Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tehetséggondozás új felfogása és lehetőségei 2009. április 25. Budapest Előadó: Sipos János (és Csermely Péter) az MNÁMK Pedagógiai Intézetének igazgatója.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tehetséggondozás új felfogása és lehetőségei 2009. április 25. Budapest Előadó: Sipos János (és Csermely Péter) az MNÁMK Pedagógiai Intézetének igazgatója."— Előadás másolata:

1 A tehetséggondozás új felfogása és lehetőségei április 25. Budapest Előadó: Sipos János (és Csermely Péter) az MNÁMK Pedagógiai Intézetének igazgatója

2 ” Az tudomány gyükere keserű, gyümölcse penig gyönyörűséges.” (Apáczai Csere János)

3 Nemzetközi Diákolimpiák Éremtáblázat Matematika, Kémia, Fizika, Informatika, Filozófia aranyezüstbronzdicséret 2001.* * * ben még nem vettünk részt hivatalosan a Nemzetközi Filozófiai Diákolimpián

4 Tehetséggondozó programok típusai napjainkban a magyar közoktatásban a) Az iskola pedagógiai programjában egy-egy tantárgyhoz kötötten vagy komplexen felvállalt tehetséggondozás (általában a gazdagítás) szervezeti formái: tagozat emelt szintű képzés nívó csoportok fakultációk tanórai differenciálás Pl.: 2003-tól kezdve 5%-ről 12%-ra növekvő időkeret egyéni foglalkozásra. Nyelvi előkészítő évfolyam: 430 középiskolában, évf. tanuló. b) Tanórán kívüli programok speciális képességek szerint sport táncművészet színjátszás zene idegen nyelv csillagászat számítástechnika dráma stb.

5 c, Útravaló Ösztöndíjprogram (több mint diák) „Út a tudományhoz” (77 nyertes kutatási pályázat – a természettudományok témakörében 49, a műszaki tudományok témakörében 22, a matematika témakörében 6 darab – született 53 iskolából, és ez 306 középiskolás tanulót érint. Összesen 30 mFt támogatás. hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számára mentor tanári segítség és ösztöndíj: „Út a középiskolába” (8942 diák) „Út az érettségihez” (9550 diák) „Út a szakmához” (1553 diák)

6 d) Arany János Tehetséggondozó Program (AJTP) a gazdagítás, a tehetséggondozás és a hátránykompenzáció összekapcsolása komplex fejlesztés a Renzulli-modellt alapul véve alapul, részint tanórai, részint tanórán kívüli gazdagító programok mentén az iskolában és a kollégiumban; tudományos megalapozottság (23 iskola- kollégium intézmény-párban), jelenleg közel 3000 tanulóval, dupla normatív támogatás mellett

7 e) Egyéni mentorok (pl. híres tudósok, akadémikusok, kutató professzorok, tanárok) kutató diákoknak A kutatás iránt érdeklődő határon inneni és túli, több mint 5000 diák középiskolai diák számára a Kutató Diákok mozgalom keretében 1995 óta. (Most már közel 800 mentor és 37 kutatóhely.) A legjobb magyar középiskolás kutató diák 2002-től a Nobel-díj osztó ünnepség vendége.

8 f) Versenyeztetés ("Európa bajnokai vagyunk": évente több mint diák versenyez csak az OKM által támogatott versenyeken!) Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny (érettségi kedvezmény is) OM által anyagilag és/vagy szakmailag támogatott további versenyek, amelyeket az OM háttérintézményei vagy szakmai és civil szervezetek szerveznek (a versenylista megjelenik évente a tanév rendjéről szóló miniszteri rendeletben) –többfordulós, főleg középiskolai (de van ált isk. is) Nemzetközi Diákolimpiák: –Matematikai –Kémiai –Fizikai –Informatikai –Filozófiai

9 h) Fesztiválok, táborok, kiállítások Tantárgyakhoz kapcsolható – elsősorban nyári – táborok diákoknak és tanároknak AJTP fesztivál - Pécs i, Tehetséggondozó/tehetséggondozással foglalkozó központok, decentrumok A tehetséggondozás egyik formája A tehetségfejlesztő Tanácsadó Központ / decentrum tevékenységi területei lehetnek: Tanácsadás Tehetségazonosítás Tehetséggondozás BAZ megyében létrehoztak 5 decentrumot és számos tehetséggondozó műhelyt. Magyar Tehetséggondozó Társaság.

