Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport"— Előadás másolata:

1 Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport A sakk, mint kompetenciamodell – pszichológiai kísérletek sakkozókkal

2 A játék mint modell A játék: - önmagában van a jutalma
- kívülről nem motiválható - nem létfontosságú Idegélettani kutatások (Grastyán Endre): Létfontosságú, hogy időnként olyan dolgokat is csináljunk, amelyek nem létfontosságúak.

3 A sakk mint modell A sakk: - zárt „világ” alkalmas modellnek
- sokféle szinten játszható a kezdőtől a nagymesterig - jól mérhető a kompetencia Élő-pontok - nem létfontosságú ...és mégis az...

4 Vizsgálati módszerek Kikérdezés (játék közben vagy utána)
Szemmozgás-vizsgálatok Felidézéses kísérletek

5 Fő eredmények - a kognitív sémák mennyiségi becslése
a rövid távú memória kapacitáskorlátjából kiindulva - a kompetencia-szintek jellemzése nagymester: kb ,000 séma szakértő (mesterjelölt): kb. 5-10,000 II. osztályú játékos: kb - a szakértői szint lényegének megértése racionális, tanulható, tanítható - a fejlődés mennyiségi jellemzése logisztikus növekedés - a nagymesteri szint lényegének megértése intuitív – tehetség kell hozzá

6 A sakkprogramok fejlődése

7 A sakkprogramok fejlődése

8 A szakértő és a nagymester
nemcsak a sakkban! Haladó (pancser) Szakértő Nagymester szakszerűtlen szakszerű, szintetizáló analitikus hullámzó korrekt áttekintő „idegenes” kifejező „anyanyelvi” következetlen racionális intuitív tudja, mit tudja, mit tud tudja, mi a helyes nem tud és honnan de nem tudja, honnan tudja

9 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport"

Hasonló előadás


Google Hirdetések