átadott önkormányzati kompetenciák és a helyi döntéshozás magasabb szintre emelése Jogilag átadott önkormányzati kompetenciák és a helyi döntéshozás magasabb szintre emelése Átfogó, hosszú távú jövőkép Abáról és a térségről Átfogó, hosszú távú jövőkép Abáról és a térségről Írásos társadalmi szerződés (strukturált párbeszéd) az önkormányzat (+magisztrátus) és a helyi polgárok családjai között Írásos társadalmi szerződés (strukturált párbeszéd) az önkormányzat (+magisztrátus) és a helyi polgárok családjai között Első lépésben intenzív felkészítés a magisztrátus tagjainak és más érdeklődőknek Első lépésben intenzív felkészítés a magisztrátus tagjainak és más érdeklődőknek Az abai modell kiterjesztése a Sárvíz kistérségre, ahol már kistérségi alkotmányozó nemzetgyűlés működik Az abai modell kiterjesztése a Sárvíz kistérségre, ahol már kistérségi alkotmányozó nemzetgyűlés működik

32 Köszönöm a figyelmet! Varga Csaba www.vargacsaba.hu www.strategiakutato.hu www.inco.hu www.metaelmelet.hu www.evilagonline.hu


Letölteni ppt "Az új globális demokrácia modell és demokráciatudat Varga Csaba szociológus c. egyetemi docens Stratégiakutató Intézet elnöke."

Hasonló előadás


Google Hirdetések