Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Harmati István főosztályvezető Budapest, 2012. október 30. A katasztrófavédelem szerepe, feladatai a vizek kártétele elleni védekezésben.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Harmati István főosztályvezető Budapest, 2012. október 30. A katasztrófavédelem szerepe, feladatai a vizek kártétele elleni védekezésben."— Előadás másolata:

1 Harmati István főosztályvezető Budapest, október 30. A katasztrófavédelem szerepe, feladatai a vizek kártétele elleni védekezésben

2 A védelmi rendszer működése Felkészülés Beavatkozás Helyreállítás Megelőzés Információ megosztás

3 KOCKÁZATOK katasztrófavédelmi háló kockázat megszüntetése kockázatok csökkentése közbiztonság növelése Ellenőrzés; Előzetes tervezés; Védelmi szintek; Felkészülés, gyakorlatok; Védekezés

4 Belterületi vízelvezető rendszerek helyszíni szemléje  település;  kockázati helyszín;  jegyzőkönyv;  javító intézkedés. Települések 80%-a 1 hónap alatt!

5 Belterületi vízelvezető rendszerek helyszíni szemléje Kék: ellenőrzött települések száma; Piros: ellenőrzött kockázati helyszínek száma; Sárga: kötelezések száma.

6 Résztvevők:  katasztrófavédelem;  önkormányzatok;  közbiztonsági referensek. Jellemző intézkedések:  árkok és átereszek tisztítása;  lefolyást gátló akadályok eltávolítása;  állagmegóvás. Belterületi vízelvezető rendszerek helyszíni szemléje

7  javul a belvízelvezető rendszerek karbantartottsága;  önkormányzatok tudják feladatukat;  közmunkaprogram kihasználása (gépi munkavégzés?);  vízelvezető rendszerek kialakításához, fejlesztéséhez forráshiány;  pályázati lehetőségek keresése. Belterületi vízelvezető rendszerek helyszíni szemléjének tapasztalata

8 Települések besorolása Valamennyi települést be kellett sorolni; Az eljárás lépései: 1.kockázatazonosítás; 2.kockázatelemzés és értékelés; 3.osztálybasorolás; 4.ellenőrzés, visszaellenőrzés. Hatás Nagyon súlyos Súlyos Nem súlyos Alacsony mértékű RitkaNem gyakoriGyakoriNagyon gyakori Bekövetkezési gyakoriság II. osztály III. osztály II. osztályI. osztály II. osztály III. osztály II. osztály III. osztály II. osztály I. osztály III. osztály

9

10 Települések árvízi besorolása 29I. 654II. 571III.

11 Települések besorolásának fontossága Esemény megelőzése, károk csökkentés TELEPÜLÉSEK BESOROLÁSA. PV. szervezetek megalakítása. Riasztás, tájékoztatás. Lakosságvédelmi módszer. Felkészítés. Indulókészlet. Veszélyelhárítási tervezés Elégséges védelmi szint kialakítása

12 Veszélyelhárítási tervek típusai KÖZPONTI veszélyelhárítási terv TERÜLETI veszélyelhárítási terv TELEPÜLÉSI (összesített) veszélyelhárítási terv MUNKAHELYI veszélyelhárítási terv

13 Települések önvédelmi képességének erősítése központiterületitelepülésimunkahelyi Katasztrófavédelem köteles polgári védelmi szervezetei

14 Gyakorlatok Települési Munkahelyi Területi 207 db 17 db 25 db fő 429 fő 621 fő Gyakorlat/dbRésztvevő/fő 249 db5.512 fő

15 Önkéntes mentőszervezetek Önkéntes mentőszervezetek: FKRMSZ, Fejér, Körös, Mecsek, Moson, Nyír, Pilis, Somogy, Tisza, Bakony, Bükk, Gemenc, Hortobágy, Maros, Mátra, Őrség, Palóc, Petőfi, Turul, Zala Területi szervezetek fő Önkéntes mentőszervezetek: Rescue24, Pest Megyei Kutató-mentő, Zalaegerszegi Különleges Mentők stb. Önkéntes mentőszervezetek 63 szervezet fő Önkéntes mentőszervezetek: HUSZÁR, HUNOR Központi szervezetek 150 fő