10

11 1985: B. S. Bloom: tehetség = átlagon fölüli képességekkel és személyiségjegyekkel megáldott ember (művészek, tudósok, sportolók - később: az üzleti világ sikeres menedzserei, politikusok, vallási vezetők is), aki rendkívüli teljesítményekre képes („Developing Talent in Young People” című könyv a 120 tehetség körében végzett kutatásról).

12 A tehetség összetevői átlag feletti általános képességek (absztrakció, memória, kommunikáció, információ-feldolgozás, IQ, bal agyfélteke) kreativitás (jobb agyfélteke) motiváció (érdeklődés, kitartás, érzelmi stabilitás) speciális képességek hálózatépítő tehetség További részletek:

13 A Renzulli-modell A tehetség összetevői: 1. átlag feletti általános képességek 2. kreativitás 3. feladat iránti elkötelezettség

14 Mi a kompetencia? (ismeret)tudás + képességek + attitűdök

15 Mindenki tehetséges lehet Piirto modell Mindenki tehetséges lehet „csak” meg kell találni, hogy ki – miben az! bizalom, szeretet, személyesség Ez a történet Rólad (is) szól További részletek:

16 Paradigmaváltás Hátrányos helyzetű? NEM! Tehetség, akinek a kibontakozását néhány hátrányos vonás hátráltatja hátrány? kudarc? érték! siker!

17 A tehetséggondozás az anyaméhben kezdődik (és a halál pillanatáig tart)

18

19

20

21 Robert: hálózatépítő tehetség James: lúzer A hálózatépítő tehetségek mint netokraták Ron Burt, Structural holes, Harvard Univ. Press 1992 Számításból kötött barátságok? Nem! Életvitel! Tehetséggondozás bölcsőtől a sírig Tehetségfejlesztési lehetőségek Hálózatépítő tehetség

22 1. magam pozitív szemlélete 2. pozitív üzenetek hosszútávú gondolkodás 3. kapcsolatok  gyenge kapcsolatok 4. pozitív visszajelzések, gazdagodás Hogyan használhatjuk ezt a tudást? MA?!?

23

24 Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Bolyai Farkas Alapítvány Zenta, Vajdaság Katolikus Pedagógiai Intézet Magyar Tehetséggondozó Társaság 25 tagszervezet, 150 partner szervezet

25 Nemzeti Tehetség Program 126/2008 (XII. 4). Országgyűlési határozat (7 ellenszavazattal) Akcióprogram, Korm. határozat, rendelet Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Alap (nyitott) Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum Fenntarthatóság: pénzeszközök 2011 után is DE helyi összefogás: Tehetségpontok, Tehetségsegítő Tanácsok Tehetségnapok

26 No de ki fizeti ezt meg nekünk?!? Lehetséges források: 1. Állami költségvetési támogatás (Pl. AJTP, Útravaló ösztöndíjprogram, versenyek, stb…) 2. Hazai és EU-s pályázatok 3. Új: Tehetségalap 2009-től: az adó egyik 1%-a is mehet pl. erre a célra! technikai szám 1823 a másik 1%: pl. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége közhasznú egyesület adószáma: (www.tehetsegpont.hu) 4. Helyi társadalom

27 Magyar Géniusz Program Iskolai programok, versenyek (68 mFt KMR+428 mFt konv. régiók, ) egyéni fejlesztési programok kreatív tanulmányi versenyek ↑ hálózatképzés (¤→) az iskolák között + a társadalommal Integrált Tehetségsegítő Program (kiemelt program 698 mFt – szerződéskötés előkészítésen, pályázat I. forduló: 52 mFt KMR+323 mFt konv., ) legkiválóbb programok elterjesztése, újak indítása átjárási pontok, környezet (szülők), hasznosulás, hátrányos helyzet hálózatképzés (→¤) segítése Tehetségpont, Tehetségnap, Tehetségsegítő Tanácsok tehetséges fiatalok önszerveződése Részletek:

28 Regisztrált Tehetségpontok® Információk: Ki lehet? Bárki, aki megfelel iskola, önkormányzat plébánia, egyesület, stb., stb Tehetségpont a mai napig

29 „ Ha erőd kevés, akkor félúton kidőlsz, de ne feküdj le már az út elején!” ( Kung Fu-Ce)

30 Dolgozzunk együtt azért, hogy nekik (De nekik mindegyiküknek!) jobb legyen!


Letölteni ppt "A tehetséggondozás új felfogása és lehetőségei 2009. április 25. Budapest Előadó: Sipos János (és Csermely Péter) az MNÁMK Pedagógiai Intézetének igazgatója."

Hasonló előadás


Google Hirdetések