16 Elégséges védelmi szint I. osztályII. osztály Riasztás Felkészítés Védekezés Induló katasztrófavédelmi készlet Lakosságvédelmi módszer a lakosság központi riasztása, veszélyh. tájékoztatás feltételeinek biztosítása a lakosság riasztása; vesz. tájékoztatás feltételeinek biztosítása ö. mentőszervezetek terv.; pv. szervezetek magalak; karitatív, önkéntes és humanitárius szervek begy. évente aktív tájékoztatás; passzív tájékoztatás; felkészítés (riasztás, magatartási sz.) 3 évente aktív tájékoztatás; passzív tájékoztatás; felkészítés (riasztás, magatartási sz.) passzív tájékoztatás kockázatbecslésben megállapítottaknak megfelelően (elzárkózás) ö. mentőszervezetek terv; pv. szakalegység megalakít; karitatív, önkéntes és humanitárius szervek terv. pv. szakalegység megalakít; önkéntes segítők, karitatív szervek tervezése teljes induló készlet megléte teljes induló készlet megléte induló készlet tervezése kockázatbecslésben megállapítottaknak megfelelően (elzárkózás, kitelepítés) riasztás; vesz. tájékoztatás tervezése kockázatbecslésben megállapítottaknak megfelelően III. osztály

17 Kormány Belügyminiszter BM OKF Katasztrófavédelmi igazgatóság Katasztrófavédelmi kirendeltség Tűzoltó parancsnokság Katasztrófavédelmi őrs Katasztrófavédelmi iroda Megyei (fővárosi) védelmi bizottság Helyi védelmi bizottság Polgármester Helyi szint erősítése Közbiztonsági referens

18 KATASZTRÓFAVÉDELMI KOORDINÁCIÓS TÁRCAKÖZI BIZOTTSÁG KKB Nemzeti Veszélyhelyzet-kezelési Központ KKB Tudományos Tanács általános munkacsoportvédekezési munkabizottságok Lakosság Tájékoztatási Munkacsoport KKB adminisztratív szerv 14 ágazati típus Műveletirányítási Csoport Központi Értékelő Csoport Jogi Támogató Csoport Kormányzati koordináció egyszerűsítése

19 Területi szint Megyei (fővárosi) védelmi bizottság Helyi védelmi bizottság katved. elnök-helyettes = FKI, MKI igazgatója katved. elnök-helyettes = FKI, MKI igazgatója által kijelölt személy

20 Veszélyhelyzetben: a településen a helyi katasztrófavédelmi tevékenység irányítását - helyszínre érkezését ő l - a polgármestert ő l a megyei katasztrófavédelmi igazgató által kijelölt személy veszi át. A katasztrófavédelem nemzeti ügy A polgármester az illetékességi területén irányítja és szervezi a felkészülés és a védekezés feladatait. POLGÁRMESTERI HIVATAL Okmányiroda

21 Közbiztonsági referens  segíti a polgármester katasztrófák elleni védekezési feladatait;  rendvédelmi, honvédelmi feladatokban is közreműködik. Feladat Közbiztonsági referens (helyettes) kijelölése Gyorsított felkészítés Határidő január január 31. Átfogó felkészítés szeptembertől

22 Árvízvédelmi felelősségi körzetek

23 1. Tiszakóród 2. Tiszacsécse 3. Milota 7. Botpalád 5. Uszka 6. Magosliget 4. Tiszabecs 8. Kispalád Árvízvédelmi felelősségi körzetek Katasztrófavédelmi-vízügyi párok Vízügy Magyar Csaba tű. szds. Banga József tű. hdgy. Farkas Gábor tű. alez. Kiss György tű. őrgy. Mártha Dániel tű. hdgy. Csűrös Richárd tű. hdgy. Molnár Zoltán tű. őrgy. Koch Róbert tű. hdgy. Varga Zoltán Varga György Szabó Károly Tóth Roland Szigeti Pál Somogyi Csaba Lőrinc Róbert Máté Mihály Katasztrófavédelem

24 Országos Bevetésirányítási Terv Résztvevők:  rendvédelmi szervek;  Magyar Honvédség;  Nemzeti Adó- és Vámhivatal. Szintjei:  országos;  területi (f ő városi, megyei).

25 Négy alkalmazási helyzet A  egy megye területét érintő;  III. Fokú árvízvédelmi készültséget meghaladó. B  több megye területét érintő;  III. Fokú árvízvédelmi készültséget meghaladó. C  Duna, Tisza magyarországi vízgyűjtőjén egyidejűleg;  III. Fokú árvízvédelmi készültséget meghaladó. D  egy magyarországi folyón gátszakadás.

26 BEAVATKOZ Ó ERŐK/FŐ ABCD Katasztr ó fav é delem Tűzolt ó s á g Polg á ri V é delmi Szervezet Nemzeti Ad ó - é s V á mhivatal Rendőrs é g B ü ntet é s-v é grehajt á s Ö sszesen: Bevethető erők árvízvédelmi helyzetben Több mint 28 ezer fő csoportosítható át!

27 Bevethető erők árvízvédelmi helyzetben

28 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "Harmati István főosztályvezető Budapest, 2012. október 30. A katasztrófavédelem szerepe, feladatai a vizek kártétele elleni védekezésben."

Hasonló előadás


Google Hirdetések